تیوال نمایش مارگاک
S3 : 11:28:03
آخرین ترجمه از آثار استریندبرگ در ایران
  ۱۰ تا ۳۱ اردیبهشت
  ۲۰:۱۵
  ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه
 بها: ۳۰,۰۰۰ تومان

: آگوست استریندبرگ
: جواد عاطفه
: داود زاهدی
: امین رقیب دوست، محمدرضا هلال زاده، شقایق صحرائی
: داود زاهدی

: مهرناز آژند
: داود زاهدی
: آزاده مالمیر
: دانیال محسنی
: مسعود سلیمان
: آوینا زاهدی
: بهزاد نوحسینی
: محمد جلالی
: ریما تئاتر
: Yesterday، When I Was Young (Charles Aznavour)
All I Want (Sarah Blasko)
: سهیل جمشیدی، علی اسحاقی
حتی تو سکوت تاریک شب جایی که فقط صدای نفس‌هاشون به گوش می‌رسه می‌تونن صدای خشن و خشدار نفس‌های اونم بشنون.
سبک:
درام
شهر:
تهران

گزارش تصویری تیوال از نمایش مارگاک / عکاس: پریچهر ژیان

... دیدن همه عکس ها »

اخبار وابسته

» گزارش تصویری نمایش "مارگاک "

» «مارگاک» به کارگردانی داود زاهدی و با موضوع بحران روابط زن و مرد که در عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه رفته است.

» نمایش «مارگاک» اثر آگوست استریندبرگ در عمارت نوفل لوشاتو به صحنه می‌رود.

ویدیوهای وابسته

آواهای وابسته

مکان

حافظ، نوفل لوشاتو، بعد چهارراه رازی، نرسیده به خیابان ولیعصر، کوچه زیبا، پلاک ۱، عمارت نوفل‌لوشاتو
تلفن:  ۶۶۴۸۳۷۴۲


«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال
نمایشهای مختلفی با بررسی روابط زن وشوهری در این چند وقت دیدم از تن شوری تا آن سوی اینه و خرده نان وحتا تاتری مثل بی تابستان که تقریبا همگی از بحران بین روابط دو انسان حرف میزدن این بحرانها در تاتری مثل خرده نان انعکاس مناسبات اجتماعیه و در تاتری مثل تن شوری جنبه وجودی بخودش میگیره اما در طلبکارها بیشتر جنبه ی فردی و روانشناسانه داره اگه به زندگی استریندبرگ توجه کنیم وبه سبک کاریش،متوجه میشیم در اوجگیری دوران مدرن مطرح شدن سبکهای جدید و عقلگرایی وشروع روانشناسی فروید و شک گرایی که تقریبن چونان طوفانی غرب رو درمینوردید زندگی کرده و.سبک کاری نویسنده هم نوعی ذهنگرایی شکاکانه س،در روابط آدمها نوعی وسواس شک حسادت و ترس به چشم میخوره در این اثر زندگی دو مرد رو که هرکدوم در دوره ای به یک زن واحد دلبسته شدن نشون میده در اینجا زن بیشتر نقش منفعل داره ... دیدن ادامه » و شخصیت پردازی قوی-ئی نداره و ما بیشتر دو مرد رو میبینیم که در دوئل با همدیگه به این نتیجه رسیدن که کاستیهای زندگیشون و عدم رسیدن به ارزوهاشون همگی در موفقیت وشادی زن وعشقشون بوده وانگار تنها نقطه ضعف زندگی همین عشق بوده برعکس نقدهایی که خوندم و زن به عنوان عامل اغواگر برای دو مرد عمل میکنه اما در نمایش اجراشده اینطور دیده نمیشه بیشتر دو مرد درحال فروپاشی ذهنی و روحی دیده میشن که از ابتدا فرو ریختن اما درطول نمایش این موضوع برای بیننده بروز پیدا میکنه.اشارات مبهمی به ارتباطهای خارج از عرف ومرگ کودک و خطاب کردن ادولف بعنوان داداشی در مرد زن هست اما دو شخصیت مرد که بیشتر شکاک هستن و سرخورده نمیتونن منبع درست اطلاعات در مورد تکلا باشن و تکلا هم تقریبن دفاع خاصی نداره و اصلن شخصیت پردازی نشده که بخاد محکم ظاهر بشه حالا مشکل از نویسنده س یا ترجمه یا اجرا که ممکنه با سانسور یاحذف و اضافه بوده باشه بنده نمیدونم چون اصل متن رو نخوندم ادولف با نقص ظاهری که داره به نوعی نماد ناتوانی درونی اون و شخصیت رو به اضمحلالشو نشون میده که میخاد زندگیشو عادی و خشبخت نشون بده اما چون مردد ودر اصل ناکام مونده نمیتونه در برابر حرفهای گوستاو مقاومت کنه و از هم میپاشه و تموم توقعاتش از یک زندگی ناکام بصورت طلبکاری از تکلا نمود پیدا میکنه پرده ی دوم ما منتظر دیدن زنی هستیم قدرتمند که ببینیم در مواجه با ادولف چی داره که بگه اما پرده ی دوم نه حرفهای ادولف نه ادا اطوارهای تکلا و نه حرفهای اون هیچکدوم باور پذیر نمیان پرده سوم اما از بازی ظاهری گوستاو که ابتدا القا میکنه که عاشق تکلاست و قراره ادولف رو بعنوان شریک عشقی با توطئه کنار بزنه تا خودش دوباره جای اونو بگیره تا فروپاشی شخصیت بظاهر محکمش و اینکه توطئه برای تکلا فراهم شده تقریبن مسیر درستی طی میکنه ودر اخر مرگ ادولف با تموم فرو پاشی باور پذیر نیست من بعنوان تماشاگر منتظر تموم شدن متن با یک فاجعه یا قتل بودم اما با مرگ احمقانه ادولف بدترین پایان بندی رو میبینیم بر عکس پایان بندی قوی در تن شوری یا خرده نان.در آخر باید بگم بنظرم این نمایش برای زوجهای امروز ایران و حتا برای زندگی و تفکر امروز جامعه ی ایران چندان مناسب و قابل هضم نیست نه مناسبات زوجها این نوع هیستری رو داره ونه تفکرات انتزاعی وسواس گون شخصیتها چیزی برای عرضه به تفکر ارائه میده.با تموم شدن نمایش حرف چندانی برای گفتن نمیمونه جز بازیهای خوب ادولف در دو پرده ی اول و بازی خوب گوستاو در پرده ی اخر وبازی قابل قبول تکلا هرچند که اگه نقش زن قویتر بود این بازیگر از عهده ش حتمن برمیومد.اجزای مینیمال صحنه کمک خوبی به فضا میکرد بخصوص میز شطرنج در پرده ی اول و نور قرمز در اوج درگیری گوستاو وادلف و تکلا و ادولف. در پایان از همه ی عوامل این کار بخصوص بازیهای خوب گروه سپاسگزارم و استقبال کم از این کارخوب کمی جای تأمل داره بخصوص اینکه قیمت بلیط بسیار پایینه و حتا میشه گفت مجانیه. این کار در این سطح و با این زحمت و عوامل باید حتا از جیب عوامل هم چیزی خرج شده باشه تا به صحنه بیاد بدون هیچ سود مادی وجز عشق نمیتونه این موضوعو توجیه کنه ما هم بیاییم قدر کاری که با عشق انجام میشه بیشتر بدونیم و برای خودمون بعنوان سرمایه های یک اثر هنری ارزش بیشتری قایل باشیم.منکه حتمن یکی دوبار دیگه بدیدن این تاتر میرم مطمئنم هربار جنبه های جدیدی برای کشف برای بنده خاهد داشت شما رو هم بدیدن اثر دعوت میکنم
امیر مسعود، R 0 y a و رضا تهوری این را خواندند
فرزاد جعفریان این را دوست دارد
اسپویل مارگاک
درود
به نظرم بزرگ ترین اشکال کار در پرداخت متنه چون بعلت سانسور یا هرچیز دیگه ای بینده فقط تو دیالوگ های سخت و سنگین پاسکاری میشه و دست آخر اصلن متوجه نمیشه چرا ادولف باید تو اون وضع درحال مرگ وارد صحنه بشه ، آیا خودکشی کرده یا چه ؟
۳۰ اردیبهشت
بله ، موافقم کاملن ، متن های خارجی یه اطمینانی بابت خوب و ساختار منطقی شون به آدم میده ولی در نهایت اگه از قیچی جرح و تعدیل جان سالم به در ببره ..
۳۰ اردیبهشت
مرسی که به تماشای نمایش مارگاک نشستین، و ممنون از نقد و نظراتتون. پاینده باشید.
۳۱ اردیبهشت
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
صحبت های آقای محمود رضا رحیمی مدرس، بازیگر و کارگردان تیاتر درباره نمایش مارگاک:
نمایش را دیدم، نمایشی که من سال 70 با عنوان طلبکارها با آن آشنا شدم. متن پیچیده، که خیلی بر نقش تضاد زن و مرد مسئله دارد. این متن آنقدر با الگوریتم های وجودی انسان در جاهایی همسانی دارد که می تواند برای بازیگران بعضا سخت و جان فرسا باشد. به خصوص بیرون آمدن از نقش ها که اتفاقا بازیگران هم خیلی خوب از عهده نقش ها برامده بودند.
اگر تماشاگران بیایند و کار را ببینند متوجه خواهند شد که همه اختلافات بشری از یک سری بازی های خیلی کوچک شروع شده که قابل کنترل هستند و به تدریج از دست انسان خارج می شود.
من تبریک می گم به این گروه و این کار جدی ای که دیدم و خوشحالم بعد از مدت ها به خاطر گرفتاری نتونستم تیاتر ببینم دوباره تیاتر دیدن را با این کار شروع کردم.
حمیدرضا مرادی و فرزاد جعفریان این را خواندند
سایه * این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
آقای شهرام زرگر (مترجم و کارگردان) بعد از تماشای نمایش مارگاک:
بازی های خوب، ریتم خوب، متن درست و یک کارگردانی حساب شده.

آقای سیامک گلشیری (مترجم و رمان نویس) بعد از تماشای نمایش مارگاک:
حاصل بازی های درخشان و قصه های استریندبرگ به کارگردانی داود زاهدی نمایشی است که می تواند ملال زندگی ما را در این روزها تا حدودی تسکین دهد.

آقای ابوالحسن تهامی (مترجم و پیشکسوت عرصه دوبله) بعد از تماشای نمایش مارگاک:
همه بازیگران عالی بودند. صحنه آرائی بسیار خوب بود. مثل یک زندگی می دیدم، به مانند میکروبی که همه چیز را خراب می کند. پیشینه ای خراب که برای انتقام می آید.
از سانسور چیزی نگفتند و اینکه در پرده آخر ما چطور باید حس بزنیم که چه اتفاقی افتاده که ....
۲۷ اردیبهشت
کاملا موافقم جناب لهاک آخر نمایش بسیار بی معنی بود.
۲۸ اردیبهشت
آقای رضایی آخرش رو باید حدس میزدید :))))))
۳۰ اردیبهشت
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
سلام دوستان
اجرای دیشب این نمایش رو دیدم متن سخت و دیالوگهای طولانی داشت که هنرمندان بازیگر به خوبی از عهده اجرا بر اومدن ولی ریتم تند بیان دیالوگ کمی منو جا می ذاشت .
متاسفانه دکور و صحنه اصلا خوب نبود چرا که تا یک ساعت اول اجرا از دکور به نظر میومد که یک کارگاه هنریه ولی بعد معلوم شد اتاق یک هتله!
بازیگر نقش خانم اجرا به نظرم علی رغم بازی خوبشون باید اغوا گر تر از این بود .چون داستان حول جذابیت ایشون وتآثیر بر دو کارکتر مرد رقم میخورد کمی نیاز به تغییر داشت.
موسیقی و گاهی دیالوگهای سنگین و طولانی باعث کسالت میشد .
در مجموع دیدن این اجرا خالی از لطف نیست توصیه میکنم ببینید .
متاسفانه حضور تماشاگرانی که انگار به زور برای دیدن اجرا اومدن هم دیروز منو بسیار اذیت کرد .خانم و آقایی که ردیف پشت ما بودن انقدر با پاشون به صندلی من زدن که سنگ کلیه ام دفع ... دیدن ادامه » شد:))))))وتمام مدت با هم درد دل کردن و علی رغم اینکه چند بار نگاهشان کردم به روی مبارک نیاوردن تا من از رو رفتم و جام رو عوض کردم ولی اون خانم کارشو که قطع نکرد هیچ محکم تر ضربه میزد تا صدای پاش جبران دوری رو بکنه ،خب عزیزم مجبور نیستی نیا تئاتر بیبن تو که از راه رسیدی سلفی هات رو گرفتی واسه استوری خب برو بذار ما به حال خودمون باشیم:)
مرسی که به تماشای نمایش مارگاک نشستین و ممنون از نظراتتون.
۲۶ اردیبهشت
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
صحبت های آقای اصغر توسلی کارگردان سریال هایی چون مزد ترس و روزگار جوانی درباره نمایش مارگاک:
نمایش با اینکه کار جمع و جور با تعداد بازیگر محدود هست ولی دوستان با توانایی از پس شخصیت ها و نقش ها برآمدن.
آرزو میکنم تماشاچیان بیش از آن چیزی باشه که دیدیم، چرا که تیاتر امروز با تماشاچی است که می تواند دوام داشته باشد. از علاقه مندان به هنر نمایشی دعوت به دیدن این نمایش می کنم.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
صحبت های دکتر قطب الدین صادقی درباره نمایش ماگارک:
انتخاب این اثر در یک فضای بسته جنگ روانی، در واقع برای مطرح کردن مطالبات زنانه است. یه این منظور که حق و حقوقی که تا قبل این همه فکر می کردند فقط برای مردان است، برای زنان هم می تواند باشد. بدلیل این جایگاهی که در جامعه پیدا کرده است، این موضوع می تواند برانگیزاننده باشد و مشوق زنان ما که ارزش های خودشان را دوباره پیدا کرده و مناسبات و مخصوصا مناسبات عاطفی جربزه ای دیگر نشان بدهند.
از این زاویه اثر را مثبت ارزیابی می کنم و فکر می کنم نمایش خوبیه که می تواند مخصوصا برای دختران و زنان جوان ما آموزنده باوده و مردان را هم متوجه این موضوع کند که همه حق و حقوق برای آن ها نیست.
اجرای بسیار صمیمانه ، ساده و بی شیله و پیله ای بود بدون توسل به دکور زیاد یا اشیاء فراوان که تنها با اتکا به بدن و بیان بازیگر اجرا ... دیدن ادامه » شد و چیزی که البته ما در اثر دیدیم بیشتر روانشناسی ایرانی بود تا سوئدی که اتفاقا هم مشکلی ایجاد نکرد.
با سلام
واقعا نمایش زیبایی بود، به شدت توصیه میکنم این نمایش رو ببین. واقعا حیفه نمایش به این زیبایی اونوقت تو سالن 7-8 نفر فقط تماشاچی بودند!بازیگران روان و زیبا و دیالوگ های بلند و مفهوومی رو بیان میکردند و بازی ها هم واقعا خوب بود!
واقعا جای تاسف داره که حتی هنر هم برای ما ارزش هاشو از دست داده و باید شاهد سوختن این چنین اجراهای قوی و سخت باشیم. تیاتر هم شده برای چهره ها، فارق از محتوا و فقط حضور یک چهره هستش که حمایت میشه و بازدید داره. بنده کار رو دیدم و واقعا لذت بردم و کیف کردم از عظمت اجرا در عین سادگی و خسته نباشید میگم به تمام عوامل و براشون آرزوی موفقیت دارم.
خرید بلیت این نمایش به کارگردانی داود زاهدی و با بازی امین رقیب دوست، محمدرضا هلال زاده، شقایق صحرائی(روزهای دوشنبه ۹ تا پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه) با تخفیف روزهای نخست، آغاز شد.
Morteza.Rs، مهرناز آژند و مهرزاد نظری این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید