تیوال نمایش کله پوک ها
S3 : 04:38:20
  ۰۴ تا ۱۷ آذر ۱۳۹۷
  ۲۰:۳۰
  ۵۰ دقیقه
 بها: ۲۵,۰۰۰ تومان

: نیل سایمون
: شهرام زرگر
: ساتیا نوروزی
: (به ترتیب حروف الفبا) داریوش احمدی، امیرحسین دانشجو، فرانک شریفیان، هانیه عباسی، حمیده علی نظری، پویا فراهانی، مائده منزوی، محمدرضا نظری، محمد میرعلی، ساتیا نوروزی
: پویا فراهانی

: ساتیا نوروزی
: علی فرازی
: ساتیا نوروزی
: آلاله بیگدلی، ساتیا نوروزی
: سارا جدید

سبک کار نوعی تئاترحرکتی بارویکردی مینیمال به نام پلتفورم تئاتر براساس آموزه‌های ژاک لوکوک است که به حداقل‌های نور، دکور، اکسسوار، دیالوگ و شخصیت‌ها کفایت می‌کند. یک گروه از بازیگران داستان رادریک محدوده یافضایی بسته مانند دایره نور یا سکو ... بدون خروج ازصحنه با تبدیل‌های مکرر اشیا و مکان‌ها همزمان با روایت داستان اجرا می‌کنند. اغلب ماسکه شدن‌ها ودیزالوها بجز روایتگران اصلی نمایش تعمدی و هدف ایجاد یک نسخه جمع و جور از یک داستان نمایشی است.

کله پوک ها یک فابل کمیک است که در دهکده‌ای در اوکراین می‌گذرد. نفرینی دویست ساله دامن گیر این دهکده شده که تمام افراد آن، کله پوک شده اند. معلمی به دهکده می‌آید. او تنها بیست و چهار ساعت فرصت دارد که یا این نفرین را باطل کند یا فرار کند و گرنه خودش هم مثل اهالی دهکده کله پوک می‌شود ولی با دیدن دختر دکتر عاشقش می‌شود و...

گزارش تصویری تیوال از نمایش کله پوک ها / عکاس: پریچهر ژیان

... دیدن همه عکس ها »

ویدیوهای وابسته

آواهای وابسته

مکان

تهران، خیابان وصال شیرازی بالاتر از تقاطع طالقانی، کوچه فرهنگی بهنام، پلاک ۳
تلفن:  ۰۲۱۸۸۹۶۳۹۴۷


«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال
بسیار دوست داشتم... انرژی کار بالا بود و در دلِ فضای طنز خلاق، مفاهیم عمیقی گنجانده شده بود
Sathya Norouzi این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خرید بلیت روز پایانی این نمایش، شنبه ۱۷ آذر (اجرای ویژه هنرمندان سانس ۲۰:۳۰)، به نویسندگی نیل سایمون، ترجمه شهرام زرگر، کارگردانی ساتیا نوروزی و با بازی داریوش احمدی، امیرحسین دانشجو، فرانک شریفیان و ... آغاز شد.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خرید بلیت روزهای پایانی این نمایش، پنجشنبه ۱۵ و جمعه ۱۶ آذر، به نویسندگی نیل سایمون، ترجمه شهرام زرگر، کارگردانی ساتیا نوروزی و با بازی داریوش احمدی، امیرحسین دانشجو، فرانک شریفیان و ... آغاز شد.
میترا و مهدی (آرش) رزمجو این را خواندند
Sathya Norouzi این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
در ابتدا تبریک فراوان به تمام بازیگران جوان این کار بابت اجرای بسیار خوبشان.
در مورد نمایش باید بگویم که نمایشنامه‌ای که حرف دارد و حرفش هم از جنس بیشترین درصد درگیری فکری روزمره‌ی انسان‌هاست، همیشه کارش ارزش دیدن دارد. این نمایش به خوبی این اثر را به تصویر می‌کشد و رئال بودنش را به خوبی انتقال می‌‌دهد.
ارزش دیدن که حتما دارد، فقط توصیه می‌کنم در حین دیدن خوب به دیالوگ‌هایی که منعقد می‌شود دقت به خرج دهید.
مهران53 این را خواند
رایمند، Hamid Askari، نجمه قاسمی و Sathya Norouzi این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خرید بلیت روزهای تازه این نمایش، از یکشنبه ۱۱ تا سه شنبه ۱۳ آذر، به نویسندگی نیل سایمون، ترجمه شهرام زرگر، کارگردانی ساتیا نوروزی و با بازی داریوش احمدی، امیرحسین دانشجو، فرانک شریفیان و ... آغاز شد.
میترا این را خواند
با درود به تمامی اهالی تاتر
پس از مدتها شاهد یک کار فرمالیستی ناب و رسا بودیم که بدون هیچ زرق و برق اضافه ، اهداف و مشکلات اجتماعی را در قالب طنز بیان می کند ، با تعاملی خالص لبخند به لب همه تماشاگران آورد ، من به شدت لذت بردم و به این گروه جوان و خلاق تبریک ... دیدن ادامه » می گم و منتظر کارهای بعدیشون هستم. همچنین از خانم نوروزی برای این کار متفاوت و چشم انداز زیبا سپاسگزارم .
۰۹ آذر ۱۳۹۷
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
«هیچ چیزی به اندازۀ منطقِ یک ذهنِ بی‌منطق نیست!»
«کله‌پوک‌ها» در دهکده‌ای به نام کُلینشیکوف روایت می‌شود. نفرینی دویست‌ساله‌ دامن‌گیر این دهکده شده است و همۀ حوادث، شخصیت‌ها و کشمکش‌ها در صدد برداشتن این نفرین هستند. همین امر، سبب می‌شود که برداشته‌شدن این نفرین (به‌دست‌آوردن باهوشی) زمینۀ این اثر قرار بگیرد. نمایشنامۀ «کله‌پوک‌ها» به ترجمۀ شهرام زرگر، بسیار طولانی‌تر از اجرایی است که این روزها در تماشاخانۀ شانو اجرا می‌شود. ساتیا نوروزی، به‌درستی با تخلیص از نمایشنامۀ اصلی، این متن را کار کرده است؛ به‌طوری که دیالوگی نمی‌توان یافت که به روند ماجرا ضربه بزند یا دیالوگی کم به نظر برسد. غالب کشمکش، کشمکش انسان با انسان است. این روایت، به صورت خطی پیش رفته و ماجرایی، دلیل ماجرای بعدی است؛ داستانی خطی که از هرم فرایتاک تبعیت می‌کند. ... دیدن ادامه » شخصیت معلم (شخصیت اصلی) به شهری ورود می‌کند که انسان‌های مقیم آن‌جا، از لحاظ ذهنی بسیار عجیب‌وغریب‌اند (آغاز). با کنشی خیزان (گره‌افکنی)، معلم عاشق سوفیا می‌شود و در پیِ ازبین‌بُردن نفرین، تلاش می‌کند. نقطۀ اوج روایت، زمانی است که شخصیت اصلی باید به انسانی احمق تبدیل شده باشد، اما با درآغوش‌کشیدنِ سوفیا، متوجه می‌شود که هنوز ذهنش، تواناییِ گذشته را داراست. با کنشی افتان (گره‌گشایی)، معلم با استفاده از هوش خود، نفرین را از دهکده کنار می‌زند و با باهوش‌شدن افراد، روایت به پایان می‌رسد. درواقع، کُلینشیکوف استعاره‌ای از جامعه و انسان‌های مقیم در آن، استعاره‌ای از انسان‌های جوامع هستند. با استناد به کنار هم آمدنِ دو واژۀ «مورفین» و «نفرین» در این نمایش (چندبار تکرار صورت می‌گیرد)، در حقیقت، نفرین همان مورفینی است که انسان‌ها را از توانایی‌هایشان دور کرده و آن‌ها را موجوداتی منفعل می‌کند؛ آن هم توسط کسی که قدرت جادوگری دارد! معلم، به‌عنوان قهرمان داستان، از این موضوع با خبر می‌شود و این مورفین را از تن انسان‌ها خارج می‌کند. معنای اصلی و درونمایه، استعاره‌ها و مجازها همگی به صورت غیر صریح بیان می‌شوند. تنها نکته‌ای که به نظر نگارنده، این متن تخلیصی را از یکپارچگی دور می‌کند، صحنۀ آخر نمایش است که انسان‌ها با دست‌یابیِ هوش و ذکاوت، جامعه را به سیاهی می‌کشانند. این صحنه، برخلاف قسمت‌های دیگر، بسیار صریح و زودگذر بیان شده و پیام ماجرا را بسیار روشن بیان می‌کند. گویی فرض بر این است که مخاطب، اجرا را نفهمیده و در پایان باید پیام اخلاقی را به خورد تماشاگر داد!
یکی از نقاط مشهود قوت کار، طراحی لباس است: لباس‌های پشت‌مشکی و جلوسفید. بازیگران با برگشت و فیکس‌شدن از ساخت تصویریِ صحنه خارج و با برگشت به سمت تماشاگران ایجاد تصویر می‌کنند. نقش‌های روی لباس‌ها بسیار هوشمندانه به کار رفته است و در شناخت شخصیت از همان ابتدا مخاطب را کمک و درگیر می‌کند؛ به‌عنوان مثال نماد صلح و علامت‌های رَپ روی لباس میشکین، نماد دلار روی لباس ینچنا، نماد استخوان‌های قرمز روی لباس اسلُویچ، ساعت روی لباس قاضی، علامت وسیلۀ پزشکی روی لباس دکتر. تأثیرگذارترین صحنۀ استفاده از لباس‌ها، بخشی است که آستین‌های قرمز بازیگران نمایان می‌شوند و به‌طور کامل با صحنۀ خواندن نفرین و ساختن تصویر آن متناسب است.
همان‌گونه که در بروشور کار آمده، «کله‌پوک‌ها» بر اساس آموزه‌های «ژاک لوکوک» طراحی شده است. این آموزه‌ها به‌درستی در به‌کارنگرفتن و نساختن دکور و شکل‌گیریِ دکور و تصویر با استفاده از بدن بازیگران مشاهده می‌شود. اکثر نمایش، زیر نوری موضعی است که تماشاگر به تصویرهای ساخته‌شده توسط بازیگران توجه کند، نه اجزای اضافیِ دکوری که ساخته نشده است. به سخنی دیگر، طبق آموزه‌های «لوکوک» ما در نمایش، آن‌چنان نیازی به دکور نداریم و بدن بازیگر یا بازیگران می‌تواند تصویر دکور را به مخاطب انتقال دهد. برای نمونه می‌توان به ساخته‌شدنِ تصویرهای قلب، پرنده، کتاب و خانه اشاره کرد.
در رابطه با ماسکه‌کردن‌ها، در این نمایش، هم ماسکه‌های درست دیده شد، هم غلط. قسمت‌هایی که در ساخت تصویر همگانی یا در انتقال معنایی همگانی، بازیگران در میزانسنِ داده‌شده یکدیگر را ماسکه می‌کردند، نه‌تنها ایرادی نداشت بلکه درست هم بود؛ صحنه‌هایی از قبیل ساخت خانه، بچه‌های حاضر در کلاس درس و راهروی خانه از این نوع‌اند. اما بخش‌هایی که بازیگرِ ادامه‌دهندۀ ماجرا خودش را به تنهایی می‌پوشاند، ماسکه‌هایی اشتباه رخ می‌دهد؛ برای مثال صحنۀ ایستاییِ معلم و حرف‌زدنش با سوفیا، ماسکه‌کردن میمون با رفتن به پشت شخصیتی دیگر، یا نحوۀ حرکت ینچنا برای رفتن پشت کنت (در صحنۀ محل اقامت کنت_ با حرکتش جلوی کنت، او را ماسکه می‌کند) از این دسته‌اند.
از نقاط مشهود ضعف کار، می‌توان به افتادن ریتم و همچنین تمپو در چندجای آن اشاره کرد. بخش کلیسا و ازدواج‌کردن معلم و سوفیا، ورود معلم به خانۀ دکتر زابریسکی و صحنۀ برخورد کنت و معلم به‌شدت ریتم کار افت می‌کند و ممکن است تماشاگر عادی را از دیدن، پس بزند. از دیگر نقاط ضعف کار، پایین‌بودن انرژی، نداشتن رهایی و حرفه‌ای‌نبودن بازیگران است. بازیگران روی صحنه با کارهای اضافی (اعم از تمرکزکشیدن یا بداهه‌پردازی‌های بی‌مورد) و گهگاهی خارج‌شدن از نقش، مخاطب را از فضای اجرایی دور می‌کنند. اگرچه کارگردانِ «کله‌پوک‌ها» به‌طور مناسبی میزانسن‌ها را چیده است، اما گاهی بازیگران یا از میزانسن عقب می‌افتند، یا تناسب آن را روی صحنه رعایت نمی‌کنند که موجب آشفتگیِ برخی تصویرها شده و در تماشاگر القای ناهماهنگی می‌کند.
در پایان، می‌توان گفت که اجرای این نمایش کمدی، با استفاده از آموزه‌های «لوکوک»، کاری بسیار دشوار است؛ مشهود است گروه اجرایی تمام تلاش خود را در این زمینه انجام داده است؛ تلاشی که از نظر نگارنده بهتر بود با تمرین‌های بیشتری در معرض نگاه تماشاگر قرار می‌گرفت. «کله‌پوک‌ها» از متن‌هایی است که در کنارِ خنداندن، اندیشه و دغدغه‌ای نیز به همراه خود به مخاطب انتقال می‌دهد و در نهایت می‌توان این اجرا را اجرایی شریف و متوسط نامید.

مهران عشریه
آذرماه 1397
سلام مجدد خدمت دوستان عزیزم

لازم دونستم توضیحی رو درباره نمایش کله پوک ها و رابطه اش با کارگاه اشتراک بدم.

کارگاه اشتراک یک سال پیش کار خودش رو شروع کرده و بیش از صد هنرجو داره که با هم به شدت رفیق هستن و قطعا تعدادی از بچه ها الآن فارغ التحصیل شدن و تکنیک یاد گرفتن و دارن تجربه کسب می کنند.
اجرای کله پوک ها هم کار همین بچه ها هست که در کارگاه اشتراک آموزش دیدن و قطعا کارشون ایراد هم دارد و بیشتر بچه ها تجربه اول خودشون رو سپری می کنن و دارن مستقل کار می کنن و کار کله پوک ها محصول کارگاه اشتراک نیست و کاملا مستقل هست.

البته که کارگاه اشتراک از تمامی گروه های تئاتری تحت عنوان سه شنبه های تئاتری حمایت می کنه و از بچه ها و دوستان خودمون به مراتب بیشتر حمایت خواهیم کرد.

به امید آن که در دل ها مهر بکاریم
ممنون
ای کاش سمت یا نحوه ارتباط خودتون رو هم تو گروه اشتراک میفرمودین.
چون بعنوان یک شخص حقیقی از طرف گروه اشتراک مطلب گذاشتید عرض میکنم.

آرزوی موفقیت
۰۸ آذر ۱۳۹۷
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
همین دیشب موفق شدم ببینم یکی از انگشت شمار طنزهایی بود که سخیف نبود و در عین اینکه سبب خنداندن مخاطب میشد مفهوم عمیقی را به نمایش گذاشته بود بسیار خوشحالم که این کار خلاقانه را دیدم و به این گروه خوب با بازی های خوبشون تبریک می گم مشخصه تمرینات زیادی انجام شده به دوستان توصیه می کنم ببینند
میترا، امیرمسعود فدائی و سما این را خواندند
حامد شاه قلی، مه سیما کلاه چی و رایمند این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
نمایش ایرادات جزیی داره مثل پایان بندی کار و یا یکی دو تا از بایگرا اما در کل یک کار پر انرژی هست که پیام اخلاقی خوبی هم داره و ترکیبش با فانتزی تونسته اونو به مراتب جذابتر کنه. بداهه گویی‌های بازیگران و برخی دیالوگا هم انصافا تو ذهن میمونه و خنده داره.
میترا، سما و صادق نصیری این را خواندند
حمید عیوضی این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
سلام با اجازه ی آن هایی پنج ماه است به تئاتر دیدن پرداخته اند برای اولین بار در تیوال نظرم رو میگم :

نمایشنامه کله پوک ها به خودی خود در زمانه ی ما نمایشنامه ای بسیار معمولی است و شاید حتی بسیار مسخره به نظر برسه اما اجرایی که من از این گروه بسیار جوان دیدم به مراتب بهتر و جذاب تر از متن بود و الحق که لذت بردم.
البته که کاستی هایی هم داشت به مانند تمام کارها ولی من از پنج به این کار پنج میدم چون حالمو خوب کردن و این روزها که عده ای پول میگیرند تا مردم رو نا امید کنند ؛ این کار حال خوب و امید به زندگی رو به من بخشید.
من اجرای قبل و دیدم .طنز کار و دوست داشتم.فرصت کنم مجددن میرم
۰۷ آذر ۱۳۹۷
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
تبریک و خسته نباشید به عوامل کله پوک ها،۵۰ دقیقه اجرای جذاب دیدم با کارگردانی و بازی های خوب،پیشنهاد میکنم به همه که ارزش دیدن داره این کار!
خرید بلیت روزهای تازه این نمایش، از چهارشنبه ۷ تا جمعه ۹ آذر، به نویسندگی نیل سایمون، ترجمه شهرام زرگر، کارگردانی ساتیا نوروزی و با بازی داریوش احمدی، امیرحسین دانشجو، فرانک شریفیان و ... آغاز شد.
محمد لهاک، میترا و آرزو خالـقی این را خواندند
mahdyeh azadi این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید