از مهر ماه تماشاخانهی سنگلج شاهد اجرای نمایش جمعهکُشی است که قرار است تا پایان آبان ماه ادامه یابد.
این اجرا که ۴۶ سال از نگارش و نمایش آغازینش میگذرد، همچنان تازه و روان، با تماشاگرش ارتباط برقرار مینماید.
گفتوگوهایی که در یک قهوهخانه میانِ نعمت قهوهچی و ناصر راننده و محسن دوچرخهساز، همتی کافهدار با آقای احمدی (اسماعیل خلج) صورت میپذیرد.
اسماعیل خلج که نامش در میان بزرگان و پیشکسوتان هنر تئاتر، همچنان از اعتباری والا برخوردار است، نشان میدهد که دغدغهمند مردمِ عادیِ کوچه و بازار است و با غمشان، غمگین و در شادیشان شریک میشود، وی که هنرش تنها به حوزهی نمایش بسندگی ندارد، بلکه نقاشی چیرهدست و نمایشنامهنویسی اهلِ شعر نیز هست، بسیار بیتکلف و روان، با خلق کاراکترهای آشنا و استفاده از زبانِ شعر به تصویرسازی و ارائهی برشهایی از زندگی و روابطِ روزمرهی آدمهایی که آفریده است، میپردازد. چهرههایی که با همهی تفاوتهایشان با هم، درددل، دعوا، رفاقت و زندگی میکنند.
درود و سپاس فراوان جناب خلج،
کامیابی و ماناییتان را از یزدان بزرگ آرزومندم.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران