تیوال نمایش پیانیستولوژی
S3 : 22:17:35
  ۲۵ بهمن تا ۰۷ اسفند ۱۳۹۶
  ۱۸:۰۰
  ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه
 بها: ۳۵,۰۰۰ تومان

: سهند خیرآبادی
: محمد نیازی
: مهسا غفوریان، مهدی ضیاءچمنی، مجتبی شفیعی، میلاد قنبری، میترا عسکری، پویا غازی، رضا رجب‌زاده، محمدرضا لبیب
: مسعود حکم‌آبادی

: فرزانه امیدوار، امیرعطا صفرلی، محمد ندرتی، نادیا نظام‌دوست، هانیه طیبی، امین مشکل‌گشا، سحر دولت‌آبادی، بهینا طهماسبی، سمانه ماروسی، نوید عباسی، مریم تقدیسی، میلاد طاهرعزیزی، محمدصادق غلامیان، میلاد ادیب
: میلاد قنبری
: آرش خیرآبادی
: سید جواد رحیم‌زاده
: وحید ممیزی
: شهاب افتخاری
: امیر حسین غفاری
: محمد نیازی
: جواد علیخوییان
: سید محمدصادق طباطبایی
: زینب رشتی
: ندا کوهی
: سیدرسول حسینی
: علی فلاحت
: مایده تجعفری
: رضا رضایی، علی فلاحت، صالح کامرانی
: سجاد خسروی‌کوچ
: علی عباسی
: امیرمحمد فرمان
: پویا غازی
: علی پالیزدار

تلفن هماهنگی و رزرو:
 ۰۹۱۹۷۱۳۸۳۱۷

- پرافتخارترین نمایش سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تیاتر فجر
- کسب تندیس «نمایش برگزیده»
- کسب تندیس بهترین «موسیقی»
- کسب تندیس بهترین «طراحی صحنه»
- تقدیر شده در بخش «کارگردانی»
- تقدیر شده در بخش «بازیگری زن»

پیانیستولوژی روایت‌گر یک دگرگونی تاریخی است. طبق تاریخ، قرون وسطی پس از فروپاشی، جای خود را به یک جنبش فکری به نام «رنسانس» می‌دهد. جنبشی که عقل، حاکم مطلق آن بود. «باخه»، راهبه‌ی بزرگ کلیسا و مسوول تفتیش عقاید، به صورت مخفیانه در حال تدوین نقشه‌ای است که قرون وسطی را به همین مسیر بیاندازد. در طرفی دیگر، «ایوان» و «یوهان»، دو پیانیست چیره‌دست، می‌خواهند کاری کنند که حکومت پس از قرون وسطی، به دست هنرمندان بیافتد. در این میان، زنی محسور در آینه نیز وجود دارد. «ماریا». زنی که برای‌اش هیچ چیز مهم‌تر از تداوم حک

مکان

خیابان طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، جنب خانه هنرمندان، تماشاخانه ایران‌شهر
تلفن:  ۸۸۸۱۴۱۱۵_۸۸۸۱۴۱۱۶

گزارش تصویری تیوال از نمایش پیانیستولوژی / عکاس:‌ رضا جاویدی

... دیدن همه عکس ها »

اخبار وابسته

» پیش‌فروش بلیت نمایش «پیانیستولوژی» آغاز شد

آواهای وابسته


«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال
دیشب موفق شدم نمایش را ببینم.نمایش زیبایی بود،کاری قوی با بازی های قابل قبول،بجز خانم غفوریان که در نقش باخه بسیار خوب ظاهر شدند،مجتبی شفیعی در نقش یوهان نیز به خاطر بازی روان،تسلط بر نقش و تن صدای عالی بسیار خوب از عهده‌ی نقش برآمده بود.موسیقی بسیار عالی بود و طراحی صحنه هم به نظرم از نقاط مثبت این نمایش بود،اشکالاتی جزئی میتوان به کار وارد دانست از جمله صدا و سیستم صوتی،و اینکه در یکی دو مورد از الفاظ و عبارات عامیانه ی امروزی استفاده میشد که شاید گاها موجب خنده ی تماشاگران میشد ولی به نظرم برای این نمایش و این سبک کار،موضوعیت نداشت و نیازی به استفاده از آنها نبود،در پایان خسته نباشید میگم به گروه و آقای نیازی به خاطر این نمایش و اجرای زیبا.
امشب کار رو دیدم. خسته نباشید میگم به همه گروه. خصوصا خانم غفوریان با لحن، صوت و اکت فیزیکی فوق العاده و حرفه ای شون.کار درون مایه عالی و عمیقی داشت. ریتمش هم مناسب بود. البته سطح بازی بازیگرها متفاوت بود و همه به خوبی باخه نبودند. دکور هم به نظرم می تونست بیشتر روش کار بشه. ولی واقعا لذت بردم از اجراتون و پیام های با ارزشی ازش گرفتم. دمتون گرم.
این تاتر توی مشهد چند شب اجرا داشت غفلت کردم ندیدم حالا که نظرات دوستان اینجا میخونم پشیمون شدم که نرفتم
۰۵ اسفند ۱۳۹۶
حتمن بعد از موفقیت اشون توی جشنواره مجددن در مشهد برنامه خواهند داشت ؛ اتفاقن من هم به یکی از دوستانم در مشهد توصیه کردم برای دیدن نمایش
۰۶ اسفند ۱۳۹۶
چون اصولا تاتر های موزیکال در مشهد جالب نیست برای همین دیدم نسبت به این تاتر هم منفی شد
۰۶ اسفند ۱۳۹۶
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
انسان رو به سمت اسارت ببرین، به سمت رهایی میره
به سمت رهایی ببرید، خودش به سمت اسارت میره
به سمت هیچ چیز ببرید، خودش به سمت هیچ چیز میره

سال ها قبل در مشهد، تیاتر را با نمایش های مهسا غفوریان و مهدی ضیاچمنی شناختم و تیاتربین شدم.
پیانیستولوژی را بسیار دوست داشتم. شروعی بسیار خوب و جذاب با سیر روایی شیوا از تقابل مذهب، سنت و علم ومدرنیته و خروج از قرون وسطی به رنسانس. نمایشنامه حرف زیادی برای زدن دارد و دیالوگ‌ها قابل تامل است.
طراحی صحنه و دکور،طراحی لباس ، میزانسن ها و موسیقی کار بسیار عالی بود و بازی مهسا غفوریان هم تحسین برانگیز.
مشکلات صوتی به خاطر استفاده از هاش اف وجود داشت اما قابل چشم پوشی هستند. یکی از مشکلات دیگر هم حجم زیاد دودی ست که استفاده شده و درست به سمت تماشاگران می آید که ممکن است آزارتان دهد.
به طور کلی، دیدنش را پیشنهاد ... دیدن ادامه » میکنم.
یه دیالوگ بود که یوهان در مورد هنرمندهای بی هنر میگفت یادتون هست؟؟
۰۶ اسفند ۱۳۹۶
در حال حاضر حضور ذهن ندارم، اما اگر یادم اومد حتما مینویسم براتون
۰۶ اسفند ۱۳۹۶
ممنونم از لطفتون
۰۹ اسفند ۱۳۹۶
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خود هنرمند بودن جرم هست
انسان ها مثل فنر باید تو فشارشون گذاشت تا جهش کنند و رها شوند
هرچی رو از انسان گرفتیم به سمت آن چیز رفت
انسان هیچ است و به سمت هیچ میرود
منشا هنر خیال است و دنیای هنر زیبایی است
هر چیزی در جهان یک هویت معنوی دارد که با انسان حرف میزند
عقل به دنبال قدرت است
کلیسا خود انسان است
عقل و صنعت کلیسا رو از بین میبره
فکر میکردم روز به روز از پیامبران کم میشه و به قدیسکان افزوده میشود ( وقتی کم عقل بودم)
فهمیدم تقدیر خود انسان است و به دست انسانه وقتی با عقل و علم مرگ ٢ ساعت به تاخیر افتاد( وقتی عقلم نیمه بود)
فهمیدم بدون من او ( کشیش اعظم ) نیست و بدون اون من نیستم ( وقتی عقلم زیاد شد)
موقعی که آسمان یقین و جبروتشو از دست داد و به آسمان شک پیدا کردیم، کلیسا و مذهب قدرتش رو از دست داد
من ( کشیش اعظم ) همیشه شک داشتم به وجود خدا
نمایشی زیبا و جذاب و دوست داشتنی
دنیایی که موسیقی و شعر و حاکمیت هنر در آن باشد دنیایی زیبا و بدون خشونت خواهد بود
در واقع زمان متوقف میشود و انسان با علم به آینده جهان میتوانند سرنوشت جهان و آیندگان را تغییر دهند.
انسان در ورطه انتخاب قرار گرفته است و آینده جهان و انسانها در گرو این انتخاب هست. ٣ مسیر پیش رو انسان قرار گرفته است ١- ادامه همین روند ( قرون وسطی) و تسلط مذهب و کلیسا بر انسان ٢- تسلط عقل بر جهان و صنعتی شدن ٣- حاکمیت هنر و خیال بر جهان
که بازهم خیانت یک انسان ( هنرنمد نما) و بازیچه شدن توسط سیاست و مذهب باعث بوجود آمدن دنیای مدرن و جنگ و قدرت و زورآزمایی در جهان میشود و هنر و هنرمند از بین میروند
صحنه مناظره بین عقل و خیال و تابلو شام اخر
صحنه حرکت ساعت و سلطه صنعت بر کلیسا
بسیار جذاب و دوست داشتنی بود
متن خوب، طراحی های عالی، دکور عالی و لباس های عالی و موسیقی و نور عالی و اکسسوار های عالی
بازی بسیار خوب و جذاب خانم غفوریان که بدن و بیان و حس کامل در خدمت نقش بود
فقط چند نکته بعنوان یک مخاطب تاتر
١- کاش سعی و تلاش در جهت خنداندن مخاطب نمیشد که فضای جذاب کار از بین میبرد
٢- استفاده از الفاظی که به هیچ عنوان به فضای کار نمیخورد و فقط تلاشی بیهوده برای خنداندن تماشاگر بود که به نظرم موفق هم نبود
٣- انرژی و تمپوی درونی بازیگرهای مرد بشدت پایین بود که بر کار تاثیر منفی میزاشت( مخصوصا ایوان)
٤- کاش مسول نگهداری کتابخانه هم ارتباط بیشتری با نقش میگرفت
در ... دیدن ادامه » اخر خسته نباشید به کارگردان و گروه خوب و نمایش جذابتون که همه چی خوب و عالی و دوست داشتنی بود
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
بعد از چند تجربه ی ناخوشایند، دوباره رایحه ی خاص و دل انگیز سن یه تیاتر خوب، حالم رو خوب کرد. با اینکه نسبت به نمایشنامه های ایرانی خیلی بدبینم ولی این نمایش یکی از معدود تیاترهایی هست که از دید من، متن خوبی داشت. بازیها بسیار بسیار عالی بود. میزانسن و طراحی لباس ها هم خیلی خوب بود. تم کار به نمایش مورد علاقه م، مفیستو شباهت هایی داشت. خوشحالم که این کار رو دیدم. از همه ی عوامل این نمایش تشکر می کنم و امیدوارم باز هم تیاتر فاخر اجرا کنند.
بعد از خوندن این همه نظر متفاوت قبل از دیدن نمایش و حالا بعد از دیدن اش نوبت نظر دادن خودم رسید :)
خوب اول از همه به نظر من نمایش متفاوت و قشنگ ودوست داشتنی ای بود
کیفیت صدا احتمالن از قبل بهتر شده چون ضعف هایی که دوستان اشاره می کردن به اون شدت دیده نمی شد ؛ و در واقع بجز یکی دو مورد باقیش قابل قبول بود
بنظرم کمی روایت نمایش ضعف داشت ؛ مثلن راستش دقیق متوجه نشدم ماریا کی بوده ؟ به فرض که با یک طلسم به دنیا برگشت دوباره باخه چجوری فرستادش برگرده تو دنیای خودش و یکسری سوال این شکلی ؛ یا اینکه باخه اصلن چرا مخالف کلیسا بود ؟! اون که تمام قدرتش رو از کلیسا داشت و آخر سر هم بجای کشیش اعظم نشست و ... شایدم مثلن اون دو تا نوازنده رو خواست گول بزنه ولی چه لزومی داشت ؟! خوب از اول میکشتشون :)))‌
میزانسن و طراحی صحنه بنظرم خیلی خوب بود
گریم و طراحی لباس هم عالی ... دیدن ادامه » ؛ با توجه به عکس هایی که توی همین صفحه موجود هست ظاهرن نسبت به اوایل نمایش بهتر هم شده ؛ از جمله اضافه کردن ریش به کتابخوانه دار که انصافن بهتر هم شد :) ؛
بذارید اعتراف کنم شاید دلیل این که نقص های کار ؛ مثل همون ضعف روایی که اشاره کردم ؛ رو نادیده می گیرم و در کل از این نمایش خیلی لذت بردم کار نویی بود که توی تیاتر از این گروه خوب دیدم
علاوه بر موزیکال بودنش ؛ که بار اولم بود تیاتر موزیکال می دیدم و نمیدونستم از این فرم خوشم میاد یا نه که بشدت خوشم اومد ؛ میزانسن و طراحی صحنه و همین طور اجرای گروهی دوستان گروه اجرا برام خیلی جذاب بود
همین طور موسیقی کار برای من جالب بود
هرچند بعضی جاها چیزی از همسرایی ها متوجه نمیشدم در عین حال حتا همون قسمت ها هم از نظر موسیقیایی برام جذابیت داشت .
راستی کاش گفته می شد که کار تم طنز هم در خودش و دیالوگ هاش داره ؛ شخصن دوست دارم قبل از شروع یک فیلم ، تیاتر یا کتاب بدونم قراره با متن جدی روبرو باشم یا محتوایی که توش طنز هم داره ؛ که البته از همون ابتدا مشخص میشه ؛
این نکته رو هم باید اشاره کنم که صدای بازیگرا هم عالی بود انصافن و به قشنگ تر بودن کار کمک بزرگی می کرد ؛ که خوب البته بدیهی هم هست که باید کسانی استفاده می شدند که صدای زیبایی داشته باشند ! ؛
دو تا نکته ی دیگه مونده ؛ یکی اینکه کاش از پیانوی واقعی می شد استفاده می کردن تو صحنه نه یک میز الکی که انگشت ها الکی روش بالا و پایین می شد که خب البته قبول دارم سخت بود ؛ حداقل چیزی شبیه کلید های پیانو اگه رو اون میزها قرار داشت قشنگ تر بود ؛
و نکته ی مهم دیگه اینکه دیالوگ های خیلی خوب و قابل تاملی داشت نمایش
در مجموع خیلی خوشحالم که این اجرا رو دیدم و توصیه می کنم اگر دیدن یک کار جدید و متفاوت رو می پسندین حتمن نمایش رو ببینید .
با تشکر از تمامی اعضای گروه که همه عالی بودند
طراحی صحنه و لباس خیلی خوب بود بطوریکه فضای اون زمان برای مخاطب باور پذیره. بازی همه بازیگران خوب بود بخصوص بازیگر نقش ماریا که بنظرم یکی از نقاط قوت کاره. اجراهایی از این قبیل که خلاقیت در آنها نقش بسیار مهمی ایفا میکنه که ما کمتر از این نوع کارها میبینیم باید بیشتر مورد حمایت قرار گرفته بشن. به این دلیل که تیاتر و همینطور سینمای ما برای پیشرفت لازم داره که ژانرهای مختلف را تجربه کنه. این تنوع برای مخاطب دلنشینه ، گاهی مخاطبان از تکرار خسته میشن. در کل پیانیستولوژی علیرغم ضعفهایی که داشت قابل تحسینه ، به این دلیل که اجراهای موزیکال سخته و قاعدتا نیازمند تجربه بیشتریه . با این وجود این تیم از پس این کار بخوبی بر امدن. پیشنهاد میکنم این کارو از دست ندین.
درود به همه عوامل این نمایش و آرزوی کسب موفقیتهای بیشتر براشون. راستش بر خلاف انتظارم این اندازه که این نمایش تحسین شده، نظر من رو جلب نکرد. به ویژه خود نمایشنامه. من فکر میکنم انتخاب یک آبژه بسیار پرمغز و پرکشش برای پرداختن بهش الزامن به یک متن قوی ختم نخواهد شد. مضامین قرون وسطایی و اصولن تاریخ اون دوره، دستمایه شمار زیادی از کارها بوده و همیشه جایگاه مهمی در ادبیات نمایشی داشته، اما در اصل باید بگم این کار به وضوح نتونسته بود از ظرفیتهای دراماتیک موجود در این بستر استفاده لازم رو ببره متأسفانه. در حوزه طراحی صحنه و موسیقی البته که کار بسیار خوبی به حساب میومد و حجم آکساسوار موجود روی سن و دکور کار همه گویای این مسئله بود که بسیار فکر شده و دقیق کار طراحی انجام شده. از اجرای خانم غفوریان هم باید تمجید کنم اگرچه سایر بازی ها فاصله ی مشخصی با بازی ... دیدن ادامه » ایشون داشت و متوسط بودند. اما شاید در حوزه ی فنی صوت مشخصن کار ضعیف بود. وقتی قرار هست که از هدمیک استفاده بشه و صدا از اسپیکر پخش بشه خیلی بیشتر از این حرفها باید دقت به خرج داد. بارها صداهای اضافه ( حتا از پشت صحنه) در طول کار شنیده شد. صدای شخصیت ایوان تقریبن در حدود 30 درصد نمایش بلندی مشابهی با صدای شخصیت روبروش (ایوان) نداشت و به طور کلی کیفیت پخش صدا هم راضی کننده نبود. در مجموع امیدوارم گروه جوان این کار در مسیر پیشرفت و موفقیت بیشتر قرار داشته باشند همیشه.
پی نوشت:
دوستان تیوالی مدتهاست دیگه نقدهای تند وتیز دیده نمیشه توی صفحه اجراها؟ حالا یا به خاطر این سیستم برجسته/همه هستش که شاید فقط بخشی از ریویوها رو میشه دید و یا اینکه واقعن اون بر و بچه های قدیمی دیگه خیلی فعالیت نمیکنند. چون برام عجیبه، چه اجراهای درجه یکی سالهای قبل میدیدم که اینجا اتفاقن علاوه بر اینکه تحسین هم میشدند اما خیلی باریک بینانه مورد نقد و تحلیل قرار میگرفتند. ( اتفاقی که قطعن برای خود عوامل نمایش هم باید خیلی حسن به حساب بیاد) اما این روزها انگار این بخش کامنتها تبدیل شده به تعریف و تمجید محض!! تیوال مرجع بسیار خوبی بوده همیشه برای انتخاب یک کار، امیدوارم همون فضای همیشگی براش باقی بمونه.
یکی از قدرتمندترین اجراهای امسال بود که نظر فنی حرف های خیلی زیادی برای گفتن داشت
اما همانطور که دوستان دیگر هم اشاره کردند استفاده از میکروفن که چند وقتی است در تماشاخانه باب شده، ضربه شدیدی به اجرا وارد کرد خصوصا اجرایی چنین پردیالوگ و عمیق.
امیدوارم برای شب های آینده این مشکل برطرف شود.
خسته نباشید عرض می کنم خدمت گروه اجرا و دوباره می گویم که اجرایی بسیار قدرتمند بود.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
سبک اجرا، ریتم، لباس و گریم و طراحی صحنه واقعا خوب بودند. به طراحی صحنه اینکار میشه گفت بسیار هوشمندانه و جلوتر و گویا تر از دیالوگ ها در بخشهایی، اما استفاده از میکروفون و جنس صدایی که به گوش میرسید حس کار و میگرفت و بعضی دیالوگ ها اصلا واضح نبودند مخصوصا در دیالوگ های آخر بین باخه و ماریا. و خانم بازیگر نقش "باخه" یعنی راهبه ای تارک دنیا در قرون وسطی ناخن های کاشته شده بلند امروزی داشتند که خوب من بعید میدونم جز طراحی شخصیت نمایش ایشون بوده،البته یک تیزر دیدم از این نمایش که اونجا هم ناخن های این خانم بلند بود اما حد اقل سیاه بودند امشب دیزاین ناخن ایشون ترسناک نبود برق برقی و امروزی بود، البته شاید فقط ردیف های جلویی این را میدیدند به هر حال از نظر بنده مناسب این کاراکتر نبود هر چقدر هم که فانتزی می خواست طراحی بشه، و در کل اون سردی و سنگ ... دیدن ادامه » قلبی که در شخصیت باخه باید بروز میکرد ابدا نشان داده نمیشد و بیشتر ایشان فتانه بودند. البته شاید این چیزی بود که نوشته نمایش می خواست نشان دهد که در اون صورت باور ناپذیری به نوشته وارد است. گذشته از اینها واقعا کار پر زحمت با متنی نچندان ساده و تعداد زیادی بازیگر به بهترین شکل کاری پر معنا را اجرا کردند
سپاس فراوان از همه شما هنرمندان این مجموعه.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
ما در مورد انسان فهمیدیم که برای رشدش باید تحت فشارش قرار بدیم مثل یک فنر فشارش بدیم تا بتواند بجهد
ما فهمیدیم هر چیزی که از انسان بگیریم به سمتش میره
ازش آزادی رو گرفتیم پس به سمت آزادی رفت
ازش قدرتو گرفتیم پس به سمت قدرت رفت
ازش هیچی رو گرفتیم پس به سمت هیچی رفت ،،
اینا همش خوابه...
خوااااب تفسیر خاطرات روزانه ی ماست.
هیچ اعتباری نداره ،
هیچ دنیایی غیر از دنیای مادی وجود نداره...
نترس باخه...
نَ تَرسسس..
کشیش بزرگ: اعتراف بزرگ من اینه
من به این شک دارم که خدایی بین ما انسانها باشه، من یقین ندارم. به وجود بهشت و جهنم یقین ندارم
این آخرین اعتراف منه...
_____________________
ایوان: انسان میتونه سرنوشت رو تغییر بده؟
کتاب بزرگ: سرنوشت در اختیار انسانه.
خرید بلیت روزهای تازه این نمایش، از چهارشنبه ۲ تا جمعه ۴ اسفند، به طراحی و کارگردانی: محمد نیازی و بازی: مهسا غفوریان، مهدی ضیاءچمنی، مجتبی شفیعی، میلاد قنبریو ... امروز (پنجشنبه) ساعت ۱۸ آغاز خواهد شد.
محمد زالی این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خرید بلیت این نمایش، به نویسندگی: سهند خیرآبادی،‌ طراحی و کارگردانی: محمد نیازی و بازی: مهسا غفوریان، مهدی ضیاءچمنی، مجتبی شفیعی، میلاد قنبری، میترا عسکری، پویا غازی، رضا رجب‌زاده، امروز (پنجشنبه) ساعت ۱۶ آغاز خواهد شد.
امیر این را خواند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید