تیوال | اخبار
S3 : 01:53:22
«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال
آیین بزرگداشت هنرمند فقید استاد دکتر فرهاد گرگین پور در تهران برگزار می گردد.  | عکس
» آیین بزرگداشت هنرمند فقید استاد دکتر فرهاد گرگین پور در تهران برگزار می گردد.
... دیدن متن »

آیین بزرگداشت هنرمند فقید استاد دکتر فرهاد گرگین پور در تهران برگزار می گردد.
نادر نامداری قره قانی دبیر اجرایی مراسم در گفتگو با تیوال اعلام کرد؛ به پاس قدردانی و قدرشناسی از یک‌ عمر تلاش بی وقفه‌ی استاد فرهاد گرگین‌پور در عرصه ی فرهنگ و هنر و ادب  این سرزمین، این مراسم عصر جمعه پنجم بهمن ماه از ساعت ۵ عصر در تالار ایوان شمس تهران واقع در  بزرگراه جلال آل احمد تقاطع بزرگراه کردستان و  به همت جمعی از دوستداران و علاقمندان ایشان برگزار می شود. استاد فرهاد گرگین‌پور ادیب و موسیقیدان و  برادر استاد فرود و فرزند استاد حبیب الله خان گرگین‌پور قشقایی ست و بی شک این بزرگان را باید احیاکننده موسیقی اصیل ایل قشقایی نامید.

برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
سمینار پژوهشی بررسی تئاتر پس از انقلاب اسلامی  | عکس
دبیرخانه‌ی جشنواره‌ی فجر برگزار می کند
» سمینار پژوهشی بررسی تئاتر پس از انقلاب اسلامی
... دیدن متن »

سمینار پژوهشی "بررسی تئاتر پس از انقلاب اسلامی" به همت دبیرخانه‌ی سی و هفتمین جشنواره‌ی بین المللی تئاتر فجر و با سخنرانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاترفجر ، در این سمینار یک روزه که شنبه ۶ بهمن ماه ۱۳۹۷ در تالار کنفرانس تئاتر شهر برگزار خواهد شد، ۱۰ پژوهشگر منتخب، مقالات پژوهشی خود را ارائه خواهند کرد.

به گفته‌ مهدی حامد سقائیان (دبیر علمی سمینار پژوهشی بررسی تئاتر پس از انقلاب اسلامی) این سمینار پژوهشی از ۹ صبح آغاز و تا ساعت ۱۸ ادامه خواهد داشت.
در این سمینار که با سخنرانی معاون امور هنری آغاز خواهد شد پژوهشگرانی همچون دکتر بهروز بختیاری، نیلوفر زارع، محمدرضا رسولی، پریسا کیومرثی، آیدا حق نژاد، دکتر حمیدرضا افشار، سید حسین رسولی، سید محمد مداح حسینی، مرجان پورغلامحسین، میرمحمدرضا حیدری و دکتر غلامحسین دولت آبادی مقالات خود را ارائه می کنند. همچنین در پایان نشست موضوعی با عنوان "تئاتر ایران پس از انقلاب اسلامی" با حضور نصرا... قادری، دکتر مجید سرسنگی و دکتر مهرداد رایانی مخصوص برگزار خواهد شد. شرکت در این سمینار برای پژوهشگران و علاقمندان آزاد است.

این سمینار در ذیل برنامه های پیش بینی شده در بخش "چهل سالگی انقلاب اسلامی است" است که مدیریت آن را رضا صمدپور بر عهده دارد.

سی و هفتمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند از ۲۲ بهمن تا ۴ اسفند برگزار خواهد شد.

۲ روز پیش، سه‌شنبه
آقای سوبژه (محمد لهاک) این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
به بهانه زادروز فردوسی و نزدیکی جشن سده | عکس
» به بهانه زادروز فردوسی و نزدیکی جشن سده
... دیدن متن »

فردوسی در نوشته‌های خود به تاریخ اساطیری ایران اشاره کرده و قسمت‌های مهمی از این تاریخ را به زبانی ساده بازگو می‌کند. بسیاری گمان می‌کنند که کاخ‌ها قصرها و یا مناطقی که در این داستان‌ها آمده است در دنیای واقعی وجود ندارد و عده‌ای هم آرزو می‌کنند که کاش این داستان‌ها رنگ و بوی واقعیت داشتند تا علاوه بر مطالعه آنها، امکان بازدید از این مناطق نیز وجود می‌داشت. برخی مناطق و مکان‌های اشاره شده در شاهنامه در دنیای واقعی وجود دارند که در شاهنامه یا به صورت شکل واقعی خود یا با تغییراتی به آنها اشاره شده است. 

بر طبق اشعار فردوسی در شاهنامه، کیومرث اولین پادشاه ایران زمین بوده است. او شهر دماوند را ساخت و از مو و پشم حیوانات شروع به بافت لباس کرد. فرزند کیومرث سیامک نام داشت و در دوران کیومرث اهریمن، دشمنی سختی با او داشت. اهریمن فرزندان بسیار داشت و سپاهی گرد آورد و به جنگ با کیومرث شتافت. در این جنگ سیامک کشته شد. فرزند سیامک هوشنگ نام داشت که توانست دیوان را شکست داده و کیومرث را به تخت پادشاهی بازگرداند. روزی هوشنگ در کوهستان به همراه یاران خود بود که با ماری بزرگ روبرو شد و سنگی به سمت او پرتاب کرد. از برخورد این سنگ با سنگ دیگری آتش پدید آمد و و هوشنگ پنداشت که این آتش هدیه‌ای از طرف اهورامزدا بوده است. آتش را با خود به شهر برد و به خاطر کشف آتش جشنی برگزار کردند که به «جشن سده» معروف است.

جهاندار پیش جهان آفرین
نیایش همی کرد و خواند آفرین

که او را فروغی چنین هدیه داد
همین آتش آنگاه قبله نهاد

بگفتا فروغیست این ایزدی
پرستید باید اگر بخردی

شب آمد برافروخت آتش چو کوه
همان شاه در گرد او با گروه

یکی جشن کرد آن شب و باده خورد
سده نام آن جشن فرخنده کرد

برای ایرانیان دوره باستان سه آتش مهم وجود داشت: «آتش آذر فرنبغ»، « آتش آذر برزین مهر» و «آتش آذر گشنسب». آتش آذر گشنسب در آتشکده‌ای به همین نام  (آتشکده آذر گشنسب) در منطقه تخت سلیمان امروزی است که در زمان ساسانیان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است. همچنین در جایی دیگر در نبرد رستم با سپاه توران رستم به سپاهیانش می‌گوید:  

یکی سخت سوگند خوردم به ماه /  به آذرگشسب و به دیهیم و شاه

کیکاووس و کیخسرو نیز قبل از نبرد با افراسیاب به این مکان رفته و به نیایش پروردگار می‌پردازند:

بدو گفت ما هم چنین باد و اسب  / بتازیم تا خان آذرگشسب /  بپاشیم در پیش یزدان بپای /  مگر پاک یزدان بود رهنمای

آتشکده آذر گشنسب در منطقه تخت سلیمان نزدیکی شهرستان تکاب استان آذربایجان غربی قرار دارد.

۲ روز پیش، سه‌شنبه
نیکا نصیری این را خواند
آقای سوبژه (محمد لهاک) این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خبر
درباره نمایش ضَن i
پوستر نمایش
همزمان با آغاز اجرای نمایش ؛
» پوستر نمایش " ضَن " رونمایی شد
... دیدن متن »

پوستر نمایش "ضن" که از روز گذشته اجرای خود را در تماشاخانه سپند آغاز کرده و طراحی آن را شایان کیانی بر عهده داشته منتشر شد.

نمایش "ضن" که نویسنده ، طراح و کارگردان آن مهیار احمدی است با حضور هشت بازیگر زن نگاهی متفاوت به معضلات زنان ، تعرضات و ... در جامعه امروز دارد.
بازیگران این نمایش برکه بذری ، مهسا باوفا ، آیدا رزاق زاده ، گیز طاهایی، شیرین کاشفی، نوشین کریمی، فرشته مرعشی و محیا نمازی هستند.

تهیه کننده و مجری طرح این اثر نمایشی محمدرضا منصور، مدیر تولید آن عادل شادرو و دستیاران کارگردان علیرضا نصرالله زاده و سوگند انتظاری هستند. طراح لباس حمیرا کامل ، طراح گریم بهاره اسدی ، آهنگساز امیر موسوی ، منشی صحنه سوگند انتظاری، روابط عمومی و تبلیغات زهرا شایانفر اعلام شده اند.
در گروه موسیقی این نمایش که به طور زنده اجرا می کند ستاره سادات اخوی نوازنده پیانو ، سارا حسین غانمی نوازنده ویولا، مهیا نامداری نوازنده ویلن سل و مهسا رستمی نوازنده ویولن هستند. تیزر این نمایش نیز با طراحی مهیار احمدی ، تدوین مجتبی حسینی و نریشن الهه پرسون ساخته شده است.

این نمایش از اول بهمن ۱۳۹۷ هر شب ساعت ۱۹:۳۰ در تماشاخانه سپند به روی صحنه میرود و علاقه مندان می توانند از طریق سایت  www.tiwall.com نسبت به خرید بلیط این نمایش اقدام کنند.

بهای بلیت این نمایش برای سه روز اول اجرا از اول تا سوم بهمن ماه با ۲۵ درصد تخفیف ارائه شده است.

۲ روز پیش، سه‌شنبه
آقای سوبژه (محمد لهاک) و berkeh این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خبر
درباره نمایش زاویه i
«زاویه» در سالن کوچک تئاتر مولوی به صحنه رفت | عکس
نمایش دیگر از دانشجویان دانشگاه تهران
» «زاویه» در سالن کوچک تئاتر مولوی به صحنه رفت
... دیدن متن »

به گزارش روابط عمومی مرکز تئاتر مولوی، نمایش «زاوبه» به نویسندگی کارگردانی بهداد بلیغ فر، شب گذشته در ساعت ۱۹ در سالن کوچک مرکز تئاتر مولوی به صحنه رفت و به این ترتیب اجرای عموم خود را آغاز کرد.
گفتنی ست در این نمایش سیده شقایق هاشمی پوراصیل، هما پارسایی(پریسان)، رز امامی و بهداد بلیغ فر به ایفای نقش می پردازند.
همچنین کامیار امام، یاس هاشمی (دستیار کارگردان)، امیر مردانی (عکاس)، ساسان به‌فر (گرافیست) و شهرزاد تقی خانی (منشی صحنه) در این نمایش همکاری می کنند.
خلاصه نمایش این اثر که پیشتر در جشنواره تئاتر تجربه شرکت کرده بود، بدین صورت ذکر شده: موج دیده شدن و مطرح بودن در دنیای امروز با ویژگی های شخصیتی و اجتماعی متفاوت از طبقات مختلف جامعه در چند قصه موازی و ربط آنها به یکدیگ

علاقه‌مندان برای دیدن نمایش «زاویه» که تا ۱۸ بهمن ماه هر روز –به جز شنبه ها- در ساعت ۱۹ به صحنه می‌رود، می‌توانند به مرکز تئاتر مولوی دانشگاه تهران به آدرس خیابان انقلاب، خیابان ۱۶ آذر، جنب باشگاه دانشجویان، مرکز تئاتر مولوی مراجعه کنند.



۲ روز پیش، سه‌شنبه
آقای سوبژه (محمد لهاک) این را خواند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خبر
درباره نمایش اوبو i
 نامناسب بودن تالار و کمرنگ شدن گروتسک | عکس
در دوشنبه های نقد تئاتر اوبو کار علیرضا دریابیگی به چالش کشیده شد
» نامناسب بودن تالار و کمرنگ شدن گروتسک
... دیدن متن »

در نشست دوشنبه های نقد تئاتر که در تالار حافظ دوشنبه یکم بهمن اختصاص به نقد و بررسی نمایش اوبو با طراحی و کار میرعلیرضا دریابیگی یافت، رضا آشفته کمرنگ بودن وجه گروتسک و عرفانی پهلوانی نامناسب تالار حافظ را برای اجرای این نمایش را از نواقص اصلی این اجرا برشمردند.

به گزارش کانون ملی منتقدان تئاتر ایران، در این نشست که با حضور بازیگران، هوامل اجرایی و تنی چند از تماشاگران و علاقه مندان به نقد تئاتر پس از اجرای اوبو برگزار شد، میرعلیرضا دریا بیگی، کارگردان و طراح که شغل معلمی در دانشگاه را برای خود انتخاب کرده برای انتخاب متن نمایشنامه شاه اوبو گفت: در ابتدا تصمیم بر متن دیگری برای اجرا داشته و بعدها تصمیم به اجرای متن شاه اوبو که متن محبوبش برای سالها بوده میگیرد.
او اضافه کرد: سال  ۹۳ یکی از دانشجویانش برای پایان نامه کارشناسی کارگردانی این متن را به مدت ۳۰ دقیقه به اجرا برده.
دریابیگی نمایش اوبو را هم اکنون با دانشجویان دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد تهران مرکز به صحنه آورده است.
او گفت: متن اصلی بسیار سخت و تعداد صحنه ها بسیار و تعداد زیادی شخصیت دارد و دلیل وفادار نبودن به متن زمان طولانی -حداقل ۱۸۰ دقیقه ای- و نداشتن حوصله تماشاگر است.
بنابر گفته این کارگردان، اوبو خوانش ذهنی ژاری و برگرفته از مکبث شکسپیر و جهان نمایش آنطور که در ذهنش بوده و آنطور که باید هم آفریده، هم نیافریده ست و تصمیم گیری نهایی را برداشت و ساخته ذهن تماشااگر  میداند.
او با توجه به سختی متن اصلی اشاره میکند برای اجرا در گفتگویی با عرفان ناظر شیوه های اجرایی و تصویری با توجه به ادبیات کلامی، و فشرده کردن و رجوع به متن انگلیسی و همچنین ترجمه جواد ذوالفقاری  شیوه های اجرایی را طراحی کرده است. دریابیگی که در تحلیل متن اثر را برگرفته از مکبث شکسپیر و عقده های روانی میداند، متن ژاری را با دو کلید واژه معرفی میکند 1.این همانی 2.نه همانی، اذعان میدارد: این اثر پر از این همانی هاییست که نیست. هم چنین او بارها این اثر را در کلاسهای نقد و کارگردانی به همراه دانشجویان مورد پژوهش قرار داده اند.و اجرای خود را به خاطر تیم دانشجوی خود تئاتر دانشگاهی یا تئاتر آزمایشگاهی، نظریه بنیان و پژوهشی می داند.
او تیم خود را مستعد معرفی کرد و گت: همیشه ذهن خود را قبل از تمرین خالی می کردم...
دریا بیگی مخاطب را در ابتدای نمایش خود را با نشانگان مواجه میکند، صلیب شکسته و نازیسم  و نوشته هایی که بعضی به اشتباه به ژاپنی میگیرند، اما همان u b u هست، از جمله مواردی است که مخاطب را متوجه فضای کار خواهد کرد. او هم چنین اشاره کرد به شخصیت آشپز که در متن اصلی نیامده و به جایش فقط یک نامه رسان برای بردن و آوردن نامه ها حضور دارد و در صحنه های زیادی هم تکرارمی شود. این کارگردان آشپز را چکیده ای از خوانش تمام کاراکترهایی که حذف شدند و به گونه ای حلول بیرونی پیدا کردند، میداند.
کل لشگر لهستان، تمام ۵۰ اشرافزاده و مامور مالی و همه آدمهایی که به دریچه کف انداخته میشوند تبدیل میشوند به آشپز، تبدیل میشوند به آدمهایی که درون خود ما انسانها هستند و عروسک هایی که در جهان نمایش هستند. همه ما به ازای دانشجویانش که خودشان هم هستند، هم نیستند، فیزیک، حرکات، گفتار، رفتار و حتی شوخیهایی که دانشجویان در دانشگاه باهم داشتند یا نداشتند. دو شخصیت مادر اوبوی عروسکی در متن اصلی وجود ندارند و از آنجایی که اوبو عقده روان کاوانه فقدان هملتی را درون خودش در عدم ارتباط با مادر اوبو و هر چیزی که رسیدن به مردانگی ست از دست داده، از مادر دو تصویر ذهنی ساخته که در این دو عروسک می بیند.
دریابیگی در پاسخ به اقای پهلوانی برای استفاده از ماسک، فارس و گروتسک گفت شکل نمایشنامه پارودی هست و واقعا فارس نوشته شده مانند کمدیا دل ارته .
او در مورد گروتسک  اضافه کرد: تمام طراحی لباسها و گریم، طراحی دکور و رفتار و گفتار شخصیتا، طراحی میزانسن ها و هم چنین خطوط از گروتسک استفاده شده به معنی اغراق، وحشت و نابهنجاری که نزدیک به ابزورد، هجویه و کاریکاتوری و فانتزی است. شاید کمیک باشد شاید کمیک نباشد، شاید تماشاگر را به خنده وادارد، شاید به خنده وا ندارد.
او به مانند زشت و زیبا این دو واژه را کنار هم قرار داد و به نقل قول از دکتر ناظر زاده کرمای برای تعریف گروتسک شگفت کاری را عنوان کرد.
متن فلسفی
عرفان پهلوانی متن اوبو در دسته بندی شش گانۀ متون نمایشی جزء متون فلسفی خواند و گفت: اول اینکه این متن از اندیشه برخوردار هست.دوم از ستیز بین دیدگاهها برخوردار هست. سوم اندیشه را به مخاطب واگذار می کند که اگر اندیشه را خودش بگوید به تئاتر پتاگوژیک می ماند که بیانگر آموزش نکته ای است. چهارم هستی شناسانه است. پنجم نسخه نمی پیچید که این کار تئاتر پروپاگاندا هست که شعار می دهد. ششم آموزش نمی دهد.
البته دریابیگی اشاره کرد که به دنبال بیان آموزشی هم بوده ایم و شاید با آن تئاتر پتاگوژیک مد نظر عرفان پهلوانی متفاوت باشد.
متن پیش گو و پیشرو
رضا آشفته منتقد نیز در جلسه از بوخنر و ژاری به عنوان دو نمایشنامه نویسی یاد کرد که یکی در نیمه نخست و دومی در نیمۀ دوم قرن نوزدهم جهان تئاتر را با مدل نوشتری شان که هرگز پیرو اصول بنیان گذاری شده از سوی ارسطو ندانسته و آن طور که دلشان خواسته بر خلاف آن مدل خطی درام هایشان را نوشته است. این دو به گونه ای که افلاطون معتقد به انتزاع در هنر و درواقع منتزع بودن از واقعیت بوده است و اصل بر خلاف ارسطو تقلید از واقعیت یا محاکات را هنر نمی دانسته توانسته اند نمونه هایی را بیاورند که کل نماینامه نویسی قرن بیستم را متحول سازند که این متون شان سرآغاز مکتب هایی مانند اکسپرسیونیسم، دادائیسمف سوررئالیسم ابزورد و حتی پسامدرن بوده است.
او همچنین از متن لهستانی ها یا شاه اوبو که تحت عنوان اوبو به دست دریابیگی کارگردانی شده است، به عنوان متنی نام برد که حالت پیش گویانه دارد و ضمن اینکه اقتباس و برداشتی از مکبث ویلیام شکسپیر هست اما نگاه به پیش دارد و ضمن پیشرو بودن در ساختار دو جنگ جهانی اول و دوم و تمام کشتارهای پیش روی جهان را پیش گویی کرده و برای همین همچنان هم متن تازه ای است برای اینکه خوانده یا اجرا شود.
آشفته بنابر گفته دریابیگی که متن سخت بوده و از حوصله تماشاگر امروز بیرون هست، گفت: درماتورژی یا برداشت از متن الفرد ژاری یک راه حال برای تطبیق با توان گروه اجرایی است که در ان بازیگران دانشجو حضور دارند و باید بتوانند از پس این متن شلوغ و سنگین برآیند.
او در ادامه با اشاره به اجرای یک گروه ایتالیایی از متن لهستانی های آلفرد ژاری در جشنواره تئاتر فجر و در آغاز دهه ۸۰ گفت: آنها شیوه تئاتر موزیکال را در نظر گرفته بودند و تقریبا هفتاد هشتاد درصد متن سنگین ژاری را توانسته بودند در اجرایشان دربیاورند...
آرمان طیران نمایشنامه نیز در این نشست به عنوان مهمان حضور داشت که به چرایی عدم حمایت از تئاتر دانشگاهی پرداخت که در نبودنش تئاترهایی که تئاتر نیستند جایگزین شده اند.
تالار حافظ و اجرای سه سویه
پهلوانی در ادامه درباره اجرای اوبو به شیوه اجرای کمدی پرداخت و از اصل کانتی که مشخصه اصلی اش در برهم ریختن تعادل هست. به نظر کانت، خنده حالتی است که در نتیجة انتظار شدید و نقش بر آب شدن آن پدید می‌آید. وقتی ما به شدت انتظار چیزی را داشته باشیم و ناگهان دریابیم که انتظارمان بیهوده بوده است،‌ به خنده می‌افتیم. همچنین او به نظریه پردازی هانری برگسون در رسالۀ خنده اشاره کرد که به تئوریزه کردن خنده پرداخته و یکی از تکنیک هایش برای خندادن در کمدی حالت قلب یا وارونه است.
این منتقد تالار حافظ را متناسب با اجرا و میزانسن های نمایش اوبو ندانست چون همه چیز از روبرو قابل پیگیری بودند تا اینکه تماشاگری به راحتی بخواهد از طرفین این حالت سه سویه به راحتی بتواند نمایش را دنبال کند.
او توجه به جزییات در بازیگری را از نکات مثبت کار دانست چون همه متوجه کلیات بازیگری هستند و همین جزییات است که به قول رضا براهنی، حافظ را حافظ کرد و سعدی را حافظ نکرد.
پهلوانی صحنۀ مرگ پادشاه را یکی از بهترین و به یادماندنی ترین میزانسن ها و لحظات نمایش اوبو برشمرد که برخوردار از هماهنگی درست بین عناصر نمایشی و بازیگران، زیبایی شناسی برخوردار از نوآوری و خلاقیت هست.
این منتقد خلق دو مادر اوبو در کنار مادام اوبو را نشان از خواهران جادوگر در مکبث دانست که بر متن ژاری افزوده شده و شکل اقتباسی او را از متن شکسپیر انگار کاملتر کرده باشد.
روح حماسی و گروتسک
رضا آشفته هم در پایان بندی اش با توجه به اینکه این متن چند وجهی است و برخوردار از تراژدی، کمدی و گروتسک هست، گفت: احساس می شود از همان ابتدا به ساکن تماشاگر با دیدن میزهای سرخ و بنرهای سرخ ته صحنه متوجه جنگ و خون ریزی های بسیار در طول این نمایش و فضای حاکم بر آن خواهد شد و همچنین نحوۀ بازی ها به دنبال همان فارسی هست که ژاری بر آن تاکید کرده که بشود که این وضعیت تراژیک را به حالت نقیضه نما (پارودیک) درآورد... اما همچنان در ارائه و القای گروتسک کم دارد و می شود این وجه را هم تقویت کرد چنانچه در این اثر حضور لشکریان و جنگها باید که بیانگر روح حماسی ای باشد که این خود می تواند وضعیت گروتسک را تقویت کند. همچنین حضور شخصیت هایی چون آشپز که حالت قصاب گونه دارد و مدام گوشتها را شقه شقه می کند باز هم می تواند وضعیت گروتسک را در طول اجرا تقویت کند. همچنین ما در صحنۀ انفجار که در برخورد دو سیم دارد اتفاق می افتد متوجه این گروتسک می شویم که ما هم در این اجرا همراه پادشاه منفجر شده و از بین می رویم و چنین لحظاتی است که ما را با گروتسک درگیر خواهد کرد.
دریابیگی ضمن تایید این سخن، بر حضور و مشارکت مخاطبان اشاره کرد که انتظار داریم در آن سو گروتسک اتفاق بیفتد چون ما روایت مان را داریم انجام می دهیم. آدمها از یک وضعیت گروتسک گونه به تماشای اوبو نشسته اند و نباید در فرآیند اجرا بی تفاوت بمانند.
در این نشست بازیگران کار هم بر دانشگاهی بودن اجرایشان تاکید کرد که شوربختانه دانشجویان هم کلاسی و شاگردان دریابیگی هم رغبتی برای دیدن این نمایش نشان نداده اند که این خود تجربه ای است که ویژگی ها و توان تئاتر دانشگاهی را به چالش کشیده است.
سارا مقدم، آفرودیت ریوندی، آرامه سلطانیه، شهرادقدیری، مهدی مشهدی کاظمی، عطالله نجفی، سیدعلی بروهان، شیما بختیاری، هلیا عبدالهی، امیرحسین رضایی، محمدحسین کیا، هدیه عیدی، آیدا زرین قلمی، محسن ابراهیمی، سید رسول میر محمد، رائف تمهیدى از جمله بازیگران این نمایش هستند.
در خلاصه داستان این نمایش آمده است: شاه اوبو خوانشِ پارودی‌گونه‌ای از شخصیت "مکبث" شکسپیر است. اوبو نیز چونان مکبث به وسوسه و اغوای همسرش شاه را می‌کشد، تخت شاهی را غصب می‌کند و به روال از پسران شاه مرده شکست خورده و کشته می‌شود.
این اثر نمایشى تا ٣ بهمن ماه ساعت ١٩:٣٠ در تالار حافظ روى صحنه خواهد رفت.

عکاس:‌ میلاد امیدخواه

۲ روز پیش، سه‌شنبه
آقای سوبژه (محمد لهاک) این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
هیات انتخاب آثار هشتمین جشنواره دانشجویی و مردمی تئاتر ثمر معرفی شدند | عکس
» هیات انتخاب آثار هشتمین جشنواره دانشجویی و مردمی تئاتر ثمر معرفی شدند
... دیدن متن »

به گزارش تیوال به نقل از روابط عمومی هشتمین جشنواره دانشجویی و مردمی تئاتر ثمر طی احکام جداگانه آقایان میلاد نیک آبادی(کارگردان، منتقد، پژوهشگر و مدرس دانشگاه)، بهزاد خاکی نژاد(بازیگر، منتقد، پژوهشگر و مدرس دانشگاه) و خانم بنفشه اعرابی(بازیگر،کارگردان، پژوهشگر و مدرس دانشگاه) بعنوان داوران بخش انتخاب آثار این جشنواره معرفی شدند.
در ادامه مروری خواهیم داشت بر سال ها فعالیت این هنرمندان:

میلاد نیک آبادی (کارگردان، منتقد، پژوهشگر و مدرس دانشگاه)
وی دانش آموخته کارشناسی ارشد کارگردانی نمایش می باشد و از جمله فعالیت های هنری او می توان به
مدیریت بخش نسل نو سی‌و پنجمین جشنواره تئاتر فجر، مدیریت کانون تئاتر دانشگاهی مرکز هنرهای نمایشی، مدیریت تماشاخانه مسعودیه، ، دبیر دو دوره هفته‌‌ی تئاتر دانشگاهی باران، عضویت درکانون جهانی منتقدان تئاتر،  چاپ بیش از ۵۰ عنوان نقد و مقاله در روزنامه های شرق، تهران امروز، اعتماد، فرهیختگان، فصلنامه نمایش‌نامه، مجله نمایش، فصلنامه صحنه و...
کارگردانی نمایش‌های، قلاده‌ای برای یک سگ مرده، مالون می‌میرد، خیال روی خطوط موازی، تلخ همچون خون در رگ‌های یرما، پروانه‌ی زرد روشن، اسب عصاری، مده‌آ، اتراق در خواب قیلوله، ۲۹مهر۹۶، مرکب‌خوانی چند جوانِ دمِ بخت، رابینسون کروزوئه، مده‌آ فصلِ دوم و...
و دریافت جوایز مختلف از جشنواره‌های معتبر داخلی و خارجی نظیر؛ جشنواره دانشگاهی، ملی مقاومت، جشنواره بین‌المللی فجر، white tower بلاروس و... اشاره کرد.

بهزاد خاکی نژاد (بازیگر، منتقد، پژوهشگر و مدرس دانشگاه)
وی دانش آموخته کارشناسی ارشد کارگردانی نمایش می باشد و از جمله فعالیت های هنری او می توان به
ریاست انجمن مدرسان خانه تئاترایران، نگارش بیش از ده مقاله در زمینه ی تئاتر، نویسندگی دو کتاب درباره آموزش تئاتر و تئاتر تک نفره، دبیر سرویس هنری و سردبیر هنری رسانه ها از جمله سردبیری مجله هنر بازیگری، عضویت در انجمنهای بازیگران، منتقدان و مدرسان خانه تئاتر و انجمن روزنامه نگاران ایران و....
بازی در نمایش هایی چون یادگار زریران به کارگردانی قطب الدین صادقی ، ادیپ به کارگردانی منیژه محامدی ، نمایشهای زباله و خرسهای پاندا و  یک اتاق با دو در به کارگردانی مرتضی میرمنتظمی و ....
بازی در سریال "امروز و فردا" به کارگردانی حسین قناعت و چند فیلم تلویزیونی دیگر اشاره کرد.
       
بنفشه اعرابی (بازیگر،کارگردان، پژوهشگر و مدرس دانشگاه)
وی دانش آموخته کارشناسی ارشد کارگردانی نمایش می باشد و از جمله فعالیت های هنری او می توان به
عضویت در هیات مدیره انجمن مدرسان خانه تئاتر ایران، عضویت در کانون کارگردانان خانه تئاتر ایران، سردبیری و مجری کارشناسی در برنامه های رادیویی
کارگردانی آثاری چون رکوییم، سلام و خداحافظ، ماریانا پیندا، بوبوک، گل های میخک، پیکنولپسی، جنگا و ...
نویسنده آثاری چون  ماریانا پیندا، بوبوک، من فرشته نیستم، دژاوو و ...
و بازی در آثاری چون آگاممنونیزم، نیلوفر مرداب، آنتیگونه، نمایش اسپانیایی ،پیکنولپسی، جنگا و... اشاره کرد.

گفتنیست تعداد ۲۳۷ اثر در این دوره از جشنواره تئاتر ثمر ثبت نام نموده اند که از آن میان تعداد ۱۹۷ اثر با تکمیل مدارک وارد مرحله خوانش شده و پس از ارزیابی آثار توسط هیات ارزیاب مرحله خوانش به سرپرستی آقای "ایوب آقاخانی" 80 اثر مجاز به حضور در مرحله بازبینی شدند که در مدت 5 روز مورد ارزیابی هیات انتخاب قرار خواهند گرفت.
هشتمین جشنواره دانشجویی و مردمی تئاتر ثمر به دبیری افشین علی اصفهانی از ۸ لغایت ۱۸ اسفند ماه سال ۱۳۹۷ در تماشاخانه عمارت نوفل لوشاتو برگزار می گردد.

۲ روز پیش، سه‌شنبه
آقای سوبژه (محمد لهاک) این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
مسعود جعفری جوزانی توسط مشاور امور بین‌الملل یونسکو و کمیسیون حقوق بشر کشور تقدیر شد | عکس
» مسعود جعفری جوزانی توسط مشاور امور بین‌الملل یونسکو و کمیسیون حقوق بشر کشور تقدیر شد
... دیدن متن »

 «مسعود جعفری جوزانی» چهره ماندگار سینمای ایران، توسط مشاور امور بین‌الملل کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران و دبیر کمیسیون حقوق بشر منطقه 2 کشور با اهدای لوح یادبود، مورد تقدیر ویژه قرار گرفت. 
«مسعود جعفری جوزانی» فیلمنامه‌نویس و کارگردان سرشناس سینما و تلویزیون ایران؛ به دلیل نگاه هوشمندانه و هنری به مقوله حقوق بشر و کرامت انسانی که ادامه فرآیند ذهنی این هنرمند باتجربه در بسترسازی سالم اجتماعی است و همچنین موشکافی و نگاه تیزبینانه به آسیب‌های اجتماعی کشور در فیلم تحسین شده «پشت دیوار سکوت»، توسط «مهدی حسینی» مشاور امور بین‌الملل کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران و دبیر کمیسیون حقوق بشر منطقه ٢ کشور؛ با اهدای لوح یادبود، مورد تقدیر ویژه قرار گرفت. 
در متن این لوح یادبود، آمده است: 
بسم الله الرحمن الرحیم
هنرمند فرهیخته و گرانمایه جناب آقای مسعود جعفری جوزانی
با سلام و سپاس فراوان
نگاه هوشمندانه و هنری شما به مقوله حقوق بشر و کرامت انسانی که ادامه فرآیند ذهنی شما در بسترسازی سالم اجتماعی می‌باشد، قابل تقدیر و ستودنی است.
بدون تردید موشکافی و نگاه تیزبینانه به آسیب‌های اجتماعی کشور در فیلم تحسین شده «پشت دیوار سکوت» که می‌تواند راهگشای مشکلاتی باشد که قشر عظیمی از نوجوانان و جوانان عزیز این مملکت با آن دست به گریبان هستند، ارزش کار هنری شما را از قاب دوربین سینما دو چندان نموده است.
ضمن تقدیر و تشکر از حرکت زیبای شما، به پاس آنچه احترام به حقوق بشر و قداست انسانی نامیده می‌شود، این لوح یادبود به شما اهدا می‌گردد.
با احترام / مهدی حسینی ـ دبیر کمیسیون حقوق بشر منطقه ٢ کشور

 

۲ روز پیش، سه‌شنبه
آقای سوبژه (محمد لهاک) این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
صنعت گردشگری هنگ‌کنگ با طولانی‌ترین پل جهان | عکس
» صنعت گردشگری هنگ‌کنگ با طولانی‌ترین پل جهان
... دیدن متن »

هنگ‌ کنگ در حال حاضر توریسیتی‌ترین‌ شهر جهان است. سالانه ۳۰ میلیون نفر از این شهر دیدن می‌کنند که دوبرابر گردشگران پاریس است. ایستگاه راه آهن موسوم به «وست کولون»‌ West Kowloon Station در هنگ‌کنگ و پل جدید «هنگ‌کنگ-جوهای-ماکائو» زندگی میلیونها نفر را در هنگ کنگ و به ویژه در دلتای رودخانه‌ پرل -که یکی از شلوغ‌ترین مناطق حمل و نقلی در سراسر جهان به شمار می‌رود- متحول کرده است. در این گزارش اسپات لایت تاثیر این ساختار و چشم انداز آینده آن را بررسی می‌کنیم.

پل جدید «هنگ‌کنگ-جوهای-ماکائو» طولانی ترین پل دریایی در سراسر جهان است که هنگ‌ کنگ، جوهای و ماکائو را به هم متصل می‌کند. با فولادی که در ساخت این پل به کار رفته است می توان ۶۰ برج ایفل ساخت. این پل ۵۵ کیلومتری دریایی در کنار یک جزیره مصنوعی ساخته شده و دارای یک تونل ۷ کیلومتری برای عبور کشتی است. ریموند کنگ مدیر این پروژه درباره ویژگی‌های پل «هنگ‌کنگ-جوهای-ماکائو» می‌گوید:‌ «قبل از ساختن این پل تمام کسانی که می‌خواستند بین این سه شهر رفت و آمد کنند می‌بایست مسیری بیش از ۲۰۰ کیلومتر را می پیمودند. طی کردن جاده‌های شلوغ چهار ساعت طول می‌کشید. این پل فاصله این سه شهر به ۶۵ کیلومتر رسانده است.»

۷۰ میلیون نفری که در این منطقه رو به رشد زندگی می‌کنند با عبور از این پل می‌توانند به سرعت و به راحتی به مرکز مالی هنگ کنگ و جزیره ماکائو سفرکنند. این پل می‌تواند ۱۲۰ سال عمر کند و توانایی مقاومت در برابر زلزله‌‌های شدید و طوفان‌های سهمگین را دارد. ریموند کنگ می‌افزاید:‌ «این پل همچنین باعث بهبود تعاملات مالی، تجاری و فرهنگی و گردشگری بین سه شهر خواهد شد. آخرین طوفانی که در اینجا رخ داد در ماه سپتامبر بود و یک ماه بعد از آن توانستیم پل را افتتاح کنیم. در نتیجه پل در مواجهه با طوفان‌های شدید امتحانش را با نمرهٔ عالی پس داده است.» پل به امکانات ترانزیتی نیز مجهز است. روزانه ۶۰ هزار مسافر بین هنگ کنگ و سرزمین اصلی از مرکز عبور می‌کنند.

جیسون وانگ، رئیس شورای صنعت گردشگری هنگ کنگ است و می‌گوید:‌ «در حال حاضر به لطف این پل در عرض سه ساعت به دلتای رودخانه پرل و شهرهای آن دسترسی پیدا می‌کنید. به نظرم این پیشرفت فوق‌العاده است.»‌ او در این باره که زیرساخت‌های جدید حمل و نقل در هنگ‌کنگ چه تاثیری بر رونق گردشگری آن خواهد داشت، می‌گوید:‌ «گردشگرانی که برای شرکت در کنفرانس یا کنگره بین‌المللی به هنگ کنگ می‌آیند، گاهی ممکن است بخواهند با استفاده از فرصتهایی که سفر در اختیارشان قرار می‌دهد، جاذبه های مهم گردشگری منطقه را کشف کنند؛ یا سفرشان را طولانی کرده و برای یک تعطیلات آخر هفته، به جاهای دیگر سفر کنند.» هنگ کنگ از جنبه‌های مختلف اقتصادی و گردشگری مورد توجه است؛ زیرساخت‌های جدید حمل و نقل گردشگران بیشتری را به شهر آسمان خراش‌ها خواهد کشاند.

ایستگاه راه‌آهن «وست کولون»

ایستگاه راه آهن «وست کولون» West Kowloon Station در قلب هنگ‌کنگ در ماه سپتامبر افتتاح شد. قطارهای سریع‌السیر این ایستگاه روزانه ۱۲ میلیون نفر را جابه‌جا می کنند. آندره برومبرگ، معمار این ایستگاه راه آهن اهل کلرادو است. او می‌گوید: «این ایستگاه برای ترکیب همه این خطوط ارتباطی و آوردن آنها به یک پایانه است. بنابراین نکته‌ٔ جالب و زیبای این طرح همین همگرایی است: این که همهٔ قطارها به یک‌جا بیایند و روبروی این نمای زیبای شهر زیر آسمان توقف کنند.»

منبع: یورونیوز

۲ روز پیش، سه‌شنبه
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خبر
درباره نمایش در انتظار گودو i
انتشار تیزر «در انتظار گودو» | عکس
حضور ۲ ولگرد در اثر برگزیده تئاتر دانشگاهی
» انتشار تیزر «در انتظار گودو»
... دیدن متن »

تیزر نمایش «در انتظار گودو» به کارگردانی حسام لک که این روزها در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است، منتشر شد.
نمایش «در انتظار گودو» نوشته ساموئل بکت که توسط علی اکبر علیزاد ترجمه شده است، با کارگردانی حسام لک به عنوان اثر برگزیده بیست و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران از ۱۸ دی در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفته است.
در این نمایش که جایزه بهترین بازیگری مرد جشنواره بیست و یکم تئاتر دانشگاهی ایران را نیز از آن خود کرد، بازیگران به ترتیب حروف الفبا عبارتند از: وحید آجرلو، سعید احمدی، میثم دامن زه، زایا دیوید، شاهو رستمی، دلارام فرهناک، مرتضا مظلومی.
این نمایش که ساعت ۱۷:۳۰ به صحنه می رود، درباره 2 ولگرد است که در برهوتی منتظر نشسته‌اند تا گودو بیاید و به آنها بگوید چه کنند، در این بین اتفاقاتی می‌افتد اما بعد ... .

۲ روز پیش، سه‌شنبه
آقای سوبژه (محمد لهاک) و سین آزاد این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
تماشاخانه سرو میزبان
نمایش مش مش قلی خان به کارگردانی ناصرآویژه در تماشاخانه سرو و با حمایت انجمن تئاترانقلاب و دفاع مقدس اجرا خواهد شد.
» تماشاخانه سرو میزبان "مش مش قلی خان" شد
... دیدن متن »

به گزارش روابط عمومی انجمن تئاترانقلاب و دفاع مقدس  این نمایش ویژه رده سنی کودکان و نوجوانان می باشد و از سه شنبه ۲ بهمن ماه  صبح ها ویژه مدارس به روی صحنه می رود.

گیتا داوودی نویسنده متن این نمایش است و ناصرآویژه این اثر نمایشی موزیکال را کارگردانی کرده است.
ناصرآویژه،قاسم انصاری،مسعود پورجمشید،حمیدرضا نوری و نیما آویژه بازیگران این نمایش هستند.
گفتنی است این نمایش پس از نمایش دهکده هاپو خان دومین نمایش ویژه مخاطبان کودک و نوجوان است که در تماشاخانه سرو و با حمایت انجمن تئاترانقلاب و دفاع مقدس اجرای خود را آغاز خواهد کرد.

تماشاخانه سرو انجمن تئاترانقلاب و دفاع مقدس در خیابان طالقانی نرسیده به تقاطع خیابان مفتح جنب ایستگاه مترو قرار دارد.

۳ روز پیش، دوشنبه
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
هوشمند‌سازی انتخاب نیست، ضرورت است | عکس
مشاور وزیر ارشاد در جلسه شورای مدیران بنیاد رودکی:
» هوشمند‌سازی انتخاب نیست، ضرورت است
... دیدن متن »

جلسه شورای مدیران بنیاد رودکی با حضور مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد رودکی، هوشمند‌سازی، موضوع جلسه خسرو  طالب‌زاده مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی اکبر صفی‌پور مدیرعامل و مدیران بخش‌های مختلف بنیاد رودکی  بود.
طالب‌زاده در این نشست با اشاره به جایگاه هوشمند‌سازی در برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دو تلقی از هوشمند‌سازی می‌توان داشت؛ اول اینکه هر آنچه که هست را می‌خواهیم الکترونیکی و دیجیتال و هوشمند کنیم؛ یعنی آنچه در روابط و مناسباتی که با ارباب رجوع داریم یا با افراد ذینفعان خودمان داریم را می‌خواهیم به اصطلاح بدون حضور و بدون کاغذ انجام بدهیم که این تلقی حداقلی است و تنها وضع گذشته را سامان می‌دهد.

تبدیل میز کار به موبایل
وی ادامه داد: مدیریت هوشمند یا هوشمند‌سازی فرآیند‌ها امکانی را فراهم می‌کند که تا به حال شناخته شده برای خیلی از افراد نبوده است؛ آینده تحولات به سمتی می‌رود که همه با تلفن همراه کار می‌کنیم‌. احتمالا کامپیوتر‌های شخصی تا چند سال دیگر از دور خارج خواهند شد و دیگر اتکای ما و میز کار ما تلفن همراهمان خواهد بود‌. یعنی میز کار و کتابخانه و کار شخصیمان را با تلفن همراه انجام می دهیم . هر آن چیزی که در زندگی به آن احتیاج داریم بایستی به این ابزار سرکار داشته باشیم؛ سئوال و پرسش اصلی این است که آیا می توانیم کاری انجام بدهیم که خودمان را با این آخرین نسل از ابزارهای ارتباطی هماهنگ کنیم؟ باید به سمت فرآیندی برویم که کارهایمان با تلفن همراه انجام شود؛ یعنی آنچه خودمان و مخصوصا طرف مقابل انجام می‌دهد.
وی ادامه داد: در موضوع هوشمند‌سازی فرآیند دیگر، نظم دادن به نظام اطلاعاتی خودمان است؛ یعنی ما بتوانیم اطلاعات را به شیوه‌ای مدیریت کنیم که گرد آوری و پردازش شده و به سیستم برگردانده شود؛ در این صورت یک سرمایه ارزشمند خواهیم داشت که می‌توانیم از آن بیش از کارهایی که تا امروزه انجام می دادیم، استفاده کنیم. در این صورت یک بازار بزرگتر به وجود می آید که یکی از برنامه‌های وزیر هم هست؛ بازاری که اصلا قابل اندازه گیری نیست چون به اندازه تک تک همه افراد می‌تواند بازاری برای کسب و کار بین‌المللی باشد‌. در این بازار می‌توان به اندازه همه افراد کشور کسب و کار فرهنگی هنری داشته باشیم‌.

بسترسازی نکنیم، عقب می‌مانیم
طالب زاده افزود‌: ما برای کوچ کردن از فضای فیزیکی و فضای سنتی به یک فضای دیگر باید خودمان را آماده کنیم؛ شعار ما در بحث هوشمند‌سازی این بود که هوشمند سازی یا دولت الکترونیک یا مدیریت هوشمند انتخاب نیست؛ این چنین نیست که در این فرآیند حق انتخاب داشته باشیم بلکه قراین و شواهد نشان می‌دهد که این امر دارد تحمیل می‌شود و ما چاره‌ای نداریم جز اینکه به این سمت برویم؛ اگر زمینه ها را برای خودمان فراهم نکرده و آمادگی را در خودمان ایجاد نکنیم عقب می‌مانیم.
وی ادامه داد: تلاش‌ها در سال گذشته این بوده که تمام فرآیندهای ممکن را در وزارتخانه الکترونیکی و هوشمند بکنیم؛ در فاز اول به بحث مجوزها پرداختیم. در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حدود 114 مجوز صادر می‌شود که در یک بازخوانی به 37 مورد دسته‌بندی شده است. تا به امروز‌، بجز بحث کنسرت‌ها تمامی مجوزهایی که وزارتخانه می دهد از طریق سایت ممکن شده است.

پنجره واحد وزارتخانه از دهه فجر
 مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: همزمان با دهه فجر موضوع پنجره واحد در وزارتخانه آغاز می‌شود که هر کس از هر درگاهی وارد شود می‌تواند همه اطلاعات لازم را ببیند؛  یک پروژه دیگر این است که ما در کل وزارتخانه یکپارچگی ایجاد کنیم. هر اتفاقی در هر بخش وزارتخانه می‌افتد در لحظه منعکس  می‌شود و برای همه در دسترس هست و همه بتوانند از آن استفاده کنند‌. پروژه بعدی پروژه پایش رخداد هنری و فرهنگی در شبکه‌های اجتماعی است.
طالب‌زاده در مورد داده کاوی هم گفت: در داده کاوی، همه دیتا‌ها ذخیره شده و امکان پردازش و تحلیل فراهم می‌شود و در نهایت روند‌ها نشان داده می‌شود؛ مثلا با توجه به اطلاعاتی که وجود دارد می توانیم ببینیم که در چند سال آیند‌ه موسیقی ما به کجا می‌رسد‌. همچنین متناسب با هر منطقه برنامه‌ریزی لازم را انجام داد.
وی در مورد بنیاد رودکی و بحث هوشمند‌سازی گفت‌: بنیاد رودکی به عنوان قطب فرهنگی هنری در سطح جهانی باید عمل کند؛ این بنیاد برای اینکه پیشتاز بودن خود را حفظ کند باید به «ای بنیاد رودکی» تبدیل شود و کارها، فرآیند‌ها و فعالیت‌ها از فضای فیزیکی خارج شده و به فضای مجازی برود.

حرکت بنیاد رودکی به سمت برنامه  محوری
در این رویداد، صفی‌پور با تشریح ماموریت‌های بنیاد رودکی به مهمترین برنامه‌های اخیر این بنیاد پرداخت و افزود: تلاش کردیم با تفکیک جایگاه بنیاد در کنار سازمان‌های مشابه به ترسیم جایگاه آن در آینده بپردازیم؛ بر این اساس با همکاری بخش خصوصی یک مطالعه خوب اتفاق افتاد و نتیجه آن منجر به تدوین سند برنامه استراتژیک بنیاد رودکی شد.

وی افزود: محور دوم کار ما این بود که بتوانیم در یک برنامه ریزی مشخص، شان و جایگاه و موقعیتی که بنیاد باید در کنار سایر سازمانهای فرهنگی به ویژه در نزد هنرمندان داشته باشد را به آن برگردانیم  و این کار رخ نمی‌داد مگر با یک کار شبانه روزی و تغییر نگاه از سالن محوری به برنامه محوری.
صفی پور ادامه داد: در فرآیند کاریمان سعی کردیم از توان بخش خصوصی و حمایت این بخش استفاده کنیم و در این راه زیر ساخت‌های مجموعه را توسعه بدهیم.
وی همچنین به جایگاه فعلی ارکستر‌های تحت مدیریت بنیاد رودکی، اشاره کرد و گفت: در اجرای برنامه ها، سیاست‌های ابلاغی 9 گانه وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی مد نظر ما بوده است.

در این جلسه گزارشی از اقدامات عملی بنیاد رودکی در فرآیند هوشمند سازی ارایه شد.


۳ روز پیش، دوشنبه
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
 پنج هنرمند برجسته ی رادیو، آثار بخش مسابقه ی نمایش رادیویی را داوری خواهند کرد. | عکس
از سوى دبیرخانه تئاتر فجر اعلام شد داوران مسابقه ى نمایش هاى رادیویى معرفى شدند
» پنج هنرمند برجسته ی رادیو، آثار بخش مسابقه ی نمایش رادیویی را داوری خواهند کرد.
... دیدن متن »

به گزارش روابط عمومی سی و هفتمین جشنواره ی بین المللی تئاتر فجر داوران بخش مسابقه ی نمایش رادیویی متشکل از مسعود فروتن،ایوب آقا خانی، جواد پیشگر، شکر خدا گودرزی و فریبا متخصص خواهند بود.

بخش نمایش های رادیویی از مجموعه برنامه های ویژه ی دبیرخانه ی فجر، به مناسبت بزرگداشت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی در سال جاری بوده و با همکاری و مشارکت اداره کل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش برگزار می شود.

ده نمایش راه یافته به مرحله ی داوری، در سی و هفتمین جشنواره ی بین المللی تئاتر فجر روی صحنه اجرا شده و همزمان به طور زنده از رادیو نمایش پخش خواهند شد.
سی و هفتمین جشنواره‌ی بین المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند از ۲۲ بهمن تا ۴ اسفند برگزار خواهد شد.

۳ روز پیش، دوشنبه
آقای سوبژه (محمد لهاک) این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
انتخاب مجدد بهزاد فراهانی به عنوان رئیس هیات مدیره انجمن بازیگران خانه تئاتر | عکس
نخستین جلسه‌ی هیئت مدیره جدید انجمن بازیگران خانه تئاتر برگزار شد.
» انتخاب مجدد بهزاد فراهانی به عنوان رئیس هیات مدیره انجمن بازیگران خانه تئاتر
... دیدن متن »

به گزارش روابط عمومی خانه تئاتر، هیات مدیره جدید انجمن بازیگران خانه تئاتر با نخستین جلسه خود در ۲۹ دی ۹۷ کار خود را آغاز کرد.
در این جلسه بهزاد فراهانی به عنوان رئیس هیات مدیره و هوشمند هنرکار به عنوان نایب رئیس انتخاب شدند.
 سمت بقیه اعضاء نیز در جلسات بعدی مشخص خواهد شد.
گفتنی است هیات مدیره جدید انجمن بازیگران خانه تئاتر روز ۲۲ دی ماه با رای اعضاء در مجمع این انجمن انتخاب شدند. بهزاد فراهانی، هوشمند هنرکار، پرستو کرمی، بیژن افشار، بهرام سروری نژاد، سروش طاهری، فرزین محدث به عنوان اعضاء اصلی، مریم رحیمی، رویا بختیاری، علی یعقوب زاده به عنوان اعضاء علی البدل،کریم اکبری مبارکه و حامد آقایی به عنوان بازرسان اصلی و مسعود رحیم پور به عنوان بازرس علی البدل در هیئت مدیره جدید این انجمن حضور دارند.

۳ روز پیش، دوشنبه
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خبر
درباره نمایش اوبو i
اوبو در دوشنبه های نقد تئاتر | عکس
» اوبو در دوشنبه های نقد تئاتر
... دیدن متن »

کانون ملی منتقدان تئاتر در نشست دوشنبه های نقد تئاتر این هفته، نمایش اوبو به نویسندگی آلفرد ژاری و طراحی و کارگردانی علیرضا دریابیگی را روز دوشنبه یکم بهمن ماه در تالار حافظ بررسی می کند.
در این نشست رضا آشفته، نویسنده و منتقد و عرفان پهلوانی، بازیگرو منتقد به بررسی و نقد نمایش اوبو می پردازند که برداشت و دراماتورژیی از متن آلفرد ژاری به دست عرفان ناظری است و دریابیگی نیز این متن را با گروهی از جوانان ناشناخته آن را به مرحلۀ اجرا رسانیده است.
خلاصه: شاه اوبو خوانشِ پارودی‌گونه‌ای از شخصیت «مکبث» شکسپیر است. اوبو نیز چونان مکبث به وسوسه و اغوای همسرش شاه را می‌کشد، تخت شاهی را غصب می‌کند و به روال از پسران شاه مرده شکست خورده و کشته می‌شود.
این نمایش ساعت ۱۹:۳۰ در تالار حافظ اجرا می شود. 

۳ روز پیش، دوشنبه
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
 آثار راه یافته به بخش مسابقه‌ی پوستر تئاتر فجر | عکس
دبیرخانه ی فجر اعلام کرد
» آثار راه یافته به بخش مسابقه‌ی پوستر تئاتر فجر
... دیدن متن »

شصت و یک اثر و پنج مجموعه به مسابقه‌ی بخش پوستر تئاتر فجر راه یافتند.

به گزارش روابط عمومی سی و هفتمین جشنواره‌ی تئاتر فجر؛ شصت و یک اثر و پنج مجموعه از سی و چهار هنرمند طراح، به بخش مسابقه‌ی پوستر تئاتر فجر  راه یافته اند.
گروه انتخاب این بخش متشکل از ساعد مشکی، فرزاد ادیبی و صالح تسبیحی به مدیریت ابراهیم حسینی از میان 117 نفر با ۴۳۵ اثر از ۳۲ شهرستان، آثار زیر را  به ترتیب حروف الفبا و به شرح زیر انتخاب نموده اند:

۱-"از خط زرد فاصله بگیرید”، طراح امیر صداقتی از تهران
۲- "از خواستگاری متنفرم نه از چخوف”، طراح علیرضا عسکری فر از اصفهان
۳-"از طهران تا تهران”، طراح سیامک توده فلاح از البرز
۴-"اسپرسو سینگل شات لطفا”، طراح محمد افشار مشهد
۵-"ال کلاسیکو”، طراح محمد افشار از مشهد
۶-"انقباض عضله ی بازوی راست”، طراح مهدی رایگانی از تهران
۷-"ایستاده، منتظره، پیچیده، نیامده”، طراح محمد افشار از مشهد
۸-"این یک پیپ نیست”، طراح کمال کجوئیان از تهران
۹- "آبی سیاه فرزند اسب”، طراح رسول حق جو از اهواز
۱۰-"آدمها گوشت گرگ نمی خورند”، طراح سعید طامهری زاده از یزد
۱۱-"آدیداس”، طراح مهسا غفوریان از مشهد
۱۲- "باغ وحش شیشه ای”، طراح هادی جلدی از تهران
۱۳-"بولشویک”، طراح محمد افشار از مشهد
۱۴-"پرده خانه”، طراح الهام همت از اصفهان
۱۵-"پرس”، طراح حامد شجاعی از تهران
۱۶-"پیانیستولوژی”، طراح جواد علی خوئیان از مشهد
۱۷-"دریاچه قو”، طراح جواد علی خوئیان از مشهد
۱۸ "رومئو/ژولیت”، طراح جواد علی خوئیان از مشهد
۱۹-"ترانه سفید”، طراح یونس دهقانی از بندرعباس
۲۰ "تیولا”، طراح سعید رضوانی از تهران
۲۱- "چریکه ی ته وار”، طراح علی آقا حسین پور از کوهدشت لرستان
۲۲- "چشم بر هم زدن”، طراح سعید رضوانی از تهران
۲۳- "چمدان”، طراح سروش حیدری از مشهد
۲۴-"خام به صورت قرمز”، طراح مهسا غفوریان از مشهد
۲۵-"خانه نم زده”، طراح محمد افشار از مشهد
۲۶-" خائووس”، طراح خیام مویدی از بندرعباس
۲۷- "خدای کشتار”، طراح محمد افشار از مشهد
۲۸- "دام”، طراح نیما پیراسته بروجنی از مشهد
۲۹-"دختر یانکی”، طراح سروش حیدری از مشهد
۳۰-"دهمین همایش ملی تعزیه و آیین های نمایشی محرم”، طراح رسول حق جو از اهواز
۳۱-"دینید اینچ”، طراح پرناز کریمی از تهران
۳۲-"روزگار و نغمه هایش”، طراح سید شاهین علوی از تبریز
۳۳-"روزهای بی باران”، طراح رضا چاووشی از تهران
۳۴- "ریتالین”، طراح هادی بلند بخت از کرمانشاه
۳۵- "ریچارد سوم اجرا نمی شود”، طراح امیر رجبی از تهران
۳۶- "سرایدار”، طراح الهام همت از اصفهان
۳۷- "صحنه هایی از زندگی پدرم”، طراح رسول حق جو از اهواز
۳۸-"طعم سگ”، طراح مهدی رایگانی از تهران
۳۹-"غرش خونابه در کالبد زمین”، طراح خیام مویدی از بندرعباس
۴۰-"قربانگاه”، طراح سیاوش (علیرضا) تصاعدیان از تهران
۴۱-"کاج ها می دانند نام این نمایش چیست”، طراح خیام مویدی از بندرعباس
۴۲- "کارد ترنج زلیخا”، طراح مهدی رایگانی از تهران
۴۳-"کوران”، طراح علیرضا عسکری فر از اصفهان
۴۴- "کوسه ها”، طراح رضا چاووشی از تهران
۴۵-"گامی در دوزخ، گامی در بهشت”، طراح مرتضی فرحناک از تهران
۴۶- "لولیتا”، طراح سیاوش (علیرضا) تصاعدیان از تهران
۴۷-"مالی سویینی”، طراح آرش طراقی از مشهد
۴۸-"مجلس نامه”، طراح میثم نامدار از تهران
۴۹-"مده آ”، طراح مهیار سید علی زاده از تهران
۵۰- "مرد شده”، طراح رضا چاووشی از تهران
۵۱-"مرگ قو”، طراح سیامک توده فلاح از البرز
۵۲-"مصاحبه”، طراح خیام مویدی از بندرعباس
۵۳- "معرکه ای برای ...”، طراح مهدی اسدی تبار از کرمانشاه
۵۴- "منسوخ”، طراح یونس دهقانی از بندرعباس
۵۵-"مویرگ”، طراح امید افرند از تهران
۵۶- "نادیدنی یا هر طور شما دوست دارید یا ایستگاه داده یا کدوم؟”، طراح سعید رضوانی از تهران
۵۷- "نقاشی اشر”، طراح پرناز کریمی از تهران
۵۸-"نمایش ایرانی هزار شلاق”، طراح میثم نامدار از تهران
۵۹-"هاراگیری”، طراح محمد افشار از مشهد
۶۰-"هری ادواردز”، طراح حمیدرضا حمزه پور از ارومیه
۶۱-"هزار شلاق”، طراح محمد افشار از مشهد
۶۲-مجموعه اثر "رامشدگی، قورباقاف قورباغین، لیما”، طراح سیاوش (علیرضا) تصاعدیان از تهران
۶۳- مجموعه اثر "گرونیکا”، طراح فرهنگ اسکندری از تهران
۶۴-مجموعه اثر "طپانچه خانم، کلنل، نظام آباد و یک زندگی بهتر”، طراح کمال کجوئیان از تهران
۶۵-مجموعه آثار " دستورالعمل هایی برای پرواز” و " نامبرده”، طراح فرهاد فزونی از تهران

این آثار در نمایشگاهی واقع در فرهگستان صبا همزمان با جشنواره‌ی تئاتر فجر به نمایش درآمده و در کتابی مختص بخش پوستر چاپ خواهند شد.
سی و هفتمین جشنواره‌ی بین المللی تئاتر فجر از 22 بهمن تا ۴ اسفند به دبیری نادر برهانی مرند برگزار خواهد شد.

۳ روز پیش، دوشنبه
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
 کانون ملی منتقدان تئاتر ایران در راستای برنامه های خود اولین نشست از سری جدید نشست های تخصصی تئاتر را با موضوع
وضعیت ارزشیابی و نظارت در تئاتر، نقد میشود
» کانون ملی منتقدان تئاتر ایران در راستای برنامه های خود اولین نشست از سری جدید نشست های تخصصی تئاتر را با موضوع " ارزشیابی و نظارت در تئاتر ایران؛ مشکلات و راهکارها" برگزار میکند.
... دیدن متن »

به گزارش روابط عمومی کانون ملی منتقدان تئاتر ایران، در این نشست حسین کیانی؛ نمایشنامه نویس و کارگردان همچنین دکتر مهرداد رایانی مخصوص؛ نویسنده، مدرس دانشگاه و از اعضای کانون ملی منتقدان تئاتر ایران به عنوان مهمان و سید جواد روشن به عنوان کارشناس و مجری حضور خواهند داشت.
نشست "ارزشیابی و نظارت در تئاتر ایران؛ مشکلات و راهکارها" روز دوشنبه اول بهمن ماه در سالن مشاهیر (کنفرانس) مجموعه تئاتر شهر، ساعت ۱۹ برگزار خواهد شد و ورود برای علاقه مندان آزاد است.

۳ روز پیش، دوشنبه
نیلوفر ثانی این را خواند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
پلیس‎‎های انگلیسی زبان در یزد چه خواهند کرد؟ | عکس
» پلیس‎‎های انگلیسی زبان در یزد چه خواهند کرد؟
... دیدن متن »

پلیس توریسم که برای نخستین بار در کشور با مشارکت میراث فرهنگی و نیروی انتظامی در سال ۱۳۸۱ در یزد راه‎‎اندازی و پس از مدتی فعالیتش متوقف شده بود، با رایزنی‎‎های میراث فرهنگی مجدداً در بافت جهانی این شهر احیا می‎‎شود.

گردشگری به عنوان یکی از مهمترین صنایع درآمدزا امروزی جهان، علاوه بر ایجاد اشتغال، در توسعه پایدار کشورها نیز نقش شایانی را ایفا می‎‎کند لذا دولتمردان کشورمان با توجه به ظرفیت ‎ های بالای گردشگری در گوشه گوشه‌ی ایران اسلامی توسعه این بخش را با جدیت دنبال می‎‎کنند. شهر یزد به عنوان یکی از مهمترین، بی‎نظیرترین و خوش‎‎رنگ‎ترین اضلاع مثلث طلایی گردشگری ایران پس از ثبت جهانی، این روزها شاهد دوره‎ی جدیدی از گردشگری است ولی یکی از مهمترین عوامل دخیل در پیشبرد اهداف این بخش موضوع «امنیت» است.

بروز برخی مسائل و مشکلات مبتلا به این صنعت با وجود امنیت بالای کشورمان به ویژه در شهر یزد، باعث شد که برای نخستین بار در کشور با مشارکت میراث فرهنگی و نیروی انتظامی استان یزد در سال ۱۳۸۱، پلیس توریسم در این شهر تاریخی شکل بگیرد ولی فعالیت‎‎های این حوزه دوام زیادی نیاورد و پس از مدتی متوقف شد. به دنبال ثبت جهانی بافت تاریخی یزد و لزوم برقراری امنیت و راهنمایی گردشگران این شهر که اینک در صدر توجه گردشگران جهانی است، مسئولان میراث فرهنگی استان مصمم به احیای مجدد پلیس گردشگر در یزد شده‎‎اند و در این راستا مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از تلاش برای تعیین مکانی در این بافت تاریخی برای استقرار این پلیس تخصصی با توانایی ویژه خبر می‏‏دهد. سید مصطفی فاطمی در گفتو ‎گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به احیای پلیس توریسم در شهر یزد، در این باره تصریح می‎‎کند: به زودی نیروهای پلیس مسلط به زبانهای خارجی و آشنا به مسائل گردشگران در بافت جهانی یزد مستقر خواهند شد.

وی با بیان این که رایزنی‌های اولیه در این رابطه با فرماندهی نیروی انتظامی انجام و همکاری این بخش در حال انجام است، اظهار می‎کند: از آنجایی که واگذاری مکانی در محدوده بافت تاریخی یزد باید از سوی دفتر حفظ و احیاء بناها، محوطه‎‎ها و بافت ‎ های تاریخی میراث فرهنگی کشور انجام شود، به دنبال تهیه مکانی مناسب برای استقرار پلیس توریسم در محدوده این بافت جهانی هستیم. این مسئول با اشاره به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های شهر جهانی یزد برای تبدیل شدن به شهر اول گردشگری کشور، گفت: خوشبختانه یزد در سنوات اخیر شاهد درصد بالایی گردشگر به ویژه گردشگران خارجی نسبت به جمعیت استان و در مقایسه با شهرهایی چون اصفهان و شیراز که محورهای مهم گردشگری کشور هستند، بوده است و ضرورت دارد که با خدمات بهتری از جمله با ایجاد پلیس توریسم به این حجم از گردشگران ارائه شود.

منبع: ایسنا

۳ روز پیش، دوشنبه
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
پوستر بازی موبایلی انیمیشن «آخرین داستان» منتشر شد | عکس
» پوستر بازی موبایلی انیمیشن «آخرین داستان» منتشر شد
... دیدن متن »

پوستر بازی موبایلی انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» به نویسندگی و کارگردانی اشکان رهگذر با عنوان «فره ایزدی» منتشر شد.
به گزارش روابط عمومی استودیو هورخش، بازی «فره ایزدی» به کارگردانی بابک ارجمند و تهیه‌کنندگی مشترک احسان و آرمان رهگذر که در سبک «2D Side Scroller» ساخته شده از محصولات جانبی انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» است.
در خلاصه خط روایی این بازی آمده است که؛ «انسان‌ها به کمک فره ایزدی به قدرت و دانش بالاتری دست پیدا کرده بودند، اما این طمع قدرت باعث گمراهی و نابودی آن‌ها می‌شود. فره ایزدی از انسان‌ها جدا شده و در معرض نابودی توسط تاریکی قرار می‌گیرد. اما قهرمانانی پیدا می‌شوند که برای دفاع از روشنایی، در مقابل تاریکی‌ها می‌ایستند. قهرمانان و نور برای بقا به یکدیگر نیاز دارند.»
این بازی قابل‌نصب بر موبایل و تبلت‌هایی است که دارای سیستم‌عامل اندروید و IOS هستند. بازی به‌صورت اکشن سریع (Fast paced Hack & Slash) بوده و پیشروی در این بازی نیازمند عکس‌العمل بالا و استفاده درست از توانایی‌هاست. با سخت‌تر شدن تدریجی بازی، سرعت عمل بالاتر، استفاده از توانایی‌ها و شناختن محیط، دشمنان و در آخر قوی‌تر کردن کاراکتر و یا استفاده از کاراکتر‌های مختلف نقش بیشتری ایفا می‌کنند. 
تاریخ رونمایی از این بازی به‌زودی اعلام خواهد شد. 
انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» به‌زودی در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر و یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران در بخش اصلی به نماش درمی‌آید. 

۴ روز پیش، یکشنبه
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
«پارادایس» از ۳ بهمن روی پرده سینما | عکس
» «پارادایس» از ۳ بهمن روی پرده سینما
... دیدن متن »

اولین پوستر فیلم سینمایی «پارادایس» به کارگردانی علی عطشانی که پس از گذشت ۴ سال از تولید از چهارشنبه ۳ بهمن ماه روی پرده می‌رود با طراحی حمیدرضا اسحاقی (گروه تبلیغاتی آلبوم) رونمایی شد.
فیلم سینمایی «پارادایس» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی علی عطشانی که در سال ۱۳۹۴ در کشورهای آلمان، اسپانیا و ایران فیلمبرداری شده است از روز چهارشنبه ۳ بهمن ماه در گروه سینمایی زندگی اکران عمومی می‌شود.
مهران رجبی، جواد عزتی، محمدعلی نجفیان، سامان صفاری و بیتا عطشانی از ایران و الیویا بورکات، ماتیاس متس، کلاتسیدا روبرت و کاترین فولوس از کشور آلمان در فیلم «پارادایس» به ایفای نقش پرداخته‌اند.
در خلاصه داستان این اثر آمده است: «جواد عزتی، طلبه‌ای جوان و دوستش در اینستاگرام با دختری آلمانی آشنا و برای دیدن او راهی آلمان می‌شوند.»
عوامل فیلم سینمایی «پارادایس» عبارتند از کارگردان و تهیه‌کننده: علی عطشانی، نویسنده: مهدی علی میرزایی و علی عطشانی، مدیر فیلمبرداری: مرتضی غفوری، مدیر صدابرداری: بهروز معاونیان، طراح چهره‌پردازی: امیر ترابی، چهره‌پرداز: فرزانه زردشت، طراح صحنه و لباس: ابوالفضل سلیمی، موسیقی: پوریا حیدری، گروه کارگردانی: امیر رونقی، محمد تیموری، اشکان صفاری، عکاس: محمود عطشانی، مدیر تدارکات: سعید دلاوری، مشاور پروژه: مهدی دادجو، سعید پاکستانی، علیرضا یگانگی، مدیر تولید: علیرضا بیات، مشاور رسانه‌ای و مدیر روابط عمومی بیتا فیلم: مریم قربانی‌نیا، مدیر امور بین‌الملل: امیدعلی چوگانی، مجری طرح: رضا یارخلجی.

۴ روز پیش، یکشنبه
آقای سوبژه (محمد لهاک) این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید