تیوال نمایش شاه لیر
S3 : 10:43:05
امکان خرید پایان یافته
  ۲۹ اردیبهشت تا ۲۳ خرداد ۱۳۹۳
  ۲۰:۳۰
  ۳۰ دقیقه
 بها: ۱۲,۰۰۰ تومان

: شکسپیر
: ملودی آرام نیا
: مصطفی شب خوان، پرستو ریحانی، امیرجنانی، میترا ضیایی کیا ، سروش کریمی نژاد، مریم باقری نسامی

: ملودی آرام نیا
: کیومرث مرادی
: امیرحسین دوانی
: آنکیدو دارش
: سوسن آرام نیا
: بهاره جمشیدی
: امیرقالیچی
: عابس خلقی
: آرش فصیح

گزارش تصویری تیوال از نمایش شاه لیر / عکاس: مهدی اسماعیلیان

... دیدن همه عکس ها »

گزارش تصویری تیوال از نمایش شاه لیر / عکاس: بابک حقی

... دیدن همه عکس ها »

گزارش تصویری تیوال از تمرین نمایش شاه لیر / عکاس: آزاده مشعشعی

... دیدن همه عکس ها »

آواهای وابسته

مکان

خیابان طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، ضلع جنوبی باغ هنر، بام خانه هنرمندان
تلفن:  ۸۸۳۱۰۴۵۷، ۸۸۳۱۰۴۵۸


«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال

دلم لک زده بود برای بغضی که گلوت رو فشار می ده و اگه بارونش شروع شه هیچ غمی پشت نگاه ش نیست دلم لک زده بود برای این دلتنگی که اونقدر عاشقانه است که شاید دیگه دل تنگی نیست
سلام ، مرسی از همه تون برای نظر ها و دل نوشته هاتون مرسی از حظورتون و دنبال کردنتون
و مرسی از تمام گروه که همه انرژی بودند
لیر به کمک تک تک شما نازنین ها روی پاهایش بلند شد ، روزی هزار بار به تک تکتان افتخار کردم و روزی هزار بار اشتباه هایمان را در مغزم کشتم ، قطعا بی نقص نبودیم ، چه روزها که با هر نفس کردلیا نفسم بند می آمد ، چقدر هر شب صدای کار کردن کارگر های کافه کناری غمگینم کرد ، و نمی دانید چقدر هر شب دیدن صورت های آشنا در بین تماشاگران خوشحالم کرد ...این اجرا تمام نشد ، هیچ پایانی برایش ننوشتند ، این اجرا هنوز پر از انرژی های بیرون نریخته است ، و حس می کنم این بار هنوز این قصه ... دیدن ادامه » باقی است
بابت درس عشقی که این روزها برایم دیکته کردید متشکرم .
امیدوارم لایق محبت هایتان بوده باشم
سیامک قلی زاده این را خواند
Marillion، کیمیا TAV، محمد عسگری، وحید هوبخت و بهزاد ماها این را دوست دارند
خانم آرام نیا من از شما تشکر می کنم .. و همچنین تشکر ویژه به خاطر آوردن یک Jester به روی صحنه .. :)) و مدتها ها بود که شاهد بازیش نبودم که با نمایش زیبای شما این امر صورت گرفت ..

۲۷ خرداد ۱۳۹۳
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
من این کار دوست داشتم، کاری متفاوت بود که لذت بصری بالایی به همراه داشت.
ملودی آرام نیا این را خواند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خیلی عالی بود ،
برای من تم جدیدی داشت هم بازی ها هم صحنه همه چی . به نظرم همین که نمایش با دکور محدود و ساده و در زمان کم اجرا شد خیلی جذابش کرده بود چند وقت بود تأتری که با چند تیکه پارچه و یه میز اجرا بشه ندیده بودم همه دکور های عظیم داشتن . بازی ها هم خیلی عالی بود ، حیف که تموم شد وگرنه پیشنهاد میکرم همه ببیننش
براتون آرزوی موفقیت می کنم و امیدوارم کارهای بیشتری رو از شما تماشا کنم
مرسی از نظرتون :)
۲۳ خرداد ۱۳۹۳
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
در تمام طول اجرا داشتم به این فکر می کردم که اگر تماشاگری نمایشنامه شاه لیر را نخوانده باشد و کلا از داستان بی خبر باشد آیا از این پرفورمنس برداشت درستی خواهد داشت ؟ و آیا اصلا کلیت کار را درک می کند یا نه ؟
من فکر می کنم که نه ، اگر بیننده ای از داستان بی خبر باشد مطمئنا نمی تئاند برداشت صحیحی از این نمایش داشته باشد ، مطمئنا این شک به دل ملودی ارام نیا هم افتاده بود که در لحظات پایانی اجرا کل داستان را در دو خط برای تماشاگر تعریف می کند تا کسی گنگ و گیج از سالن خارج نشود . اما به نظر من زمان این اطلاع رسانی خیلی دیر بود و ای کاش همین دو خط در ابتدای نمایش گفته می شد و سپس اجرا شروع می شد .
این گیجی و گنگی تماشاگر را در تعلل اش در دست زدن هم می بینیم ، وقتی که اجرا تمام شده و همه چراغ ها روشن شده اما هنوز تماشاگر باور ندارد که کار به پایان رسیده .
در نهایت ... دیدن ادامه » به همه گروه خسته نباشید می گم به خصوص به خانم آرام نیا به جهت طراحی نور ِ و طراحی رقص مناسب .
دوست عزیز تا جایی که سواد بنده قد میدهد بعید میدانم بتوان این اجرای تئاتر را در طبقه پرفورمنس دسته بندی کرد :)
۲۱ خرداد ۱۳۹۳
من که خودم سوادی ندرم ، بنابراین رفتم سراغ کتاب ها و مراجع تا ببینم معنی پرفورمنس چیست :
کتاب فرهنگ واژگان تئاتری - تالیف علیرضا احمدزاده
پرفورمنس را هنر ترکیبی و چند رسانه ای از قبیل نقاشی ، فیلم ، موسیقی ، نمایش و رقص می دانند. ویژگی های بدن بازیگر و ... دیدن ادامه » ترکیب هنر ها از شاخصه های اصلی این سبک می باشند.
ویکی پدیا فارسی :
هنر اجرا گونه‌ای هنر است که عناصر تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی را با هم ترکیب می‌کند. هنر اجرا با رخداد، مرتبط است و اغلب به صورت مترادف با یکدیگر به کار می‌روند. ولی هنر اجرا معمولاً برنامه‌ریزی دقیق‌تری دارد و عموماً تماشاگران را در اجرا دخالت نمی‌دهد.

هنر اجرا هنر زنده نیز نامیده می‌شود و اغلب دارای محتوای سیاسی، اجتماعی و فلسفی است و با هنر مفهومی پیوند نزدیک دارد.
۲۱ خرداد ۱۳۹۳
بسیااااااااار عالی! دست شما درد نکنه.
طبق دانسته های اندک بنده پرفورمنس زیرشاخه ای از تئاتر است(بعضی این نظر را رد میکنند)که آن را هنر زنده هم مینامند و اغلب دارای محتوای سیاسی، اجتماعی و فلسفی است و با هنر مفهومی پیوند نزدیک دارد.
استفاده از بدن از خصوصیات ... دیدن ادامه » این سبک است ولی الزامی بر وجود آن نیست. بطور مثال شعبده بازی گونه ای پرفورمنس است.
۲۱ خرداد ۱۳۹۳
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
من تقریباً بیشتر کارای شکسپیر رو خوندم ، واسم جالب بود که شاه لیر توی 30 دقیقه یکم باید اجراش خاص باشه . ولی باید اعتراف کنم واقعاً کار پر و با ارزشی بود و خیلی خوشحالم که تونستم بیننده همچین اجرای متفاوتی باشم .
خسته نباشید دوستان ...
ملودی آرام نیا و farnaz این را خواندند
آرش فصیح این را دوست دارد
مرسی دوست عزیز از نظرتون :)
۱۸ خرداد ۱۳۹۳
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
یکی از بهترین کارهایی بود که از ابتدای امسال دیدم.خلاصه و پر تصویر.بازیگر ها خیلی خوب با صورت و حرکاتشون حس رو منتقل می کردن.از نظر عکاسی هم از هر زاویه ای میشه کارهای خوبی گرفت.به کارگردان برای یک چنین میزانسن ها و چیدمانی تبریک میگم.
مرسی دوست عزیز نظر لطفتونه .
۱۵ خرداد ۱۳۹۳
عالی بود.بازی،میزانسن،انتخاب موسیقی به خصوص طراحی لباس حرف نداشت.
۱۷ خرداد ۱۳۹۳
چه بد :( خیلی حیف شد
ممنون خانم آرام نیا از پیگیریتون :)
۱۷ خرداد ۱۳۹۳
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
elnaz
من دوست دارم ببینم...بابا به فکر ما کرجی ها باشید...
سانسش مناسب ما نیست...!!!!!خواهشا به ما هم فکر کنید... !!!!!!!
ملودی آرام نیا این را خواند
محبوبه طلائی، مرضیه و مجتبی مهدی زاده این را دوست دارند
دوست عزیز من هم تلاشم رو کردم که یک اجرا قبل از گروه اول بریم یعنی ساعت 17 . اما متاسفا فعلا که خبری نیست
۱۵ خرداد ۱۳۹۳
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
نمایش فوق العاده زیبایی بود و مشخص بود زحمت زیادی برای این کار کشیده ، امیدوارم کارهای بعدی خانم آرام نیا و تیم جوان و خوبشون (مخصوصا خانم ریحانی) رو هم بتونم ببینم و لذت ببرم .
الهه الف و ملودی آرام نیا این را خواندند
زهرا مودتی، آرش فصیح و مسعود آموزگار این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
نمایش بسیار عالی و لذت بخشی بود
الهه الف و ملودی آرام نیا این را خواندند
آرش فصیح این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
من نظرات همه دوستان رو می خوندم ,همین هم باعث شد تا کار رو ببینم ,الان متوجه شدم چند تا از دوستان کمی بی انصافی در مورد کار کردن , به خاطر همین عضو شدم تا فقط بگم به نظر من کار خیلی خوبی بود ، و به نظرم اصلا قرار نبود باله و رقص خاصی باشه که نتونسته باشن برقصن و گرنه قدرت بدنی بازیگرها اگر می شناختید بر کسی پنهان نیست .
قصد توهین نه نظرات دوستان رو ندارم .اما کفش باله کفشی است که پنجه محکمی دارد و اصلا من تا به امروز تو هیچ اجرای در ایران پای کسی ندیدم و یادم نمی یاد با تمام دقتی که به کار کردم پای کسی دیده باشم
حرف ساده ای با تصویر های ساده گفته شد حتی اگر داستان لیر را ندانیم درگیری بین سه خواهر و نصف کردن تاج و نابودی خواهر کوچک خود داستان است .چه بماند به آن که بدانیم دلقکی است که وجودش با کردلیا و لیر یکی می شود و آن که لیر در آخر نمایش می گوید :دلقکم ... دیدن ادامه » هم خود را به دار آویخت . ناگهان خود لیر میشود و مرگشان یکی میشود
دوستان مرسی به خاطر اجرا و خسته نباشد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
آنچه در زیر می‌آید ممکن است داستان یا پایان ماجرا را لو دهد!

..........................................................................................

خیلی کم پیش میاید که من کاری را ابدا دوست نداشته باشم،اما خب پیش آمد!

اگر تصور کنیم در بهترین حالت،تماشاچی‌ها از تراژدی شاه‌لیر آگاهی دارند، با دیدن کاراکترهای زن نمایش، در من این حس ایجاد شد که آنها میخواهند با حرکات بدنی نه چندان زیبا که تسلط کافی هم به آن نداشتند،مردی را به عنوان شوهر تصاحب کنند..کار هیچ حسی از پدر و دختری به من نداد و حتی پیوسته بودن دختران بزرگ شاه به همسرانشان هم کمکی به انتقال این مفهوم نکرد.
و به نظرم در پایان نمایش، توضیح اینکه شاه دارد مملکت را بر حسب اینکه کدام دختر بیشتر او را دوست دارد تقسیم میکند،میتواند نشاندهنده‌ی شک کارگردان و بازیگران در انتقال این مفهوم باشد.
وگرنه،کارِ فرم نیازی به این توضیحات ... دیدن ادامه » ندارد.

طراحی لباس و موسیقی کار خوب بود اما!

خسته نباشید :)


مارال عزیز چقدر تفکراتت شبیه به تصورات منه :))
۲۰ خرداد ۱۳۹۳
منم همینطور مارال جان :)
۲۰ خرداد ۱۳۹۳
منم همینطور مارال جان :)
۲۰ خرداد ۱۳۹۳
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
بحث ها رو دنبال کردم و متوجه شدم کارگردان محترم نظرات رو دنبال میکنند
این خودش امر خجسته ایه ولی
کار جدا ضعیف بود... نه داستان رو به درستی طرح می کرد و جلو میبرد و نه شخصیت ها! از لحاظ فرم هم به نظرم با مقایسه تاتر فیزیکال یا حداقل باله! متوجه تفاوت کاری که فقط بیانش حذف شده!! با کار فرم میشویم... که به نظر من و دوستم اصلا تو رده بندی کار فرم نبود.. البته نظر بقیه محترمه

بازیگرها از لحاظ آمادگی خیلی بدنی ضعیف بودند.. شل و وارفته.. بدون داشتن هیچ استایلی! کفش باله به ژاشون بود ولی از حرکات باله درست و اصولی کمتر خبری.. و ناهماهنگیه کاراکترهای مرد به چشم میخورد
موسیقی نقطه قوت کار بود
تشکر
الهه الف، بهرنگ و علیرضا بیات این را خواندند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
بحث ها رو دنبال کردم و متوجه شدم کارگردان محترم نظرات رو دنبال میکنند
این خودش امر خجسته ایه ولی
کار جدا ضعیف بود... نه داستان رو به درستی طرح می کرد و جلو میبرد و نه شخصیت ها! از لحاظ فرم هم به نظرم با مقایسه تاتر فیزیکال یا حداقل باله! متوجه تفاوت کاری که فقط بیانش حذف شده!! با کار فرم میشویم... که به نظر من و دوستم اصلا تو رده بندی کار فرم نبود.. البته نظر بقیه محترمه

بازیگرها از لحاظ آمادگی خیلی بدنی ضعیف بودند.. شل و وارفته.. بدون داشتن هیچ استایلی! کفش باله به ژاشون بود ولی از حرکات باله درست و اصولی کمتر خبری.. و ناهماهنگیه کاراکترهای مرد به چشم میخورد
موسیقی نقطه قوت کار بود
تشکر
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خواب لیر .... اتفاق جالبی بود ، مخصوصا وصل شدن این داستان به موزیک آشنایی سیندرلا ، در همان ابتدا یاد قصه 3 خواهر و کم دیده شدن خواهر کوچک افتادم ، باعث شد بارها قصه را از ذهن رد کنم .
برای من فضای کابوسی بود که چشم های لیر را بسته نگه می داشت .
یکی بودن دلقک و کردلیا و در جایی یکی شدنش با خود شاه تصویر خوبی بود
اما در این شکی نیست که ندانستن داستان می تواند بیننده های زیادی را اذیت کند که فکر می کنم خلاصه ای که از خود نمایش لیر شاه دم در داده شد می تواند کمک کند .
همگی خسته نباشید ، ذهنم پر از تصویر های زیبا شد
مرسی از نظرتون
۰۷ خرداد ۱۳۹۳
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
واقعا نمی دونم درباره این کار چی بگم تعریف کنم یا تخریب ؟!
من نظرات دوستان را خوندم و کاری که دیدم یک کار اقتباسی و کاملا مفهومی و فورم بود که اگر کسی داستان دقیق شاه لیر را نداند (که من یکی از آنها بودم ) اصلا چیزی از این نمایش نمی فهمد ؛ و اگر کسی هم داستان را بلد باشد شاید باید به خود زحمت بدهد تا شاید بفهمد که چه بود ... آیا تئاتر فقط برای افراد خاص؟؟!! است یا همه باید بفهمند آن را ، و این چه هنری است که نمی تواند کمی ساده تر ارتباط برقرار کند ، یعنی بتواند در عین پیچیدگی ارتباط خود را نیز داشته باشد و نتیجه و اثر آن قابل دسترسی باشد ...
آیا تئاتر فقط کار فورم است و یکسری حرکات فورمالیک و موزون در قالب واژه های بصری و حرکتها ی کلیشه وار و نخ نما شده که به زور بخواهیم وانمود کنیم که حرف مان را به گونه ای دیگر می زنیم ، ... آیا فورم زیاد ، مخاطب را زده نمی کند ... دیدن ادامه » و زائقه و تفکر مخاطب را ببازی نمی گیرد ...؟!
من فکر میکنم؛ تئاتر یعنی فورم ، بازی ، حرکت و حس بجا و البته غلو شده با دیالوگ و منولوگ قوی و تاثیر گذار که گوش هم بشنود و به خاطر بسپارد آن فورم دیده شده را ... و شاید این ایرارد از ضعف ما در نمایشنامه نویسی و دیالوگ نویسی باشد که می خواهیم لال حرف بزنیم و در دفاع از این ، خود را فورم گرا قلمداد کنیم که البته دعوای بین فورم و محتوا در تئاتر ، شبیه دعوای فورم و عملکرد است در معماری ، که اصل مطلب مغالطه است و اصلا چنین دعوایی وجود ندارد چرا که این دو لازم و ملزوم همدیگرند و بدون یکی دیگری وجود نخواهد داشت ... یعنی هیچ کدام مطلق نیست و فقط ممکن است تصور به گرایش و نزدیکی به سوی یکی از این دو مطرح و ملموس باشد ...
من فقط توانستم با قسمت آخر که شاه لیر پشت میز بود و یک نریشن ( Narration) و داستان سرائی روی اجرا بیان شد که خیلی خوب بود ؛ ارتباط برقرار کنم ... و شاید اگر این داستان سرایی ( بدون دیالوگ بازیگر ) ولی در قالب نقش او از اول داستان همراه کار بود این اثر دیدنی تر و ماندگارتر می شد زیرا که در رساندن مفهوم موفق تر عمل می کرد ، چرا که با این دکور زیبا ، ترکیب بندی خوب ، بازیگرها و زمان و زحمت زیاد ؛ چه اصراری بود یک کار 30 دقیقه ای و با این سبک و سیاق ارائه شود ؟! که می شد بهتر و کاملتر این اثر را اجرا کرد تا کار هم مانند اسمش پر رنگ و گیرا باشد ...
الهه الف و ملودی آرام نیا این را خواندند
سعیده قاسمی موسوی این را دوست دارد
مرسی از تشریف فرمایتون و نظرتون
۰۷ خرداد ۱۳۹۳
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
کار فوق العاده عالی بود.من حتما دوباره کار را میبینم.خانم آرام نیا واقعا تبریک می گویم و خسته نباشید.
الهه الف این را خواند
ملودی آرام نیا این را دوست دارد
:) مرسی نیلوفر جان
۰۵ خرداد ۱۳۹۳
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
تلفن رزرو: 09307194364
وحید هوبخت این را خواند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خانوم آرام نیا با سلام بنده با توجه به اینکه قبلا فقط کارای بازیگری شما رو دیده ام و هیچ گاه کارایی که کارگردانی کرده اید رو ندیدم قصد دارم این فرصتو این بار از خودم دریغ نکنم فقط یه سوال : من به دلایل خاصی همواره از مجموعه آثار شکسپیر دوری گزیده ام (این بارم هم نه به خاطر شکسپیر فقط بخاطر شما) و لذا دانش بسیار پایینی از نمایشنامه ها دارم آیا برای دیدن این نمایش میشه بدون پیش نیاز اقدام کرد؟؟
manimoon و ملودی آرام نیا این را خواندند
ما قبل از اجرا به کسانی که خلاصه نمایش اصلی رو بخوان یک کاغذ می دیم
اما داستان ما بیشتر فضای خواب لیر شاه است
خوشحال می شیم ببینمتون
۰۳ خرداد ۱۳۹۳
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
داستان لیر داستان پدری است که از دخترانش می خواهد که بگویند کدام یک بیشتر او را دوست دارند تا بیشترین سهم را از دارایی او را ببرند .
لیر در جایی می گوید همه این ها را می دانستم
نمایش ما تصویر خواب لیر پیش از روز تقسیم دارایی است ، راستی ........... این سایه ای از لیر است
یه چیز دیگه که خانوم آرام نیا به ذهنم رسید این بود که وقتی حرکات بازیگران همشون به معنای پشت اون حرکت دلالت می کنند ( منظور معنای عمیقتر حرکت که کتک کاری یعنی دعوای اختلاف عقیده و زیر پا انداختن یعنی سنگ اندازی برای دشوار کردن زندگی برای لیر) ،بعد حرکت ... دیدن ادامه » شاه لیر که با انگشت بیرون رو نشون میده یکم با بقیه نمایش جور نیست.
۰۱ خرداد ۱۳۹۳
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
درود
اجرای خوبی بود. بازیگران زحمت زیادی کشیده بودند و خصوصا من شاه لیر رو دوست داشتم. به نظرم انتقال مفاهیم در فرم، بسیار پیچیده بود و حتی با دانستن داستان هم مشکل میشد فهمید الان کجای قصه هستیم. از صحنه آرایی و نور میتونست استفاده بهتری بشه تا بار دراماتیک داستان بالاتر بره.
چالیدن سه خواهر با هم و با شاه بخش زیبا و به گمانم نقطه تمرکز اجرا بود.
مرسی دوست عزیز از تشریف فرمایتون و از نظر تون
۰۱ خرداد ۱۳۹۳
با سپاس. در مورد چالیدن واقعیتش نمیدونم لغت درستی هست یا نه ولی در مورد معنیش همون نظر خانم غیاثیان صحیح است :) - به چالش کشیدن.
۰۱ خرداد ۱۳۹۳
آها مرسی
۰۲ خرداد ۱۳۹۳
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید