تیوال نمایش روال عادی
S3 : 21:31:38
  ۳۰ خرداد تا ۳۰ تیر ۱۳۹۶
  ۲۱:۰۰
  ۱ ساعت
 بها: ۳۵,۰۰۰ تومان

: ژان کلود کری یر
: اصغر نوری
: محمد رضا خاکی
: مسعود دلخواه، کورش سلیمانی

: حمیدرضاسنگیان
: فرحناز عسگری
: محسن باباخانی
: مهدی رستمی، حسین خدمتی، سعید سرداری
: فریده عسگری
: سینا دشتی
: آرش بدرطالعی
: نیما خاکی
: امیرخدامی، مهدیه خالقیان، محمدرضا کریمی
: فاطمه دهقان نسب
: شطیطه مازنی
: فریبا جدیدی
: شهرآشوب مفتاحی
: امین کردبچه
شهر:
تهران

مکان

خیابان طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، جنب خانه هنرمندان، تماشاخانه ایران‌شهر
تلفن:  ۸۸۸۱۴۱۱۵_۸۸۸۱۴۱۱۶

گزارش تصویری تیوال از نمایش روال عادی / عکاس: حانیه زاهد

... دیدن همه عکس ها »

گزارش تصویری تیوال از تمرین نمایش روال عادی / عکاس: سید ضیا الدین صفویان

... دیدن همه عکس ها »

آواهای وابسته


«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال
یه تاتر فوق العاده...
حقیقتا روی این کار میشه اسم "تاتر" رو گذاشت، چقدر همه چیز خوب و عالی بود، نمایشنامه، کارگردانی، بازی های روان، دکور ساده و در عین حال کامل، اصلا نمیدونم از کجاش بگم...
باورم نمیشد که یک ساعت اینقدر زود گذشته باشه و من اصلا متوجه گذرش نشده باشم!
کاش تمدید بشه تا همه دوستان ببینند و لذت ببرند:-)
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
یک ساعت دیدن این تئاتر به اندازه خواندن یک کتاب مطلب و حس به من منتقل کرد، بازی ها روان و عالی ، بسیار لذت بردم
" یه خبرچین همیشه ناشناسه "
" لو دادن یعنی نوشتن و هر کلمه می تونه یک دام باشه "

" روال عادی "
حس توصیف ناپذیری دارم از دیدن این نمایش
بازی فوق العاده زیبا و دلنشین جناب دکتر مسعود دلخواه ، برایم فراموش نشدنی ست و تحسین برانگیز .
و در کنارشان ، بازی جذاب جناب کوروش سلیمانی ، اثری دلپذیر و ماندگار میسازد .
من از جناب دکتر محمدرضا خاکی بسیار سپاسگزارم که با انتخاب متنی قابل تامل و کارگردانی بی نظیرشان ، اجرایی دلچسب و لذتبخش و شبی پر خاطره را برایم رقم زدند .

در عجبم که یک ساعت بدون هیچ حرکتی و احساس خستگی ، محو تماشای نمایشی باشم که به جز یک میز و دو صندلی و چند نامه و یک پرونده ،و بدون تحرک آنچنانی دو بازیگرش ، ذهن و فکرم را اینچنین درگیر خودش کند که مشتاق دیدار دوباره اش شوم .

ممنونم عزیزان هنرمند
سلامتی و سرافرازیتان را آرزومندم .

و یک توصیه به دوستان هم تیوالی نازنینم
فقط ... دیدن ادامه » دو شب دیگر به پایان این نمایش دلچسب باقیست . به تماشایش بنشینید و حس خوبی دیگر را تجربه کنید .
سپاس

اینجا من صرفا خواننده نکات خوب و دوست داشتنی بچه های اهل تئاتر هستم. خودم اما سینما و موسیقی و دور از تئاتر
اما هرچی با خودم کلنجار می رم می بینم این نمایش رو حتما باید ببینم.... از اون متنها و داستانهایی که نمیشه ازش گذشت انگار
۰۱ مرداد ۱۳۹۶
با درود و سپاس از شما جناب نوبادی گرامی
این اجرا تا 30 تیر بود .
من که از دیدنش خیلی لذت بردم .

۰۱ مرداد ۱۳۹۶
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
چندین بار وسط اجرا دلم می‌خواست کار رو متوقف کنن چراغ‌ها رو هم روشن، تا من برم بازیگرها رو ماچ کنم برگردم.... کاش یک تصویربرداری خوب از اجرا شده باشه تا تهیه‌ کنیم و گاه‌به‌گاه با دیدنش شارژ بشیم.
درود فراوان نثار گروه اجرایی.
و البته افسوس فراوان بابت تعدادی صندلی خالی.... یاللعجب!
۲۸ تیر ۱۳۹۶
Nita
شاید کارساز تر باشه اگر، بجای اینکه دنبال سازگار کردن دنیا با شرایط خودمون باشیم، خودمون رو با شرایط وفق بدیم ؛) اجرای ساعت 9 شب در شهر "تهران" اتفاق عجیب و غریبی نیست! بالاخره باید بپذیریم که محیط شهر با شهرستان متفاوته. تهران شهریه که تا ساعت 11 و ... دیدن ادامه » 12 شب، زنده و امن هست. اسنپ هم که برای رفت و آمد موجوده. شاید هم انتخاب ساعت های دیرتر برای اجرا، تدبیر هوشمندانه ای باشه برای فیلتر کردن تماشاچیان مشتاق، از تماشاچیان سوار بر موج "سلفی با تفاخر تاتر".
۲۹ تیر ۱۳۹۶
برای من و امثال منی که میخوان تنها برن تیاتر حقیقتا ساعت مناسبی نیست
وقتی از اجرای روز عقیم اومدم بیرون اونقدر خیابون خلوت و هراس انگیز بود که واقعا ترسیدم
۱۵ مرداد ۱۳۹۶
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
یه کار بسیار خوب و حرفه ای......نه دکوری و نه فعالیت فیزیکی...اما به قدری متن و بازی دلنشین هست که با توجه به ساکن بودن و نبود دکور و صحنه پردازی به هیچ وجه احساس کسالت و خستگی نمیکنید....من فقط بر اساس نوشته دوستان که به دیدن تاتر رفتن دیشب اونجا بودم......پس......به هر کدام از دوستانی که علاقه به تاتر دارن پیشنهاد میکنم حتما بشتابید.....
اگر بر این باور هستید که تئانر جادوست، دیدن این نمایش رو بهتون پیشنهاد می‌کنم شدیدا. تمام عناصر، سادگی صحنه، حرکات دست و پای بازیگرها(یکی از بی‌نظیر ترین صحنه‌ها، لحظه‌ای است که خبر چین در حال توضیح احساسش از لو دادن خودشه)، قدرت فوق‌العاده‌شون در انتقال احساس به مخاطب و موسیقی که در ابتدا برای فضاسازی انتخاب شده، باعث شد من بعد از مدت‌ها دوباره به اینکه چقدر تئاتر بر حال و هوای روحی مخاطب اثر عمیق می‌گذاره ایمان بیارم.
کمیسر : چی دارین بهم بگین ؟؟
خبر چین : درباره چی ؟
کمیسر : درباره همه چی ؟
خبر چین : چیز خاصی نیست . وقتی چیزی واسه گفتن داشته باشم ، طبق روال این کار رو می کنم .
کمیسر : کدام روال ؟
خبر چین : روال عادی
بازی زیبای دکتر دلخواه و آقای سلیمانی .
تیاتر واقعا دیدنی
۱۵ تیر ۱۳۹۶
اینجور که پیداست و تو نقدها و نوشته ها خوندم ، باید نمایش جالبی باشه
۱۵ تیر ۱۳۹۶
دوست عزیز به عنوان یک عضو کوچک تیوال پیشنهاد میدم تماشای این نمایش را از دست ندید
۱۵ تیر ۱۳۹۶
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
روال کاملا عادی

سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر این روزها میزبان اجرای نمایشنامه روال عادی اثر "ژان کلود کاری یر" داستان نویس و فیلم نامه نویس سرشناس فرانسوی ( که همکاری های چندی با لوئیس بونوئل داشته است)، به کارگردانی محمد رضا خاکی می باشد. نمایشنامه ی ژان کلود کاری یر تصویر گر جامعه ای است که در آن غیرعادی ترین چیزها مبدل به امری عادی و به مرور ماهیت و شناسه آن اجتماع میشود. جامعه ای که در آن آدم فروشی خود خواسته، پس از مدتی به خود فروشی ناخواسته ایدیولوژیکی، جهت بقاء و عدم حذف منجر میشود که در آن فاش کردن اسرار دیگران و من جمله خود، انگاره ای ارزشی در یک فرهنگ ته نشین شده میشود. در این جامعه نه متکلم این سر درون و بیرون میداند در کدام طبقه لغزنده زیست میکند و نه مستمع این حرف ها.
نمایشنامه بر خلاف دیالوگ محور بودن آن که بر چسب رادیویی ... دیدن ادامه » بودن به خود میگیرد، نقش بازیگر را پررنگ میشمارد. بنابراین تماشاگر صرفا شاهد یک بازی پینگ پونگی کلامی بین دو پرسوناژ روی صحنه نیست. دیالوگ هایی که علاوه بر کارکرد اطلاعات دادن (وارد کردن حوادث در داستان ) به تماشاگر و مکشوف ساختن سرشت شخصیت ها، خاصیت های متفاوتی را اعم از مفاحصه، مناظره، مباحثه و در نهایت مصالحه را به خود می گیرد. ثابت نشستن دو کارکتر پشت میز و روبروی هم، شاید از منظری آنها را به بی تحرکی و یا تحلیل حرکاتی بدنی واداشته است ولیکن این صرفه جویی در حرکات، حالاتی بدنی دیگری را از دو کارکتر پیش روی تماشاگر میگذارد، که به عنوان ژست روانی پرسوناژها بخشی از هویت آنها میشود. کنش و واکنش کارکترها در مقابل این بازی زبانی ( سوال وجواب ) به یک میماژ ( بیان بدنی افکار ) با کمک دست ( رعشه دست و تیک عصبی و بازی با اشیاء روی میز، لیوان خالی آب را سرکشیدن ) و میمیک میشود که در بزنگاه های مختلف نمایش درست تعریف شده است.
مسعود دلخواه در نقش خبرچین استادانه توانسته است در بستر شرایط نامطلوب جامعه امنیتی برآمده از یک حکومت دیکتاتوری، احساس امنیت شخصی کارکتر را به تماشاگر القا کند. خلق خبرچینی که نه تنها در مقابل بازجویی های کمسیر تعادل خود را از دست نمیدهد، بلکه این بازی گفتاری را حتی در بازی در سکوت هایش به نفع خود میکند و تا جائی پیش میرود که توازن فکری کمسیر ( با بازی کوروش سلیمانی ) را بر هم میزند. هر دو بازیگر با کمترین تحرک صحنه ای و اکت تقلیل یافته، تجلی گاه شخصیت هایی میشوند که در رئالیستی ترین حالت ممکن به مصاف محکوم کردن و چه بسا شکنجه روحی دادن به یکدیگر میگردند. در این بازی گناه کار یابی و بی گناه یابی، مدام پل ارتباطی این دو تن قطع و وصل میشود.
نمایش گروتسک "روال عادی" به قدری برای تماشاگر به منظومه ای از روال غیرعادی ها تبدیل میشود که در پس خنده تلخی که از او میگیرد به او میفهماند که لازمه ادامه حیات این دو تن در این حکومت ظالم، ورای پرونده سازی برای دیگران، از اتهام زنی به خود و خود مقصر بینی شروع میشود. از مازوخیسمی که در خبرچین هست تا سادیسمی که در کمیسر، همه و همه دست به هم میدهند که قصه این جامعه را از خود آزاری و دیگر آزاری به حذف خود پیش راند. خودی که خیلی وقت است که در بین خودی ها و ناخودی ها حل شده است.

http://www.armandaily.ir/fa/news/main/190000/%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%A7%D8%B2%D9%88%D8%AE%DB%8C%D8%B3%D9%85-%D8%AA%D8%A7-%D8%B3%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%B3%D9%85!%E2%80%8F
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
نمایش روال عادی نوشته ژان کلود کری یر(فیلم‌نامه‌نویس و بازیگر فرانسوی و سردبیر مجلهٔ فمی) که همسرشان خانم نهال تجدد نویسنده ایرانی هستند.
کمسیری یکی از خبرچین های حکومتی را جهت بازجویی احضار کرده ، خبرچینی که 15 سال دیگران را لو داده امروز باید جوابگوی سوالات کمسیر باشد چون خودش را هم لو داده اند
نمایشی که آرام پیش میرود و گفتگوها و سخنان دو شخصیت مجذوبت می کند و در اواسط کار، داستان به نقطه اوجش میرسد و اتفاق عجیبی می افتد و داستان مسیری دیگری پیش میگردد .
بازیگران این نمایش علاوه بر بازیگری کارنامه درخشانی در زمینه کارگردانی و تدریس در زمینه تئاتر دارند . و این امر باعث می شود انتظار ها از حضور این سه بزرگوار(دکتر خاکی ، دکتر دلخواه ، کوروش سلیمانی) بالا رود . نمایشنامه ، طراحی صحنه، لباس و نور خاصی نیاز ندارد و به این دلیل کار سختر هم ... دیدن ادامه » میشود .
حاصل کار یکساعت تمرکز ، دقت بر داستان و کشمکش بین این دوشخصیت و لذت بردن از بازی استادانه کوروش سلیمانی و دکتر دلخواه است .
شیفته شخصیت خبرچین شدم. بازی بی نظیر و ملموس استاد دلخواه چنان جذابیتی به خبرچین میده که حس خوبی بهش دارم حتی با تمام کارهای غیر منطقی که در زندگیش داشته .
طنز تلخی که شاید در لایه لایه بازجویی ها تماشاگر رو میخندونه، ولی خنده ای از روی تفکر و اندیشه است و بعد از اتمام کار هم مطمئنا درگیر داستان میشی و به جامعه به مردمان اطرافت به کارهاشون به کارهای خودت . به روابطت در محل کار فکر میکنی و این یعنی رسالت هنر و رسالت تئاتر
نمایش دیالوگ بین یک کمیسر و یک خبرچین هست. سالها پیش در تاتر شهر اجرا شد با بازی بی نظیر آقای دلخواه و بازی بسیار خوب آقای ایوب آقاخانی. در ابتدا کار به نظر جذاب نمیاد ولی هرچه زمان میگذره بیشتر مجذوب کارگردانی و بازی بازیگران می شین. از اونجایی که تحرک و آکسسوار چندانی در صحنه وجود نداره، کار کلا بر مبنای توان بازیگران و کارگردانی درست کارگردان پیش میره. توصیه میکنم حتما این کار رو ببینید.