تیوال نمایش ای کاش زودتر فهمیده بودم آنچه در چشمان‌ات می‌گذشت
S3 : 11:55:20
رپرتوار مونوگهان
  شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۷
  ۲۰:۰۰
  ۴۵ دقیقه
 بها: ۳۵,۰۰۰ تومان

: روزبه حسینی
: سیما شکری

: نسترن طاها
: شیوا احمدی سپهر
: آوا اعرابی
: کیمیا صرافی
: صبا آزادی
: نسترن طاها، امیرحسین علی‌پور
: نسترن خدادوست
: علیرضا یزدانی اسفیدواجانی
: پانته‌آ قاسمی
: علی ضیاسعیدی
: نسترن خدادوست
: رسول نورمحمدزاده، محمد گل‌محمدی
: سپهر علیمردانی
: گروه فیلم و تیاتر «و ناگهان»

» کنداکتور رپرتوار مونوگهان

قصه‌ی عشق گمشده‌ای که «زن و مرد» در این جهان، در تمام زندگی، آن را جستجو می‌کنند.

مکان

خیابان انقلاب، خیابان خارک، بن بست اول، پلاک ۵ خانه نمایش مهرگان
تلفن:  ۶۶۷۲۲۶۲۲ - ۶۶۷۲۴۸۱۵

اخبار وابسته

» «ای کاش زودتر فهمیده بودم...»، عاشقانه‌ای تنها برای یک شب

ویدیوهای وابسته


«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال
نمایش "ای کاش" به دکتر رضا براهنی تقدیم شد

در حضور جمعی از هنرمندان صاحب‌نامِ شاخه‌های مختلف هنر و ادبیات اجرای "ای کاش زودتر فهمیده بودم آن‌چه در چشمان‌ات می‌گذشت"، به رضا براهنی تقدیم شد.

نمایش "ای کاش" به دکتر رضا براهنی تقدیم شد
به گزارش هنرآنلاین، در حضور جمعی از هنرمندان صاحب‌نامِ شاخه‌های مختلف هنر و ادبیات همچون ناهید توسلی، گلاب آدینه، قاسم روبین، پرویز پورحسینی، صدرالدین زاهد و اصغر همّت، شنبه شب، اجرای "ای کاش زودتر فهمیده بودم آن‌چه در چشمان‌ات می‌گذشت"، به دکتر "رضا براهنی" برای هشتاد و سومین زادروزش، تقدیم شد.

روزبه حسینی نویسنده، طراح و کارگردان نمایش "ای کاش زودتر فهمیده بودم آن‌چه در چشمان‌ات می‌گذشت" که سرپرستی رپرتوار "مونوگهان" را به عهده دارد، شنبه شب در میانِ استقبالِ ... دیدن ادامه » مخاطبان و صاحب‌نامانِ عرصه‌ هنر و ادبیات، به مناسبت هشتاد و سومین زادروزِ دکتر رضا براهنی شاعر، نویسنده، منتقد و نظریه‌پردازِ شهیرِ زبان فارسی اجرای این نمایش (سومین اجرای مونوگهان) را به ایشان تقدیم کرد.

گفتنی است در بروشور این نمایش که در خانه‌ نمایش مهرگان به روی صحنه رفت، در خصوصِ این تقدیم و چگونگی نوشته و سرانجام گرفتنِ این نمایش نیز، چنین آمده است: این نمایش، حاصلِ آمیزشی‌ست از تنفسی بیش از دو دهه در هوای شعرِ درخشانِ "از هوش می" نوشته‌ یگانه‌ خالقِ خلّاق در زبانِ فارسی رضا براهنی و جنونِ همراهیِ هم‌زمان با قطعاتی از "آبی"، ساخته‌ "زبیگنف پرایزنر" در ذهن و زبان و فعلیّت در جهانی که نگارنده‌ این سطور در آن زیسته‌ است سالیان؛ که پیش‌کش می‌شود به "او"؛ به او که عمراش دراز باد و جان‌اش پیوسته به جانانِ جان باد که جانِ جهان است خود؛ پیش‌کش به رضا براهنی.

ناهید توسلی، گلاب آدینه، قاسم روبین، پرویز پورحسینی، صدرالدین زاهد، اصغر همّت، اصغر نوری، جواد عاطفه، محمد میرعلی‌اکبری، میثم غنی‌زاده، و سامانِ ارسطو از جمله هنرمندانِ حاضر در این اجرا بودند.

سیما شکری از اعضای اصلی گروه "و ناگهان" تنها بازیگرِ این اجرای یک شبه بوده، و نسترن طاها از اعضای کارگاه بازیگری- نویسندگی "و ناگهان" به عنوانِ بازیگرِ در سکوت، یاریگرِ صحنه‌های نمایش. شیوا احمدی سپهر: آواز، کیمیا صرافی: نوازندگی دف‌، و آوا اعرابی نوازندگی ویلن‌سل، گروهِ موسیقیِ ترکیبی این نمایش بودند که در بافت اجراییِ متن و فضاسازیِ موسیقایی نقش بسزایی داشتند. از دیگر عوامل این نمایش می‌توان به مدیر اجرا: صبا آزادی، مدیر تولید و تبلیغات: علیرضا یزدانی اسفیدواجانی، گروه کارگردانی: نسترن طاها، امیرحسین علی‌پور، طراح اقلام تبلیغاتی گرافیک: پانته‌آ قاسمی، ساخت اقلام تصویری تبلیغات: علی ضیاسعیدی، تبلیغات مجازی: نسترن خدادوست، طرّاح پوستر دوم: سپهر علی‌مردانی و عکاس: محمد گل‌محمدی اشاره کرد.

لازم به ذکر است مجری طرحِ "مونوگهان" گروه فیلم و تئاتر "وَ ناگهان" است و نمایشِ بعدی این رپرتوار، "آلبوم عکسِ خانم اشمیت یا چیزی شبیه این" نوشته‌ پژند سلیمانی‌ است که به کارگردانی سارا داروفروش، شنبه 29 دی ماه در خانه‌ نمایش مهرگان روی صحنه خواهد رفت.
میترا، نفیسه نوری و Negin Fooladi این را خواندند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
عاشقانه‌ای تنها برای یک‌شب

«ای‌کاش زودتر فهمیده بودم...» در خانه نمایش به صحنه می‌رود.

سومین نمایش رپرتوار «مونوگهان»، نمایش «ای‌کاش زودتر فهمیده بودم آن‌چه در چشمان‌ات می‌گذشت» به کارگردانی روزبه حسینی، در خانهٔ نمایش مهرگان، فقط یک‌شب روی صحنه خواهد رفت.

به گزارش ایران تئاتر شنبه 24 آّذرماه ساعت 20 نمایش «ای‌کاش زودتر فهمیده بودم آن‌چه در چشمان‌ات می‌گذشت» با نویسندگی، طراحی و کارگردانی روزبه حسینی، در خانهٔ نمایش مهرگان، روی صحنه خواهد رفت.
این نمایش را روزبه حسینی حدود یک دهه پیش برای یک بازیگر زن نوشته و آذرماه امسال آن را برای «سیما شکری» و با توجه به خصوصیات، توانایی‌ها و به نوعی با نگاهی روانشناسانه به این بازیگر بازنویسی کرده است. سیما شکری که به معنای متعارفِ بازیگری تنها بازیگر این نمایش است، پیش از این در نمایش «سیم ... دیدن ادامه » و سرمه»، مهرماه سالِ جاری، با روزبه حسینی همکاری داشته است و برای سومین‌بار همکاری خود با گروه «وَ ناگهان» را تجربه می‌کند.
لازم به ذکر است طبق گفتهٔ کارگردان و طراحِ نمایش، در شیوهٔ اجراییِ «ای‌کاش زودتر فهمیده بودم ...»، «نسترن طاها» که از اعضای جوانِ کارگاه بازیگری و نویسندگی «و ناگهان» است در بازیِ بدونِ کلام، صدای شاعر با اجرای خود نویسنده و سه بانوی موزیسین، در جهانِ زنانهٔ این نمایش حضور دارند که عناصرِ دیگرِ سازندهٔ جهانِ این متن خواهند بود؛ «آوا اعرابی» نوازندگی ویلن‌سل، کیمیا صرّافی نوازندگی دف و شیوا احمدی‌سپهر سولویِ آوازِ این نمایش را برعهده دارند.
دیگر عواملِ این نمایش عبارتند از:
مدیر اجرا: صبا آزادی، مدیر تولید و تبلیغات: علیرضا یزدانی اسفیدواجانی، گروه کارگردانی: نسترن طاها، امیرحسین علی‌پور، طراح اقلام تبلیغاتی گرافیک: پانته‌آ قاسمی، طرّاح پوستر دوم: سپهر علی‌مردانی، ساخت اقلام تصویری تبلیغات: علی ضیابیگی، تبلیغات مجازی: نسترن خدادوست، عکاسان: رسول نورمحمدزاده، مجری طرح: گروه فیلم و تئاتر «و ناگهان».
نمایش «ای‌کاش زودتر فهمیده بودم آن‌چه در چشمان‌ات می‌گذشت»، شنبه 24 آّذرماه ساعت 20، تنها برای یک بار در تماشاخانهٔ مهرگان اجرا خواهد شد و سایت تیوال، سامانهٔ خرید بلیت این نمایش است.


تاریخ انتشار: سه‌شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ | شناسه مطلب: 114790
نفیسه نوری این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
«ای کاش زودتر فهمیده بودم ...» عاشقانه‌ای تنها برای یک شب

روزبه حسینی «ای کاش زودتر فهمیده بودم ...» را در خانه‌ نمایش مهرگان تنها یک شب روی صحنه می‌برد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سومین نمایش رپرتوار «مونوگهان»، نمایش «ای کاش زودتر فهمیده بودم آن‌چه در چشمان‌ات می‌گذشت» کار روزبه حسینی سرپرست گروه «وَ ناگهان» و رپرتوار «مونوگهان» در خانه‌ نمایش مهرگان، فقط یک شب روی صحنه خواهد رفت.

شنبه ۲۴ آذرماه ساعت ۲۰ نمایش «ای کاش زودتر فهمیده بودم آن‌چه در چشمان‌ات می‌گذشت» با نویسندگی، طراحی و کارگردانی روزبه حسینی در خانه‌ نمایش مهرگان روی صحنه خواهد رفت. این نمایش را روزبه حسینی حدود یک دهه پیش برای یک بازیگر زن نوشته و آذرماه امسال آن را برای سیما شکری و با توجه به خصوصیات، توانایی‌ها و به نوعی با نگاهی روانشناسانه به این بازیگر بازنویسی کرده است.

سیما شکری که به معنای متعارفِ بازیگری تنها بازیگر این نمایش است پیش از این در نمایش «سیم و سرمه»، مهرماه سالِ جاری با روزبه حسینی همکاری داشته است و برای سومین‌بار همکاری خود با گروه «وَ ناگهان» را تجربه می‌کند.

طبق گفته‌ کارگردان و طراح نمایش، در «ای کاش زودتر فهمیده بودم ...» نسترن طاها که از اعضای جوان کارگاه بازیگری و نویسندگی «و ناگهان» است در یک بازی بدون کلام، صدای شاعر با اجرای خود نویسنده و سه بانوی موزیسین در جهان زنانه‌ این نمایش حضور دارند. آوا اعرابی نوازندگی ویلن‌سل، کیمیا صرافی نوازندگی دف و شیوا احمدی‌سپهر سولوی آواز این نمایش را برعهده دارند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از مدیر اجرا: صبا آزادی، مدیر تولید و تبلیغات: علیرضا یزدانی اسفیدواجانی، گروه کارگردانی: نسترن طاها، امیرحسین علی‌پور، طراح اقلام تبلیغاتی گرافیک: پانته‌آ قاسمی، طراح پوستر دوم: سپهر علی‌مردانی، ساخت اقلام تصویری تبلیغات: علی ضیابیگی، تبلیغات مجازی: نسترن خدادوست، عکاسان: رسول نورمحمدزاده، مجری طرح: گروه فیلم و تئاتر «و ناگهان».

نمایش «ای کاش زودتر فهمیده بودم آن‌چه در چشمان‌ات می‌گذشت» شنبه ۲۴ آذرماه ساعت ۲۰ یک اجرا در تماشاخانه‌ی مهرگان اجرا خواهد شد.

... دیدن ادامه »




برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
بقای گروهِ مستقل تئاتری

روایت روزبه حسینی از برگزاری رپرتوار "مونوگهان"

«روزبه حسینی معتقد است کوتاهی از سمتِ نمایشنامه‌نویسان مرد و زن، تعدادِ نمایشنامه‌هایی صرفاً با بازیگر زن را قلیل کرده است.»

سرویس تئاتر هنرآنلاین، گروه فیلم و تئاترِ "وَناگهان" در تجربه‌ برگزاری دومین رپرتوار خود پس از رپرتوار نمایش‌های اقتباسی در تماشاخانه انتظامی در سال 96، این‌بار با همکارىِ تماشاخانه‌ "مهرگان"، رپرتوار "مونوگهان" را براى تک بازیگرِ زن (نمایشِ مونولوگِ زنانه) برگزار مى‌کند. در بخش بازیگری، در نخستین گامِ این رپرتوار که بناست هر شش ماه فصل تازه‌ای از آن برگزار شود، پنج بازیگرِ حاضر در رپرتوار، توسط چهار تن از بهترین متخصصان بازیگری تئاتر ایران؛ رؤیا نونهالی، صدرالدّین زاهد، اصغر همّت و حسین کیانی داوری خواهند شد. این نمایش‌ها، شنبه‌های آخر هر ماه روی صحنه می‌روند.

با روزبه حسینی، نویسنده، طراح و کارگردان، و سرپرست گروه وناگهان به عنوان سرپرست و پایه‌گذار "مونوگهان" درباره‌ این رویدادِ تازه، به گفت‌وگو نشسته‌ایم؛ قابل ذکر است سومین نمایش از برنامه‌ این رپرتوار نمایشِ "ای کاش زودتر فهمیده بودم آن‌چه در چشمانت می‌گذشت" نوشته و با طراحی و کارگردانیِ روزبه حسینی در 24 آذرماه روی صحنه خواهد رفت که بازیگر آن، سیما شکری است.



هم‌اکنون گروه وناگهان به سرپرستی شما رپرتواری برای بازی یک زن را روی صحنه دارد و در آستانه‌ سومین اجرای خود هم هست. چه احساس نیاز و دغدغه‌ای برای پرداختن به مسائلِ زن باعث شده است تا این رپرتوار نمایشی را به این موضوع اختصاص دهید؟

در واقع توجه به موضوع زن و مسائلِ گوناگون مربوط به زن، در تمام آثار نمایشی و غیرنمایشی من بوده و هست. اما مشخصاً این بار مسأله بازیگران زن بودند. بازیگرانِ زن به میزانِ بسیار غیرعادلانه‌ای امکانِ اجرای متن‌های زنانه را داشته‌اند. درواقع به نوعی کوتاهی از سمتِ نمایشنامه‌نویسان مرد و زن، تعدادِ نمایشنامه‌هایی صرفاً با بازیگر زن را قلیل کرده؛ در این میان نمایش‌های تک نفره‌ زنانه که کمیاب‌ترین هم هستند.

گروه ... دیدن ادامه » فیلم و تئاتر وناگهان، دومین رپرتواری هست که برگزار می‌کند. دلیل اهتمام به این شیوه‌ اجرای نمایش چیست؟

چند علت اساسی دارد: اول اینکه تداوم کاری یک گروه تئاتری پس از بیست سال گذشت زمان از تأسیس، به تنوع رویدادهای نمایشی خلاق از سوی مرکز گروه است. دوم اینکه در شرایطی که کم‌تر امکانِ ایجاد موقعیت برای اجراهای مفصل هم فراهم نیست، باز هم راهکار درست همین شیوه است. سوم اینکه در شرایطی که تئاتر تجاری، حتی تماشاگر تئاتر تجربی و فرهیخته را به سمتِ خود جلب کرده، رپرتوار تنها راه بقای گروه مستقل تئاتری‌ست که می‌خواهد معنای اصیل گروه را حفظ کند.

واژه دیگری که در عنوان این رویداد نمایشی به چشم می‌خورد، اولین مونوگهان است. چرا پرداختن به مونولوگ و آیا مونوگهان‌های دیگری در ادامه برگزار خواهند شد؟

باید این اتفاق بیفتد. امیدوارم هر شش ماه، شش نمایش تک‌نفره‌ برای بازیگر زن، شنبه‌های آخر ماه بتواند در این رپرتوار اجرا شود. امیدوارم حمایت‌هایی کنار این حرکت قرار گیرد که بقای ما را ضمانت کند.

رویا نونهالی، صدرالدین زاهد و حسین کیانی و اصغر همت؛ نام اساتیدی است که در کنار رپرتوار مونوگهان هستند. از داوری و همراهی این چهار نفر بگوئید؟

بانو رؤیا نونهالی از رپرتوار پیشین که هیچ، بیش از هفت سال است که بسیار به گروه ما و تجربه‌هایی که در پیِ آن هستیم، لطف و عنایت ویژه دارد. حسین کیانی دوست نازنین من، اصغر همت سال‌هاست در ایران و صدرالدین زاهد از راه دور، هر دو محبت بسیار به بنده‌ داشته‌اند. بی‌تردید هرچهار عزیز، از بهترین‌های شناختِ بازی درست، و تئاتر درست هستند که افتخاری‌ست برای ما همراهی بی‌توقع و بی‌دریغِ ایشان.

رپرتوار مونوگهان نسبت به رپرتوار گذشته گروه که در سال 96 اجرا شد (نمایش‌های اقتباسی) از نظر نحوه داوری و برگزاری تفاوت‌هایی دارد. این تفاوت‌ها با چه رویکردی انجام شده‌اند؟

درواقع حضور خود من با یک نمایش در دوره‌ نخست، دلیلی مضاعف شد برای تأکیدی مؤکّد تنها بر بازیگریِ بازیگرِ زن. اما در دوره‌های بعد، نمایش‌نامه و یحتمل کارگردانی هم به آن اضافه خواهد شد.

بازخورد تماشاگران این رویداد نمایشی در این دو سال و واکنش آن‌ها به داوری قلم کاغذی پس از پایان هر نمایش چگونه بوده است؟

بی‌مبالغه، غیر قابل باور. در رپرتوار نمایش‌های اقتباسی یک فرم بلند بالا داشتیم، تمامی اجزای نمایش به طور مجزا، نمره و قضاوت تماشاگر را طلب می‌کرد و تماشاگر آشنا یا غیر آشنا، متخصص و غیرمتخصص، بسیار دقیق پاسخ‌ها را می‌نوشتند و در رأی خود ثبت می‌کردند. تماشاگر یک رأی بود و هست در کنارِ شش داورِ آن رپرتوار و چهار داورِ اکنونِ ما؛ مخلص اینکه الان هم بالغ بر هفتاد درصد تماشاگر، برگه‌ها را پر می‌کند و بازپس می‌دهد و انگار از این مشارکت لذت هم می‌برد و آن را کاملاً جدی و دقیق می‌پندارد. در این دوره هم بایستی به بازیگر فقط نمره دهد که گاه با وجود آشنایی با گروه اجرایی، بسیار سختگیرانه پاسخ می‌دهند.

چه مشخصه‌هایی در داوری نهایی و اهدای جایزه بهترین بازیگر زن در این پنج اجرا موردنظر داوران و گروه است و نهایتاً جوایز چگونه خواهد بود؟

طبیعتاً بازیِ تک‌نفره بسیار پرظرایف و با کم‌ترین لاپوشانی عریان می‌شود. داورانِ ما بی‌تردید از بهترین و دقیق‌ترین‌ها هستند. تکلیفِ رأی تماشاگر هم که روشن است. نشرِ افراز هم با لطفِ همیشه‌ خانم اعظم کیان‌افراز، حامی معنوی و فرهنگی ما در این حوزه خواهد بود که پنج تماشاگر حامی هم از این جوایز فرهنگی بهره‌مند خواهند شد.

اشاره کردید به تماشاگر حامی. تماشاگر حامی هم در این رپرتوار اضافه شده که به واسطه‌ حضور ایشان پانزده تماشاگر دائمی هم اجرا را می‌دیدند. استقبال از این بخش و نحوه‌ حمایت به چه صورت بوده؟

ما برای 20 تا 25 نفر پیش‌بینی تماشاگر حامی را داشتیم که 15 نفر همان‌طور که گفتید به این راه پیوستند و قطعاً در رپرتوار بعدی افزون خواهند شد. این تماشاگرانِ ثابت با صندلی و جایگاه دائمی برای خود یا فردی جایگزین، تماشاگر کل رپرتوار هستند، بلیت پنج نمایش را مجموعاً با 75 هزار تومان تخفیف با قیمت 100 هزار تومان خریداری می‌کنند. ضمناً این پانزده نفر دوره‌ نخست، دوره‌ی بعدی را می‌توانند با صدهزار تومان، امکانِ دیدنِ شش نمایش را داشته باشند. هرچه این بخش تقویت شود، باز راهی خواهد بود برای تداوم کار ما.

آیا در برنامه‌های آتی گروه وناگهان، پرداختن به رپرتوارهای دیگری را در برنامه دارید؟

حتماً. عجالتاً برنامه‌ی دوم مونوگهان در اولویت خواهد بود و طبیعتاً اجرای همین دوره در جاهای دیگر یا حتی شهرهای دیگر.

سومین نمایش از نمایش‌های رپرتواری برای بازی یک زن، به نویسندگی و کارگردانی شما روز 24 آذر ماه روی صحنه خواهد رفت. نمایش "ای کاش زودتر فهمیده بودم آن‌چه در چشمانت می‌گذشت" در مقایسه با نمایش‌های گذشته‌ شما در زمینه‌ مونولوگ نمایشی، چه رویکردی دارد؟

من نمایش‌نامه‌های تک‌نفره‌ زیادی نوشته‌ام، البته متأسفانه عمدتاً برای بازیگر مرد. نمایش‌های تک پرسوناژ با چند بازیگر در ترکیب با هم، نیز نوشته و اجرا کرده‌ام. این‌بار متنی روی لبه‌ عشق و نفرت با فرمی بسیار متفاوت را اجرا خواهیم کرد. سیما شکری بازیگر این نمایش در سومین تجربه‌ مشترک باز با لطف و صبوری و تحمل مشکلات و آسیب‌دیدگی در ناحیه‌ زانو و بازنویسی‌های مکرر متن، سفت و سخت پای کار ایستاده؛ نسترن طاها، با بازی بدونِ کلام، بازیِ سیما شکری را فضاسازی می‌کند. شیوا احمدی‌سپهر با آواز، آوا اعرابی با ساز چلّو و کیمیا صرافی با دف و آواز همراه، فضای موسیقایی نمایش را همراهِ بازیگر تکمیل خواهند کرد. طبیعتاً تداوم و تکاملِ اشکالِ موسیقایی بودنِ تئاتر، در تجربیاتِ من، با این نمایش به نقطه‌ تازه‌ای خواهد رسید که تنها برای یک شب روی صحنه خواهد رفت.







.




سما قوام‌زاده این را خواند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خرید بلیت این نمایش، از نمایش‌های رپرتوار مونوگهان، به نویسندگی، طراحی و کارگردانی روزبه حسینی و با بازی سیما شکری آغاز شد.
مهدی (آرش) رزمجو این را خواند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید