آنلاین کمدی کودک و نوجوان
چیدمان
تیوال نمایش بین یه عالمه ماهی
S3 : 11:13:21 | com/org
۱۸ شهریور تا ۱۱ مهر
۱۹:۰۰
۱ ساعت و ۱۰ دقیقه
بها: ۳۵,۰۰۰ تومان
شایعه جنگ که جدی شد پرنده های مهاجر جنوبی بیشتر شدن و به هممون یه جا و درهم گفتن جنگ زده...


- از همراه داشتن فرزندان زیر ۱۵ سال خودداری نمایید.
دسته‌بندی
بزرگسال

اخبار

›› تماشای تئاتر «بین یه عالمه ماهی» در تالار سایه تئاتر شهر

مکان

تقاطع خیابان انقلاب و ولی‌عصر (عج)، مجموعه فرهنگی و هنری تئاترشهر
تلفن:  ۶۶۴۶۰۵۹۲-۴

«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال به سیستم وارد شوید
همیشه به نویسنده‌های رئال حسادت می‌کردم، شاید به این دلیل که خودم هیچ وقت موفق نشدم از گرداب ناخودآگاه خلاصی پیدا کنم.
در ابتدا باید گفت نمایشنامه نویس محترم موفق شده روایتی که تقریبا کلیشه‌ای است را به گونه‌ای متفاوت و جذاب روایت کند و همین به خودی خود بخش مهمی از موفقیت نمایش "بین یه عالمه ماهی" را رقم زده. به شخصه معتقدم استفاده درست و روایت متفاوت کلیشه‌ها می‌تواند موفق باشد بخصوص برای بیننده ایرانی که همیشه نیم نگاهی به گذشته دارد.
در خصوص اجرا نقد خاصی ندارم، عزیزان همه در جای درست و بهترین اجرای ممکن را داشتند و لازمه خسته نباشید عرض کنم. استفاده از المان میز چرخان و دایره‌های هم مرکز در صحنه برای ایجاد حس زمان و گردش عقربه‌ای در بیننده ایده‌‌ی خوب و دلچسبی بود. به شخصه فکر می‌کنم حجم دیالوگ‌ها کمی زیاد بود اما این موضوع خللی در کلیت کار ایجاد نمی‌کرد و البته فکر می‌کنم اگر شخصیت زن نمایش حضور واقعی و نه خاطره‌وار در نمایش می‌داشت کار بهتر می‌شد و البته این سلیقه‌ی بنده بود و شخصیت زن نمایش به اندازه کافی حضور روایی در نمایش داشت. نور، صدا، گریم و طراحی لباس همه در حد عالی بود. در کل بجز موارد جزئی که در بالا ذکر شد هیچ نقدی به نمایش ندارم و واقعا از بیش از یک ساعت اجرای این کار لذت بردم. برای گروه اجر بهترین‌ها را آرزو دارم.
ممنون از همراهی شما ، بی شک که نقدهای شما به جا و البته منصفانه است! ممنون که ما رو دیدید
amir98
ممنون از همراهی شما ، بی شک که نقدهای شما به جا و البته منصفانه است! ممنون که ما رو دیدید
ارادت دارم، شما بزرگوارید، ممنون از لطف و تواضعی که نسبت به مخاطب دارید، براتون بهترین ها رو آرزو دارم 🙏🙏🙏
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
شنای قورباغه: استیل خوب - پیشروی کم
بین یه عالمه ماهی نوشته امیر دلفانی اثری است که به پدیده جنگ و عواقب آن می پردازد. 5 جوان با تشکیل اتحادی برادرانه سرنوشتشان را به هم گره می‌زنند سرنوشتی که برای 4تای آنها مرگ زودهنگام و یکی دیگر اعتیاد رقم خورده است. کاربرد لباسهای یکدست سفیدِ تداعی‌گرِ کفن و یا روح به بازگویی این سرانجام کمک کرده است و در مقابل برای کاراکتری که هرچند به زمین افتاده همچون جنازه با ملحفه ای پیچیده شده زندگی بدتر از مرگِ اعتیاد را به تصویر می‌کشد.
نمایش به گونه ای شروع می شود که گویی بازیگران در اعماق آب شناورند تعلیقی زیبا و حسی که با طراحی نور ، افکتهای صدا ، موزیک و بازی خوب بدن ها خلق می شود. شناوری در آبی که با توجه به حضور شط و بازیهای کودکانه کنار آب و بازگشت دوباره در هنگامه جنگ به آن به عنوان مرز با دشمن، معنا پیدا می‌کند.
اجرا با تمپویی مناسب و منسجم پیش می رود تا جایی که تماشاگر را چسبیده به صحنه تا آخر حفظ می‌کند، هرچند بخشی ازین چسبیدگی می‌تواند حاصل تلاش تماشاگر بر تمرکز به درک داستان و گره گشایی باشد لیکن از جذابیتهای بصری صحنه و بازی های روان بازیگران نمی‌توان گذشت.
متن اما دچار تشتت در تک گویی های هذیانی پی در پی است که کمک زیادی به بیان قصه نمی کند؛ شخصیت پردازی ها به صورت همگن و یکنواخت صورت نگرفته و کاراکتر برخی تاحدی ناشناخته باقی می ماند و از سویی چرایی سرانجام های هریک از جوانها با توجه به روایتهای داستان، گنگ و تاحدی باورناپذیر ... دیدن ادامه ›› می‌نماید.
در ادامهء حرکات ریتمیک و دورانی و خوش استیل در اجرا ، چرخش چرخ و فلکی ، کودکانه وسرخوشانه با همراهی و هماهنگی موسیقیِ دلنشین، پایانی چشم نواز را رقم می‌زند.
دلفانی با تلفیق متریال نور ، دکور، لباس، موزیک، بدن و کلام ، تصویری دیدنی را به نمایش می گذارد و چنانچه متن و قصه نیز همپای اجرا پیش می رفت نمایشی بی نقص رقم می‌خورد.
لطف شماست و نقدتون به جا . امید که در تجربه های دیگر نقایص کمتر بشه
amir98
لطف شماست و نقدتون به جا . امید که در تجربه های دیگر نقایص کمتر بشه
به سهم خودم ممنونم از شما که با همه سختی ها و مشقات، پر انرژی حضور دارید و منتظر و چشم به راه کارهای جدید شما هستم.
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
هفته پایانی اجرای بین یه عالمه ماهی
--------------------------------------------------------------
تنها 6 روز تجربه مان با شما به اشتراک گذاشته می شود.
_____________________________________________________
بودنتان را شکر
چقدر شریف است اگر...
به جای سیاه کردن خانه های فروش بلیط
روی تئاتر را سفید کنیم.
خوشحالم با گروهی همکاری می کنم که نه تشنه شوآف در تبلیغات هستند و نه عطش بیشتر دیده شدن را دارند
ما روی صحنه به اندازه خودمان و نه بیشتر دیده خواهیم شد.
کاش یادمان نرود که تئاتر تزکیه نفس است از هر هوس
ما که اومدیم تهرون خیلی گرم تر از قبل شدیم، چسبیدیم به هم ،، چسبیدیم به سقف از خوشی...

"نقل نسل سوخته "

وارد سالن سایه که می‌شویم، صحنه با نورپردازی آبی، و با 4 صندلی چرخان که در محور مرکزی متصل به میزی‌ست، خودنمایی می‌کند.. صدای تلاطم آب در فضا می‌پیچد، بازیگری پشت به صحنه ایستاده و صندلی ها را می‌چرخاند.. نور می‌رود و نمایش پس از آن آغاز می‌شود.
بین یه عالمه ماهی، داستان و فرجام 5 دوست اهل جنوب و شط کارون و اروندست که از کودکی تا جوانی همچون انگشتان یک دست، در کنار هم بزرگ شده‌اند. پدران آنها در عالم رفاقت تصمیم گرفتند پسرانشان ، آنقدر دوستان نزدیکی باشند که هرکدام مثل یکی از انگشتان دست مکمل وجدایی ناپذیر از دیگران باشد. در صحنه چهار کاراکتر حضور دارد و یکی از آنها، که فقط نامی از او برده می‌شود ، فرد غایب و رازدارترینِ این جمع دوستانه است.. هر کدام از بازیگرها، درباره خودش و رابطه‌اش با دیگران، رو به تماشاگران نقل روایت می‌کند. از زمانی که سالهای دور درجنوب زمزمه‌های جنگ شروع شد و پدرانشان تصمیم گرفتند به تهران بیایند و ساکن پایتخت شوند. تا بزرگترشدن‌شان و فرجامی که برای هرکدام‌شان ... دیدن ادامه ›› رقم می‌خورد.
حکایت این جوانان، داستان نسل سوخته‌ای‌ست که دوران نوجوانی‌شان با تغییر و تحولات جامعه و با یکدیگر، چنان درهم تنیده شد که جدایی یکی، فروپاشی دیگری بود. نسلی جامانده از خاطرات شیرین کودکی، و جنگی که نمی‌شد از آن بی‌اعتنا گذشت..
جوانانی که در بحبوحه انقلاب با تغییرات اساسی جامعه روبرو شدند، و با کوچ از شهر و دیارشان، در مرزی از گذشته تا تحولات متغیر روز با حضور پررنگ نوع و شکل زیستی متفاوت و پس از آن ظهور جنگ، مصائبی را تجربه کردند که تمام زندگی آنان را تغییر داد .. و هرکدام را به راهی کشاند که هرچه تلاش کردند، همراهی هر پنج انگشتان دست را ممکن نبود.
اجرا با تک‌گویی‌ها و مونولوگ‌‌های هر کدام از کاراکترها پیش می‌رود و شامل خرده روایت‌هایی‌ست که در نهایت به شفاف‌سازی ماجرا و سرنوشت هرکدام ختم می‌شود.
متن از آغاز تا جایی با قدرت و گیرایی پیش می‌رود. نوع روایت، با جملاتی جذاب و نقالیِ ایرانی توام‌ست. تک گویی‌های موازی، جذابیت نقل‌ها را حفظ کرده، هرچند وارد جزییاتی می‌شود که تا آخر نمایش کارکرد و منطق طرح آنها مشخص نمی‌شود و حتی ربطی به آنچه در ادامه اتفاق می‌افتد ندارد، که با این میزان داده‌ی کلان و مازاد، حتی کوچکترین اشاره‌ای به وضعیت اجتماعی و بحران‌های جامعه‌ی آن دوران نمی‌شود. که بدون شک یکی از مهمترین فاکتورهای تعیین‌کننده رخدادهای بعدی و فرجام این چندتن‌ست که آنقدر به یکدیگر نزدیک بودند که مانند انگشتان دست، بی هم، نا تمام و ناقص می‌ماندند.
با این حال در نقطه‌ی اوج و تراژیک داستان، شتاب و ابهام زیادی وجود دارد. چنانکه مخاطب که از ابتدا خرده‌خرده در جریان وقایع، خصوصیات شخصی و ماهیت روابط این 5 دوست قرارگرفته، بدرستی از آنچه باعث تصمیمات آنان و در نهایت از دست رفتن‌شان می‌شود، قرار نمی‌گیرد. بجز شرح کامل یکی‌دو نفر از آنان، مابقی تنها در یکی دو جمله سرنوشت‌شان اشاره و رد می‌شود. این پرداخت شتابزده نهایی، جان اجرا را می‌گیرد و از ساحتِ گیرایی‌اش کم می‌کند و اگر متن حوصله‌مندتر به پایان‌بندی خود نزدیک می‌شد، بدون شک اجرا نیز قدرتمندتر به ظهور می‌رسید.
طراحی صحنه با وجود 4 صندلی بهم مرتبط که حرکت یکی، دیگری را نیز به چرخش وامی‌دارد، ومحوری متصل‌کننده دارد، هوشمندانه و نقطه‌قوتِ مهمی در اجراست . نگاه ریزبین و نکته‌سنج کارگردان، چه در خلق و پرداخت کاراکترها توسط بازیگران، و چه در استفاده از عناصر دیگر اجرایی، و فرم روایی، در انسجام و چفت و بستی‌ست که حتی خطوط دایره‌وار مداری کف صحنه را نیز، حاوی معنا و محتوا می‌کند.
یکدستی بازی‌ها، نشان از تمرین مداوم گروه دارد که هرکدام به اندازه به درک نقش خود رسیده‌اند. و با حفظ تنوع کاراکتری و بازی، از تکرار و تصنعی‌بودن نیز دور شده‌اند. استفاده از نورهای آبی و فضاسازی، ارجاع به پیوند مکانیتِ مشترک کاراکترها به رود اروندست که نقطه اوج خاطرات کودکی، و مجروح و مفقود شدن دو تن از آنان‌ست ...
در مجموع امیر دلفانی در کارگردانی اثرِ "بین یه عالمه ماهی" موفق‌ترست و توانسته از متنی که از خرده روایت و مونولوگ تشکیل‌شده، و تنها قصد قصه‌گویی دارد، جذابیت بصری و پرداخت متفاوت‌تری ارائه‌دهد. و از ظرفیت‌های طراحی صحنه و میزانس‌ها، با کارکردی معنادار بهره ببرد.
«بین یه عالمه ماهی» اگرچه در برهه تاریخی خود با جنگ پیوند دارد اما نمایشی درباره‌ی جنگ نیست.. بلکه تئاتری اجتماعی‌، درباره نسلی‌ست که فرجامشان تراژدی خون و درد‌ست.

نیلوفرثانی
28 شهریور99

منتشر شده در سایت پایگاه خبری تئاتر
👏🏼👏🏼👏🏼
ممنون همیشه بعد از خوندن نقدهات لذتم کامل میشه
رویا
👏🏼👏🏼👏🏼 ممنون همیشه بعد از خوندن نقدهات لذتم کامل میشه
از گفتگو و تبادل نظر باهات یاد می‌گیرم همیشه رویاجانم
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
خوب بود
موفق باشید
پویا این را خواند
رویا، فرزان دلفانی و mahdi yeganeh این را دوست دارند
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
{پیشنهاد ویژه‌ی من به دوستان تئاتری}
بالاخره بعد از مدت‌ها ، دیشب ی کار بسیاااااار خوب و تمام عیار دیدم
متن خیلی خوب و قوی بود و کارگردانی عالی و ستودنی بود.
بازی ها همه خوب بود خصوصا بازی امیر دلفانی و خشایار رحمتی
طراحی صحنه و نور و لباس عالی بود و موسیقی هم خوب
ممنونم از گروه محترم نمایش ی عالمه ماهی❤️
من با هشتگ‌های تئاتر_خوب_ببینیم و تئاتر_را_حمایت_کنیم، ازتون دعوت میکنم لطفا و حتما برای تماشای کار تشریف ببرید
نورپردازی عالی و دقیقی داشت . فرم کار خیلی خوب بود و من دوست داشتم .
بازی 4 بازیگر روان و خیلی خوب بود .
به نظرم در کل اجرای خوب و ارزش یک بار دیدن رو داشت .
بی شک یک اجرای خلاق طراحی صحنه عالی نور پردازی عالی تر
پویا و آقامیلاد طیبی این را خواندند
رویا، mahdi yeganeh و Fatma Palizvan این را دوست دارند
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
زمستون سردی بود که رفتم و تابستونِ گرمی بود که برنگشتی... موندم... موندی... مردیم ... بین یه عالمه ماهی... زیر تیغ آفتاب...
نمایش خوبی بود. بیشتر از همه بازی آقای خشایار قائدرحمتی نظر منو جلب کرد.
پویا، آقامیلاد طیبی و زینب عباسی این را خواندند
Farzan Delfani، Fatma Palizvan، رویا و mahdi yeganeh این را دوست دارند
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
کاری منسجم با متنی قوی و روان و اجرایی تحسین برانگیز،
واقعا راضی کننده،اثرگذار و لذت بخش بود.
من به تمامی عوامل این نمایش خسته نباشید میگم چون توی برهه زمانی بسیار سخت کار بزرگی کردن و شور و حال نمایش و تئاتر و بعد از یه دوره غیبت برگردوندن و همین مسئله باعث میشه ما ترغیب بشیم کار رو به بقیه هم توصیه کنیم ، اونم به دلیل صمیمیت موجود بین گروه و هماهنگیشون با هم و اینکه باعث می شد بعد از این همه وقت قرنطینگی به یه گوشه ای از تاریخ معاصر پرت بشیم که ممکنه به راحتی فراموش بشه .
نمایش از لحاظ دیالوگ نویسی شاخص بود و میتونست به راحتی احساسات مخاطب خودش رو به بازی بگیره ولی در جهت مثبت .
به شخصه اگر کار میزانسن های بیشتری می داشت برای من مطبوع تر بود و یک مقدار زمان کار کم تر بشه تا ریتم کلی بیشتر حفظ بشه ولی کاملن سلیقه شخصی بنده هستش .
در ضمن موزیک خیلی در جهت اتمسفر کلی کار بود .
ممنونم که درک میکنید و در دوران کرونا تئاتر میبینید. سعی میکنیم حتما نقطه نظرات شما رو در کار لحاظ کنیم.
۱۹ شهریور
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
این گروه جوان عالی بودند....
از دیدنش لذت بردم.
در این واویلای متن و بازی بد، تاتر خوبی بود. فقط جا نیوفتاده. و دیالوگ ها طولانی هستن ولی از دیدنش لذت بردم.
از حسن توجه شما سپاسگزاریم. تلاش میکنیم به مرور بهترین خودمان را ارائه دهیم.
۱۹ شهریور
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
ارزش یکبار دیدن رو حتما داره. داستان قشنگه، بازیگرها در حد قابل قبولی هستن.من اکت بیشتر در این نمایش رو اگر میبود بیشتر می پسندیدم.
ممنونم که در این اوضاع تئاتر میبینید و حمایت میکنید.
۱۹ شهریور
از دیدن این کار ِ فوق العاده سیر نمیشم،متنِ عالی،بازیایِ درست،هماهنگی و تسلط بازیگران با هم ،دیالوگ ها و اتمسفر موسیقی،کار رو جذاب و دیدنی کرده ،به همه تماشایِ این کارِ فوق العاده رو پیشنهاد میکنم
۲۶ شهریور
امروزِ روز جنگ را چگونه میشود/باید روایت کرد؟ از طریق روایت زندگی روزمره انسان‌های معمولیِ درگیر در جنگ (نه قهرمانانش)؛ بدون برانگیختن حس حماسه یا تراژدی در تماشاگر.
از این نظر نمایش خوبی است و ارزش دیدن دارد چون اگر تعهدی در هنر مربوط به جنگ بخواهیم سراغ بگیریم، به نظرم این است که تماشاگر را با جنگ بیگانه کند؛ انگار که اصلا اتفاق نیفتاده است و لحظه‌ای بوده در میان بی‌شمار لحظه‌های دیگر زندگی؛ اما تعیین‌کننده‌ترین لحظه‌اش. در انجام این کار متن و اجرا نسبتا موفق بوده است.
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید