تیوال نمایش ماتریوشکا
S3 : 20:09:22
  ۰۱ آذر تا ۱۲ بهمن ۱۳۹۵
  ۱۷:۰۰
  ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه
 بها: ۳۵,۰۰۰ و ۳۰,۰۰۰ تومان

: پارسا پیروزفر

: پارسا پیروزفر


: نورالدین حیدری ماهر
: محمد گودرزیانی
: بهاره مصدقیان
: محمد صادق زرجویان
: آرش صفایی
: شیما مرادی
: الیکا رضایی، علی عزیزیان

پارسا پیروزفر در این اثر نمایشی هشت اپیزودی که بر اساس هشت داستان کوتاه از آنتون چخوف نوشته است، به تنهایی ایفاگر نقش تمام شخصیت های نمایش است.

می توانید برای مشاهده اطلاعات اجرای پیشین این نمایش اینجا را کلیک نمایید.

راه‌های ارتباطی با تماشاخانه پالیز: اینستاگرام / کانال تلگرام


بخش اصلی: ۳۵.۰۰۰ تومان
بخش بیرون از ظرفیت: ۳۰.۰۰۰ تومان

اخبار وابسته

» بنا به درخواست مخاطبان ماتریوشکا / این نمایش تنها فقط ۲ روز در سانس ویژه تمدید شد.

» «ماتریوشکا» تمدید می‌شود

ویدیوهای وابسته

مکان

تهران، خیابان کریمخان، خیابان عضدی جنوبی (آبان)، خیابان سپند، پلاک ۶۹
تلفن:  ۸۶۰۳۷۵۱۰


«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال
قسمت شد این کار را در اجرای تهران اون ببینم و در طول نمایش فکر میکردم که وسایل صحته در ایران به راحتی قابل تهیه نیستند ، خدا رو شکر که همچین بازیگر و سزمایه ای برای تاتر و سینما داریم، منتظر کارهای بعد هستم، انشاالله که زود
وحید عمرانی، Unforgiven(Farhad)، علی حیدری و f vs این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
سلام و سوال: اجرای دوباره این تئاتر را در برنامه دارید؟
fate83 و f vs این را دوست دارند
با سلام و وقت بخیر
یک عدد بلیط برای تاریخ 19 مرداد (5شنبه) ردیف چهارم خریداری کردم اما نمیتونم برم از دوستان اگر کسی مایل بود به قیمت خریداری شده تقدیمشون کنم .
ممنونم
09351745278
۰۹ مرداد ۱۳۹۶
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
فقط می تونم بگم عااااالی بود ممنون از پارسا پیروز فر عزیز بایت هنر نمایی زیباش
زهرا پوررضا این را خواند
f vs و فرزانه این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
امکان خرید سانس هاى فوق العاده از روز سه شنبه ۵ بهمن ماه ساعت ۱۶ فراهم می‌شود.
سلام.من دوتا بلیط دارم برای شنبه 9 بهمن ساعت 21:30.اگر کسی خواست باهام تماس بگیرین لطفا.
09128907715
۰۷ بهمن ۱۳۹۵
لطفااجرای نمایش رو مجددا برای چند روز تمدید بفرمایید
۱۷ بهمن ۱۳۹۵
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
http://www.mehrnews.com/news/3878244/ماتریوشکا-۱۲-بهمن-ماه-به-پایان-می-رسد
سلام
برای امشب یک بلیت دارم. ردیف 5
اگر کسی می خواهد لطفا پیام دهد
@elhamoh
۲۹ دی ۱۳۹۵
سلام.من 2تا بلیط دارم برای شنبه 9 بهمن ساعت 21:30.اگر کسی خواست باهام تماس بگیرین لطفا.
09128907715
۰۷ بهمن ۱۳۹۵
لطفا مجددا برای چند روز تمدید بفرمایید
۱۷ بهمن ۱۳۹۵
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خرید بلیت سانس‌های پایانی از روز شنبه ۲۵ دی‌ماه ساعت ۱۲ ظهر آغاز خواهد شد.
بیتا ابراهیمی این را دوست دارد
سلام
برای امشب یک بلیت دارم. ردیف 5
اگر کسی می خواهد لطفا پیام دهد
@elhamoh
۲۹ دی ۱۳۹۵
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
سلام. فرمودین که این اجرا در روز چهارشنبه ۲۲ دی ماه برقراره. منتهی زیر پست های ساعت ۹ شب فرمودین. هر دو سانس برقراره؟ من دوتا بلیت ساعت ۵ دارم. چون شایعاتی بود مبنی بر اجرا نشدن اجرای قبل اذان.
درود بر شما
اطلاعات قطعی و رسمی همان‌هاست که تیوال اطلاع‌رسانی می‌نماید. بنابراین اجرای این نمایش در روز چهارشنبه ۲۲ دیماه هر دو سانس به قوت خود باقی است.
۲۱ دی ۱۳۹۵
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
مگه داریم!!!!!!!!!!
مگه میشه!!!!!!!!!
این همه استعداد رو از کجا آورده آخه؟؟؟؟؟؟
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خرید سانس‌های تازه از روز یک‌شنبه۱۹ دی‌ماه ساعت ۱۲ ظهر آغاز می شود.
f vs این را خواند
الهه غیثی این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
نمایش بسیار عالی . خسته نباشید حسابی به هنرمند عزیز و دوست داشتنی ، پارسا پیروزفر عزیز. به همه علاقه مندان تئاتر توصیه اکید میشود دیدن این نمایش :)
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
امکان خرید بلیت سانس‌های تازه این نمایش، روز یک شنبه ۱۲ دی‌ماه ساعت ۱۲ ظهر آغاز خواهد شد.
من برای سه شنبه ساعت ۹ و نیم شب یک بلیط اضافه دارم اگه کسی خواست خبر بده.maryam2232@gmail.com
۱۳ دی ۱۳۹۵
سلام من سه تا بلیط تیاتر ماتریوشکا دارم واسه چهارشنبه فردا ,ساعت5، قیمتشم 35
ردیف 5
هرکسی میخواد,بهم بگه...
۲۱ دی ۱۳۹۵
سلام
برای امشب یک بلیت دارم. ردیف 5
چهارشنبه 29 دی
اگر کسی می خواهد لطفا پیام دهد
@elhamoh
۲۹ دی ۱۳۹۵
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
قشنگ بود. ترکیب منسجمی از چند داستان کوتاه مستقل که به خوبی به هم پیوند خورده بودند به نحوی که اگر کسی ذهنیتی از داستان ها نداشت بخوبی می توانست باور کند که همه ماجراها به هم ربط دارند. این هماهنگی و انسجام تا حدی مرهون هنر چخوف است که داستان هایش درباره مردم عادی است که در هر جا می شود انها را پیدا کرد و رگه های خویشاوندی انها را با هم دید و تا حدی هم حاصل هنر نویسنده است که توانسته است انها را چنان با هم پیوند بزند که ضمن حفظ استقلال پیوندی شیرین و ملایم بین انها ایجاد کند ک بسیار برای تماشاچی دلچسب است. البته اجرای تک نفره آقای پیروزفر هم خود مزید بر علت است که ببینده باور کند داستان ها همه یکی هستند. درواقع گویی همه میخواهند حالات، وضعیتها و روحیات یک آدم واحد را بیان کنند. هر داستان می تواند برای هر کسی رخ دهد. از این رو نمایش آنها توسط یک نفر ایده ... دیدن ادامه » بسیار جالبی بوده است که آقای پیروز فر به خوبی از عهده ان برامده است. انتقال از یک شخصیت به شخصیت دیگر در واقع روامدن جنبه های مختلف یک شخصیت واحد است. همه ما متشکل از طیفی رنگی هستیم ک بسته ب موقعیت رنگی را نشان می دهیم. ما همانقدر ک کارمند دولت هستیم، دختر خدمتکار، دکتر، پلیس و ... هستیم. ماتریوشکا به خوبی توانسته است خود ما را به ما نشان دهد ک ما چقدر می توانیم متفاوت باشیم، گاه ترحم آمیز، گاه بی رحم، گاه منصف و گاه مضحک و ساده و ...
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
امکان خرید بلیت سانس‌های تازه، در روز سه‌شنبه ۷ دی‌ماه ساعت ۱۲ ظهر فراهم می شود.
aftab1 و کیانا برنج کار این را خواندند
alirnmai، مرجان مرادی، فروغ حیدری، ساناز ب و f vs این را دوست دارند
سلام، من یک بلیط برای روز چهارشنبه ٨ دی ماه دارم که متاسفانه نمی تونم بروم. اگه کسی خواست با شماره ٠٩١٢٣٨٨٢٢٥٠ تماس بگیره.
باوند
۰۶ دی ۱۳۹۵
بچه ها من یک بلیط دارم برای فردا یکشنبه ساعت 21:30 که در ردیف 4 هر کی نیاز داشت به شماره 09194492069 تماس بگیره.
۱۱ دی ۱۳۹۵
من برای سه شنبه ۱۴ دی ساعت ۹ و نیم شب یک بلیط دارم.۰۹۹۰۱۲۴۱۰۷۰
۱۳ دی ۱۳۹۵
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
امکان خرید سانس های تازه، در روز شنبه ۴ دی ماه ساعت ۱۲ ظهر فراهم می شود.
فاطمه و کیوان نامجو این را دوست دارند
واقعا عجیبه . من هر بار راس ساعتی که اعلام میشه منتظر هستم برای خرید بلیط ...اما در عرض ۱ دقیقه نصف جاها پر میشه ...
۰۴ دی ۱۳۹۵
درود بر شما
تیوال هرگز جایی را به دلیل بستن و کم کم باز کردن نمی‌بندد و این وعیت به دلیل استقبال بالا از این برنامه است.
۰۵ دی ۱۳۹۵
سلام
اول اینکه چرا اجرای جمعه 10 دی ماه ساعت 17 که عواید فروشش به بنیاد کودک اختصاص داره توی سانس های اجرایی و خرید بلیط نیست ؟
و سوال دوم این نمایش در تاریخ 17 دی ماه - جمعه هفته بعد ، در ساعت 17 اجرا و فروش بلیط داره ؟
۰۵ دی ۱۳۹۵
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
عالی بود
پیروز باشید آقای پیروز فر
ذوق زده، f vs، مارینا و Afshin.m این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
امکان خرید بلیت روزهای تازه روز سه‌شنبه ۳۰ آذرماه ساعت ۱۶ فراهم می‌شود.
میشه لطفا بفرمائید بلیط خارج از ظرفیت به چه صورتی است؟
۲۹ آذر ۱۳۹۵
بااین شماره تماس بگیرید...۰۹۱۲۶۱۷۱۲۹۳ ساعت ۵شروع میشه لطفا زودتر خبر بده بهم
۰۲ دی ۱۳۹۵
تصحیح میشود شماره...
۰۹۱۲۶۱۷۱۲۰۳
۰۲ دی ۱۳۹۵
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
امکان خرید بلیت سانس های تازه، روز شنبه ۲۷ آذر‌ماه ساعت ۱۲ ظهر فراهم می شود.
لطفا برای دیماه سانس ویژه هم قرار بدید
۲۸ آذر ۱۳۹۵
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۹/۱۷ - ۱۲:۱۳ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 34611
یادداشتی بر نمایش پارساپیروزفر/ تناسب و تعادل
سینماسینما، اصغر نعیمی:

در امتداد تجربه های پیشین پارسا پیروزفر در عرصه تاتر، ماتریوشکا، اجرایی نفس گیر متکی بر فقط یک بازیگر و یک ضرب شصت تکنیکی تمام عیار است.

اما اصلی ترین دلیل دلبستگی من به این اجرا، درک دقیق و کامل پیروزفر از لحن آثار چخوف و درک او از طنز نهفته در آثار اوست… در تمام این سال ها، به رغم اقبال اهل تاتر ایران به نمایشنامه ها و آثار چخوف، او همواره قربانی نوعی تلقی غلط از لحن آثارش و افراط و تفریط در این زمینه شده. شیفتگان چخوف در دو طیف کاملا ناهمگون قرار دارند که یا در اجرای آثار او رویکردی کاملا سانتیمانتال داشته اند و با تقویت و پرورش موقعیت های ملودراماتیک، صحنه نمایش را آکنده از موقعیت های سوزناکی کرده اند که گاه تنه به فیلم های هندی میزده و یا در رویکردی کاملا افراطی طنز ظریف آثار او را بهانه ای برای شکلی از تاتر عامه پسند، در یک بسته بندی ظاهرا متفاوت و شبه روشنفکرانه، کرده اند که در واقع بییشتر وامدار سنت نمایش های روحوضی خودمان بوده اند تا چخوف و دنیای او.

پارسا پیروزفر در ماتریوشکا نشان می دهد از معدود کسانی است که شناخت دقیقی از لحن آثار چخوف دارد و ظرفیت ها و ظرافت ها طنز چخوفی را کاملا درک کرده و از همه مهم تر مواجهه اش با این طنز بسیار خوددارانه است. او به همین خاطر و با تکیه بر همین اشراف توانسته در انتخاب هایی هوشمندانه، داستان هایی متفاوت از چخوف را جوری کنار هم بچیند که در نهایت صاحب حس و معنایی مشترک و واحد شوند. موفقیت پیروزفر در این کار، دراماتولوژی درست این داستان ها و توانایی اش در شناخت لحن درست و حفظ متعادلِ این لحن دشوار و دیریاب از نقاط قوت کار اوست. نکته تحسین برانگیز این که پیروزفر چخوف و ظنز او را بهانه ای برای لودگی بر روی صحنه نکرده و خوددارانه به جهان اثر مبداء احترام گذاشته اما دست و پا بسته آن هم نمانده.

پیروزفر در ماتریوشکا یک تنه نقش های پرشماری را اجرا میکند و بخش کمتر دیده شده ای از توانایی هایش به عنوان بازیگر را هم به نمایش می گذارد اما این همه ماجرا نیست. به گمان من انتخاب شیوه اجرای تک نفره و بر عهده گرفتن تمام نقش ها توسط یک بازیگر، نه فقط راه حلی حرفه ای برای به صحنه بردن نمایشی متمرکز با امکانات محدود، یا فراهم کردن امکانِ نمایش قابلیت های فردی بازیگر – که البته همه اینها هم هست – بلکه در کنه خود ایده ای بدیع برای شکل دادن به لحن اثر و نزدیک شدن به دنیای چخوف است… تو گویی همه آدم های نمایش یک نفر بیش نیستند و حوادث در دنیایی وهم آلود و رویاگونی رخ میدهد که تنه به آثار گروتسک میزند، در واقع پیروزفر با مهارت و البته ظرافت توانسته از طنزِ شیرین و ملایم چخوف بستری بسازد اما در نهایت از آن هم عبور کرده و جهان هراسناک خودش را بسازد که در آن نوعِ بشر در شکلی هم سان و با ظاهری ثابت گرفتار تحقیری دایمی است. انتخاب این ساختار تجربی برای او ریسک بزرگی بوده که خوشبختانه از آن سربلند بیرون آمده.

در این میان نباید قابلیت های شگفت آور پیروزفر به عنوان کارگردان و بازیگر این متن را فراموش کرد. او نه فقط یک تنه نقش های متعدد اثر را بازی می کند بلکه همزمان ابزار صحنه، دکور و حتی سیاهی لشکرهای مورد نیاز را هم از طریق بازی و گاه یک نگاه به شکل قانع کننده ای می سازد. به عنوان نمونه اشاره می کنم به شلوغی، ازدحام و صف طویل بیرون دفتر ژنرال در داستانِ اول، که فقط و فقط با نگاه و بازی اوست که به شکل هنرمندانه ای ساخته می شود.

میزانسن های او به عنوان کارگردان بر مبنای تعریفش از اجرای تک نفره فوق العاده هستند و نمایش به رغم زمان صد دقیقه ای ریتمی پویا و سرزنده دارد که هر چه رو به پایان میرود شتابی معقول و منطقی پیدا میکند و حتی برای لحظه ای از نفس نمی افتد.

در ... دیدن ادامه » تمام نمایش هایی که توسط پیروزفر اجرا شده اند، از گلن گری گلن راس، بر پهنه دریا، پاره سنگ ها در جیب هایش تا همین ماتریوشکا، نکته ای که همواره من را وادار به احترام می کند همین حفظ تناسب و تعادل در تمام جزییات نمایش، امتناع او از هر نوع جلوه گری و تظاهر نا لازم و کنترلش بر اجزایی است که می توانند جلوه ای خارج از حدِ لازم پیدا کنند. ماتریوشکا نمونه مثال زدنی از این خودداری هنرمندانه است و نشاندهنده کنترل پیروزفر به عنوان کارگردان بر تمام اجزای اثر است. به عنوان مثال و با توجه به اجرای تمام نقش ها توسط یک بازیگر که خود پیروزفر هم هست، ماتریوشکا نشان دهنده کنترل پیروزفر کارگردان بر پیروزفر بازیگر در نمایشی است که می توانست بهانه ای باشد برای خودنمایی صرف یک بازیگر، در واقع من به شخصه توان پیروزفر کارگردان را در مدیریت و هدایت پیروزفر بازیگر تحسین می کنم، در عین حال که توانایی پیروزفر بازیگر هم برایم چشمگیر و ستایش برانگیز است.

خلاصه کنم. معتقدم پارسا پیروزفر با همین چند نمایشی که بر صحنه برده نشان داده در عرصه تاتر ما حرف های بسیاری برای گفتن دارد و هر اثر او تجربه جدیدی است که تماشای شان مغتنم است…

نقداً پیشنهاد می کنم تماشای ماتریوشکا را از دست ندهید.

http://cinemacinema.ir/?p=34611
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
نقدی بر نمایش" ماتریوشکا" به کارگردانی پارسا پیروزفر
ماتریوشکا
نویسنده، طراح و کارگردان: پارسا پیروز فر
پزشک نازنین!

سمیرامیس بابایی
مجله دنیای تصویر آبان ماه 95


شاید وقتی نیل سایمون نمایشنامه ای از روی داستان های چخوف می نوشت فکرش را هم نمی کرد که برگردان فارسی آن را به یکی از پراجراترین نمایشنامه های چند سال اخیر مبدل شود. از اجراهای دانشجویی گرفته تا اجرای نمایش در تماشاخانه های کوچک و بزرگ توسط کارگردان های گمنام و به نام. البته برای تئاتردوستان شنیدن اسم چردیاکف (همان فردی که روی سر رئیس اش عطسه می کند) یا دختری که اعتراض برای گرفتن حق اش را بلد نیست ؛ هنوز هم واجد جذابیت هایی منحصر به فرد است که از معجزه قلم چخوف سرازیر می شود. اما طبیعی ست تکرار پی در پی این روایت روند فرسایشی در سلیقه و منظر مخاطبین بوجود می آورد ، خصوصا که ... دیدن ادامه » نمایشنامه های پرارزش و مشهور دیگری وجود دارند که جایشان در هنر نمایشی ما خالی ست و واقعا نیاز دارند لطفِ پزشکِ نازنین مانندی شامل حال آن ها گردد! حال چرا این نمایشنامه این چنین میان جماعت تئاتری کشور محبوب است خود جای سئوال دارد! در حالی که داستان های دیگر چخوف نیز حائز وجوه نمایشی بالایی برای اجرای روی صحنه هستند ، برای مثال مجموعه داستان کارمندها از جنبه طنازی اش تا سهولت اجرایی اش می تواند همتای مناسبی برای پزشک نازنین باشد. مشکل اینجاست که این چخوف بی نوا در این مرز و بوم از اقبال مناسبی برخوردار نیست ، چرا که یا نمایشنامه هایش پرداخت نشده ، مثله شده ، ایرانیزه شده (ختم کلام تقطیر شده از هرچه نکات مثبت )است به اجرا در می آید و یا یادآوری نام اش مترادف است با پزشک نازنین که دیگر آه از نهاد تئاتردوستان در می آورد «باز هم پزشک نازنین؟!»
اما به قول معروف ؛ همه عیب اش بگفتیم هنرش نیز بگوییم. عنوان نمایش ماتریوشکا برگرفته از نام عروسک های روسی است که عروسک های همانند و کوچک تری را در دل خود دارند. اگرچه نمایش ماتریوشکا مجموعه ایست از نمایش های کوتاه بسیار مشترک با پزشک نازنین اما اجرای تک نفره پارسا پیروزفر ، شیوه اجرایی بسیار متفاوت و تازه ای (در حد کشور خودمان) به نمایش می گذارد که صرف نظر از موارد ذکر شده در نوع خود جالب و دیدنی است. این شیوه اجرایی در انگلستان به خصوص برای بازخوانی آثار چارلز دیکنز از محبویت های بالایی برخودار است. این نمایش را از حیث شیوه اجرای تک نفره می توان نوعی از مونودرام دانست. نمایش به چیزی غیر از یک صحنه کم دکور و خلوت احتیاجی ندارد ، پیروزفر خود به تنهایی تیپ های مختلف را اجرا می کند و دیالوگ های میان کاراکترها را با تغییر لحن ، صدا و بازی بدنی به نمایش می گذارد. حتا گاهی در یک صحنه عهده دار سه نقش مقابل هم (پدر ، مادر و فرزند) می شود. یکی از خلاقیت های متنی نمایشنامه که هماهنگی مناسبی با شیوه اجرایی پیدا می کند ، ایجاد بینامتنیت در داستان هاست. که مانند خصوصیت عروسک ماتریوشکا هر داستان از دل دیگری بیرون می آید و نمایان می شود که وجه تسمیه خردمندانه ای با نام نمایشنامه است بازی جذب کننده پارسا پیروز فر باعث می شود که این نمایش تک پرسوناژ مخاطب را بی وقفه تا پایان کار با خود همراه سازد و روند نمایشی لذت بخشی را تجربه کند. علاوه بر آن از معدود نمایش هایی است که طنز رندانه چخوف بدون تحمیل لودگی یا حشو و زوائدِ نابخردانه کارگردانان به دست می آید و مجموع این عناصر است که اثری شریف و دیدنی و به یاد آوردنی را برای مخاطبین خود خلق می کند.

منبع این نوشته : منبع
نمایش ,نمایشنامه ,داستان ,چخوف ,ماتریوشکا ,نازنین ,پزشک نازنین ,شیوه اجرایی ,نمایش ماتریوشکا ,پارسا پیروزفر
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
نقدی فرمالیستی بر نمایش ماتریوشکا نوشته، طراحی و کارگردانی پارسا پیروزفر

یک طنز بدون لودگی

هنردستان/ رضا آشفته:

ماتریوشکا برگرفته از 8 داستان کوتاه آنتون چخوف روسی است که دربرگیرندۀ طنز انتقادی و اجتماعی است و پارسا پیروزفر در مقام نویسنده (اقتباسگر)، طراح، بازیگر و کارگردان همه هنر خود را ابراز داشته که به اثری تالیفی و با امضای ویژه خود برسد. البته این هم نوعی تجربه است و می­تواند هم خلاقه هم به شمار آید و هم شاید دیگر از سوی این هنرمند تکرار نشود.

اهمیت کار در مقام دراماتورژ و اقتباسگر بسیار شبیه به آن چیزی است که نیل سایمون آمریکایی در پزشک نازنین انجام داده و در آنجا 11 داستان کوتاه و در اینجا 8 داستان کوتاه که در کل نیز سه داستان مشترک در این دو اقتباس وجود دارد، برای یک متن نمایشی گزینش کرده اند. در پزشک نازنین یک نویسنده، شاید به نمایندگی از چخوف، در نقش راوی در میان 11 اپیزود رفت و آمد دارد و به اصطلاح نخ تسبیح است و خط و ربط اپیزودهاست اما پارسا پیروزفر ترجیح داده است که در این 8 تابلوها شخصیتهای مشترک در رفت و آمد باشند که بشود آن فضای مشترک در اجتماع را خط و ربط این تابلوها دانست و درواقع با چنین نگاهی دلایل مدقنی برای چیدمان تابلوها وجود دارد و تماشاگر سردرگم نمی ماند و زیباتر اینکه یک بازیگر همه این نقش ها و تابلوها را بازی می­کند.

بنابراین زیبایی بازیگری پارسا پیروزفر همانا در نقش آفرینی های متعدد است و واقعا تمام تلاش اش را مبذول داشته که برای هر نقش ریز و درشت، مرد و زن، پیر و جوان و کودک بتواند بنابر صداسازی و فیگورسازی های متنوع نشانه های قابل درک و باوری را قرار دهد که در همان مواجهۀ نخست باز هم تماشاگر سردرگم نماند که اینها کیستند و چرا باید یک نفر این همه نقش را بازی کند؟ این روالی است که ما را نسبت به کنش­مندی و تفاوت نقش­ها آگاه می­کند و در حالت بیدارباش قرار می دهد چون به هر تقدیر در این بازی و نمود بازیگری ما با مجموعه ای از کنش­های متفاوت مواجه خواهیم بود. از یک سو این روال هم سخت و پیچیده می نماید و هم تاکیدی بر ارائه تکنیکی بازی ها خواهد کرد که در صورت فراگیری هر بازیگری راه را بر او باز خواهد کرد که راحت تر در ارائه نقش پا به میدان بگذارد و هم اینکه بتواند به لحاظ کیفی نیز بر جاذبه های نقش و نحوۀ ارائه خلاقه نقش آفرینی تاکید کند. شاید فقط در چند لحظه در رفتن از پوست و جلد نقشی به نقش دیگر پارسا پیروز نتوانست صداها را همزمان تغییر بدهد و با همان صدای نقش قبلی به ارائه نقش دیگر پرداخت و این مورد هم اگر نبود در کل ما چندان اشکالی در ارائه این نقش ها نداشتیم و شاید برخی به دلایلی بهتر از بقیه ارائه شده اند چون این دیگر بیشتر از نقش آفرینی به میزان کمیت و کیفیت ارائه نقش هم برمی گشت. برای مثال در ارائه نقش مرد کارمند (ایوان ایوانُویچ چرویاکف) در اپیزود اول، در اپیزود دوم نیز در ارائه نقش دمیتری کولدارف، در اپیزود چهارم در نقش سمیُن ماکسیمُف، در اپیزودها چهارم، پنجم و هفتم در ارائه نقش دکتر کُشِلکُف، و در اپیزود هفتم در نقش ساشا و در اپیزود هشتم نیز در نقش های بازرس پلیس، پاسبان و ساشا توانسته این نشانه های فیگوراتیو و صداسازی را به سرمنشا خلاقه و نابی گره بزند که انگار با کنار هم قرار گرفتن چند بازیگر زُبده و سرشناس این نقش ها دارد بازی می شود و البته مابقی نقش ها هم یا کوتاه هستند و یا نحوۀ ابرازشان چندان نیست که همانند این عناوین یاد شده به چشم بیاید اما در مجموع در این رفت و آمد نقش ها یک بازیگر طوری توانسته ابراز وجود کند که ما دیگر با یک نمایش دقیق با ضرباهنگ و فضاسازی در خور تامل مواجه بشویم که این دیگر کار کارگردانی است.

پارسا پیروزفر با آن قد رعنا و صورت زیبا و چشمهای رنگی شباهت غریبی به مردمان روسیه تزاری دارد و این خود شاید عنصر فعال و پویایی است که بشود با یک بازیگر مجرب در ارائه نقش و ایجاد فضاسازی همه چیز را سمت و سویی خلاقه داد و در این بین او با هوش و حواس درست بر آن است که نسبت به نقش ها و فعل و انفعالات حسی و اداراکی صحنه نیز کم نگذارد که بشود گفت یک تئاتر در جریان است و ضمن لذت بردن می شود از آن به مفاهیم در خور تامل و انتقادی نیز نسبت به اشکالات وارد بر اشخاص و جامعه آگاه شد. خیلی ساده نیز این مفاهیم شکل می گیرند، مرد وسواسی که یک عطسه را تا مرگش ادامه می دهد، یک معلم خجالتی که نمی خواهد نسبت به حق و حقوقش اعتراضی کند، یک جوان بلوف زن که عاشق شهرت است و ماجراجویی می کند، بازرسی که بوقلمون صفت است و هر لحظه به فراخور واقعیت رنگ عوض می کند، یک مجسمه که در آن عریانی نمایان است اسباب خنده و زحمت است اما از آن هیچ گریزی نیست انگار، یک دزد که از زبان وعظ گونه وکیل مدافعش به حال می آید و به گناهانش اعتراف می کند، یک مرد بیچاره که زنش را پاکدامن می داند برای این منظور پای رییس پلیس را به میان کشیده تا همه از ترس جسارت نزدیک شدن به آن زن را نداشته باشند، و جوانی که برای گریز از دختران تحمیلی مجبور است که خود را به جنون ادواری وابدارد و… اینها هر کدام جهانی هستند کوچک اما با مفاهیم درست و قابل تاثیر که درواقع در این تماشایی ترین لحظات بر ما تاثیرگذارند.

در عنصر فضا، طراحی صحنه و لباس نیز دخالت می کند. البته همه چیز به اختصار است؛ یک میز و آباژور و وسایل دم دست و بعد افکتهایی که شنیده می شود و مختصری نیز موسیقی و نورپردازی که در چیدمان و ترکیبی دقیق ما را متوجه مجموعه ای از زندگی های شبیه به هم می کند که در برگیرنده یک جامعه است. این اشتراک و خلاصه گرایی هاست که ما را نسبت به کنشها و جمع بندی آنها دقیق تر می کند و ما از این حس و حالتها متوجۀ بازیگری می شویم که خودش را نیز به درستی کارگردانی و هدایت کرده است و زیباتر اینکه در ورطۀ اشتباه لودگی نیفتاده است و همچنین در ارائه یک طنز نیشدار از آن خطوط اصلی و خط قرمزهای اخلاقی نیز به غلط برای جذب مخاطب بیشتر عدول نکرده است.

به ... دیدن ادامه » هر روی، ماتریوشکا یک نمایش ایرانی است که با عبور از زمان و مکان در این روزها و در جغرافیای ما رنگ و لعاب قابل تحسینی یافته است و ما در وادی کمدی و طنز دقیقا چنین چیزی را این روزها کم داریم و این نمایش مثال روشنی برای رعایت دقیق اصول طنز و کمدی است که بی هیاهو و به دور از لودگی های رایج توانسته ما را متوجۀ خود گرداند.

http://honardastan.ir/%d9%8a%d9%83-%d8%b7%d9%86%d8%b2-%d8%a8%d8%af%d9%88%d9%86-%d9%84%d9%88%d8%af%da%af%db%8c/
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید