در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | امین موسوی ت درباره گردش سرگذشت ارامنه ایران: فریدون شهر با مردم گرجی زبان این شهر مرکز شهرستان فریدون‌شهر در اصفهان
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 18:32:23
فریدون شهر با مردم گرجی زبان این شهر مرکز شهرستان فریدون‌شهر در اصفهان است و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳٬۶۰۳ نفر (۴٬۲۸۶ خانوار) بوده‌است.

بیش از ۹۰ درصد مردم فریدون‌شهر را گرجی زبانان تشکیل داده و اکثر آن‌ها نوادگان گرجی‌هایی هستند که توسط شاه عباس اول از گرجستان به ایران آورده‌شدند.

فریدون‌شهر تاکنون دو مرتبه مقصد سفر رسمی مقامات سیاسی کشور گرجستان بوده‌است:

در سال ۱۳۸۳ هجری خورشیدی، میخیل ساآکاشویلی، رئیس‌جمهور ... دیدن ادامه ›› وقت گرجستان
در سال ۱۳۹۳ هجری خورشیدی، داویت اوسوپاشویلی، رئیس وقت مجلس گرجستان
از سفیران گرجستان در ایران نیز، «گیورگی جانجغاوا» سفیر سابق گرجستان در ایران در سال ۱۳۹۲، و «یوسب چاخواشویلی» سفیر کنونی گرجستان در ایران در سال ۱۳۹۳ به فریدون‌شهر سفر کرده‌اند.




ضمنا روستای گرجی محله بهشهر مازندران هم گرجی هستند.
مجید اسحاقی گرجی (زاده ۱۳۵۱ در روستای گرجی محله از توابع بهشهر) استاد ریاضی دانشگاه سمنان و جزو ریاضی‌دانان برجسته جهان در سال ۲۰۱۳ است.وی رکورد دریافت درجه استاد تمام در کوتاه ترین مدت را در ایران دارا می باشد..


شهرستان بویین میان دشت اصفهان

به‌طور کلی ۵ قوم در بوئین میاندشت زندگی می‌کنند و به همین علت المانی متشکل از ۵ پایه در میدان ورودی شمالی شهر قرار دارد که نمادی از ۵ قوم: گرجی، ارمنی، ترک، لر و عرب می‌باشد.

از نظر زبان‌های گفتاری، همهٔ ساکنین فارسی را در حد تسلط بلدند و هرکس بیشتر به زبان مادری خود صحبت می‌کند. یعنی همه فقط به فارسی صحبت می‌کنند به جز عدهٔ کمی از مردم محلهٔ بوئین و اکثر مردم محلهٔ میاندشت که علاوه بر زبان گرجی به فارسی نیز صحبت می‌کنند.
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید