تیوال نمایش نان
S3 : 04:03:11
خرید بلیت
۴۰,۰۰۰ تومان
  ۲۶ خرداد تا ۲۵ تیر
  ۱۹:۰۰
  ۴۵ دقیقه
 بها: ۴۰,۰۰۰ تومان

: نصیر ملکی‌جو
: (به ترتیب حروف الفبا) آزاده احمد آبادی، سارا پهلوانی، هلیا خورشیدی، زهرا سلیمیان، مهسا شیخی، حسین مهدوی

: آزاده احمدآبادی
: ایمان یزدی
: محمد قدس

: زهرا سلیمیان
: سماء اکبری

: نصیر ملکی جو
: نوید سیمبر
: حسین طاهربخش، بنیامین کشاورز، سید علی اصغر اسلامی
: الناز عزتی، مینا رمضانی، نسیم یاقوتی
: هادی عرب نرمی
: سمانه احمدی مطلق
: فاطمه صفیری
: رکسانا دهری، سمیه خواسته
: فواد الهی قمشه‌ای
: کمال کچوئیان

: مصطفی قاهری
: مریم شریعتی
: گروه هنری پژواک
: ساره سرلک، مهسا عظیمی

گزارش تصویری تیوال از نمایش نان / عکاس: سارا ثقفی

... دیدن همه عکس ها »

اخبار وابسته

» اجرای نمایش «نان» در تالار حافظ

» اجرای نمایش «نان» در تالار حافظ

مکان

خیابان حافظ، خیابان استاد شهریار، روبروی تالار وحدت، سالن حافظ
تلفن:  ۶۶۷۵۶۰۴۳


«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال
حضرت سعدی در گلستان خود می فرمایند:
ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند
تا تو نانی به کف آریّ و به غفلت نخوری
همه از بهر تو سرگشته و فرمان بردار
شرط انصاف نباشد که تو فرمان نبری

پرفورمنسی با هدف گذاری المانی تحت عنوان نان،
سیر نان در تاریخ بشر و نقش کلیدی آن در طیف کلی اجتماع انسانی و شکل گیری طبقات اجتماعی حول این محور،
نمایشی بدون دیالوگ و سبکی در قامت سور رئال که با حضور ماسکها و صورتک ها بر چهره بازیگران بازی ها را دلنشین و مفرح می کند،
اجرایی فرمالیستی با تم موزیکال و با خلاقیتهای بصری در طراحی صحنه که تعلیق های چند لایه ای را برای مخاطب خلق می کند،
از نقاط ضعف اثر روایتگری آن توسط راوی مستقلی است که با توجه به فضای پانتومیمی کار اضافه به نظر می آید،
عدم هارمونی و هماهنگی در حرکات موزون و بازی های فرم نیز از ضعف های دیگر اجرا به حساب می آید که به نظر می رسد در روز های آتی این هماهنگی بالاتر رود.
اجرایی در مدت زمان ٣٥ دقیقه که زمانی مفید و بدون حاشیه پردازی برای خلق ایده های متنوع اثر است،
استفاده بهینه از نور کمینه و طراحی لباس های متحد الشکل در خدمت اجرا و خلق انتزاعی ایده اصلی است.

درجه ... دیدن ادامه » کیفی نمایش : B
طراحی صحنه : ٨/١٠
طراحی لباس : ٨/١٠
طراحی آکسسوار : ٨/١٠
نورپردازی : ٨/١٠
بازی ها : ٧/١٠
محتوا (متن) : ٧/١٠
موسیقی و صداگذاری : ٨/١٠
کارگردانی : ٧/١٠
نان از ایده تا اجرا فوق العاده است... دوستان تیاتر بین و تیاتری بیشتر از آنچه به نظرم رسید گفتند و نوشتند تنها می توان گفت که سیر و خم اجرای این تیاتر از یک نقطه شروع می شود و با شیبی ملایم و با صبر و حوصله اوج می گیرد و تماشاگر را با خود به بالا می برد... و می توان گفت که نقطه ی پایان نمایش نقطه ی اوج نمایش به نوعی می تواند تلقی شود... کاملا با جناب لهاک هم دیدگاهم که تمرین کافی برای اجرا به نظر میرسد نبوده است که در برخی لحظه ها دیده شد اما به دید من صرفنظر کردنی است در کل اجرای این نمایش ... در ضمن به نظر می رسد با توجه به ماسکهایی که بازیگران به چهره دارند تهویه بهتری می باید... برای نویسنده کارگردان و گروه اجرایی آرزوی تیاترهای موفق و بهتر تری دارم و منتظر کار دیگر ی از شما هستم .
یادداشتِ نصــیر ملـــکی جو، نویسنده، طراح و کارگردانِ نمایش "نان":
"نان" در نگاهِ پیتر شومان، به یک ضرورت، معنا شده است*. نانِ ما اما آجرِ همیشگی احتیاجی است که نه به ضرورت، بلکه به محدودیتی جغرافیایی-فرهنگی در قلبِ تپنده ی خاورمیانه معنا خواهد شد. نانِ ما به تئاتر معنایی نمی دهد، بلکه تنها، معنای این روزها را به تماشاچیانش یادآور می شود. روحیه ی دورانِ پر التهابی که از مشروطه و پیش از مشروطه، ما را به آینده ای نامشخص و نامعلوم وصل کرده است. مفهومِ نان در نمایشِ "نان"، چیزی فراتر از فقر و گرانی و بی اخلاقی است. مفهومِ همیشگیِ انسانی است که بدونِ آرزو و بدونِ دفاع، تنها، در برابرِ اضطراب هایش، مقابلِ جهانی از یأس ها و تهدید ها ایستاده است. آدم هایی که به دردی لاعلاج، همچون سرطان یا امراضی از این دست مبتلا می شوند تنها آرزویشان خوب ... دیدن ادامه » شدن است. پس، پیتر شومانِ عزیز، بگذارید ما خوب شویم؛ بعد، به مفهومِ تئاتر و ضرورتِ ایجاد آن خواهیم پرداخت.
*"تئاتر، یک ضرورت است، چیزی شبیه به نان." #پیتر_شومان
نمایشِ نان این روزها تا 24 تیر ماه، ساعت19، در حالِ اجراست.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
قصه ساده و قشنگه. بازی ها خوبن و دکور و طراحی اجزای صحنه عالی.
موزیک زنده هم خیلی خوب.
همه چی عالی اما...
صدای راوی به شدت روی کار تاثیر منفی داره. نه تنها نمایش نیازی به راوی نداره و حداکثر با چند خط نوشته کار ارسال بعضی مفاهیم ضروری رو راه می‌ندازه، که صدای "این" راوی اصلا و ابداااا مناسب خوانش و این نمایش نیست..
نمره نمایش به دلیل وجود این صدای زمخت و بی‌جا ۷ از ۱۰
و به دلیل رفت و امدهای مکرر افراد پشت صحنه و در گوشی ها با موزیسین کار ۵ از ده.
بدون این دو مورد نمایش برای من عالی و کامل بود.
خسته نباشید.
خانم مقدم عزیز، مرقومه‌تان شریف است. در باب رفت و آمد و عریان بودن حرکات آقایان در پشت صحنه موافقم. آزاردهنده بود و مزاحم بصر. فکر می‌کنم اگر آن پرده میانی عریضتر و با دقت‌تر طراحی شده بود این مشکل حل می‌شد. اما در باب صدای راوی که صدای خود کارگردان است ... دیدن ادامه » (و انصافن نصیر چقدر فعال در پشت صحنه هم حاضر و آماده به کار نشان داد)، به نظرم نمایش را بعد داده و از یکنواختی اجرای صامت خارج کرده بود. هر چند نباید سهم سلیقه بنده در پسند این میزان را نادیده گرفت.
۱۰ تیر
جناب یزدی با سپاس
شریف ادبیات و شخصیت محترم شماست.
در مورد طراحی پرده همینطوره که میفرمایید قابل پیشگیری بود صد البته. اما در مورد صدای راوی کارگردان محترم و هنرمند باید بگم راوی باید دارای خصائصی در آوا باشه که این صدا فاقد اون ها بود.
سلیقه برمیگرده ... دیدن ادامه » به اینکه من کلا گفتار رو برای این کار لازم ندیدم و شما اون رو مفید دیدید، اما این صدا لطافت لازم رو برای خوانش نداشت بنظرم.
برای این کار صدای راوی نیازمند روان بودن و کمی تم طنز هست که در گفتار پنهان باشه. صدایی که در این نمایش می‌شنویم رسمی و کمی زمخته.
ممنون از بذل توجه جنابعالی.
۱۰ تیر
درست می‌فرمایید. صدا می‌توانست طرحی متفاوت داشته باشد و می‌شد غنی‌تر و جذابتر تدارک دیده شود. هر چند شاید نصیر توضیحی در باب طرح صدایش داشته باشد که کاش در این بین ما را از رویکرد هنری خود در چینش اصوات کار آگاه کند. متشکرم.
۱۰ تیر
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
اجرایی موزیکال و فرمالیستی که در مرز باریک بین تئاتر و پرفورمنس در حرکت است.

المان نان ایده ایست برای پیشبرد خط سیر داستان و ایجاد بستری مناسب برای ژرف نگری با افق دیدهای سیاسی،مناسبات اجتماعی و تاریخی.

استفاده از تکنیک های اجرایی در فرم ، اثر را به سمت قالبی جهت دار بواسطه تعدد ایده ها و بسط ایده اصلی و تنیدگی محتوا هدایت می کند و جذابیتی برای مخاطب است تا کار را تا انتها ببیند؛
با توجه به عناصر اجرایی در محتوا ، اثر ساختار پدیدار شناسانه را در بطن خود رشد می دهد که رهیافتی فلسفی برای اذهان و دیده وران خود است.

خلاقیت در ارائه آکسسوارهای متنوع و دست سازِ زیبا و البته طراحی مینیمالیستی صحنه و دکور و نور کمینه بر زیبایی و کیفیت بصری اثر می افزاید.

اجرای موزیکال زنده در تار و پود اجرا می نشیند و جنس انتخاب صدا در آلات موزیکال القای حسی از ژانر دارک کابارت را در مخاطب بوجود می آورد هر آنچه که در ابتدای نمایش هم بر ترانه ای از بند The tiger lillies شاهد هستیم و قدرت المانی نان و هدفمندی نمایش در روایت قصه تا حدی است که شاید نیازی به راوی نباشد.

طراحی موزون حرکات و میزانسن بازیگران محدود و در خدمت فرم است منتها نیاز به هماهنگی درون گروهی بیشتری را اقتضاء می کند البته با وصف این مورد نمی توان از بازی های خوب بازیگران صحنه یادی نکرد و وجود ماسکهای صورت شعاع دید و بازی آنها را سخت می کرد ولی وجود ماسکها خلق دنیایی سوررئال و وهم انگیز است که لذتی ناب را رقم می زند.

استفاده خلاق از دکور مکعبی وسط صحنه با توجه به تعلیق هایی که در خود دارد بر جذابیت کار می افزاید ولی بهتر است تا با دوران ١٨٠ درجه ای مکرر آن این مکعب در وسط صحنه بر پایه ای دوار فیکس شود تا از حرکات اضافی به چپ و راست صحنه و نمایان شدن بک استیج جلوگیری شود.
مورد دهان تمساح را می توان با پارچه ای مشکی از انتها مستتر کرد تا بک استیج و شخص پشت آن مخفی بماند؛
چون ... دیدن ادامه » ردیف اول بودم در صحنه آخر استرس داشتم که دیوار ساختیافته و چینشی هر لحظه بروی ما بریزد و به نظرم ١ متر عقب تر این چینش پایه ریزی می شد از التهاب من کم می کرد:))
بنظرم کمی روی جزئیات حوصله باید کنند و حیف است که این موارد سهل انگارانه کوچک به بدنه زیبای کار صدمه بزند و اصطلاحاً ذوق مخاطب را کور کند و تمرکز او را بهم بریزد(از وظایف کارگردان و منشی صحنه)((گروه اجرایی مرا خواهد بخشید برای ابراز نظر مستقیم)).

کارکرد مفهومی و بصری مناسب ماسک ها ، مخاطب را در فضایی سوررئال و فاقد تاریخ و زمان قرار می دهد و این محتواست که ما را به زمان حال الصاق می کند.

طراحی گرافیکی پوستر و تیزر این اجرا بسیار زیبا و دلنشین است و من خیلی دوست داشتم یک پوستر از این کار به یادگار می داشتم.

از جناب نصیر ملکی جو برای ارائه این اثر خوش فکر و لطیف و گروه خوبشان نهایت تشکر را دارم.



آقا در بسیاری موارد موافق هستم اما گروه خیلی کم تمرین و با عجله اجرا میکردند

ولی با همه کاستی ها بعد از اجرا من از ده دقیقه آخر آنقدر راضی بودم که به نمره ۴از ۵فکر میکردم
⁦❤️⁩
۰۱ تیر
رضا جان بهکام ، ممنون از اشتراک گذاری نقد جامع و کاملتون :)
۰۳ تیر
لطف دارید جناب رزمجو ؛ عزیز دلید
❤️❤️❤️❤️
۰۳ تیر
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
با سلام و احترام

وقتی جهان
از ریشه ی جهنم
و آدم
از عدم
و سعی
از ریشه های یأس می آید
وقتی که یک تفاوت ساده
در حرف
کفتار را
به کفتر
تبدیل می کند
باید به بی تفاوتی واژه ها
و واژه های بی طرفی
مثل ... دیدن ادامه » نان
دل بست
نان را
از هر طرف بخوانی
نان است!
((قیصر امین پور))

نان اجرایی که می‌توانست شاهکار باشد اما.....
ایده ای خلاق طراحی صحنه ای بی نظیر و فوق‌العاده طراحی لباسی جذاب ولی ابتر در اجرا
راوی که گمان میکند با برای نابینایان اجرا انجام میشود و گروهی که بسیار آشفته اند عدم تمرین در حرکات شکسته شدن پیاپی خط حرکتی برخورد با در و دیوار و همدیگر اگه داشتن ماسک ها و عدم داشتن دید کامل با ماسک ها و تکرار یک حرکت به منظور توجه گرفتن و خنده گرفتن از مخاطب (دست کردن در بینی و مالیدن به لباس کنار دستی ) حرکاتی که باید هماهنگ می بود اما نبود از نان بر تنور تا رژه سرباز و.....
نمایش در بسیاری از پرده ها کشدار میشود
ده دقیقه پایانی به اندازه کل اجرا ارزشمند جذاب و معنایی بود
و خدمت کارگردانی که از مخاطب فرار میکند هم عرض کوچکی داشتم بهتر نبود بجای ۴۰هزار تومن بها بلیط و اجرا در حافظ یک سالن کوچکتر و بهای بلیطی مناسب اجرا سالن خالی را تبدیل به سالنی پر تر میکرد

هنر اگرچه نان نمى‌شود، اما شرابِ زندگی‌ست
ژان پل سارتر

ارزش بها بلیط ۲۰هزار تومن
به نظرم نمایش استارت ضعیفی داشت ولی هرچه جلو تر رفت بهتر و بهتر شد ، تصورم این بود که جنبه فیزیکال کار بیشتر باشه ولی پانتومیم طور بود ، فکر میکنم اگر کار بدون راوی بود بیننده رو بیشتر با مفاهیمش درگیر می کرد ، ایده ی انتهایی و استفاده از موزیک زنده عالی بود
عرض درود و خسته نباشید دارم خدمت دوستان

3 ستاره
‎آدمیزاد فقط با آب و نان و هوا نیست که زنده است. این را دانستم و می‌دانم که آدم به آدم است که زنده است آدم به عشق آدم زنده است
از کلیدر اثر ‎محمود دولت آبادی
آقای جعفریان ما به شما زنده ایم
⁦❤️⁩⁦❤️⁩⁦❤️⁩⁦❤️⁩⁦❤️⁩⁦❤️⁩⁦❤️⁩⁦❤️⁩⁦❤️⁩⁦❤️⁩
نه ... دیدن ادامه » نان برادر
۳۱ خرداد
آقا عرض درود و ارادت
بی شک مصاحبت با شما لذتیست که کسب‌ ش برام باعث سعادته
❤️⁩⁦❤️⁩⁦
۳۱ خرداد
آقا جان دلی⁦(◍•ᴗ•◍)❤⁩
۰۱ تیر
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
و هر روز صبح پس از گذشتن از رویا به حقیقت وارد می شویم..
این روزها، نانوا هم جوش‌شیرین مى‌زند، بیچاره فرهاد
این نمایش به من یاد داد که در سکوت نیز میشود فریاد زد. می توان شعار نداد . می توان بدون عربده فغان کرد.
ممنونم از شما و این اجرا و موفقیت های روزافزون .
با سلام
تیاتر -پرفورمنس نان به نسبت خیل عظیمی از کارهایی که الان اکران میشه قابل قبول تره،ایده کلی جالب و ایده اجرایی که قابل تامل بود.
طراحی ها خوب و آکساسواری که به صورت تکنیکی ارزشمند بود،آشنایی زدایی ها،ایماژ،کنش جسمانی و ....
در کنار این همه نکات مثبت ،اجرای صحنه ضعیف بود،هماهنگی لازم در اکت ها نبود،هرز روی فضا زیاد بود،بازیگر ها هنوز با ابعاد میزانسن ارتباط برقرار نکرده بودن،ایده تمساح جالب بود ولی بی ظرافت،کسی که پاهای بازیگرارو میکشید کاملا از دهان تمساح قابل دیدن بود!!!!!
تک بازیگر مرد هم خیلی فوکس کشی میکرد و حرکات اضافه هم زیاد بود
نان
تمام حسرت انسان
نفرین شده با سنگ
زخم خورده با زمان
.
نان را ببینید.
خرید بلیت این نمایش، به نویسندگی، کارگردانی نصیر ملکی‌جو و با بازی آزاده احمد آبادی، سارا پهلوانی، هلیا خورشیدی، زهرا سلیمیان، مهسا شیخی، حسین مهدوی، امروز (پنجشنبه) ساعت ۱۲، با تخفیف روزهای نخست آغاز خواهد شد.
شبنم یگانه و سعیده شریفی این را خواندند
هومن شهباز این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید