در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال تئاتر | اخبار | روایت کمدی چالش‌های اجتماعی
S3 > com/org | (HTTPS) 78.157.41.91 : 13:01:40
نمایش داستان عامه پسند  (Pulp fiction) | روایت کمدی چالش‌های اجتماعی  | عکس
نسخه شماره - سایت مردم سالاری ۴۰۹۸
گروه فرهنگی‌، علی ودایع: نمایش «داستان‌های عامه پسند» به کارگردانی مهدی احمدنیا که در سالن استادانتظامى‌خانه هنرمندان روی صحنه رفته است، مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است. کارگردان این اثر مى‌گوید که «داستان‌های عامه پسند» به شکل کارگاهی در مدرسه فیلمسازی هیلاج و براساس نمایشنامه «شایعات» نیل سایمون شکل گرفت، البته این اثر نیازمند بازیگران زیادی بود اما در ادامه این نمایشنامه بازنویسی شد.
وی درباره انتخاب نام نمایشنامه و شباهتی که به فیلم «پالپ فیکشن» کوئنتین تارانتینو دارد، مى‌گوید که نام «داستان عامه پسند» به دلیل محتوایی که نمایش دارد و همچنین موقعیت‌هایی از کار که به فیلم «داستان عامه پسند» تارانتینو شبیه است، انتخاب شده است. در این نمایش شخصیت‌ها زاویه‌های مختلف یک اتفاق را روایت مى‌کنند و همگی سعی دارند از موقعیتی که در آن قرار گرفته اند، فرار کنند اما بیشتر دچار بحران مى‌شوند.
این کارگردان جوان درباره فضاسازی و صحنه پردازی نمایش باردیگر تاکید مى‌کند که این نمایش به صورت کارگاهی و در یک پروسه خلاقانه شکل گرفته است و یکی از ویژگی‌هایش این است که نمایشی رئالیستی در دکوری غیر رئالیستی است. نمایش در فضاسازی به شکل تجربی‌تری به مخاطب ارایه مى‌شود و برخلاف نمایشنامه‌های نیل سایمون که فضاسازی واقع‌گرایانه‌ای دارد این نمایش در صحنه پردازی از فضایی تجربی و نمایشی سود مى‌برد.
وی درباره تغییراتی که نمایش نسبت به نمایشنامه نیل سایمون داشته است، ادامه مى‌دهد که نمایشنامه‌های نیل سایمون شوخی‌ها و دیالوگ‌هایی دارند که متعلق به فرهنگ مردم آمریکا و موقعیت جغرافیایی همان کشور است که در این نمایش تلاش کرده‌ایم فضای اثر نزدیک به جامعه ایران شود تا برای مخاطب قابل لمس باشد.
احمدپناه مى‌گوید که در نمایش «داستان‌های عامه پسند» مسائل و درگیری‌های اجتماعی ایرانی به چالش کشیده شده است. متن نمایشنامه برای مخاطب ایرانی باید قابل لمس و درک باشد و برای تولید این نمایش حدود یک سال زمان صرف شده است اما نمایش‌هایی که با ادعای کمدی روی صحنه مى‌رود به دلیل امتناع از صرف زمان ناچار به شوخی‌های سخیف و مسائل جنسی درگیر مى‌شوند.
«داستان‌های عامه پسند» نمایشی کمدی درباره مراسم سالگرد ازدواج یک زوج است که پیش از ورود مهمانان گوش صاحبخانه با شلیک گلوله زخمى‌شده است. در جریان نمایش میهمانان که از طیف‌ها مختلفی هستند، طی کش و قوس فراوان در جریان ماجرا قرار مى‌گیرند. در این میان حضور کاندیدای شورای شهر که گویا با همسرخود به دلیل ارتباط با یک خانم دارای مشکل است، وارد معرکه مى‌شود. یک زوج مجری تلویزیون که گمان مى‌کنند ماجرا یک دوربین مخفی است همانند برنامه‌های تلویزیونی به شکلی کمدی به ایفای نقش مى‌پردازند.
داستانی عامه پسند از جنس مردم
سیامک فارسی، بازیگردان نمایش «داستان‌های عامه پسند» مى‌گوید که در جریان تئاتری که روی صحنه مى‌رود نقش هدایت کننده را برعهده دارد. تمرکز اصلی من این بود که بازیگران رنگ شخصی خود را داشته باشند و در گره پرتنش داستان نقش خود را گم نکنند.استقلال شخصیتی بازیگران مساله ای بود که به شدت آن را دنبال کردیم.متاسفانه در کار کمدی و طنز مشکلی ایجاد شده است که برخی عامدانه از ادبیات سخیف و بدنی استفاده مى‌کنند که تبعات ناخوشایندی دارد.محمدرضا آبانگاه که در نقش کاوه در نمایش «داستانی‌های عامه پسند» ایفای نقش مى‌کند، درباره نمایشی که روی صحنه رفته مى‌گوید که داستان با حضور در شرایط ناگوار یک زوج در مراسم سالگرد ازدواج آنها آغاز مى‌شود و همه به نوعی غافلگیر مى‌شوند. مى‌توانم بگویم که در جمع بازیگران جدی ترین نقش را ایفا مى‌کنم.
وی در ادامه مى‌گوید علی‌رغم این که اجرای ژانر کمدی را نمى‌پسندم اما قبول حضور در این نمایش از این جهت بود که روایتی از حقایق جامعه بوده است. آثار کمدی مى‌تواند فضایی ایجاد که مردم با لبخند حقایق تلخ جامعه را بپذیرند. ادبیات صحیح در نمایش‌های کمدی باید به شدت مورد توجه قرار گیرد تا به هجو کشیده نشود.
علیرضا زارع پرست که در نقش گودرز به عنوان کاندیدای انتخابات شورای ظاهر شده که دارای روابط پنهانی است و تلاش مى‌کند این موضوع را پنهان کند. وی مى‌گوید که در جامعه شخصیت‌های زیاد در جایگاه‌های متفاوتی دیده مى‌شوند. عده‌ای هستند که بیش‌از اندازه به موقعیت شخصی خود با خودخواهی مى‌نگرند و تلاش مى‌کند دیگران را قربانی خود کنند.این بازیگر جوان درباره نحوه ورود متفاوت به صحنه از میان تماشاگران مى‌گوید که با اندکی تفکر به این نتیجه مى‌رسد که شخصیت‌های نمایش «داستان‌های عامه پسند» هرکدام نماینده مردم هستند. ما تلاش کردیم بگوییم که هرکدام از مردم در موقعیتی را ما روی صحنه برده‌ایم ممکن است همین واکنش‌ها را نشان بدهند.
نکیسانعمت نژاد که در نقش مجری تلویزیون ظاهر شده است مى‌گوید که با رویکرد انتقادی نسبت به نحوه برخورد چهره‌های رسانه ای به متن داستان اضافه شد. داستان ما به نوعی داستانی متفاوت در دل داستان اصلی بوده است که واکنش‌های جالبی در میان تماشاچیان داشته است.
کوشیارکرمى‌که در نقشی باهمین نام به عنوان همسرخانم مجری ظاهر شده است مى‌گوید که دیالوگ‌های ما به صورت خیلی سریع و پینگ پنگی همانند برنامه‌های تلویزیونی رد و بدل مى‌شود.پیوستگی کار به شدت برای ما دارای اهمیت بوده است تا مخاطب درگیر «داستان‌های عامه پسند» باشد.
وی در ادامه مى‌گوید که متاسفانه چهره غالب از مجریان تلویزیونی تصویری خوشایند نیست.در نگاه غالب مردم که ما نیز تلاش کردیم آن را به چالش بکشیم مجریان تلویزیونی افرادی پرحرف هستند که مدام برای خود نقشی متفاوت از سایر مردم قائل مى‌شوند. مجری‌های تلویزیونی افراد قابل احترامى‌هستند اما تحمل برخی سخت باشد.
کوشیارکرمى‌با انتقاد از وضعیت تئاتر و سینمای کمدی کشور مى‌گوید که متاسفانه برخی با هرمسئله ای شوخی مى‌کنند و این خوب نیست. ما در نمایش «داستان‌های عامه پسند» تلاش کردیم که به شکلی موادبانه ذهن مخاطب را ضمن نمایشی کمدی وادار به تفکر کنیم.
وحید حبیبیان که اخیرا در نمایش مجلس ضربت زدن روی صحنه حاضر شده بود، در نمایش «داستان‌های عامه پسند» به عنوان افسر پلیس ظاهر شده است. وی تصریح مى‌کند که ستوان کریمى‌یک افسر معمولی است که در میان دستپاچگی عناصر این داستان به نوعی نگاه کمدی تکمیل مى‌شود. این که بخشی از تئاتر ایران به این سمت حرکت کرده است تنها روایت‌های تلخ با مخاطب خاص داشته باشد به هیچ عنوان اتفاق خوبی نیست. نمایش روحوضی که درگذشته متعلق به مردم عامه بود امروز هم از سوی مردم این احساس نیاز وجود دارد.
این نمایش تا ۲۲ مرداد هر شب ساعت ۱۹، با هنرنمایی بازیگرانی (به ترتیب ورود به صحنه) همچون؛ مژده دایی، محمدرضا آبانگاه، آزاده عبدالهی، محمد طیب طاهر، نکیسا نعمت نژاد، کوشیار کرمی، شفق شکری، علیرضا زارع پرست، وحید حبیبیان، محمد بهمن‌زاده به روی صحنه مى‌رود.
۱۲ مرداد ۱۳۹۵