تیوال نمایش خون به‌پا می‌شود
S2 : 04:00:21
براساس نمایشنامه «تیتوس آندرونیکوس» شکسپیر
خرید بلیت
۴۰,۰۰۰ تومان
٪۲۰ تخفیف
از ٪۳۰ تا ٪۴۰ تخفیف
٪۵۰ تخفیف
  ۲۲ اردیبهشت تا ۲۷ خرداد
  ۱۹:۱۵
  ۱ ساعت و ۲۰ دقیقه
 بها: ۴۰,۰۰۰ تومان

: شهرام احمدزاده
: مسعود طیبی
: خسرو شهراز، ندا مقصودی، امین طباطبایی، ایمان اشراقی، وحید جباری، ناصر رحیمی، پانیذ خوش نیک، ایمان میرهاشمی، علیرضا قیدری، بابک محمودزاده، کامران حاجی علی اکبر (پارسا)

گروه طراحان
: سعید آرین
: سهراب کرم‌رودی
: افسانه قلی‌زاده
: فاطمه محمدی
: رضا جاویدی (براساسthe evil within)
: شقایق شعبانی
: کیکاووس شکوهی
: جاهد قربانی
: محمدرضا خاکی
: غزال مهدی زاده
: جاوید علیپور، فرزین شکاری، رضا گورابی، رکسانا محمدشاطر
: نیکی پارسا امیر، پانیذ خوش نیک، سهراب کرم رودی
: امید شکری، نادیا داداش زاده، پریا پیوستی
: لیلا مهدی پور، رویا آخوندان، مریم رستگار، لیلا مال امیری، نادیا داداش زاده، شیوا ابراهیمی، سرور جعفریان، زهرا سالکی، پریا پیوستی
: امیر شکری
: سعید جمشیدپور
: زهرا بهرامی، فریبا داویجانی
: فرهاد میر محمد صادقی
: آریان جباری

یادداشت کارگردان:
انسان پیوسته در نوسان بین جاه طلبی ددمنشانه و ذات پاک بشریت است. چه خون‌ها که برای رسیدن به قدرت و چپاول نوع انسان در طول تاریخ ریخته شده است. این روند دردناک ظاهرا تا ابد ادامه دارد. چه باید کرد؟ انسان،موجودی که عمر بی نهایت کهکشان ها آنقدر اندک است که بر گاه شماره کیهانی در اندک زمانی مرگ را تجربه می کند، برای چه و چرا خون به پا می کند؟ این پرسش من است از اجرای اثرم. بله پرسش، چون من نیز جوابی برای آن ندارم.

مکان

خیابان طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، جنب خانه هنرمندان، تماشاخانه ایران‌شهر
تلفن:  ۸۸۸۱۴۱۱۵_۸۸۸۱۴۱۱۶

گزارش تصویری تیوال از نمایش خون به‌پا می‌شود / عکاس:‌ رضا جاویدی

... دیدن همه عکس ها »

اخبار وابسته

» مراسم رونمایی از پوستر نمایش«خون به‌پا می‌شود» و آغاز پیش‌فروش بلیت


«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال
پیش از این، سه نمایش «نبرد گالیله»، «هنگامه‌ای که هملت به دست جادوگران مکبث کشته شد» و «در مه بخوان» را از مسعود طیبی عزیز دیده بودم و از هر سه کار بسیار لذت بردم. اما در مقایسه با کارهای قبلی، انتظارم از نمایش «خون به پا می‌شود» آنچنان که تصور می‌کردم، برآورده نشد.
نکاتی که در مورد این نمایش به ذهنم می‌رسد:
- مسعود طیبی نشان داده است به انتقال پیامهایی با مضامین اجتماعی و روان‌شناختی در آثار خود اهمیت می‌دهد و صرفاً دنبال خلق آثار نمایشی با ارزشهای فرمالیستی نیست. برای تماشاچی‌ای همچون من که به کارکرد بیش از قالب اهمیت می‌دهم، این نکته مثبتی است. برای مثال در نمایش «هنگامه‌ای که هملت...» دو نمایشنامه مشهور شکسپیر در فضایی سوررئال به گونه‌ای درهم پیچیده روایت شده و به خوبی در خدمت بیان محتوای مورد نظر کارگردان اثر قرار گرفته بودند. اما ... دیدن ادامه » به نظرم می‌آید نمایش «خون به پا می‌شود» جایی بین فرم و محتوا گرفتار شده است و نتوانسته است پایش را روی یکی از این دو پله مستحکم کند. به زبان ساده‌تر برایم این سؤال پیش آمد که اگر این نمایش از نمایشنامه «تیتوس آندرونیکوس» شکسپیر اقتباس نشده بود و اسم شخصیت‌ها چیزهای دیگری بود، آیا در نتیجه‌ی کار تفاوتی می‌کرد؟
- ریتم کار به نظرم خیلی تند می‌آمد. تا می‌خواستم اتفاقات یک پرده را هضم کنم، فوراُ پرده بعدی با بار هیجانی زیادی آغاز می‌شد. به نظرم این شتاب هم روی اکت بازیگران و هم روی شخصیت‌پردازی‌ها تأثیر منفی گذاشته بود. مثلاً برایم باورپذیر نبود که شخصیت خبیثی مانند «آرون» که در طول نمایش از هیچ شرارتی کوتاهی نکرد، چگونه در پایان به پدری دردمند و رقیق‌القلب تبدیل می‌شود که برای نجات فرزندش ضجه می‌زند.
- از بین بازی‌ها، بازی شخصیت‌های تیتوس (خسرو شهراز)، دمتریوس (علیرضا قیدری) و لاوینیا (پانیذ خوش‌نیک) را بیشتر پسندیدم، هر چند زحمات سایر بازیگران هم قابل‌تقدیر است.
- شخصیت آرون دو بار در دیالوگ‌ها از فعل «پاچیدن» در جایی که معنای «پاشیدن» می‌دهد استفاده می‌کند. مطابق اکثر فرهنگ‌های لغت، «پاچیدن» اشتباه نیست ولی مصطلح هم نیست و بیشتر به گویش عامیانه تعلق دارد. برایم جالب بود بدانم آیا تعمدی در استفاده از این کلمه وجود داشت یا نه؟ همچنین آرون بارها از «سرزمین من» صحبت می‌کند و هیچگاه نمی‌گوید این سرزمین کجاست. شاید مصلحتی در کار بوده که گفته نشود آرون، عرب مغربی (زنگی) است.
- نقدی که نمایش به جامعه پدرسالار و ارزش‌های آن داشت تحسین‌برانگیز بود. زنان در این نمایش کنشی ندارند و صرفاً واکنش نشان می‌دهند. هر دو شخصیت زن نمایش(تامورا ملکه گت‌ها و لاوینیا دختر تیتوس) صرفاً آلت دست شخصیت‌های مرد نمایش‌اند و با آن‌ها به مثابه ابژه‌های جنسی رفتار می‌شود. نقد خوب دیگر نمایش به سیرک پست‌مدرن امروزی است که در آن به سر می‌بریم. دنیایی سرشار از خشونت، حکمرانی ایگوهای متورم و نیاز شدید به ارضای فوری یا به تعبیر رابرت بلای، در کتابی به همین نام، «جامعه نیمه‌بالغها».
- در پایان خسته‌ نباشید می‌گویم به مسعود طیبی و گروه نمایش «خون به پا می‌شود» و امیدوارم به زودی کارهای قوی‌تر و جذاب‌تری از این گروه شاهد باشیم.
ساجد جان فدای شما بشم.... من که این سال هرگز یکبار هم ندیدم شما رو.... اما ممنونم از نگاه دقیق شما....بگذارید به حساب شرایط بد و عدم امکانات و بضاعت کم من رفیق جان... امیدوارم شرمنده شما نشوم در آینده
دیروز
البته که این کمبود امکانات فقط مختص به این نمایش نیست.
دیروز
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
رسالت هنر مگر جز آگاهی بخشیدن است
مگر جز تربیت انسان والا هدفی دارد
رسالتی که به مذاق اصحاب قدرت خوش نمی آید ، دیکتاتورها همواره از هنر بیزار بوده و هستند الاّ هنری که توده را تحمیق کند و در بستر قدرت رام سازد
انسان ایده آل دیکتاتورها بز اخفش است
و برای تولید این انسان از هیچ کاری فروگذار نبوده اند ، شکستن قلم و قلم داران و بایکوت و سانسور رایج ترین رفتار حاکمیت های اقتدارگراست
دیکتاتورها کم تحمل اند ، بی طاقت اند
خون به پا میکنند
اثری زیبا به کارگردانی مسعود طیبی عزیز و بازی های دوست داشتنی بازیگرانی چون خسروشهراز نازنین و دیگر بازیگران خوبش که بسیار دیدنی است
انها در ایرانشهر خون به پا کرده اند
سپاسگذار مهر همه دوستان که با تمام بی مهری هایی که میدانم ایستاده اند
سیاسی ترین متن شکسپیر در مواجهه با سبک آوانگارد بر آمده از فرمی با تار و پود مینیمالیستی و این نوید روزهای خوب موج نو نسل جوان تئاتر ایران خواهد بود؛
جسارت کارگردان برای انتخاب این نمایشنامه سنگین و اجرا در قالب فرم ستودنیست؛
بازی درخشان آقایان طباطبایی و شهراز از نقاط قوت اثر محسوب می شود؛
اگرچه این اثر در ذات صحنه یک اجرای مینیمالیستی و خلاق محسوب می شود ولی افزودن برخی جزییات در صحنه و البته ترمیم برخی اکت ها و میزانسنها و مواردی مربوط به جانمایی آکسسوارهای در صحنه می تواند اثر را به سمت بی نقص شدن پیش ببرد که جای باز کردن آن در این مجال بواسطه طویل بودن عرایض از حوصله خواننده خارج خواهد بود ولی اشاره ای گذرا خواهم داشت(نقصانهایی مربوط به طراحی لباس و جزئیات سلاح های سرد و گرم و واقعی تر شدن ماکت سر انسان و یا دست و زبان قطع شده و البته استفاده ... دیدن ادامه » از غذای واقعی و نوشیدنی برسر میز ناهار خوری و یا استفاده از افکتهای صوتی جایگزین و در نهایت استفاده از خون بروی صحنه که خشونت متن را ملموس تر خواهد کرد و ...)؛
نور پردازی اگرچه مکفی به نظر می رسید ولی هماهنگی بیشتر در اسلایس های زمانی تمرکز بیشتری را طلب می کند؛
اگر اثر در ذات آوانگارد است بهتر است در انتخاب موزیک ها و افکتهای موزیکال و بهره مندی از گروه کُر بواسطه انسجام صحنه دقت بیشتری صورت گیرد و از این ظرفیت برای تولید هیجانات روحی و روانی مخاطب بیشتر بهره برد؛
دراماتورژی اثر با وفاداری به متن و پیوند آن به معظلات روز کشور از نقاط مثبت این تئاتر می باشد؛
با توجه به حساسیتهای کارگردان خوب اثر و ممارستهای ایشان قطعاً اغلب این موارد در اجراهای آتی بهبودی حاصل خواهد کرد و شاهد اجرایی یکدست و منسجم تر خواهیم بود(چون دوست دارم یکبار دیگر این اجرا را برای شب های آخر ببینم)؛
در کل بواسطه سلیقه سیاسی بنده و البته اجرای اثر در قالب فرم ، عین ٨٠ دقیقه این کار را لذت بردم و تبریک و خسته نباشید من برای جناب طیبی و گروه خوبشان.
ممنونم
۵ روز پیش، چهارشنبه
آقا خدا رو شکر آنقدر دوستان بد نوشته بودند من اجرای یکشنبه رو که خریده بودم تصمیم گرفتم با همه عشقی که به جناب طباطبایی دارم نرم اما با جمع بندی شما گمان میکنم که خالی از لطف نباشه
۳ روز پیش، جمعه
دوست بزرگوار جناب لهاک : برای بنده بواسطه دیالوگهای شکسپیری و تسلط در بازی ها و اجرای آوانگارد کار جذابی بود، البته هر کاری به نسبت نواقصی دارد ولی ممکن است این نواقص که در این تئاتر بیشتر جزئی بود و مربوط به طراحی صحنه و آکسسوار بود در اجراهای پیش رو ... دیدن ادامه » برطرف گردد و از سویی دیگر سلیقه و نوع انتخاب مخاطب در این اثر می تواند نظرات را به سمت منفی یا مثبت سوق دهد؛ البته کیفیت خوب سالن و صندلی و اجرای بدون تأخیر و تأثیر کمتر مزاحمت عکاسان و عدم صدای موبایل تماشاگرنماها و فاکتورهایی از این دست بر تمرکز در حین تماشا می افزاید که در این اجرا این تیک ها رعایت شده بود؛
امیدوارم لذت ببرید ولی مطمئن باشید از آن اجرای ٢شنبه در مورد آن اثر کذایی که مشترک مشاهده کردیم بسیار بهتر است.
ارادتمندم❤️❤️❤️❤️
۳ روز پیش، جمعه
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
به نظر من بازیها واقعا قوی بود و بازیگران تسلط خیلی خوبی روی نقششون داشتند تغییراتی که در قسمتهای اولی نمایشنامه اصلی داده شده بود را من دوست داشتم خصوصا قسمتی که مربوط به جانشینی امپراطور روم بود و صحبتهایی که اونجا شد و همچنین اون قسمتی که تیتوس داره سخنرانی می کنه (تئاتر درس میدهد)که به متن اصلی اضافه شده بود را هم من دوست داشتم
لباس رومی ها به نظرم خوب نبود اما لباسهای گاتها خوب بود و تغییرات قسمت انتهایی نمایشنامه به نظرم مبهم شده بود البته من چون نمایشنامه اصلی را خوانده بودم می فهمیدم چی به چی شد ولی کسانی که بدون مطالعه به دیدن این تئاتر میامدند احتمالا متوجه نمی شدند چه اتفاقی افتاد و این قسمت جایی که لاوینیا با چوب داره اسم کسانی را بهش تجاوز کردند و مثله اش کردند را می نویسه خیلی مشهود بود
.البته کارگردان با نشان دادن قسمت دستگیره ... دیدن ادامه » هارون قبل از نشان دادن انتقام تیتوس این مشکل را حل کرده بود
در کل کار خوب و قابل دفاعی هستش
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
به نظرم با توجه به اینکه اجرای روز اول بود و همیشه کم و کاستی در اجرای اول مشاهده می شود تسلط بازیگران فوق العاده بود و حتی میشه گفت که بازی ها واقعا قوی بود . طراحی لباس ها ، گریم واقعا بی نظیر بود ولی در دکور نقص هایی دیده میشد و بعضی بازیگران دیالوگ های طولانی داشتند که شاید اگر یکم کمتر می بود بهتر می شد. در کل اگر سقف امتیاز از ۱۰ بود من به این اجرا نمره ۸.۵ رو می دادم چون بیشتر از هرچیز بازی قوی بازیگران و القای داستان در وهله اول در درجه اهمیت بالایی برای من قرار داشت و اعتماد به نفس و تسلط بر نقش در اجرا مخصوصا اجرای اول در بازیگرانی چون آقای اشراقی ،شهراز، طباطبایی،جباری، و خانم مقصودی واقعا تحسین برانگیز بود .
من کار رو ندیدم، ولی این عقب نشینی مخاطب رو نمیپسندم که اجراهای روزهای اول رو، اجراهای تمرینی لحاظ میکنه
گروه اجرا باید تمرینات کافی پیش از اجرا داشته باشن و روی صحنه بهترین اجرای خودشون رو ارائه بدن
۲۳ اردیبهشت
آقای غیوری نازنین
درود
خیلی وقت بود کم پیدا بودین
کار قابل ثبت نظر نمی‌بینین یا مشغله زیاده
به هر صورت جاتون خالیه همیشه در اعلام نظر
موفق و سلامت باشد
۲۳ اردیبهشت
"پارسا یزدی" عزیز :
پس منتظر متن شما هستیم. ممنون

"محسن جوانی" گرامی :
ممنون از اظهار لطف شما. متاسفانه کم تر فرصت میکنم کار ببینم، و چون مثل قبل همه کامنت ها رو نمیرسم بخونم، کمتر حس و حال بحث و صحبت دست میده
۶ روز پیش، سه‌شنبه
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
نمایش خون به پا میشود به نظرم مشکل اساسی در ریتم داشت و گاها شاهد بودیم اغلب موقعیت ها یکنواخت اجرا میشد که بیش از اندازه کند و خسته کننده بود و یک نکته دیگه به نظرم میزانسن ها و حرکات بازیگر ها به اون شکلی ک باید دراماتیزه نشده بود ورود و خروج شون از صحنه میتونست بهتر و زیباتر صورت بگیره .
رضا تهوری، رضا غیوری و میلاد طیبی این را خواندند
سپهر، امیر مسعود و فرزاد جعفریان این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خرید بلیت این نمایش، به نویسندگی شهرام احمدزاده، کارگردانی مسعود طیبی و با بازی خسرو شهراز، ندا مقصودی، امین طباطبایی، ایمان اشراقی و ... امروز (سه شنبه) ساعت ۱۲، با تخفیف روزهای نخست آغاز خواهد شد.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید