تیوال نمایش گوریل
S3 : 19:23:44
برداشت آزاد از «گوریل پشمالو» اثر یوجین اونیل
  ۰۸ تا ۳۰ مهر ۱۳۹۷
  ۱۹:۴۵
  ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه
 بها: ۲۵,۰۰۰ تومان

: مهدی رضایی
: (به ترتیب ورود به صحنه) ماکان محمودی، رامین رستمی مهرآ، محمد میرعلی، شایان صادقپور، علی هادی پسیان، عماد زارعی، رضا سلیمی، مهران عشریه، آتنا تندرو

: ساره ارجمند، ندا کاوندی
: ندا کاوندی
: فرانک شریفیان، سارا جدید
: حمیدرضا عیوضی، مهدی مدق
: مانی منادی زاده
: داریوش اللهیاری
: اشکان عسکری
: مجید آقایی
: نیما عبدی، محمد محمود زاده، فاطمه هاشمی
: سعید جهانی
: امیررضا هرمزی، حسین رضوانی
: محمدعلی فرازی
گروه طراحی
: مهدی رضایی، ماکان محمودی، آتنا تندرو
: سعید غفاری، کیکاووس شکوهی

گروه تیاتر اشتراک

برای مقابله با آدم‌هایی که علیه ما هستند همیشه یک راه بهتر هست؛ این‌که قصه زندگی آنها را عوض کنیم.

گزارش تصویری تیوال از نمایش گوریل / عکاس:‌ رضا جاویدی

... دیدن همه عکس ها »

عکس‌های پایه

نمایش گوریل | عکس نمایش گوریل | عکس نمایش گوریل | عکس

اخبار وابسته

» نمایش «گوریل» به نویسندگی و کارگردانی مهدی رضایی از هشتم مهرماه ۱۳۹۷ در عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه می‌رود

ویدیوهای وابسته

آواهای وابسته

مکان

حافظ، نوفل لوشاتو، بعد چهارراه رازی، نرسیده به خیابان ولیعصر، کوچه زیبا، پلاک ۱، عمارت نوفل‌لوشاتو
تلفن:  ۶۶۴۸۳۷۴۲


«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال
به آگاهی می رسد اجرای این نمایش به مدت دو شب تمدید و خرید بلیت روزهای یکشنبه ۲۹ و دوشنبه ۳۰ مهرماه، فردا جمعه ساعت ۱۲ آغازخواهد شد.
مهدی (آرش) رزمجو و محمد لهاک این را خواندند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
هفته ای بیش ، شاید از زمان به تماشا نشستنم میگذرد .
در تعارض دیده هایم و شنیده ها ، به نقطه بی تفاوتی رسیده بودم اگر ، شور حرفها بدر نمیشد و حدش به این نقطه نمی‌رسید .
هر آنچه که درباره نمایش گفته بودند را به وسواس خواندم و جمع بندی شخصی ام از اثر را ، نه بدین خاطر که آشوب بودم از تجربه ای تلخ و نه اینکه نمایش برای من جایگاه عجیبی داشت یا اینکه اثر بلحاظ ساختاری من را درگیر ماهیت لایه مندش کرده باشد .
((تنها به صرف اینکه قضاوت ما بر پایه عداوت شکل گرفت و یا عدالت))
چیزی که برایم واضح است فارغ از دست و پا زدن تبلیغی نمایش این بود که بیش از نیمی از نظرات بر اساس موقعیتی آنی ثبت شده بود کمتر از یکساعت از اجرا گذشته شروع میشد و تا ساعت ۲۲ ایجاد حساب و گذاشتن نظر ادامه پیدا می‌کرد پر واضح است که فرم نوشتاری یکسان و هر روز به سلیقه یکنفر فرمت متنها شکل میگیرد با رویت ساده متنها و تاریخ عضویت ها و همچنین زمان عضویت میشود هر چیز و همه چیز را به نظاره نشست .
لابه لای عضویت های جدید اشخاصی که سابقه عضویت داشتند و منفعل بودند هم بسیار بود که اصطلاح کامنت خواهشی یا کامپیلیمان رفاقتی بران میگذاریم
روش منسوخ دیگر ابراز ممیزی بودن کار است عزیزان من صرفاً یک خواننده فیلم نامه نمایشنامه بخاطر ضد ایدئولوژی حاکم بودنش ممیزی نمی‌خورد دوستانی که دستی بر آتش دارند مطلع هستند که بسیاری از ممیزی ها به دلیل بی ارزش بودن و یا سخیف بودن است که صد البته رویکرد این نمایش از این مدل ممیزی ها مبرا است اما فعل رده سنی فعل ممیزی ایجاد انگیز و صد البته کنجکاوی را در مخاطب بیش از بیش میکند و حس کنجکاوی حامیانه را بر می انگیزد
هدفم ترور نمایش یا کارگردان نیست روش دم دستی تبلیغاتی است که منسوخ مطرود شده و جز برانگیختن احساسات کسانی که نظاره گر بودند عایدی ندارد که البته از هیچکس و هیچ منظری پوشیده نیست
(((((اما نقد اثر)))))
به زعم من دکور بسیار مفید بود و مختصر به لحاظ حجم و با توجه به نیاز فحوای اثر همسان و همسو است
طراحی لباس
جهت عناصر پر حضور (تیم آتشخانه)لباس به خوبی طراحی شده بود
متن
به لحاظ متن حفره های عمیق و باگ های زیادی در کار بود قصه ای مختصر شده وکش دار شده و سر هم بندی شده است بلحاظ کاراکتریزیشن شخصیت ها تک بعدی و پرداخت نشده هستند .دیوید بال میگوید موفقیت یا عدم موفقیت ‌یک نمایش، به درک و شناخت شخصیت‌های آن بستگی دارد چقدر شخصیت های نمایش بلحاظ موقعیت ساختار یافته اند تا چه حد نزدیک به حدود واقعیت هستند تا چه اندازه باورشان میکنیم. با در نظر گرفتن سه بعد شخصیت در نمایش یعنی
شخصیت پردازی اجتماعی ، شخصیت پردازی روانی ، شخصیت پردازی فیزیکی
شخصیت ... دیدن ادامه » ها را بررسی اگر کنیم ضعف های پرداختی از عمه خانم تا خانم جوانی که کارش خریدن آثار هنری است و نماد کاپیتال در نمایش است تا مهندس و کارمند سندیکا و تک تک اعضاء گروه آتشخانه دچار نقصان پرداختی هستند مثلاً گوریل که سالها به گوریل بودنش افتخار میکند از اینکه یک نفر دیگری به او گوریل می‌گوید بر می آشوبد
نور
نور صحنه تخت بود و در بسیاری از صحنه ها یکسان و تفاوت سطح وحجم و کلوین نور آتشخانه با عرشه یا سندیکا با سالن همایش و........وجود نداشت روز: در تئاتر معمولا با رنگ کهربایی مشخص می‌شود.شب: معمولا با استفاده از آبی پررنگ نشان داده می‌شود.حالت ترس: با استفاده از نور قرمز یا در مورد انواع احساسات سرزندگی: رنگ‌های روشن و درخشان غم: رنگ‌های تیره شدت جریان نور نیز می‌تواند ایجاد کنتراست و حالات مختلف کند. به عنوان مثال:نور درخشان: خوشحالی نور تیره: فضای مرموز همچنین با استفاده از تغییر در شدت جریان نوری، می‌توان تمرکز تماشاگر را هدایت کرد. نورپردازی مانند نقاشی کردن در صحنه است. نورها رنگ‌ها هستند و صحنه بوم نقاشی شما..منبع: راهنمای طراحی نور انجمن طراحان نور استرالیا
موسیقی
ساندافکت یا صدای زیر در بسیاری از نقاط که بلحاظ تصویر سازی ذهنی لازم بود جایش را به سکوت داده بود
بازی ها
گاهی تلفیق چند سبک بازی معجونی خواستنی را رقم می‌زند اما در مورد سبکهای بازی و یا صدا سازی ضعف های بیشماری وجود داشت که به آنها اشاره میکنم
پیر ترین فرد نمایش که از ابتدا با شوخی های بداهه و دم دستی سعی در خنده گرفتن از تماشاچی رو دارد و با یک سیگار (به شکل مواد مخدر محرک) چرت میزند و خمار میشود شخصیتی منفعل نمایش هست کاملا رئال بازی می‌کند و حس مخاطب از بازیش بیشتر آتقی است تا......
آقای جوانی که از جنوب ایتالیا آمده
با گویش بچه های جنوب شهر فحش میدهد و بُراق میشود و کلمات رو با لحنی لهجه وار بیان میکند و یا فرچه را نوازش میکند و بعد شروع به زدنش میکند
آقایی که مهندس کشتی است و بازی من درآوردی ترکیب شده تحویل میدهد کلمات را به نحوه افتضاح ساختگی و اغراق آمیز بیان می‌کند مثلاً میگه کووووووووووووپیتِن و در انتها هم یک نماد از برتری انگاری و مبارزه گرایی را اجرا می‌کند شخصیتی که قرار است مطیع سرمایه داری باشد و در خدمت سرمایه داری و قوی باشد و قدرتمند اما با پرداخت که در نمایش شده حتی گوریل از او حساب نمیبرد یا از نماد سرمایه داری و قدرت واحد .....عقبتر راه می‌رود
عمه خانمی که به سبک زنان در پست ترین جایگاه اجتماعی بدگویی میکند گمانه زنی میکند وراجی و ......
در رابطه با خانم .....که کارش خرید آثار هنری است ما هیچ هنری یا علائمش رو هم نمی‌بینیم تظاهری اگزجره با دست کردن در جیب که هیچش ملاک تمول نیست بازی بسیار ضعیفی که در نگاه پایانی از بازی با گوریل میبینیم رفتاری که با کبوتر میکنند کبوتر بازها حتی فضا تبدیل به سیرک نشده
پسری که در آتشخانه کار میکند و از همه باسواد تر است کتابی را دزدیده که خودش هم فکر نمیکند ارزشی علمی دارد کاملا مثل کالایی بها گذاری شده عمل میکند مشروب هم همو دزدیده
در جمع بدون در نظر گرفتن احساسات نمره واقعی من به این اثر با در نظر گرفتن تلاش کارگردان جوان و تیم بازیگری 4/10
درود. نمایش خوب و محترمی بود و دغدغه مند. در انتهای نمایش گفته شد که این کار یک سال درگیر ممیزی بوده و این مطلب بسیار دردناک است و قطعا می تواند موجب افت روحیه تیم و در نهایت کاهش کیفیت بشود. اما از طرفی فرصتی هم بوده که این گروه روی نقاط ضعف اجرا کار کنند. بیان بازیگران ایراداتی داشت و صحنه هم در ساده ترین شکل ممکن طراحی شده بود. از لحظات خوب نمایش می شود به صحنه کار آتش کاران یا صحنه پایانی با حرکات بدنی و کوبش پا اشاره کرد که اجرا را از یکنواختی خارج و زنده تر می کردند. از دید من این اجرا به این لحظات نیاز بیشتری داشت. موفق باشید.
خرید بلیت روزهای پایانی این نمایش، از چهارشنبه ۲۵ تا جمعه ۲۷ مهر، به کارگردانی مهدی رضایی و با بازی ماکان محمودی، رامین رستمی مهرآ و ... آغاز شد.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
وقتى میخواهیم به دیدن نمایشى برویم باید تمام سلایق و پیش داورهایمان را پشت در سالن جا بگذاریم و بدون حب و بغض تنها به دیدن نمایش بنشینیم و نمایش را با خودش نه هیچ چیز دیگر بسنجیم با تمام امکاناتش و پشتوانه هایش و داشته هایش چرا که تمام سلیقه ها و تصمیم ها را باید قبل از دیدن نمایش بگیریم و وقتى تصمیم به دیدن نمایش گرفتیم توانایی هایش را با توجه به داشته هایش بسنجیم و اگر صاحب نظر هستیم نظر کارشناسانه بدهیم و اگر نه تنها نظر شخصى خود بعنوان یک مخاطب را ابراز کنیم،،، و اما نمایش گوریل، برخلاف تئاتر امروز
کشور که تلاش براى تامین نیازهاى مادى اولویت شده این
نمایش به روح تئاتر تعلق دارد، نمایش که در اندازه ى خود و سبک اجرایى خود کیفیت قابل قبولى دارد، نمایشنامه اقتباسى به
اندازه و چکیده اى از گوریل پشمالو یوجین اونیل است که نویسنده بدون سعى در خودنمایى ... دیدن ادامه » تنها به اندازه ى نیاز از نسخه ى اورجینال وام مى گیرد و مابقى را خود مى نویسد، نقطه ى آغاز نمایش تمام آنچه قرار است مخاطب از کاراکتر ها بداند را مى رساند و مخاطب را با نمایش آشنا مى کند، با یک ریتم مناسب و پله اى به نقطه ى اوج و عطف نمایش نزدیک مى شویم، اینجا همانجایى است که کاراکترهاى محورى در کنشى منطقى نتیجه ى مورد نظر را به مخاطب مى فهمانند ، در نهایت پرده ى پایانى با اینکه نتیجه کلى قابل پیش بینى است اما نوع آن مخاطب را با صحنه اى بدیع مواجه مى کند که خود به تنهایى جذاب و دیدنى است.
در رابطه با دکور هم به عقیده ى من نکته بسیار مثبت سادگى و در عین حال کارآمد بودن دکور قابل توجه است،
بازى بازیگران قابل قبول و در نقاطى از نمایش حتى نزدیک به درخشان است هرچند میتوان لکنت هایى در برخى
از صحنه ها مشاهده کرد که بنظر من قابل اغماض اند،
کارگردانى بدون خودنمایى و اضافه کارى در جاى خود به اندازه و کاربلد احساس مى شد و البته حضورش در روح نمایش و صحنه ى پایانى نمایش که تمام حرف نمایش است مشهود و بجا بود
موسیقى ها و افکت هاى نمایش هوشمندانه و دقیق انتخاب شده و به پیش برد کار کمک کرده و در خدمت نمایش بودند و نه برعکس،
و در انتها باید گفت : گوریل نمایشى است که با توجه به پشتوانه مالى و همچنین عدم بهره بردن از ستاره هاى این روزهاى تئاتر که به خودى خود مخاطب زا هستند، نمایشى بسیار موفق در کلاس خود و نمونه ى خوب و شایسته اى براى تئاتر مستقل و جوان و جسور هست و خواهد بود، دیدن این نمایش را به دوستانى که تئاتر را وراى سرگرمى و وقت گذرانى مى دانند شدیداً توصیه مى شود.
دیشب فارغ از تمام حب و بغض ها به همراه چند تن از عزیزان تیوالی به تماشای گوریل نشستم و برخلاف نظر اکثریت دوستان، نمایش را دوست داشتم و به زعم بنده قابل احترام است و سزاوار وقت گذاشتن.
از نکات مثبت کار میتوانم به بازیگر نقش پدی، موسیقی و افکت های مناسب به طوری که گاها احساس میکردم من نیز سوار بر کشتی ام اشاره کنم‌....
شخصیت پردازی ها درست و به جا بود،به جز برای بازیگر اگر اشتباه نکنم لوکاس یا شاید هم ریکاردو(همان جوان ایتالیایی) که به واقع بین یک جوان ایرانی پایین شهری و یک ایتالیایی پایین شهری معلق بود‌ و ادبیات و لهجه ی مناسبی نداشت.
بازیگر خانم خوب و قابل قبول اما گاها دچار اغراق در رفتار می‌شد.
مثبت ترین و مهم ترین نکته درآوردن نقش گوریل بود که باید بگویم عالی عمل کردید و جدا خسته نباشید.
پرده ی سرعت گرفتن کشتی و همچنین بالا و پایین پریدن گوریل ... دیدن ادامه » ها کم نظیر بود‌....
حرکات مهندس کشتی گاهی توی ذوق می‌زد، چرا که تصور می‌کردم شومن است و نه مهندس. و برای کارمند اداره اتحادیه کارگران هم بهتر بود لباس مناسبی طراحی می‌کردید.
القصه من از تماشای کار لذت بردم و به همه‌ی عوامل مخصوصا بازیگران که تمام توانشان را در ارائه قسمت های فیزیکال به کار بستند خسته نباشید می‌گویم و آرزوی موفقیت‌های روزافزون و صبوری بیش از پیش برای گروه تئاتر اشتراک دارم.
خانم با شما موافقم ممنونم که روان تر و با ارامش بیشتر بیان کردید هر چند که با توجه به مشکلات کار من اجرا رو دوست نداشتم
۱۸ مهر ۱۳۹۷
زنده و سلامت باشید جناب لهاک عزیز
۱۸ مهر ۱۳۹۷
ارادتمندم
۱۸ مهر ۱۳۹۷
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
نمایش گوریل رو دوست داشتم. دیدن تلاش و انگیزه گروه‌های تئاتر مستقل برام لذتبخشه، از جون و دل بازی میکنن و اثری رو خلق میکنن که در یاد میمونه. نمایش گوریل با بازیهای تاثیرگذار، میزانسن درست و نمایشنامه‌ای قابل تامل، تضاد طبقاتی و فشارهای جامعه سرمایه‌داری رو به خوبی به تصویر می‌کشه.
سلام به همه دوستان تاتری
ممنون از نظرات خوبتون و ممنون بابت انتقادادتون
چون همین گفتگوهاست که باعث میشه تو مسیر درست قرار بگیریم
گروه اشتراک و نمایش گوریل تصمیم گرفته برای دوستان که افتخار میدن و به دیدن نمایشمون میان یک کد تهیه کنه تا با تخفیف ۵۰ درصدی به دیدن نمایش گوریل بیان کد برای تعداد محدودی در هر روز در نظر گرفته شده به همین منظور خوشحال میشم به من مسیج بدین ۰۹۰۳۷۰۸۵۹۹۷ . تخفیف روز سشنبه هم مربوط میشه به سشنبه ها تاتری که برای همه فعال هستش.
امشب به تماشای نمایش‌گوریل نشستم.
نمایشی خلاق‌و قابل احترام.
تشبیه انسان به گوریل. آیا این انتخاب خود ماست که به‌گوریل تشبیه بشویم یا انتخاب جامع برای ما؟
روبه رو شدن باور کذایی در مقابل قدرت و ثروت...
به نظر بنده_به عنوان یک تماشاگر_ نبود موسیقی زیر متن، و همچنین قطع شدن افکت های فضا در چندین صحنه، می تونست از کیفیت‌کار کم کنه. و همچنین افتادن ریتم دیالوگ گویی در حین گفتن دیالوگ های کوتاه هم از کیفیت کار کم می‌کرد.
دم بچه های این نمایش گرم که با انرژی زیاد و انگیزه ی بالاشون به کیفیت کار اضافه کرده بودن.
استفاده از دکور مینیمال، یک فضای گروتسک رو هم به وجود آورده بود که به نظر بنده_به عنوان یک تماشاگر_ کار مفید و بجایی بود.
استفاده از عروسک،به جای بازیگر برای کاراکتر عمه...کاری جذاب و‌خلاق بود.البته ای کاش در حرکت دادن عروسک،و دیالوگ های تعیین ... دیدن ادامه » شده برای اون،دقت بیشتری می شد.
چند دقیقه ی ابتدایی نمایش،به زعم من میتونست خلاصه تر بشه. و انتهای نمایش هم می تونست با مقدمه سازی بهتر و درست تر،،به نحوی که برامون غیرقابل پیش بینی باشه،پرداخته بشه.
وقتی ما از یک هنردوست صحبت می کنیم،دقیقا از چه شخصیتی صحبت می کنیم؟ آیا این شخصیت پردازی برای کاراکتر خانم این نمایش،به ما تصویری از یک خانم دوستدار هنر و یا حتی حریص نسبت به آثار هنری،نشان می دهد؟
در کل از دیدن این نمایش لذت بردم.
امیدوارم هر شب،صندلی های این سالن،پر بشه از تماشاگرانی که [با خرید بلیط]برای دیدن گوریل میرن...
نمایشی تاثیرگذار
پر از فکر
پر از خود انتقادی
.پایان بندی مناسب و بسیار سوزاننده...اخر نمایش مو به تن ادم سیخ میشه دلت میخواد فریاد بزنی اما نمی تونی
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید

نمایش «گوریل» برداشتی آزاد از نمایشنامهٔ«گوریل پشمالو» یوجین اونیل است.
در این اجرا به خوانشی مدرن و متفاوت (در فرم و محتوا) از یک نمایشنامهٔ مهم دنیای درام پرداخته شده. ماهیتِ اعتراض به سرمایه‌داری و بی‌عدالتیِ اقتصادی، تنها وجه کاملا مشترکِ این دو اثر است. «گوریل» پس از پشتِ سرگذراندنِ چندین بازبینی (در سالن‌های دولتی و خصوصی) و دست‌وپنجه‌نرم‌کردن با کوته‌بینی‌ها، اذیت‌ها و موانع متعدد، سرانجام، به صحنه و اجرا رسیده است.

خرید بلیت روزهای تازه این نمایش، از سه شنبه ۱۷ تا پنجشنبه ۱۹ مهر، به کارگردانی مهدی رضایی و با بازی ماکان محمودی، رامین رستمی مهرآ و ... روز دوشنبه (۱۶ مهر) ساعت ۱۲ آغاز خواهد شد.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خرید بلیت این نمایش، به نویسندگی و کارگردانی مهدی رضایی و با بازی ماکان محمودی، رامین رستمی مهرآ و ... با تخفیف روزهای نخست، آغاز شد.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید