تیوال نمایش شاهنامه آخرش خوشه؟
S3 : 03:02:59
امکان خرید پایان یافته
  ۱۹ خرداد تا ۰۷ تیر
  ۲۰:۰۰
  ۱ ساعت
 بها: ۲۵,۰۰۰ تومان

: شاهین گل کار
: مریم شیرک وند، رها رفیعی، نصیر ابرچی، مهدی امین غفاری، آرمان یار احمدی، محمد جادری، شاهین گل کار

: رُهان سید احمدی، شوآن سید احمدی
: امیرحسین بابایی، محمد جادری، زهرا مغانی
: آرمان یاراحمدی، مسعود فلاح مراد
: زهرا مغانی، آرمان یاراحمدی
: مژگان امیر
: غزال گل کار
: مژگان امیر، امیرحسین بابایی، محمد جادری، ابوالفضل کاوندی
: پری سیما هاشمی
: محمد خالقی، شاهین گل کار
: شاهین گل کار
: نوید مومنی
: نوید مومنی
: امین سیار
: کیمیا بیدار
: مینا فرهنگ نیا
: آرمان یاراحمدی
: شانا قناد زاده
زال پدر رستم صاحب فرزندی می‌شود که او را شغاد نام می‌نهد. ستاره شناسان و اختربینان طالع آن پسر را شوم پیشگویی کرده و به زال می‌گویند.

گزارش تصویری تیوال از نمایش شاهنامه آخرش خوشه؟ / عکاس: پریچهر ژیان

... دیدن همه عکس ها »

ویدیوهای وابسته

آواهای وابسته

مکان

خیابان طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، ضلع جنوبی باغ هنر، بام خانه هنرمندان
تلفن:  ۸۸۳۱۰۴۵۷، ۸۸۳۱۰۴۵۸


«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال
خرید بلیت سانس پایانی این نمایش به کارگردانی شاهین گل کار و بازی مریم شیرک وند، رها رفیعی، نصیر ابرچی، مهدی امین غفاری، آرمان یار احمدی، محمد جادری، شاهین گل کار در ساعت ۱۹ روز جمعه ۷ تیرماه همینک آغاز شد.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خوشحالم که این نمایش را دیدم. اینکه هنوز به گونه های نمایشی مثل نقالی و شاهنامه خوانی توسط جوانهای خوش فکر اهمیت داده می شود جای خوشحالی دارد. دلهره آور است این حجم از علاقه به نمایشنامه های غربی یا حتی مدل غرب در حالیکه به آثار فاخر خودمان بی توجهیم. و چه خوب این نمایش تئاتر مدرن را با ادبیات غنی خودمان پیوند میزند. دست مریزاد.
نمایشی خوب از نسلی جوان و دارای ابتکار. جذابیت کار از آن جهت دو چندان است که کار ریشه در فرهنگ و ادب پارسی دارد و بر خلاف سنت نقالی و پرده‌خوانی که برای داستان‌گویی شاهنامه از قدیم مرسوم است؛ از اجرای نمایشی و هنر تیاتر بهره برده شده است. بازیها بی‌نظیر است و حرکات نمایشی و بدن بازیگران همچون سرمنشا هنرمندانی با کوله‌باری از سالها تجربه نمایشی بر صحنه نمایش سیال‌وار در جریان است. موسیقی حماسی کار جانی و جلایی بر روح تماشاگر می‌نشاند و عجب با واگویه فرهنگی که با آن روبرو هستیم عجین شده است. نمایش بی‌ادعا است و بری از چینشهای پیچیده و گاه زیاده از حدِ طرح صحنه نمایش می‌باشد و به مقدار نیاز و به خوبی هم از سکوهایی برای اجرا بهره برده شده است و هم از تابلوهای سنتی شاهنامه در انتهای نمایش. تنها ایراد کار شاید شفاف نبودن نقشها و عقب ماندن گاه به ... دیدن ادامه » گاه تماشاگر از سرعت سیر داستان و بازیگران باشد و آن هم ریشه در نوع نقلی دارد که خوانش چندباره و بر صبر آن نیز برای خیلی از مخاطبان دشوار است؛ درک شعر غنی پارسی و در جریان داستان نمایش قرار گرفتن برای هر مخاطبی آسان نیست و ایشان گهگاه از روند داستان عقب می‌ماندند و این دشواری می‌توانست به تقلید از نقالان قهوه‌خانه‌ای با ترکیب نثر و نظم در حین اجرا، بهبود یابد. در مجموع من عاشق هنری شدم که تماشا کردم و مبهوت تسلط و اجرای خوب بازیگران که چه خوب ریشه‌های فرهنگیمان را به تصویر درآورده و بر جانمان نشاندند. تماشای این نمایش، قویا پیشنهاد می‌شود، و معتقدم که این قول از هنر جایش خیلی روی صحنه نمایش خالی است.
خب باید گفت اجرا یه کار خوب و تاثیرگذار بود. کاری با تلفیق تئاتر فرم ، نقالی و در قسمتی از اجرا مدرن.
بزرگترین حسن کار خوب از کار در آمدن لحن ها بود. چه بازیگران زن و چه بازیگران مرد هردو به خوبی از پس لحن حماسی کار براومده بودند. بازی ها ( فرم ها ) خوب و پر انرژی و هوشمندانه بودن ( البته در بعضی قسمت ها نیاز به کار و فکر بیشتر داشت). خط روایی داستان به شیوه سنتی نقالی حرکت میکنه ولی در میانه شکسته میشه و به حالت روایی مدرن تبدیل میشه و دوباره به همان خط روایی قبلی باز میگرده. این دو خط روایی هر کدام به تنهایی بسیار خوب روایت می کنند اما در ترکیب با هم خیلی جفت و جور در نیامدند. در واقعا شیوه انتقال فضا نیاز به تفکر بیشتر داشت چون اون نوع شکست بیشتر حالت شوک رو داشت در اجرا . ( من به شخصه واقعا باورم شد که بازیگر دیالوگ فراموش کرد ) البته شاید کارگردان به عمد ... دیدن ادامه » چنین شوکی رو به تماشاچی داده تا ازون فضای روایی سنتی بیرون بیاد . هر چه که بود این انتقال برای من تماشاچی خوب جا نیوفتاد ولی خود اجرای مدرن خیلی خوب از کار دراومد که به نظرم می تونه به تنهایی یه اجرای مستقل باشه .
شاید تنها ایرادی خاصی که میشه به کار گرفت اینکه (نسبتا ) شخصیت ها را به خوب و بد تقسیم کرده . نکته اصلی در شخصیت های شاهنامه که هنر اصلی فردوسی هم هست ، طیف داشتن شخصیت هاست یعنی شخصیت ها خاکستری هستند نه خوب هستند و نه بد و در این میان انگیزه ها و دست تقدیر حرف اول رو می زند . از انگیزه های شغاد و رفتار رستم و همه اتفاقاتی که تراژدی رستم رو پیش میکشه حرفی گفته میشه ولی نیاز به پرداخت دقیقتر و بیشتر داشت. نکته دیگه که در داستان های شاهان و پهلوانان شاهنامه به ویژه رستم ( که حالت نیمه اساطیری دارند ) عاملی که نقش پررنگی داره حیوانات (رخش) هستند. تا جای که در هفت خان رستم، این رخش است که خان اول رو پیروز میشه . در داستان مرگ رستم ، رستم وقتی مرگ رخش ( جفت خود ) رو جلوی چشمام میبینه در برابر مرگ تسلیم میشه که در نمایش اصلا به این موضوع پرداخته نمیشه که اگر میشد بر زیباتر و جذاب تر شدن تراژدی افزوده میشد.
چند تا نکته تکنیکی : اول اینکه اگر سالن تئاتر بهتری برای اجرا بود قطعا شاهد اجرای درخشان تری بودیم. دو اینکه قبل از اجرا اگر تماشاچی درباره مرگ رستم مطالعه کنه و با اگاهی از داستان بره اجرا رو ببینه ، حتما از اجرا لذت بیشتری خواهد برد.
سرکارخانم، حالا که انقد جامع و مفصل نوشتید کاش یه تیک "گزینه لو دادن" رو هم میزدید
۲۵ خرداد
:)
۲۶ خرداد
اشتباه کرد آ سید جان :))
۲۶ خرداد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خسته نباشید و خداقوت میگم به اعضای گروه
کار پر انرژی همراه با بازیهای خوب و قابل قبولی بود
انرژی فقط خودت :))
۲۵ خرداد
قربونت ^_^
ببینیمت علی جان :) کم پیدا شدی
۲۵ خرداد
حتما حتما :) :چشمک
۲۶ خرداد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
زخم آن چنان بزن که به رستم شغاد زد 
زخمی که حیله بر جگر اعتماد زد 

باور نمی‌کنم به من این زخم بسته را
باچشم باز، آن نگه خانه‌زاد زد 

با این که در زمانه‌ی بیداد می‌توان
سر را به چاه صبر فرو برد و داد زد 

یا می‌توان که سیلی فریاد خویش را
با کینه‌ای گداخته، بر گوش باد زد
 
گاهی نمی‌توان به خدا حرف درد را
با خود نگاه داشت و روز معاد زد.


#محمد_علی_بهمنی


صلح آزمای جنگم و پیکارجوی صلح
بی هم نبرد هرگز و چابک سوار هیچ

تیر هلاک یافته ام از شغاد کید
خطّ امان گرفته از اسفندیار هیچ

بر دوش خویش کشته ی خود را کشیده ام
تا ظلم گاه معدلت از کارزار هیچ

محکوم بی گناهم و معصوم بی پناه
مظلوم بی تظلّم و مصلوب دار هیچ

دردم ازین که تافته ام از امید سرد
داغم ... دیدن ادامه » ازین که سوخته ام در شرار هیچ

کس خواستار هرگز، هرگز شنیده اید؟
یا هیچ دیده اید کسی دوستار هیچ؟

آن هیچ کس که هرگز نشنیده ای منم
هم دوستار هرگز و هم خواستار هیچ

#مظاهر_مصفا


چند بیت گزیده از قصیده ی "هیچ"
واقعن خسته نباشید میگم به بازیگرای جوون این نمایش، انرژی زیادی گذاشته بودند برای کارشون، دمتون گرم. صدای جناب گل کار هم خیلی مناسب این نوع اجرا بود :)
به نظر من اگه به خلاقیت به کار رفته وسط نمایش، بال و پر بیشتری داده میشد و سریع رها نمیشد، کار جذابتر و دیدنی تر میشد، ایده جالب و خوبی پشت متن بود.

اگر با کارهای بی شیله پیله و‌کم ادعا که یه گروه جوون ساختن حال میکنید.
اگر با متنهای اسطوره ای بیضایی حال میکنید.
اگر با شاهنامه حال میکنید.

یا نه، اگر حداقلش با هیچکدوم از این موارد مشکل کلی ای ندارید، از دیدن این نمایش لذت خواهید برد.

یه سری لحظات ناب داشت که هرگونه صحبتی درباره اش اسپویله.

تئاتر واقعی از نظر من یعنی همین.
امیدوارم همین کار رو همین گروه بتونند با ابزارها و تجهیزات حرفه ای تری ،که دست یه سری بی هنر افتاده، در سالنی با کیفیت تر اجرا بروند.
با همین اجرا هم میشه فهمید کارگردان از نور،تصویر،موسیقی،صدا،عمق و... درک خوبی داره و اگر در سالن بلک باکس با کیفیت تری اثر رو اجرا بروند مطمئنن کار ماندگارتری خواهد شد.
حتما توصیه میکنم به دیدن این نمایش.
رفع ایرادات هم ایشالا بماند برای اجراهای بعدتر.
میتونم درباره این نمایش بگم یک اجرای شریف و تمرین شده از یک گروه بی ادعا. نمایشی که یک نقالی مدرن شده است و تا حدودی یادآور نمایش بیضاییه. اما از نظر من جذاب تر. بدنهای تمرین شده و صداهای فوق العاده. دوست داشتم و خسته نباشید به این گروه جوان.
سلام
چون جزو اولین نفراتی هستم که نمایش را دیدم خواستم بگویم اگر سؤالی دارید ازم بپرسید.
در کل تماشایش را پیشنهاد میدهم. اصلن فارغ از نمایش این گروه تماشاییند. یعنی هیچ کاری هم نکنند به نظرم انرژی و حال خوبشان را دریافت میکنید و لذت میبرید.
در ضمن سبک نمایش تا حدی فیزیکال هم هست. حداقل میتوان گفت بدن بازیگران سهم عمده ای درین اجرا دارد.
دوست عزیز
کار کمدی که نیست خدایی نکرده؟؟ :)
و اینکه دیالوگا شعر ه، نثر ه چطوریه؟
به داستان شاهنامه چقد وفاداره و آیا مدرن شدن متن، ضربه‌ای نزده به کار؟
ممنون
۲۰ خرداد
موافقم و ایشالا ادامه می‌دیم تا یه راه مناسبیم براش پیدا کنیم
سعی می‌کنیم به قانونشم مسلط شیم که در چه حدی هس
۰۱ تیر
به امید خدا
۰۲ تیر
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خرید بلیت این نمایش به کارگردانی شاهین گل کار و بازی نصیر ابرچی، مهدی امین غفاری، رها رفیعی، مریم شیرکوند، امیرحسین(شاهین)گل کار، آرمان یاراحمدی (روزهای یکشنبه ۱۹ تا چهارشنبه ۲۲ خردادماه) با تخفیف روزهای نخست همینک آغاز شد.
شبنم یگانه این را خواند
آقای سوبژه (محمد لهاک) این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید