تیوال نمایش گورخواب ها
S3 : 10:43:40
امکان خرید پایان یافته
  ۰۲ مرداد تا ۰۵ شهریور
  ۱۹:۳۰
  ۵۰ دقیقه
 بها: ۴۰,۰۰۰ تومان

: سیامک صفری
: نسیم ادبی، سیامک صفری
: حمیدرضا علینژاد

: آکادمی هنرهای اجرایی افرا

: منوچهر شجاع
: محمدرضا جدیدی
: احسان باقری
: امیر سپهر تقی لو
: نیما صفری
: مهدی فرجوند
: هادی بادپا
: محمدحسین غفاری
: عرفان پورمحمدی
: سبا حیدرخانی
: حمید گودرزی
: امید مهدوی
: امیرحسین جوانی
اشاره ای به مضمون همیشگی و ابدی دارد یعنی تنهایی انسان...

گزارش تصویری تیوال از نمایش گورخواب ها / عکاس: پریچهر ژیان

... دیدن همه عکس ها »

اخبار وابسته

» رضا کیانیان «گور خواب» می‌شود

ویدیوهای وابسته

مکان

حافظ، نوفل لوشاتو، بعد چهارراه رازی، نرسیده به خیابان ولیعصر، کوچه زیبا، پلاک ۱، عمارت نوفل‌لوشاتو
تلفن:  ۶۶۴۸۳۷۴۲


«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال
سیامک صفری یک بازیگر صاحب سبک تئاتر است.ازآنها که تنها آمدن نامش در پوستر یک کار،به شما این نوید را می دهد که حتما یک اجرای خوب خواهید دید.حتی اگر متن یا کارگردانی چندان چنگی به دل نزند.! نسیم ادبی هم این روزها به یک برند تبدیل شده، یک برند بازیگری مرغوب و مطلوب که می تواند شما را با هر ارایه جدیدی غافلگیر کند.او که سالها ست در تئاتر رد درخشانی از خود بجای گذاشته، هم اکنون در تلویزیون و سینما هم حضوری موثر پیدا کرده و به نظرم، می رود که عنقریب حداقل سیمرغی بر شانه هایش بنشیند.حال گردهمایی این دو و حضور صفری در غایت کارگردان، مسلما یک اثر تماشایی و پرمخاطب را نوید می دهد.کر با منولوگی ضبط شده آغاز می شود از ترانه های موزیسین نوگرای دوران قبل از انقلاب فرهاد مهراد که به نوعی در طول کار با ارایه آثار دیگر او به نوعی ادای دینی به وی و سبک موسیقاییش می ... دیدن ادامه » شود.بازی ها خوب است. لیکن خطی و ییکنواخت.بیان هردو بازیگر حس اعتماد به نفس آنها را در صحنه متبلور می کند.کار به لحاظ بازیگری تقریبا بی نقص است.اما یک شوک کم دارد.شوکی که مخاطب را از نیمه راه از کسالت درآورد و لختی ناشی از دیالوگ ها را بکاهد.شاید این ضعف متن باشد یا میزانسنی که صفری چیده جوابگوی خوانش آن نبوده. در هر رو کار استاندارد است. اما آنطور که انتظار می رود، درخشان نیست.دکور به گونه ای ساده اما کارا و دلپذیر ؛در طول کار رخ می نماید. و اندک افکتهای ساده نوری، کاملا در اختیار کار هستند.اما باید دید ایا این سادگی براساس یک ضرورت ایجاد شده یا منطق روایی کارگردان اینچنین بوده؟! چون ناخودآگاه این تفکر برای من مخاطب بوجود می آید که بیان یک سلسله معضلات اجتماعی در بازه یک ساعته، حداقل نیازمند بهره گیری از اکسسوار و میزانسنی پیچیده تر است.تا حس همدات پنداری یا اندکی ژرف اندیشی را بوجود آورد.
به هر صورت تماشای این تئاتر با حضور دو بازیگر توانمند و البته سوژه جدید و نوستالژی عاشانه اش، حتما توصیه می شود.
به همه عوامل این کار صمیمانه تبریک و خسته نباشید می گویم.
H_A این را پاسخ داده‌است
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
در این اجرا شاهد بازی های درخشان هستیم شاید این تنها نکته درخشان اثر باشد ،از لحظه ورود به سالن با دکوری بسیار ساده عاری از هرگونه حس خلاقیت مواجه می شویم و در ادامه متوجه می شوی که همه چیز قرار است ساده سطحی و عاری از خلاقیت ،نبوغ و غافلگیری بیننده رخ دهد . در عرض 50 دقیقه شما از معضل گورخوابها،اختلاف طبقاتی،ازدواج در سن پایین ،روسپیگری ،ساختمان پلاسکو،حضور داعش در ترکیه و سوریه و.. می شنوید به مانند شنیدن سر تیتر اخبار.
رسانه‌ای شدن قضیه گورخواب‌ها در گورستان‌های اطراف تهران در سال‌های قبل و نزدیک به انتخابات دور دوم ریاست جمهوری، ایده‌ای است که دستاویز کلیشه‌ای برای نویسنده نمایشنامه شده است.
کلیشه‌ای که تلاش می‌کند تا مشکلات این قشر ضعیف و حذف شده جامعه را نمایان کند و طرح یک شخصیت زن در قصه بهانه ایست تا عشقی ناخواسته و نافرجام را پایه‌ریزی کند و محوریت دیالوگ‌ها را بچیند.
طرح بسیاری از موضوعات و مشکلات اجتماعی با رویکردی سطحی در قالب طنزی که در پاره‌ای از اوقات از مخاطب خنده می‌گیرد.
بازی‌ها متوسط و گرفتار کلیشه متن که با تپق‌های فراوانی روبه‌رو است و هیچ‌گاه مخاطب را به هسته اصلی درام نزدیک نمی‌کند.
طراحی صحنه‌ای از برف و نور پردازی ماه تنها نقطه قوت صحنه است که می‌توان لحظه‌ای حضور واقعی دو گورخواب را متصور شد.
طراحی لباس و گریم برای بازیگر مرد باورپذیر و برای بازیگر زن دور از ذهن است.
اجرای سه ترانه بصورت Play back در ژانر اجتماعی مورد طرح، مؤثر و از نکات مثبت نمایش است که به دلنشینی آن برای بیننده کمک می‌کند.
درجه کیفی نمایش: C
کارگردانی: ٦/١٠
ایده: ٦/١٠
متن: ٥/١٠
بازی‌ها: ٦/١٠
طراحی نور: ٦/١٠
طراحی لباس: ٦/١٠
طراحی صحنه: ٧/١٠
گریم ... دیدن ادامه » و چهره‌پردازی: ٦/١٠
موسیقی و افکت صوتی: ٨/١٠
Hesam El این را خواند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
“اراده فردی یا جبر اجتماعی؟”
منتشر شده در هنرنت

مایش گورخواب ها، می تواند گزارشی از وضعیت گورخواب ها، چند سال پس از واقعه هفت دی سال هزار و سیصد نود و پنج باشد. اما نویسنده تلاش کرده در پس این پدیده، به پردازشِ سطحیِ چند مسئله و آسیب شهری دیگر مانند فاصله طبقاتی، نابرابری، بی تفاوتی اجتماعی، بی خانمانی، کارتن خوابی، روسپی گری بپردازد.

نقش ­آفرینی بازیگرانی چون خانم ادبی و آقای صفری بیش از موضوعِ کم عمق داستان خودنمایی می کند. در کنار بازی های خوب اما دکور و نورپردازی ساده و یک دست در طول اجرا از جذابیت آن می کاهد، در صورتیکه می توانست خلاقانه تر و حاوی المان و نمادهای بیشتری از موضوعات مطرح شده باشد. با این حال از نقاط مثبت این نمایش، پرداختن به چنین مسائل اجتماعی با وجود نو نبودن آنهاست که بازگویی مجدد آن موجب تحریک توجهات و تاثیر بر جامعه می شود که خالی از فایده هم نیست.

گورخوابی از آن دست مسائلی است که به نسبت مسائل و آسیب های دیگر فراوانی چندانی ندارد، ولی اگر به عنوان نماد فقر مورد توجه قرار گرفته شود، پرداختن به آن بااهمیت است. گورخوابی می تواند نماد و سمبل تفاوت طبقاتی، فقر و ناداری بخشی از جامعه باشد. چنانچه در دیالوگ های زن گورخواب نوعی حسرت و خشم از سبک زندگی طبقات بالا و متوسط جامعه و بی تفاوتی اجتماعی آنان نسبت به مسائل اجتماعی، دیده می شود. گویی این وضعیتِ آنها تنها به گردن شهرنشینان، طبقات بالا، حکومت و نهادها و در کل هر آنچه در قالب ساختارها می گنجد است. هر چند تاثیر این عوامل در تولید و بازتولید این گونه مسائل کم نیست اما رویکرد تک عاملی ساختاری نیز در تبیین این مسائل منطقی به نظر نمی آید. تبیینی که در بسیاری از نطق ها، سخنرانی ها، مطالعات علمی، گزارش های رسانه ای و غیره به چشم می خورد.

آنچه در این نمایش هم دیده می شود این است که نقش افراد در تغییر شرایط شان نادیده گرفته شده و تنها به عوامل ساختاری پرداخته شده است. در حالیکه افراد خود می توانند در تغییر شرایطشان نقش داشته باشند. برای مثال داستان می توانست شخصیت دیگری داشته باشد که با اتکا به توانایی های فردی خود برای تغییر شرایط خود اقدام کرده است. چنانچه در نمایش دیده می شود که شخصیت مرد گورخواب از توانایی نوازندگی برخوردار است. بنابراین با وجود اینکه برخی از ساختارهای تعدیل کننده هر چند ناقص و ناکافی وجود دارد مانند برخی تدابیری چون گرمخانه ها و طرح های ساماندهی که در نمایش هم به آن اشاره شد، اما بخشی از شرایط زندگی این افراد به خودشان برمی گردد که این گونه زندگی کردن را ترجیح می دهند.

در برخی دیالوگ های نمایش به موضوعاتی اشاره شد که می توان آنها را نمادی از جهل دینی و برداشت غلط و جاهلانه از مفاهیمی دانست که برخاسته از جهان بینی افراد است. مفاهیمی چون نفرین کردن که دارای جنبه ای قدسی است و به عنوان واکنشی برای خلاصی از وضعیت فلاکت بار و توجیه تفاوت طبقاتی یعنی برخورداری طبقات مرفه و نابرخورداری طبقات فقیر به کار می رود؛ تنها کنش فعالی است که از سوی یک گورخواب می تواند بروز یابد. در حالیکه ادیان می توانند جنبه های انگیزشی برای شرایط افراد جامعه داشته باشند. دین و یا هر آئینی که توجیه چپاول و تضییع حقوق بخشی از جامعه را کند، پذیرفته نیست؛ و در مقابل آن، دینی قرار دارد که دستور به قیام و ایستادگی برای تغییر شرایط را می دهد و پیروان خود را به کنش هدفمند برای تغییر شرایط فرا میخواند.

پرداختن به مسئله گورخواب ها و رسانه ای کردن آن چیزی جز سوژه عکاسان شدن و اخراج از گورستان، فایده ای برای آنان نداشته اما گویا فواید سیاسی برای اشخاص و دعواهای جناحی داشته است. چنانچه در نمایش نیز این موضوع دیده می شود که گاهی وجه سیاسی دیالوگها بر وجه اجتماعی آن غالب می شود و همین امر باعث شده توجه به مسائل اجتماعی به مثابه مسائل سیاسی و نه اجتماعی صورت گیرد.

امروز ... دیدن ادامه » جامعه ما نیاز به امید به موفقیت برای تغییر شرایط را دارد و پرداختن صرف و مکرر به مسائل و آسیب های اجتماعی بی آنکه راه برون رفت و گزینه ای برای تغییر شرایط معرفی کند، جز تزریق یاس و ناامیدی، خروجی دیگری نخواهد داشت.

فاطمه درخشان

لینک در هنرنت: https://www.honarnet.com/?p=5177
امیر مسعود و مینا این را خواندند
محمد لهاک ( آقای سوبژه ) و آقامیلاد طیبی این را دوست دارند
این نمایش رو خیلی دوست داشتم واقعیت تلخ جامعه مون روبه خوبی بیان می کرد
۱۸ مرداد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خرید بلیت سانس ویژه این نمایش به نویسندگی و کارگردانی سیامک صفری و با بازی سیمک صفری و نسیم ادبی برای روز شنبه ساعت ۲۱:۳۰ از امروز (چهارشنبه) ساعت ۱۲ و سانس یکشنبه از ساعت ۱۸ امروز (چهارشنبه) فعال خواهد شد.
سایه * و محمد لهاک ( آقای سوبژه ) این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
هر گه که نظر بر گل رویت فکنم
خواهم که چو نرگس مژه بر هم نزنم
سعدی
شما ها باشید رو صحنه ما بشینیم و ببینیم و کیف کنیم
یک اجرای منسجم بر پایه توانایی های بی حد بازیگرانش ⁦❤️⁩⁦❤️⁩با متنی سرشار از جملاتی که لب را می خنداند و دل را می‌گریاند
سلام
ممکنه بفرمائید مدت زمان اجرا چند دقیقه بود؟
۰۳ مرداد
چرا آقا جان همون اثره با یکم روتوش
۰۹ مرداد
به به. پس برم ببینم و کیف کنم.
۰۹ مرداد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خرید بلیت این نمایش، به کارگردانی سیامک صفری و با بازی نسیم ادبی، سیامک صفری امروز (یکشنبه) ساعت ۱۳ با تخفیف روزهای نخست آغاز خواهد شد.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید