تیوال نمایش کاریزمای منفی
S3 : 06:32:00
  ۲۲ مرداد تا ۰۸ شهریور
  ۱۹:۰۰
  ۱ ساعت و ۱۸ دقیقه
 بها: ۳۴,۰۰۰ تومان

: امیرعلی ابراهیمی
: امیرعلی ابراهیمی، علی ابراهیم، هانیه بهاری، مهسا پاسیار، پویا جاویدآرا، امیرحسین صارمیان، حسین طهماسبی، کیمیا علوب، ارشیا قارونی، حسین کاظمی، غزل نادری، مهدی یاراحمدی

: علی ابراهیم
: سوسن گوران، امیرعلی محمودی، کیمیا نیکزاد
: اردوان آستانه ای، بهراد ضحاکی
: بهراد ضحاکی
: امیرعلی ابراهیمی
: (بانوان) کیمیا علوب
: (آقایان) مهدی یاراحمدی
: رضا جاویدی، نگین جدید، علی یوسفی نژاد
: نگین جدید
: امیرعلی ابراهیمی
: علیرضا غفوری
: نگین جدید، کیمیا علوب، مهدی یاراحمدی
: کیمیا کریمیان
: علی ابراهیم
: علی ابراهیم
: مدیا مداح
: نگین جدید
وارد سالن که بِشی، مادام پولشری داره کافه اش رو تمیز می‌کنه، نارنجیه. تا بیست دقیقه از مرگ در می‌زند، خرده جنایت‌های زن و شوهری، خرس های پاندا و در انتظار گودو دیالوگ میشنوی، بعد جهان نمایش عوض می‌شه، بعد دوباره عوض می شه، بعد یه عده ممکنه بمیرند.

گزارش تصویری تیوال از نمایش کاریزمای منفی / عکاس: پریچهر ژیان

... دیدن همه عکس ها »

ویدیوهای وابسته

آواهای وابسته

مکان

تهران، خیابان وصال شیرازی بالاتر از تقاطع طالقانی، کوچه فرهنگی بهنام، پلاک ۳
تلفن:  ۰۲۱۸۸۹۶۳۹۴۷


«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال
امیرعلی ابراهیمی. همین نام می شود تعریف «کاریزمای منفی». به عبارتی کامل تر بگویم. نمایش کاریزمای منفی، درون این آدم. قعقرای وجود این نام و بخش مهمی از چیزی است که می اندیشد.

من سند روم-استکهلم را دیده بودم. قول دادم کار بعدی این گروه را هم ببینم. نه به کسی. به خودم. من هنوز نمی دانم که با یک پدیده روبرو هستم یا آدمی که توانش را گذاشته تا نابازیگرهای آکادمی را بیاورد روی صحنه و بشود سپر بلای دیده شدنشان. من، هنوز هم نمی دانم.

کاریزمای منفی، در ابتدا، در همان نقطه شروعش، مخاطب را به سخره می گیرد و بعد توی چشمانش نگاه می کند و به او می خندد. 5 صحنه، 5 روایت، 5 اثر. تکه هایی از 5 نمایشنامه بزرگ تاریخ، در یک صحنه کوچک، کم نور و پر از چالش، روبروی مخاطب نمایش داده می شود. 5 روایتی که برای بالای 90 درصد تمام آنهایی که روی صندلی با چشمانی خمار نشسته اند تا ربطی ... دیدن ادامه » پیدا کنند، معنایی ندارد. چیزی که من یافتم، رابطه ای که من پیدا کردم، پوچی در 5 دنیای گوناگون بود. انگار که نویسنده فریاد می زند که این یک روایت از نهیلیسم است و منتظر چیزی نباشید که تمام همه چیز پوچ است. حتی این صحنه. این بازیگرها. این آدم ها. یا حتی من. 5 روایت که تمام می شود، قضیه برملا می شود و خیلی رک و راست توی روی مخاطب حقیقت را آشکار می گردد.

ادامه داستان، تراوشات پراکنده ذهن نویسنده ای است که راوی خوبی است. قصه، از هم گسیخته است و سر و تهش برای مخاطب، به خصوص مخاطب آماتور، ناپیداست. برخلاف اثر قبلی ابراهیمی، با فرم روبرو نیستیم. مگر در یک صخنه. و همچنین برخلاف اثر قبلی، خود کارگردان، نقش پررنگ تر و حتی قهرمان داستانش را بازی می کند. آیا این بدان معناست که این نمایش، ارزش بیشتری برای او دارد؟

در کاریزمای منفی، یک هدف نهفته است و آن این است که فرق است بین «چرا» و «چطور». و اینکه چرا انسان، به دنبال چرایی است و به این نگاه نمی کند که «چطور؟» بازیگرهای اثر، مثل نمایش قبلی ابراهیمی، بازیگرهای آکادمی هستند و دوران بلوغ خودشان را سپری می کنند. اگر بخواهم رک باشم؛ بازی ها خوب نبود. با اینکه می توان فهمید که در ذات این نمایش، بازی ها غیرواقعی نوشته شده و کارگردان جسارت کرده تا از نابازیگرش بخواهد واقعی بازی نکند و همین تا حدود زیادی به اصل بازی ها آسیب زده. به گفته خود کارگردان، در این نمایش 127 بار پروژکتورها خاموش و روشن شدند و این نشان می دهد که بازی نور و رنگ، چقدر اثرگذار بوده. ناگفته نماند از نظر نگارنده ، تجمیع توانایی بازیگرهای «کاریزمای منفی» از اثر قبلی ابراهیمی، پایین تر بود. اما قصه و روایت، شکلی قوی تر به خود گرفته. مخاطب نمی خندد، گریه نمی کند، غمگین نمی شود، هیجان ندارد، اما منتظر است و جواب انتظارش او را شوکه می کند. مخاطب، درگیر تلاقی احساساتش نمی شود و فقط نگران است که قرار است چه شود و پایان این روایت به کجا ختم می شود.

سخن کوتاه کنم. توقع این حقیر از کاریزمای منفی بیشتر بود. شاید حتی خیلی بیشتر. امیرعلی ابراهیمی، به عنوان یک خالق، «پدیده» است. ایده و قصه اش خوب است و باید به این مغز غبطه خورد. اما وقتی قصه اش را باید برای بازیگرهایش بنویسد، خوب نیست و وقتی باید از بازیگرهایش بازی بگیرد هم خوب نیست. من در حد و اندازه ای نیستم که بگویم ابراهیمی، کارگردان و بازیگر قوی ای نیست اما می توانم گواه کنم که یک راوی فوق العاده است و ذهن بی نظیری دارد. شاید توقع من بالا بوده. این اثر کسالت بار نبود. ارزش دیدن داشت و باز هم ارزش دیدن دارد. دیدن یک نمایش، با بازیگرهای تازه کار و صحنه ای خالی از دکور، همیشه ارزشمند است. اما من همچنان به دنبال پاسخم خواهم بود. آیا این کارگردان یک پدیده است؟ فکر می کنم هنوز زود باشد تا بفهمیم.

متین این را خواند
علی ابراهیم، امیرعلی ابراهیمی و ندا لاهوتی آذر این را دوست دارند
متشکرم از نظرتون
۰۹ شهریور
مخاطب تئاتر عوام هستند ، کار باید طوری باشه که عوام بفهمند و خواص به ارزش اون واقف باشند ، در واقع میگید یک تحلیلگر فقط این کارو درک میکنه که خوب این ارزشی نداره ، من این کارو دیدم و بعنوان فردی از عوام هیچ لذتی نبردم
۱۱ ساعت پیش
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
آیا پشت این وایسادنت مفهومی هست؟
امیرعلی ابراهیمی و علی ابراهیم این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
به نظرم کاریزما از همه لحاظ قوی تر و کامل تر از سندروم هستش و این نوید پیشرفت رو داره برای یک کارگردان جوان و پر ایده و گروه پر انرژی و دوست داشتنی ش
در انتهای نمایش وقتی بهش فکر می‌کنیم و اتفاقات رو کنار هم میذاریم می‌بینیم که با متنی جذاب و پر چالش مواجه بودیم که برای تمام حرکات و لحظاتش فکر شده و زحمت کشیده شده ولی به شخصه من دو مشکل با نمایش داشتم
قطعن کارگردان برای چینش تکه های نمایشی که در خلاصه داستان اومده تفکرات خاص خودش رو داشته و چه بسا در ادامه هم با توجه به همون بینش اتفاقات خاصی رو رقم زده ولی تماشاگر باید تمام این چرائی ها رو خودش کشف کنه و تازه ممکنه فرضیات دیگه ای هم داشته باشه و با اون فرضیات نادرست در ادامه نمایش هم به مشکل بر بخوره، درکل بسیار ذهن تماشاگر رو درگیر میکنه دوم اینکه شاید تماشاگر خودش رو برای این حجم از چالش و تعلیق ... دیدن ادامه » آماده نکرده باشه و قبل از اواخر نمایش که شاه کلید داستان هم هست ارتباط خودش رو با کار از دست بده و شاید بهتر باشه برای رسیدن به شاه کلید راه هموار تری رو پشت سر بذاره
عرض تبریک و خسته نباشید دارم خدمت کارگردان محترم و گروه خوب شون، خوشحالم از این که تئاتر مون همچین جوانان پر، و هدف مندی داره که ما رو به آینده تئاتر کشور امیدوار میکنه
- اگر یک بار دیگه با این حجم صدا با من صحبت کنی میمیری ...
البته در هر صورت میمیری ، ولی خیلی نا زیبا و بی اهمیت !
نکاتی از اجرا که من را مجذوب کرد :
+ کست جوان و بی ادعا و خوش آتیه که از فرط اشتیاق برای خلق اثر چشمهایشان برق میزند و سالن را پر از انرژی می کند .
+ کارگردانی متد محور ، پویا و چشم نواز .
+ بازی ها در اکثر موارد زیبا و چشم نواز .
+ طراحی لباس هدفمند و جذاب در عین پیشبرد درام .
+ موسیقای تولیدی ، گویا و تاثیرگذار .
+ تعویض صحنه های سریع و ریتمیک و البته اتاق فرمان دقیق و تمرین شده .
+ متن پر محتوا و دقیق که اگرچه منطق روایی اش سلیقه ی مخاطب خاص را به چالش می کشد اما ظرافتش برای هر سلیقه ای جذاب است .

نکاتی از اجرا که از نگاه من می توانست بهتر باشد :
- اگر چه اجرای گریم ها به دقت صورت گرفته اما طراحی ها می توانست بیشتر در خدمت داستان باشد و در درک شخصیت ها بیشتر مخاطب را یاری کند .
- هیچ بازی ای کامل نیست و هیچ بازیگری بی نقض و طبیعتا همیشه جا دارد تا اهالی روی صحنه بهتر و بهتر شوند .
- بروشور ارائه شده اگرچه خوش طرح و طراحی ست اما میتوانست آگاهی دهنده تر و رنگ بندی شده تر باشد .

موخره :
نمایشی ... دیدن ادامه » جذاب و خوش ریتم که داستاتش را با آب و تاب تعریف میکند و تماشگر را مجذوب و در لحظاتی میخکوب میکند از گروهی متعهد و خوش ذوق .

با تشکر از تماشاخانه شانو بابت تهویه مناسب سالن و رفتار درخور پرسنل .

مانا باشید .
ارادت .

با سلام و تشکر از نقدها و نظرات دوستان تیوالی تا به این لحظه از اجرا
فروش یکشنبه و دوشنبه 3 و 4 شهریورماه آغاز شده، منتظرتونیم.
فرزاد جعفریان و پویا جاویدآرا این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
یکی از بهترین اجراهایی که امسال دیدم
کارگردانی سخت و چالش برانگیز که خیلی خوب در اومده بود ، بازی ها کم نقص
نقطه ی قوت کار ، نمایش نامه ی خوبی بود با ایده ای خلاقانه و جذاب که تقریبن از اواسط کار با اومدن شخصیت جیکوب حال و هوای دیگه ای به اثر بخشید و تغییر روند نمایش رو با انرژی چند برابر باعث شد
نکات ریز متن باعث میشه تماشاگر عمیق تر به اثر نگاه کنه و در انتها ذهن رو تا ساعت ها بعد از خروج از سالن درگیر کنه
مورد بعدی نور پردازیِ خوب همراه با موزیک بجا و همسو با داستان بود
فقط ای کاش اجراها در یک سالن انقدر فشرده نباشه تا بتونیم شاهد دکور و طراحی صحنه های بهتری باشیم ، هرچند در این نمایش این موضوع به لطف نوع روایت نمایش خیلی به چشم نمیومد
در جایگاه مقایسه نسبت به اثر قبلی (سند روم استکهلم) بدون در نظر گرفتن جزعیات ، یک قدم رو به جلو محسوب میشد و جای ... دیدن ادامه » تبریک به آقای ابراهیمی و گروه پر انرژیشون داره
به امید موفقیت های بیشتر و کمال
متشکرم از نظرتون
۳۱ مرداد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
در نمایش کاریزمای منفی، هرچه اجرا به پیش می‌رود، جهان نمایش و فضای آن بزرگ و بزرگتر می‌شود. انگار که فضاسازی‌ها کره‌های متحدالمرکزی هستند که درون هم قرار گرفته‌اند و هر صحنه کره‌ی بزرگتری را برای مخاطب آشکار می‌کند. در این نمایش شاهد تولد یک ضدقهرمان هستیم که قصد دارد با برهم زدن نظم دنیای اطراف خود، از خود، یک کاریزمای منفی به جهان بشناساند. با تمام پراکندگی‌ها و درهای بیشماری که هر صحنه به روی تماشاگر باز می‌کند، متن از انسجام جذابی برخوردار است.
شخصیت پردازی‌ها، نورپردازی و جابه‌جایی اکسسوار صحنه همگی در خدمت متن و منطبق با آن هستند. به خصوص نورپردازی از نکات موفق این اثر است.
بازیگران در حد راضی‌کننده‌ای موفق به شکار نگاه و تمرکز مخاطب می‌شوند. هرچند که با تمرین بیشتر می‌توانند حد رضایت‌مندی را بالاتر ببرند.
یکی از نقاط قابل ... دیدن ادامه » تامل این اثر، تلاشی است که در راستای طراحی صحنه و لباس، به خصوص لباس، صورت نگرفته است‌. نکته‌ای که انجام آن، می‌توانست جذابیت اثر را دو چندان کند.
کاریزمای منفی، در طول اجرا، احساسات متضاد و متفاوتی از کسل شدن تا غافلگیر و میخکوب شدن را برای مخاطب به ارمغان می‌آورد.
درجه کیفی نمایش: بین B و C
کارگردانی: ۸/١۰
متن: ۸/١٠
بازی ها : ۷/١٠
طراحی نور: ۸/١٠
طراحی لباس: ۶/١٠
طراحی صحنه: ۶/١٠
گریم و چهره‌پردازی: ۷/١٠
موسیقی و افکت صوتی: ۷/١۰
متشکرم از نظرتون
۳۰ مرداد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خلاقانه و با کیفیت بود
اما جدا از تعریف و تمجید ها در ابتدا میگم که شاید برای مخاطب تازه کار مناسب نبود و البته این به نظر من نقص به حساب نمیاد. اما برای طرفداران نمایش ها و داستان های نسبتا رازآلود شاید بشه گفت که متن و نحوه اجرای اون جذابیت هایی داشت.
اگر نخوام نمایش رو لو بدم تنها توصیه که می تونم داشته باشم اینکه که با ذهن باز به تماشا بشینید و به نکات کوچک و بزرگ توجه کافی داشته باشید. که البته این به معنی خسته کننده بودن نمایش نیست و فقط در کنار جذابیت های عمومی نیاز به همراهی هم داره.
تا انتهای نمایش داستان کلی از نگاه تماشگران پنهان نگه داشته شده بود و فرم پیچیده ای که داشت حالت مرموز و جالبی به نمایش داده بود. البته این غیر قابل پیش بینی بودن داستان حالت کلیشه یا تکراری نداشت و تماشاگر رو با خودش هم سو می کرد. به صورتی که در بازه های مختلف ... دیدن ادامه » حدس های متفاوتی رو در ذهن ایجاد می کرد که خودش به ساخت تصویر ذهنی شخصی برای هر مخاطب کمک می کرد.
بازی ها مناسب بود و به نظرم کارگردان در بازیگردانی موفق بوده
در مجموع نمایش بسیار خوبی بود و خسته نباشید میگم به همه تیم


متشکرم از نظرتون
۲۹ مرداد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
سلام
در شب اول اجرا با جمعیت بی نظیری روبه رو شدیم
موسیقی عالی و نورپردازی به جا و حرفه ای
بازی بازیگران بسیار راضی کننده و جذاب و در طور نمایش به هیچ عنوان احساس خستگی و کسلی ااحساس نمیشد
پلان بندی ها حرفه ای مخصوصا پرده اخر واقعا جذاب بود
در کل بسیار نمایش متفاوت و جذابی رو شاهد بودیم و خسته نباشید میگم به تمامی بچه ها و ارزوی پیشرفت براشون دارم
متشکرم از نظرتون
۲۶ مرداد
به تیوال خوش آمدید!!!
۲۹ مرداد
جناب بابک متاسفم که افرادی که سه کامنت آخر این نمایش رو درج کردن عضو جدید تیوال نبودن که شما همین پیام رو با علامت تعجب های بیشتر اونجا هم بنویسید.
۲۹ مرداد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
با سلام به تمام عزیزانی که قبل از انتخاب صندلی به این جا سر زدید.
من تمام تلاشم رو برای شروع به موقع اثر میکنم ، اگر اتفاق وحشتناک بزرگ و غیر قابل پیشبینی و پیش گیری ای نیفته تمام اجرا ها راس ساعت 18:50 اعلام ورود میکنند و راس ساعت 19:00 اجرا شروع خواهد شد . به هیچ عنوان هم امکان ورود بعد از شروع فراهم نیست .
به هیچ عنوان .
در اجرای اول شش عزیز بزرگوار دیر به اجرا رسیدند که متاسفانه نتونستیم پذیرای نگاهشون باشیم.
Samira این را خواند
آرزو امیری، شاهین، علی ابراهیم، فریبا، دایِه*، Someone و سعید رستمی این را دوست دارند
س‌پاس که به مخاطب احترام میگذارید.
۲۳ مرداد
تماما وظیفه است
۲۳ مرداد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
سلام به همگی.
امروز اولین شب اجرای کاریزمای منفی بود که من افتخار حضور داشتم. از من خواسته شده که نظرم رو نسبت به اجرا‌ ارائه بدم. به نظرم نمایش منسجم‌ و شخصیت پردازی به خوبی انجام شده بود. عوض شدن صحنه و پرده، اطناب داستان، موسیقی همه و همه در خدمت داستان و در جهت هدف نمایش‌نامه در حرکت بود. نمایشی خاص با فضا سازی منحصر به فرد و کلامی شیوا از ویژگی های این نمایش بود‌. در ضمن، علاوه بر سرگرم کننده بودن، ناخود آگاه در جهان داستان می نشینید، تخیل خودتونو با دیدن این نمایش به بازی بگیرید.
متشکرم از نظرتون
۲۲ مرداد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
با سلام به دوستان تیوالی
نمایش کاریزمای منفی
حاصل حدود سه ماه طراحی و نزدیک به سیصد و پنجاه ساعت تمرین است .
من اعتقاد دارم ، با اینکه روی سخن منتقد و تحلیلگر با مخاطب است ، اما نقد و تحلیل یک اثر یک پنجم پروسه نمایش است.
1: ایده 2:طراحی 3:تمرین 4:اجرا و 5:نقد من تا اجرای نمایش "سند روم استکهلم" تقریبا محروم از قسمت آخر یک فعالیت نمایشی بودم .
اما حضور دلگرم کننده و نقد و تحلیل های زیبایی که توسط شما عزیزان تولید و به گوش و چشم رسید ، باعث دلگرمی من بود.
این بار تصمیم گرفتم قبل از شروع نمایش اعلام کنم که من استقبال و افتخار میکنم که شما عزیزان لطف کنید و با حضور و نگاه سخت گیرانتون به مخاطب تیاتر تشریح کنید که من چه کرده ام ،این اثر چیست؟ . زیرا که اعتقاد دارم که سازنده اثر تقریبا نمیتواند ؛ بدون پیشفرض به اثر نگاه کند بنابر این نگاه منتقد و تحلیلگر ... دیدن ادامه » به حقیقت اثر نزدیک تر است .
همچنین این واقعیت که نقد و تحلیل فرمی ؛ خود به ذات گونه ارزشمندی از هنر است ؛ در نتیجه این قدم کنشگر نهایی یک فرآیند تولید است که بی حضورش فرآیند عقیم میماند.
باعث شد که این بار بدین صورت از تمام عزیزان اهل قلم ، رسما دعوت کنم به دیدن کاریزمای منفی بنشینید.
امیدوارم دعوت من را پذیرا باشید .
آرزوی موفقیت :)
۲۰ مرداد
سلامون علیکم برادر..
تخفیف دانشجویی اش را بالا ببرید
مثلاً 50% بتوانیم بیاییم..
امیدوارم کارخوبی باشد و حال کنیم..
۲۰ مرداد
متشکرم
۲۳ مرداد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
با سلام خدمت دوستان و اعضای سایت تیوال
ما بعد از 8 ماه از کار قبلی (سندِ روم استکهلم) با این کار که حاصل 6 ماه تمرین هست از 22 مرداد به روی صحنه میریم.
فروش بلیتمون از 5 دقیقه دیگه شروع میشه، سعی کردیم با تمرین بیشتر نسبت به کار قبلی به روی صحنه بریم و امیدوارم که پیشرفت کرده باشیم.
خیلی خوشحال میشیم ببینیمتون و نظراتتون رو مثل کار قبلی به گوش ما برسونید که همچنان در مسیر پیشرفت قدم برداریم.
سپاسگزارم.
به زودی هم تیزهای فردی و جمعی و همینطور عکس هایی از تمرینات روی سایت قرار میگیره
خرید بلیت این نمایش، به کارگردانی امیرعلی ابراهیمی و با بازی امیرعلی ابراهیمی، علی ابراهیم، هانیه بهاری و ... شنبه (۱۲ مرداد) ساعت ۱۸ آغاز خواهد شد.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید