در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال مریم شریعتی | درباره نمایش قاطیغوریاس
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 12:08:06
«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال به سیستم وارد شوید
سید محمدعلى ابطحى، رییس دفتر و یار خاتمی در دوران اصلاحات، مهمان یکشنبه شب نمایش "قاطیغوریاس" میباشند.
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
یادداشت تورج اصلانى، براى نمایش قاطیغوریاس

«غالبا ترس مانع هر مسیر تازه‌ایست. دست‌مریزاد که از مسیرهای تازه نمی‌هراسید گروه جسور و جوان قاطیغوریاس. مانا باشید»

علی صمیمی این را خواند
ناهید حدادی این را دوست دارد
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
آیدین اغداشلو، نقاش و منتقد هنری شب گذشته زنگ گشایش نمایش «قاطیغوریاس» به کارگردانی امیر گیل را در سالن انتظامی خانه هنرمندان نواخت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرگزاری تسنیم «پویا»، نمایش «قاطیغوریاس» با بازی نوید هدایت پور، مهرداد مصطفوى، غزل نعیمى و محسن رستگار، روایتی ابسورد از گمشدگی چهار نفر در ناکجاآباد است. براساس اطلاعات ارائه شده در بروشور نمایش، نام و مفهوم موجود در اثر برآمده از اصطلاح فلسفی است.

آیدین آغداشلو پس از تماشای این نمایش به خبرنگار تسینم گفت:«کار بسیار آوانگاردی است که آدم یا با نمایش می‌رود یا با آن فاصله می‌گیرد. من با نمایش همراهی کردم. نمایش بازی زبانی، صدا و جسم داشت. کاری اصلی نمایش با زبان است. چیزهایی که تکرار می‌شود، چیزهایی که درک نمی‌شود. نمایش بکتی است.»

امیر گیل نیز در پاسخ به اینکه کارکرد معرفی فلسفه قاطیغوریاس چیست، گفت:«بسیاری این فلسفه را نمی‌شناسند. ارسطو در یکی از مباحث مهمش درباره ... دیدن ادامه ›› منطق چیزها و ماهیت وجودی آنها، بحث کرده است که این بحث در فلسفه فارس‌زبانان مهجور است. قصدم این بود که قاطیغوریاس را به عنوان یک موضوع کلی مطرح کنم تا یک آشنایی مختصر برای مخاطب ناآشنا ایجاد کنم.»

وی درباره تاثیر این فلسفه بر نمایش تصریح کرد:«از این منظر بدان پرداخته شده است که مخاطب بیشتر با مفهوم و ماهیت وجودی انسان برخورد داشته باشد تا به گونه‌ای با موشکافی و به چالش کشیدن تعاریف متعارف معمول همگانی از مفهوم انسان مواجه شود و بداند که انسان آن چیزی نیست که می‌بیند بلکه آن چیزی است که نمی‌بیند.»

گیل با اشاره به آثار فرانسیس بیکن، نقاش معاصر آمریکایی که در آن سعی می‌کند آن چیزی که از انسان دیده نمی‌شود را به تصویر درآورد، افزود:«انسان در لایه nام روان و روحیه‌اش یک شاهراه‌های گمشده دارد که انسان آن را نشاخته و پیدایش نکرده است.»

وی با تاکید بر اینکه نمایشش به نوعی شبیه به تابلوهای بیکن است، اشاره می‌کند که تصاویر بیکنی با به پایان رسیدن نمایش بیشتر شکل و نضج می یابد و با وامداری از فلسفه قاطیغوریاس آدم‌های از ریخته افتاده بیکنی را روی صحنه شکل می‌دهد.

نویسنده نمایش «لکه» درباره نوع و جنس طراحی صحنه، آن را در راستای فضاسازی و آن را برای برداشت مخاطب معرفی کرد که در آن قرار است جایی باشد که در عین حال جایی نباشد و با استفاده از نور، بی‌زمانی القا شود.

وی درباره برداشت بکتی آغداشلو اظهار داشت: «بکت و بکین هر دو از یک دوران پسانازیسم می‌آیند که آثارشان هم متاثر از این فضاست. برای همین در نمایشمان یک قطعه آلمانی - سخنرانی هیتلر - داریم. می‌تواند بکتی باشد. هر کسی که این گونه فلسفه و شکل و معنا را نمایندگی کند، می‌تواند نمایش پیرو آن باشد.»

نمایش «قاطیغوریاس» تا پنجشنبه 30 اردیبهشت، هر روز رأس ساعت 21:00 در تالار انتظامی واقع در خیابان طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، ضلع جنوبی باغ هنر، بام خانه هنرمندان اجرا می‌شود.

علاقه‌مندان برای تهیه بلیت می‌توانند به سامانه تیوال مراجعه کنند یا با شماره 88310457 - 88310458 تماس گیرند.
مجتبی مهدی زاده و AliMasoumi این را دوست دارند
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید