تیوال نمایش طپانچه خانم
S3 : 22:10:32
  ۲۹ شهریور تا ۲۴ آبان ۱۳۹۶
  ۲۱:۰۰
  ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه
 بها: ۲۵,۰۰۰ و ۳۵,۰۰۰ تومان

: محمدامیر یاراحمدی
: شهاب‌الدین حسین‌پور
: مارال فرجاد، آرش فلاحت‌پیشه، محمد نادری، ندا مقصودی، گیلدا حمیدی، بهزاد جاوندان‌فرد، غزاله جزایری، جواد پورحیدری، مرضیه سهراب، سیما خزاعی، سعیده آغویی

: بهزاد جاودان‌فرد
: سعید یزدانی
: پریدخت عابدین‌نژاد
: احمد نگهبان
: آرش عزیزی
: رضا خضرایی
: کمال کچوییان
: رضا محمودی
: مهدی آشنا
: حسین اردستانی
: شیماه خاسب
: پوریا دادخواه
: ارکیده هاشمی
: مرضیه سهراب
: نیما انهاری
نوازندگان
امیر صدیقیان (درامز، دیجیریدو، افکت)
حمیدرضا کیانی (تار، گیتار، گیتار باس)
کیمیا شعربافیان (ابوا، ساکسفون آلتو)
کیمیا نیک پور فرخ (کمانچه)
: امین میری، مژده زادمهر، زهرا عرب اسدی
: مهرنوش قهرمانی
: ارکیده هاشمی
: مرضیه سهراب

- پرفروش‌ترین نمایش تاریخ تالار چارسو مجموعه تیاترشهر
- نمایش برگزیده سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تیاتر فجر
- تندیس بهترین کارگردانی، بهترین بازیگری زن، بهترین طراحی لباس از سی و چهارمین جشنواره بین المللی تیاتر فجر
- کاندیدای بهترین نمایشنامه، موسیقی، طراحی صحنه، طراحی گریم از سی و چهارمین جشنواره بین المللی تیاتر فجر

«طپانچه خانم» روایت‌گر داستان زندگی اخترالسلطنه است که سعی دارد بهداشت، فرهنگ و تمدن را در شهر خود ایجاد کند.

راه‌های ارتباطی با تماشاخانه پالیز: اینستاگرام / کانال تلگرام


ردیف های با صندلی: ۳۵.۰۰۰ تومان
خارج از ظرفیت: ۲۵.۰۰۰ تومان

گزارش تصویری تیوال از نمایش طپانچه خانم (سری دوم) / عکاس: سید ضیا الدین صفویان

... دیدن همه عکس ها »

گزارش تصویری تیوال از نمایش طپانچه خانم (سری نخست) / عکاس: سید ضیا الدین صفویان

... دیدن همه عکس ها »

اخبار وابسته

» افتتاح «طپانچه خانم» با حضور بازیگر برگزیده جشنواره فجر

» هیچ عاشقی نفی بلد نمی‌شود؟

ویدیوهای وابسته

آواهای وابسته

مکان

تهران، خیابان کریمخان، خیابان عضدی جنوبی (آبان)، خیابان سپند، پلاک ۶۹
تلفن:  ۸۶۰۳۷۵۱۰


«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال
به آگاهی می رساند به دلیل عزای عمومی، اجرای امروز سه شنبه ۲۳ آبان نمایش "طپانچه خانم" لغو شد. بلیت های خریداران محترم با حفظ همان صندلی و کدپیگیری به روز چهارشنبه ۲۴ آبان ماه سانس ۲۳ منتقل شد.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خرید بلیت سانس های تازه این نمایش از یکشنبه ۲۱ تا سه شنبه ۲۳ آبان ماه فردا پنجشنبه ساعت ۱۴ آغاز خواهد شد.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
روایت تجدد آمرانه با رنگ و بوی تئاتر ملل در نمایش طپانچه خانوم
برقراری نظم به زور طپانچه
هادی عیار
نمایش تحسین شده «طپانچه خانوم» به کارگردانی شهاب حسین پور و نمایش نامه امیر یاراحمدی این روزها در تئاتر پالیز به روی صحنه می‌رود. این نمایش پیش‌تر از این، در جشنواره تئاتر فجر به روی صحنه رفت که در آن دوره با استقبال بسیار خوب تماشاگران و نیز منتقدان تئاتر روبه‌رو شد. پس از جشنواره نیز این نمایش یک‌بار به روی صحنه رفت و اکنون شاهد دومین اجرای آن در پالیز هستیم؛ با این تفاوت که این‌بار برخی تغییرات در بازیگران آن رخ داده است.
تاکنون درباره «طپانچه خانوم» نقدهای بسیاری نوشته شده که در بیشتر آن‌ها، این نمایش نمره بسیار بالایی را کسب کرده است. در برخی نقدها نیز شیوه‌های تئاتری مختلفی همچون گروتسک و یا کابوکی به این تئاتر انتساب داده شده است. ... دیدن ادامه » با در نظر گرفتن این نکته که این موارد به درستی مطرح شده، دیگر لزومی ندارد که در این نوشتار به این موضوع پرداخت و بیشتر قصد نویسنده پرداختن به دیگر ویژگی‌های این نمایش است.
طپانچه خانوم را در بعد متن می‌توان یکی از موفق‌ترین نمایش‌نامه‌های چند سال اخیر، ایران دانست و یاراحمدی در این متن توانسته است در قالبی نمادین یک برهه از تاریخ ایران را به‌عنوان نمونه انتخاب کند و با بهره‌گیری از آن، به بخشی از فرهنگ جامعه ایرانی نقب‌هایی بزند. این برش، مربوط به دوره‌ای است که در آن، جامعه ایرانی در حال گذار از دوره شبه‌فئودال به جامعه‌ای شبه مدرن است. اما آنچه متاسفانه موجب شد این حرکت، به ثمراتی که مدنظر بود، نرسد وارداتی بودن نوع مدرنیته ایرانی است. به‌جرات می‌توان گفت این مسئله، در میان بسیاری مسائل دیگر، یکی از مهم‌ترین رویدادهای صدسال اخیر ایران است که تبعات آن تا همین امروز در جامعه ایرانی ادامه دارد.
طپانچه خانوم نیز به‌درستی، اشاره‌ای به اجبار گسترش نظم اجتماعی به زور طپانچه و سرخوردگی مدرنیته آمرانه دارد. حکایت نمایش نیز حول اخترالسلطنه، بانوی فئودالی است که به واسطه تبار خود و روابط فامیلی با شاه کشور، قدرتی محلی در منطقه‌ای از ایران برقرار کرده و با طلاق ملکه از شاه به دلیل نازایی، این اقتدار شکسته می‌شود. اگرچه اخترالسلطنه معتقد است که هدف او برقراری نظم مدرن در جامعه محلی خود است، اما مردم اطراف او نشان می‌دهند که با برداشته شدن رابطه سببی او با شاه کشور، علاقه‌ای به این نظم ندارند.
در کنار متن بسیار درخشان یاراحمدی، کارگردانی شهاب حسین‌پور نیز در هر دو اجرای متفاوت آن نشان داده که به‌خوبی توانسته از پس اجرای کار بربیاید. یکی از این نشانه‌ها را می‌توان در طراحی صحنه نمایش دید. اجرای نخست این نمایش، تفاوت‌های کوچک اما مهمی با اجرای دوم دارد. در اجرای نخست، نقش اخترالسلطنه را فریبا متخصص، به شکل کم عیب و نقصی به روی صحنه برد و در اجرای دوم، اگرچه جای خالی او محسوس بود اما مارال فرجاد نیز به‌خوبی توانسته بود از پس این نقش دشوار بربیاید. نکته دیگر اما درخصوص بک‌گراند صحنه بود. در اجرای نخست، بک‌گراند صحنه علوفه‌هایی بود که بخشی از اجرا در اطراف آن اتفاق می‌افتاد که نشان از جامعه روستایی و محیط سنتی بود، در اجرای اخیر اما این علوفه‌ها جای خود را به بشکه‌های نفت داده بود که این نکته در نظر مخاطبی که هردوی این اجراها را دیده است، می‌تواند نشانگر اشاره بسیار خوبی به فضای کلی نمایش باشد.
در این نمایش، «اخترالسلطنه» را «مارال فرجاد»، «قمری» را «گیلدا حمیدی»، «هوشنگ» را «محمد نادری»، «مَدی خان» را «جواد حیدری‌پور» و «سرهنگ» را «آرش فلاحت‌پیشه» بازی می‌کنند که هرکدام به‌خوبی توانسته‌اند از پس جزئیات این نقش‌ها بربیایند و نکته مهم‌تر این‌که هیچ‌کدام از بافتار کلی نقش‌ها که متن برعهده آن‌ها گذاشته، بیرون نمی‌زنند و این به یک‌پارچگی اثر کمک بسیاری کرده است.
نکته دیگر نیز مربوط به موضوعی است که در ابتدای یادداشت به آن اشاره شد و آن این‌که تاکنون در نقدهای متفاوت، نشانه‌های نوع‌های تئاتر ملل، همچون کابوکی و گروتسک در این اثر دیده شده و جالب این است که همه این اشاره‌ها به‌درستی وجود دارد، بدون این‌که به کلیت اثر آسیبی زده باشد. اشاره‌ای به این نوع تئاترها به ذات خود باعث قوی شدن اثری نخواهند شد؛ چنانچه پیش از این نمایش‌های دیگری روی صحنه رفته که بسیار تلاش کرده شانه به تئاتر گروتسک و یا کابوکی بزنند اما به دلیل ضعف متن و یا ناتوانی در اجرا، با شکست مواجه شده است. در طپانچه خانوم اما ما با متنی کاملاً ایرانی با دغدغه‌ای معاصر، همراه با طراحی صحنه، چهره‌پردازی و المان‌هایی از تئاتر کابوکی و نیز موقعیت‌هایی گروتسک‌وار مواجه هستیم؛ بدون این‌که یکی از این‌ها اصطلاحاً «تو ذوق مخاطب بخورد» و این موضوع نشان از توانایی بالای کارگردان در اجرا و نیز انتخاب متن مناسب برای چنین اجرایی دارد.
این نشانه‌ها همگی در کنار هم سبب شده تا طپانچه خانوم، چنانکه تاریخچه اجرای آن نشان می‌دهد، به‌خوبی هم با اهل فن تئاتر و هم با عامه مردم ارتباط خوبی برقرار کند. این نکته نشان می‌دهد که اثر، هنگامی که اجزای مختلف خود، از متن تا صحنه و از بازیگر تا اجرا را به‌خوبی انتخاب کند، می‌تواند هم اقبال عام و هم اقبال خاص را به‌دست بیاورد. چنانچه طپانچه خانوم به این هدف دست یافته است. این نمایش در سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به‌عنوان نمایش برگزیده انتخاب شد و توانست تندیس بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر زن را به ارمغان آورد. در اجراهای آن نیز استقبال عموم نشان داد که لزوماً تئاتر مورد پسند خواص، مغایرتی با استقبال عامه از یک تئاتر ندارد.
لینک مطلب: http://www.hamdelidaily.ir/?newsid=39030
امیرمسعود فدائی، پرند محمدی و پرندیس این را خواندند
امیر، anna و رعنا وثوق این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خرید بلیت سانس های تازه از روز یکشنبه ۷ تا سه شنبه ۹ آبان ماه فردا چهارشنبه، ساعت ۱۴ آغاز خواهد شد.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
بجز ناهماهنگی ابتدایی در ورود تماشاگر به سالن که مربوط به عوامل سالن است،از همه نظر نمایش بسیار خوبی بود.بازی های حساب شده و شخصیت پردازی به جا و قابل لمس.متن عالی که با وجود سنگین بودن به جهت وجود پاره های طنز در آن باعث میشد که خسته کننده نشود و البته کارگردانی بسیار خوب به ویژه بخاطر میان پرده های ریتمیک و موزیکال که باعث شده بود تماشاگر از پرده ی قبل به پرده ی بعد در خودش فرو نرفته و حواسش از نمایش پرت نشود..
دیدن_این نمایش را به همه پیشنهاد میکنم..
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خرید بلیت سانس ویژه ۱۹:۳۰ روز شنبه ۲۹ مهرماه امروز ساعت ۱۲ آغاز خواهد شد.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خرید بلیت سانس های تازه این نمایش با بازی مارال فرجاد، آرش فلاحت‌پیشه و محمد نادری از چهارشنبه ۲۶ تا جمعه ۲۸ مهرماه فردا یکشنبه ساعت ۱۴ آغاز خواهد شد.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خرید بلیت دو سانس دوشنبه ۲۴ و سه شنبه ۲۵ مهرماه امروز ساعت ۱۴ آغاز خواهد شد.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
اگه با تیر و تفنگ دهاتی جماعت آدم شدنی بید که تا حالا آدم شده بید! من بعد باید شش دانگ حواست جمع چاراسباب زندگیت باشه. باید فکر نون کنی که خربزه آبه!
بقول خان بابا جانم، وا اسفا به حال ملتی که سلسه جنبانش یک روز با خودش بگه، خلایق هرچه لایق.
اهل این دنیا را چنان بی‌محل کنم که این ملتِ گنده خور از لاعلاجی چراغ به دست بگیرن و توی تاریکی کورمال کورمال به دنبال میراثشون بگردن.

دیدن این نمایش رو به کسانی که تئاتر دوست دارند و به کسانی که از تئاتر بیزارند! توصیه می‌کنم.
همه چیز فوق‌العاده بود. بازی‌های پراحساس و قوی تک‌تک هنرمندان، هماهنگی اعضا، لباس و گریم، دکور، موزیک فوق‌العاده و از همه بهتر متن قوی... . از کارهایی بود که همه را به سکوت واداشته بود و همه حضار سراپا چشم و گوش بودند‌.
من با این‌کار خندیدم و گریه کردم. نمایشی تلخ از واقعیتی که هرچی ... دیدن ادامه » از اون فرار کنیم باز هم مثل یک داغ پاک‌ نشدنی رو پیشونیمون هست.
برای خریدن بلیت و دیدن نمایش حتی لحظه‌ای هم شک نکنید.
من امشب پچ پچه ها پ شت خط نبرد رو دیدم که نویسنده اش همون نویسنده کوکوی کبوتران حر م هست و اصلا نپسندیدم. واقعا دنبال یه نمایش خوب می گردم
۱۹ مهر ۱۳۹۶
این کار رو از دست ندید. واقعا عالیه و من حتم دارم که خوشتون میاد. تسلط خوب هنرمندان، موزیک و موضوع و متن قوی کار همه رو جادو کرد.
۱۹ مهر ۱۳۹۶
من هم مشتاقم این نمایش رو ببینم حتما ، اما با ساعت نمایش مشکل دارم :( و منتظرم تا سانس ویژه براش در نظر گرفته بشه .
۱۹ مهر ۱۳۹۶
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خداوند سایه جناب امیریاراحمدی رو بر سر ادبیات نمایشی این کشور حفظ کنه
یعنی هر متنی می نویسن آدم دوست داره واژه هارو ببلعه!
کار گروهی بسیار خوب بدون ستاره و پر از احترام به مخاطب
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
سلام و صد سلام به دوستان
بازیهای قدرتمند و خوبی رو شاهد بودم واقعا با حس و کامل موضوع هم بسیار بسیار مهم و ارزشی بود ولی احساس می کنم متن کار خیلی باید ارتقا میافت یک خدا قوت اساسی به تمامی بازیگران و نقش آفرینان در مورد گروه موسیقی هم بیشتر یک همراهند تا اینکه خودشان به کار حس و حال فوق العاده خاصی بدهند دیالوگها هم می توانست مودبانه تر طنز را با خود یدک بکشد و باز بیان می کنم که متن باید برای همچین کاری فوق العاده قویتر و وزین تر باشد .
با تشکر از حوصله دوستان
مهیا، Ali Jafroudian و بهار این را خواندند
4faslesal و مریم فیضی این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خرید بلیت سانس های تازه از چهارشنبه ۱۹ تا جمعه ۲۱ مهرماه فردا یکشنبه ساعت ۱۲ آغاز خواهد شد.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خرید بلیت روزهای تازه این نمایش از چهارشنبه ۱۲ مهرماه ساعت ۱۴ آغاز خواهد شد.
مهران بزرگ خو این را خواند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
به معنای واقعی از این نمایش لذت بردم از ته دل خندیدم و عمیقا با پایان بندی فوق العاده آن متأثر شدم. عوامل بسیاری وجود دارند که باعث قدرت یک تاتر می شوند و این اجرا دارای بسیاری از این مولفه ها بود.
انتخاب به جا و بازی های درست بازیگران، متن فوق العاده موزیک به اندازه گریم عالی و دکور... دکور پر از حرف و عالی.
کار بسیار خوبی بود. خسته نباشید میگم.
مرسی از نظرتون اگه خدا بخواد برای اجرای هفته بعد حتما میرم
۰۳ آبان ۱۳۹۶
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
پنج شنبه 6 مهر به دیدن این نمایش رفتم. نمایش واقعا عالی و تماشایی بود، کمی طنز هم داشت که خیلی بی نظیر بود. داستان، طنز، نقش آفرینی، موسیقی زنده و همه چیز کاملا عالی عالی بود. تنها نمایشی بود که اینقدر خیرش شده بودم که اصلا متوجه گذر زمان نشدم و وقتی نمایش تموم شد اصلا باورم نمیشد 1 ساعت ونیم گذشته و نمایش تموم شده. از 100 نمره بهش 100 میدم.
و در نهایت دیدن این نمایش رو به همه پیشنهاد میکنم.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خرید بلیت روزهای چهارشنبه ۱۲ تا جمعه ۱۴ مهرماه امروز چهارشنبه ساعت ۱۶ آغاز خواهد شد.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
جامعه شناسی اخترکُشی
قطعا اگر کتاب جامعه شناسی نخبه کشی را خوانده باشید لذت چند برابری از این نمایش خواهید برد . در بخشی از این کتاب آمده است :
"حاکمیت قانون و خود قانون برخلاف تصور ایرانیان نه خریدنی است نه وارد کردنی . قانون از نظر تکنیکی نسبت به روابط اجتماعی پس آینده است یعنی ابتدا جامعه می بایستی در تحول روابط متقابل خود به ضوابطی برسد و سپس این ضوابط توسط حاکمیت سیاسی از نظر شکلی تنظیم شود و شکل مواد قانونی به خود بگیرد ."
در طول نمایش به مضمون متن فوق بسیار بر میخوریم . به وضوح میبینید که قانون و قوه عدلیه و قهریه و امثالهم در فضای نمایش صرفا تشریفاتی اند چراکه قانون از بطن جامعه برنخاسته و تنها بواسطه کپی کردن از جوامع غربی به ما تحمیل شده است . در نتیجه جامعه گنجایش پذیرش و اجرای آن را ندارد . آن را پس می زند تا از شرش راحت شود و به فرهنگ ... دیدن ادامه » قبیله ای و سنتی خویش ادامه دهد . فرهنگی که روابط را بر ضوابط و منافع شخصی (رشوه) را بر منافع جمعی (امنیت) ترجیح می دهد .
در طول تاریخ افرادی نظیر : امیرکبیر ، محمد مصدق و قائم مقام فراهانی قصد اجرایی ساختن نظام قانونمند در جامعه را داشته اند اما تلاششان تنها در مدتی کوتاه به ثمر نشسته است و بعد از آن جامعه به حالت قبل بر گشته است . جامعه شناسان دلیل این شکست را در بطن جامعه می دانند و معتقدند اصلاحات پایدار از طبقه پایین جامعه صورت می گیرد و بعد به مقامات بالا و طبقه حاکم میرسد . یعنی تلاش برای ایجاد اصلاحات از طبقه بالا و سپس انتقال آن به طبقه پایین کاری بیهوده است .
در این آشفته بازاری که قانون و نظم و نسخ جایی در جامعه ندارند افرادی نظیر اختر السلطنه تصور می کنند به واسطه زور و قدرت خویش میتوانند بانی نظم در جامعه شوند غافل از آنکه هر چیزی برای نهادینه شدن در جامعه باید دارای زیرساخت باشد نه اینکه از طبقات بالا به زیردستان تحمیل شود . بنابراین جامعه در جهت حذف امثال اخترالسلطنه یا اخترکشی قدم بر میدارد چراکه امثال وی برهم زننده رسم و فرهنگ دیرینه ایرانی اند و طپانچه و زور نمی تواند جامعه ایده آل به ارمغان آورد . در کتاب جامعه شناسی نخبه کشی هم به این موضوع اشاره شده است :
"هیچ نظامی با زور چماق سامان نمی گیرد و بعد از فرو افتادن چماق نه تنها همه چیز از هم می پاشد بلکه بافت اجتماعی در مسیر انهدام آن خود به تلاش می افتد . " در پایان نمایش نیز شما شاهد بی ثمر بودن تلاش اختر هستید .
به عنوان کلام آخر : جامعه برهم زنندگان رسوم را در بلندمدت نمی پذیرد . خواه این برهم زننده فرد قلدری مانند اختر باشد خواه فرد اصلاح کننده ای نظیر قائم مقام فراهانی . برای جامعه سازی باید به زیرساخت توجه کرد نه اینکه صرفا به تحمیل عقاید روی آورد .
ممنون از اطلاعات خوبی که دادید پوریای عزیز. همین‌طور هست که نوشتید.
۱۹ مهر ۱۳۹۶
سپاس مهیا جان . لطف کردید وقت گذاشتید و خواندید .
۱۹ مهر ۱۳۹۶
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خرید بلیت روزهای تازه این نمایش از امروز ساعت ۱۵ آغاز خواهد شد.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خرید بلیت سانس یکشنبه ۲ مهرماه سانس ۲۱ امروز ساعت ۱۲، سانس دوشنبه ۳ مهرماه از امروز ساعت ۱۶ و سه شنبه ۴ مهر از ساعت ۲۰ آغاز خواهد شد.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خرید بلیت این نمایش به کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور و با بازی مارال فرجاد، آرش فلاحت پیشه و ... از روز پنج شنبه ساعت ۱۲ با ۲۰٪ تخفیف برای سه روز نخست آغاز خواهد شد، لازم به ذکر است این نمایش تنها در سه روز نخست اجرا ساعت ۲۱:۳۰ به روی صحنه خواهد رفت و پس از این تاریخ ساعت ۲۱ به روی صحنه می رود.
Shahrzad این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید