تیوال نمایش ستوان اینیشمور
S3 : 06:32:36
  ۰۱ تیر تا ۰۹ مرداد ۱۳۹۴
  ۲۱:۰۰
  ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه

: مارتین مک دونا
: زهرا جواهری
: حسن معجونی
: رضا بهبودی، سعید چنگیزیان، مازیار سیدی، هوتن شکیبا، امیرحسین طاهری، به‌آفرید غفاریان، فربد فرهنگ و نوید محمدزاده
: بهارک خاوری و لیلا پرورش

: سمانه حسینی
: بهارک خاوری، پریا نجم روشن
: شیما میرحمیدی
: نیما پورکریمی
: بهراد جوانبخت
: رها شیرازی، مهدی چاکری
: شایلان عشایری
: احمدرضا موسوی
: رضا قاضیانی
: مریم سپهری» خرید اینترنتی بلیت

گزارش تصویری تیوال از نمایش ستوان اینیشمور / عکاس: آزاده مشعشعی

... دیدن همه عکس ها »

گزارش تصویری تیوال از آئین افتتاح نمایش ستوان اینیشمور / عکاس: آزاده مشعشعی

... دیدن همه عکس ها »

گزارش تصویری تیوال از تمرین نمایش ستوان آینیشمور (سری دوم) / عکاس: آرزو بختیاری

... دیدن همه عکس ها »

گزارش تصویری تیوال از تمرین نمایش ستوان آینیشمور (سری نخست) / عکاس: آرزو بختیاری

... دیدن همه عکس ها »

آواهای وابسته

مکان

خیابان طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، جنب خانه هنرمندان، تماشاخانه ایران‌شهر
تلفن:  ۸۸۸۱۴۱۱۵_۸۸۸۱۴۱۱۶


«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال
کمدی از جنس خون بازم یک نمایش بی نظیر از این گروه دوست داشتنی
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
«ستوانِ اینیشمور» به شیراز می‌رود
شب گذشته، جمعه ۹ مرداد، اجراهای نمایش «ستوانِ اینیشمور» در نمایش‌خانه‌ی ایران‌شهر پایان یافت و این نمایش پس از اجراهای موفقیت‌آمیز در تهران ، در شیراز به روی صحنه خواهد رفت.
به گزارش روابط عمومی گروه تئاتر «لیو» ، «ستوانِ اینیشمور» با حمایت و دعوت موسسه‌ی فرهنگی - هنری شهر آفتاب شیراز و آقای محسن خباز قرار است در سالن احسان این شهر اجرا داشته باشد.
این نمایش از روز چهارشنبه ۱۴ مرداد تا روز یکشنبه ۱۸ مرداد هر شب ساعت ۲۰:۳۰ در تالار احسان واقع در میدان احسان شهر شیراز به روی صحنه خواهد بود.
علاقمندان به تهیه بلیت «ستوانِ اینیشمور» برای اجراهای شیراز از طریق اینترنت می‌توانند به آدرس www.irantic.com مراجعه کنند.
دیگر مراکز فروش بلیت این نمایش در شهر شیراز عبارتند از: موسسه فرهنگی هنری شهر آفتاب، آموزشگاه موسیقی ... دیدن ادامه » آبنوس و کتاب اسفند.
نمایش «ستوانِ اینیشمور» از روز چهارشنبه ۳ تیرماه تا روز جمعه ۹ مردادماه در نمایش‌خانه‌ی ایران‌شهر تهران به روی صحنه بود و در ۳۶ اجرای خود بیش از هفت‌هزار و دویست تماشاگر داشته است.
این نمایش با دو تغییر در گروه بازیگران در شیراز به روی صحنه خواهد رفت .
در اجراهای شیراز، محمدحسن معجونی، کارگردان نمایش، به جای نوید محمد زاده بازی خواهد کرد و مهدی بجستانی به جای فربد فرهنگ به روی صحنه خواهد رفت.
اسامی باقی بازیگران به ترتیب حروف الفبا به این شرح است: رضا بهبودی، سعیدچنگیزیان، مازیار سیدی، هوتن شکیبا، امیرحسین طاهری، به‌آفرید غفاریان.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
تبریک به شیرازی های جان که شنیدم قراره به همین زودی این نمایشو ببینن. توصیه می کنم از دستش ندین.
رومینا خلج هدایتی و سپیده این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
نمایشی بسیار زیبا و حرفه ای از گروهی حرفه ای. بازی اکثر بازیگران را بسیار دوست داشتم.
رومینا خلج هدایتی و افشین بدری فر این را خواندند
هانیه اکبری و ساناز عشق تئاتر این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
امروز روز آخر این نمایشه و من نمى تونم برم، اى کاش تمدید مى شد. این همه بازیگر فوق العاده...
چیزی را از دست ندادید
گروه تئاتر لیو از اسم ها بیشتر از بازیها استفاده میکنه
۱۱ مرداد ۱۳۹۴
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
امشب این نمایش را دیدم واقعا لذت بردم از بازی هوتن شکیبا ،رضا بهبودی ، سعید چنگیزیان و نوید محمدزاده عزیز و از آقای معجونی تشکر می کنم که در ابتدا به تماشاچیان خوش آمد گویی می کردند و برای اجرای این نمایش زیبا که حال آدم را خوب می کنه و به تمام دست اندرکاران این نمایش تبریک میگم
دقیقا، حضور اقای معجونی توی سالن و گپ و گفتشون با تماشاچی ها حرکت خوبی بود .
۰۹ مرداد ۱۳۹۴
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
عااالی
رضا بهبودی ، هوتن شکیبا و سعیدچنگیزیان عااالی بودند .
این کار هم به لیست کارهای بسیار خوب پیوست .
دوستان کسی می دونه موسیقی اجرا و خواننده زن چه کسی بوده ؟
نیما رضائی این را خواند
saeed.shekary و ساناز عشق تئاتر این را دوست دارند
Patriot game_Irish whiskey
Cru Roxettesh, boom,bang از
۰۸ مرداد ۱۳۹۴
خیلی ممنون :)
۰۹ مرداد ۱۳۹۴
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
پادریک ( سعید چنگیزیان ) : به جای این که بذارین جوونا بیان تو خیابونا و به پلیسا بطری پرت کنن ، اونا رو با مواد مخدر، مافنگی و بی خاصیت می کنین.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
«ستوانِ اینیشمور» بار دیگر دو اجرایی شد

نمایش «ستوانِ اینیشمور» روزهای پنجشنبه ۸ مرداد و جمعه ۹ مرداد دو اجرا خواهد داشت.
به گزارش روابط عمومی گروه تئاتر «لیو» از آن جا که این نمایش مورد استقبال تماشاگران قرار گرفته است و فقط تا روز جمعه ۹ مرداد به روی صحنه خواهد بود، در دو روز آخر هر یک با دو اجرا میزبان علاقمندان خود خواهد بود.
این نمایش در روزهای یاد شده در دو سانس ۲۱ و ۲۳ به روی صحنه می‌رود.
نمایش «ستوانِ اینیشمور» از روز چهارشنبه ۳ تیرماه به روی صحنه رفته است و تا کنون در ۳۰ اجرای خود میزبان بیش از شش هزار تماشاگر بوده است.
واقعا استقبال شده؟ خیلی تئاتر خشنی بود، کاش این جور تئاترها تو تبلیغ اولیشون ذکر بشه که میزان خشونت بالایی داره
۰۶ مرداد ۱۳۹۴
امکان تمدید؟
۰۸ مرداد ۱۳۹۴
نمایشنامه های مک دونا عموما توام با خشونت است .
۰۹ مرداد ۱۳۹۴
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
کجای قانون نوشته که جدایی از یه گروه جدایی طلب جرمه؟
اسمش روشه دیگه! گروه جدایی طلب!
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
موسسه فرهنگی هنری کارنامه شما مخاطبین عزیز را در هفته پایانی اجرا به دیدن این نمایش دعوت می کند.
رضا بهبودی از هنرمندان مطرح تئاتر و از جمله اساتید موسسه کارنامه به همراه مازیار سیدی از هنرمندان جوان و فعال عرصه تئاتر و از جمله فارغ التحصیلان مدرسه سینما، تئاتر موسسه کارنامه در این نمایش ایفای نقش می کنند.

با آرزوی موفقیت برای ایشان
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
نمایش «ستوانِ اینیشمور» روز شنبه ۳ مرداد اجرا خواهد داشت.
علاقمندان به دیدن این نمایش در روز یاد شده، می‌توانند از هم اکنون به سایت گیشه نت مراجعه کنند.
ترس‌خنده/ خندترسه

چارلز سندرس پیرس در تعریف خود از نشانگی (Semiosis) تقسیم‌بندی معروف سه‌گانه‌ای از نشانه ارائه داده که یکی از این سه گانه، نشانه نمایه‌ای (index) است. بنا به تعریف پیرس، در نشانه نمایه‌ای، همبستگی میان دال و مدلول، بر اساس رابطه علت و معلولی رقم می‌خورد و دال پیامد مدلول است. مثلا تب، پیامد بیماری است و بنابراین، همبستگی میان دال تب و مدلول بیماری، از نوع علت و معلولی است. یا دود و آتش، دال و مدلول یک نشانه نمایه‌ای هستند، زیرا دود پیامد آتش است.

اجرای تئاتری ـ به نقل از دکتر فرزان سجودی ـ نشانه‌های نمایه‌ای مصنوعی را به طبیعی تبدیل می‌کند. مثلا سفید شدن بازیگر از ترس یا سرخ شدنش از عشق، تصنعی هستند، اما اتفاق می‌افتند تا تماشاگر دچار این تصور شود که بازیگر همان شخصیت است که به طور طبیعی این احساس را پیدا کرده است، بازیگری که ... دیدن ادامه » در نهایت همه رفتارهای او تصنعی هستند. همچنین در صحنه‌ای که کاخی آتش گرفته دود و آتش درست می‌کنند تا نشانه نمایه‌ای مصنوعی، طبیعی‌سازی شود. به عبارت دیگر، این اجراهای تئاتری آگاهی ما را نسبت به مصنوعی بودن احساسات بازیگر یا نسبت به مصنوعی بودن سوختن کاخ بر صحنه به تعویق می‌اندازند.

نمایشنامه «ستوان اینیشمور» نوشته مارتین مک‌دونا، یک نمایشنامه «گروتسک» است. فیلیپ تامسن در تعریف گروتسک، ویژگی‌هایی چون «ناهماهنگی»، «کمیک و وحشت‌زا»، «اغراق و نابهنجاری» و «زیاده‌روی» را قایل شده است (ترجمه فرزانه طاهری). به گفته تامسن، ناهماهنگی به معنای تضاد و تعارض و آمیزه امور ناهمگون و همچنین، امتزاج اجزای نامتجانس است. او در مورد ویژگی «نابهنجاری» مثال زده که ما برای کودکان خردسال شکلک درمی‌آوریم و پیوسته صورتمان را کج‌ و‌ معوج‌تر می‌کنیم. کودک در ابتدا تا وقتی که اعوجاج صورت در حد معینی است می‌خندد (احتمالا تا وقتی که هنوز مطمئن است این صورت آشناست)، از این نقطه که عبور کنیم و صورت‌مان چنان کج و معوج شود که کودک احساس خطر کند، از ترس به گریه می‌افتد. در همین مرز باریک میان دو واکنش است که امر گروتسک اتفاق می‌افتد، یعنی در موقعیتی که هر دو واکنش هم‌زمان با هم برانگیخته می‌شوند. می‌توان از جمع ویژگی‌های گروتسک، این گونه نتیجه گرفت که گروتسک دقیقا روی مرزی شکل می‌گیرد که در آن امور متضاد، ناسازگار یا ناهمساز وجود دارند. گروتسک، آگاهی ما را نسبت به این‌که احساس ما متعلق به کدام قطب از یک تقابل دوتایی ترس/ خنده است، به تعویق می‌اندازد.

نمایشنامه «ستوان اینیشمور» با داستان‌های درهم‌بافته‌ای که روایت می‌کند، مدت این تعویق آگاهی را طولانی‌تر می‌کند و حتی، شاید به مدت‌ها پس از مطالعه‌ آن می‌کشاند و بنابراین، نوعی از شگفتی را تا مدت‌ها پس از مطالعه برای مخاطب به ارمغان می‌آورد. نمایشنامه مارتین مک‌دونا قطب‌های شوخی و جدی، خشونت و ملاطفت را چنان در هم می‌آمیزد که تشخیص مرزهای میان آن‌ها برای ما با شدت بسیار بیش‌تری ناممکن می‌شود. در عین حال، رفتار شخصیت‌ها همان‌قدر مصنوعی است که طبیعی می‌نماید. مثلا ما همان‌قدر می‌توانیم باور کنیم که شخصیتی برای کشته شدن گربه‌اش، از پدرش انتقام سخت و خشونت‌بار بگیرد که نمی‌توانیم باور کنیم. همچنین شخصیتی می‌تواند آن‌قدر لطافت طبع داشته باشد که برای مرگ گربه‌ای تا مدت‌ها اندوهگین شود اما همان‌قدر هم می‌تواند خشن باشد که به راحتی بدن یک انسان را قطعه قطعه کند. مخاطب نیز همان‌قدر این تضاد و درهم‌آمیختگی نامتجانس‌ها را باور می‌کند که باور نمی‌کند. همان‌قدر این کنش‌ها برایش مصنوعی به نظر می‌رسد که طبیعی به نظر می‌رسد.

این گروتسک ویژه در نمایشنامه «ستوان اینیشمور»، در اجرا چالش‌های بزرگی را پیش روی کارگردان می‌نهد. زیرا کارگردان، این‌جا دیگر با اشکال ساده‌ای از طبیعی‌سازی نشانه‌های مصنوعی، همچون ساختن آتش و دود برای نمایش سوختن یک کاخ، سر و کار ندارد. بلکه او باید طوری نشانه‌ها را بر صحنه حاضر کند که پیوسته و در آنِ واحد، طبیعی و مصنوعی بودن نشانه‌ها را به تماشاگر گوشزد کند.

بنابراین همان طور که آگاهی تماشاگر را از مصنوعی بودن نشانه‌ها به تعویق می‌اندازد، باید در لحظه به او یادآوری کند که این نشانه‌ها، همان‌قدر مصنوعی هستند. به عبارت دیگر هم‌زمان که آگاهی تماشاگر را نسبت به مصنوعی بودن نشانه‌ها به تعویق می‌اندازد، آگاهی او را نسبت به طبیعی بودن این نشانه‌ها نیز به تعویق می‌اندازد. مثلا به همان اندازه که خشونت حاضر بر صحنه را طبیعی جلوه می‌دهد، مصنوعی نیز جلوه می‌دهد و بنابراین، مرز میان طبیعی و مصنوعی بودن را برای مدتی طولانی پنهان می‌کند. به نظر می‌رسد به سختی می‌توان این نمایشنامه را اجرا کرد و به این ویژگی دشوار دست یافت، وقتی مثلا از دست قطع شده‌ای بر صحنه استفاده می‌کنیم که ماکتی و عروسکی بودن آن از قبل پیداست، یا گربه‌ای با سر له شده را روی صحنه استفاده می‌کنیم که عروسکی بودن آن مشخص است، یا از اسلحه‌هایی استفاده می‌کنیم که اسباب بازی است. این عناصر مصنوعی ممکن است بتوانند با کمک بازی بازیگران طبیعی جلوه داده شوند، اما نمی‌توانند مرزهای طبیعی و مصنوعی بودن را، طبق فرایندهای پیش‌گفته، مخدوش کنند. به همین دلیل است که اجرای محمدحسن معجونی از این نمایشنامه هر چند تلاش قابل تاملی را، به خصوص در حوزه بازیگری، نمایان می‌سازد اما به نظر می‌رسد با توجه به امکانات تئاتری این‌جایی، از نقطه مطلوب فاصله دارد.

--------------------------------------------------------
با تشکر از محمد هاشمی
سپاس برای این نوشته آموزنده
۰۷ مرداد ۱۳۹۴
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
چرا تو سایتی که باید بلیط بخریم فقط تا سی تیر موجوده ؟
چرا تا 9 مرداد نداره
احتمالا همین امروز فردا باز می کنن
باید به سایت سر بزنید.
۲۸ تیر ۱۳۹۴
باز کردند.
۲۹ تیر ۱۳۹۴
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
یادداشت علی اصغر دشتی، کارگردان معاصر و سرپرست گروه تئاتر «دون کیشوت» درباره‌ی محمدحسن معجونی و انتخاب نمایشی از مارتین مک دونا
برگرفته از تیه‌گراف
همنشینی نمایشنامه نویس و کارگردان طناز

کارگردان معاصر کارگردان "انتخاب گر" است،نخستین نکته ای که امروز می توان به واسطه آن کارگردان را سنجید "انتخاب"های اوست و همین مهم را می توان بستری قرار داد تا بگوییم حسن معجونی چگونه با انتخاب هایش ظرافت و هوش خود به عنوان کارگردان را بر ما ثابت می کند.
حسن معجونی در گام اول متن را انتخاب می کند.این عمل بدیهی را که معمولا به شکل نرمال از کارگردان ها سر می زند،از مغز حسن معجونی کارگردان به گونه ای متوازن با جهانبینی و زیبایی شناسی اش عبور می کند و از آن مهم تر قدرت تاثیر اکنونی اثر بر مخاطب و رابطه صریح و سریع اثر با تماشاچی را تقویت می کند.این روزها ... دیدن ادامه » معمولا بعد از تماشای یک اجرا پرسش اساسی این است که ،چرا این متن؟! پرسشی که محدود اجرایی قدرت پاسخگویی روشن به آن را دارد.انتخاب "ستوانِ اینیشمور"توسط حسن معجونی نشان از دقت و وسواس کارگردان دارد.انتخاب این متن برای اجرایی به کارگردانی حسن معجونی هیچ دور از ذهن نیست.حتی می شود به مزاح ،حدس زد معجونی به هنگام خواندن نمایشنامه بارها خنده ای از سر لذت کرده و گاهی به نظرش رسیده این ها نوشته خود اوست،نه جناب مارتین مک دونا.طنزی مشترک در شخصیت حسن معجونی و نوشته های مک دونا احساس می شود.انگار حسن معجونی چیزی مربوط به خود را انتخاب کرده است نه انتخابی بی ربط به خود.
حسن معجونی وقتی بازی می کند انگار دارد نقش را توسط قوای بازیگری اش تالیفی دوباره می کند.حسن معجونی در بازیگری قدرت سرعت بخشیدن به رابطه "نقش" و "بازیگر" و از سویی دیگر "نقش" و "تماشاگر" را دارد.همین خصلت به مسئله هدایت بازیگر توسط حسن معجونی(کارگردان) سرایت کرده و با توجه به انتخاب زیبایی شناسی قابل توجه همیشگی اش ،بازیگران مناسبی را برای نقش های جذاب متن آقای مک دونا انتخاب کرده است.
حسن معجونی با متون خارجی به گونه ای برخورد می کند که جغرافیای رخداد نمایش آنقدر فاصله اش را با ما کم می کند که در رابطه تماشاگر و صحنه احساس نزدیکی با جغرافیای رویداد ایجاد می شود.گاهی این مسئله از چنان شدتی برخوردار می شود که انگار رویداد در جغرافیای محل سکونت ما(تماشاگران)در حال رخ دادن است.این مهم ایجاد نمی شود مگر با دقت معجونی در هدایت جسمانی بازیگران .چرا که بدن ها سرعت بالایی در انتقال حس غربت یا نزدیکی با تماشاگر دارند.اجرای معجونی از متن مارتین مک دونا هم نشینی یک نمایشنامه نویس و یک کارگردان طناز از دو اقلیم است که کارگردان طناز تلاش می کند نمایشنامه اقلیم نمایشنامه نویس را به اجرایی مناسب با اقلیم خودش بدل کند.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
درود
نمایشنامه خوب و موسیقی دلچسب و بازیگران توانمند. طراحی صحنه نه چندان دلچسب و ریتم کشدار ...
به نظرم با این همه بازیگر قوی و نمایشنامه ای که پتانسیل خوبی داره، کار به اصطلاح در نیامده بود.
یه جورایی حس میکردم کارگردان خیلی سعی نکرده بود -یا کرده بود و نتونسته بود- به بازی ها جهت بده و همه رو تو یه فرم بنشونه. بازیگران بازی هایی رو ارائه می کردن که قبلا تو کارهای دیگه شون ازشون به یاد داریم و بالطبع بازیگرانی که کم تجربه تر بودند تو بازی شون نقاط گنگی دیده میشد.
"سعی نکرده بود" کاملا عبارت درستی در مورد کارگردانی این اثره.
۰۴ مرداد ۱۳۹۴
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
کسی میدونه اسم آهنگی که پخش میشد چی بود؟
سپیده، negin و علی اصغر شیرازیان این را دوست دارند
Patriot game_از Irish whiskey
Crush, boom,bang از Roxette
۲۴ تیر ۱۳۹۴
دوستان عزیزم، ببخشید بابت لینک دانلود DROPBOX را بزودی براتون قرار خواهم داد.
۰۴ شهریور ۱۳۹۴
از لطف شما سپاسگذارم
۰۴ شهریور ۱۳۹۴
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
تحت تاثیر بازی هوتن شکیبا... و مثل همیشه نوید محمدزاده
فقط یک نقد کلی درباره بازی ها : یه کم ریتم بازی هوتن شکیبا ایراد داشت. تیپی که بازی میکرد از ابتدا تا انتهای نمایش کلی فرق داشت تو دو پرده آخر تازه جا افتاد.
۲۲ تیر ۱۳۹۴
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
آشغالو ببین... به من میگه دروغ بگم
آشغال من یسوعیم! میدونی یسوعیا خط قرمزشون چیه؟ خط قرمز یسوعیا دروغه!
آشغال من یه یسوعیم! دروغ نمیگم! آشغالو ببین!
آشغال من یسوعی بار اومدم !
آشغالو ببین!





الکی بهش گفتم من یسوعیم یسوعیا م دروغ نمیگن!
[زیر لب وقتی داره از صحنه خارج میشه زمزمه میکنه]

نمیدونم من که یسوعیم ، چرا باید الان دروغ بگم...؟!
۰۸ مرداد ۱۳۹۴
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید