در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال تئاتر | اخبار | هفت نمایشنامه مطرح جهان با 100 هنرمند
S2 > com/org | (HTTPS) 78.157.41.91 : 15:22:58
رپرتوار نمایشنامه‌خوانی گروه تیاتر گیتی (در حمایت از هنرمندان بیمار تیاتر) | هفت نمایشنامه مطرح جهان با 100 هنرمند | عکس
روزنامه صبا:
کد خبر: ۵۲۶۶
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۴


در حمایت از هنرمندان بیمار تئاتری
هفت نمایشنامه مطرح جهان با 100 هنرمند

قریب به یکصد هنرمند تئاتر در این رپرتوار خیریه مشارکت کرده‌اند

این هفته و هفته آینده یعنی از بیست‌وششم مرداد تا دوم شهریورماه شاهد اتفاق بسیار مهمی در سالن چهارسوی مجموعه تئاترشهر هستیم. هفت نمایشنامه مطرح جهان در این سالن با حضور قریب به 100 هنرمند برای مخاطبان اجراخوانی می‌شوند. این رپرتوار از سوی گروه تئاتر «گیتی» و با کارگردانی روح‌الله جعفری در حمایت از هنرمندان بیمار تئاتر برگزار می‌شود و در این برنامه چهره‌های مطرح تئاتر، بدون هیچ چشم‌داشت مالی حضور دارند. البته گروه تئاتر «گیتی» در خردادماه سال ۱۳۹۲ نیز در حمایت از زلزله‌زدگان بوشهر در تالار حافظ نمایشنامه‌خوانی برگزار کرده بود که تمام درآمد حاصل از آن را به شهروندان بوشهر تقدیم کرد. به همین بهانه با روح‌الله جعفری، کارگردان این رپرتوار درباره پروسه انتخاب متون به گپ ‌و ‌گفت نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

***
+ آقای جعفری چه شد که تصمیم گرفتید این رپرتوار نمایشنامه‌خوانی را در حمایت از هنرمندان بیمار تئاتر برگزار کنید؟
طبیعتا با توجه به اینکه طی ماه‌ها و سال‌های اخیر متاسفانه اهالی هنر، به‌خصوص خانواده تئاتر با بیماری هولناک سرطان و البته بیماری‌های خاص دیگری روبه‌رو شده‌اند و با این مشکلات دست ‌به ‌گریبانند و بسیاری از عزیزان‌مان همچون محمود استادمحمد، مجید بهرامی، بهرام ریحانی، امیر حیدری و.‌.‌. در رویارویی با این بیماری، جان خود را از دست دادند و چون بخشی از مشکلاتی که با آن دست‌به‌گریبان بوده‌اند، نبود دارو و امکانات بهداشتی بوده است، از این ‌رو بر آن شدم تا به ‌نوبه خود به‌عنوان یک ذره کوچک از این دریای بی‌کران، کاری برای این عزیزان انجام دهم. {لذا با تلاش بسیار} توانستم شرایط را برای نمایشنامه‌خوانی در قالب رپرتوار فراهم کنم.
+ پروسه انتخاب نمایشنامه‌ها در این رپرتوار به چه صورت بوده است و چه نمایشنامه‌هایی در این رپرتوار خوانده می‌شوند؟
این رپرتوار برای نخستین‌بار در ایران انجام می‌شود و ما «آنتیگونه» (سوفوکل)، «مکبث» (ویلیام شکسپیر)، «باغ آلبالو» (آنتون چخوف)، «عروسی خون» (فدریکو گارسیا لورکا)، «شازده کوچولو» (آنتوان دوسنت اگزوپری)، «عنکبوتی در زخم» و «آخرین گودو» (ماتئی ویسنی‌یک) را برای مخاطبان نمایشنامه‌خوانی می‌کنیم. البته دو نمایشنامه «ماتئی ویسنی‌یک» تاکنون در ایران خوانده نشده است. مخاطبان حوزه ادبیات نمایشی جهان می‌توانند بخشی از رنگین‌کمان این آثار جهانی و درخشان را در این رپرتوار جست‌وجو کنند و هر شخص با توجه به ذوق، قریحه و علاقه خود به این نویسندگان، می‌تواند به تماشای آثار بنشیند. مخاطبان این رپرتوار می‌توانند یک سیر منسجم ادبیات نمایشی از «آنتیگونه» که به سال 441 قبل از میلاد مسیح در یونان باستان بازمی‌گردد تا «آخرین گودو» را که در زمان حال اتفاق می‌افتد، دنبال کنند؛ بنابراین از مکتب کلاسیسیسم تا دنیای مدرن در {شعاع} این رنگین‌کمان {وجود دارد و} مورد آنالیز قرار می‌گیرد و در قالب هفت کالای فرهنگی به‌صورت اجراخوانی ارائه می‌شود.
+ میزان استقبال مخاطبان از این اجراخوانی‌ها چگونه بوده است؟
من از روز نخست {تلاش کردم که بدون واسطه} با بخش‌های مختلف جامعه صحبت {کنم} و آنها را برای دیدن این آثار دعوت کرده‌ام.
اگر بها دادن به اخلاق و حمایت از همنوع و توجه کردن به شأن انسان در جامعه موردتوجه قرار گیرد، می‌توانیم دنیایی بهتر و دوست‌داشتنی‌تر در مقایسه با زمانی که نسبت به هم بی‌تفاوت هستیم، داشته باشیم. بنابراین از تریبون‌های مختلف از مردم، مسئولان، متصدیان بدنه دولت و تمام کسانی که در این جامعه زندگی می‌کنند و دل‌شان برای همنوعان خود می‌تپد، دعوت کرده‌ام که در این کار خیر شرکت کنند.
تمام افرادی که برای به انجام رسیدن این اجراخوانی‌ها فعالیت کرده‌اند، می‌خواهند این فکر را ارائه و نهادینه کنند که با همدلی و هم‌شانه هم بودن می‌توان به یک زبان مشترک رسید و برای یک هدف مشترک کار کرد، لذا بسیاری از گره‌هایی که بازشدنی نیستند، با تزریق این نوع نگاه باز می‌شوند. من باز هم از این {تریبون} استفاده می‌کنم و از طیف‌های مختلف دعوت می‌کنم که چه به‌صورت همت عالی و چه به‌صورت تهیه بلیت از طریق {سایت} تیوال، در کنار ما باشند و برای حمایت از هنرمندان بیمار تا جایی که امکانات {به آنها} اجازه می‌دهد، در این راه {مشارکت} کنند. امیدوارم هرشب سالن پر باشد و مخاطبان با اعلام حضور خود ما را در کارمان یاری کنند.
+ به ‌جای نمایشنامه‌خوانی لفظ اجراخوانی را به‌ کاربرده‌اید، چه تمهیداتی برای این هفت اجراخوانی اندیشیده‌اید؟
از آنجا که هر اثر به لحاظ اجرایی امکانات خاص خود را برای اجرا روی صحنه می‌طلبد، همواره در نمایشنامه‌خوانی صرفا به خواندن نمایشنامه بسنده نکرده‌ام. {گروه تئاتر گیتی} این هفت نمایشنامه را با هفت طراحی منحصربه‌فرد اجراخوانی می‌کند و مخاطبان در هر اجرا با طراحی نور، صدا و... مواجه می‌شوند. {ماحصل برگزاری} این رپرتوار نقشه راهی {است} که گروه تئاتر «گیتی» {آن را به صورت آرتیستیکال} ترسیم کرده {تا سایر گروه‌هایی که علاقه به این شیوه‌ی اجرایی دارند، از آن استفاده کنند.}
+ برنامه گروه تئاتر «گیتی» پس ‌از این رپرتوار چیست؟
صحبت‌هایی با چند سالن انجام داده‌ام که اگر شرایط مهیا شود، گروه تئاتر «گیتی» می‌تواند تا پایان امسال دو نمایش را در یکی از صحنه‌های تئاتر تهران به اجرا برساند. چند متن را برای اجرا در نظر گرفته‌ام، اما منتظرم ببینم با کدام سالن به نتیجه می‌رسم و کدام متن با آن سالن تناسب بیشتری دارد. البته با توجه به اینکه تمرکز اصلی گروه تئاتر «گیتی» روی نمایشنامه‌های «ماتئی ویسنی‌یک» است، می‌تواند اولویت نخست ما اجرای نمایشنامه‌های «عنکبوتی در زخم» و «آخرین گودو» از این نویسنده باشد
مینا صفار



۱۹ شهریور ۱۳۹۴