آنلاین کمدی کودک و نوجوان
چیدمان
تیوال نمایش بوقلمون
S3 : 01:38:35 | com/org
امکان خرید پایان یافته
۲۵ آذر تا ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
۲۰:۴۵
۱ ساعت و ۳۰ دقیقه
بها: ۶۰,۰۰۰ تومان
زنی صورت خود را پوشانده و با پوشش غریبه ای وارد شهر شده و پشت تمامی حریفان را به خاک مالیده وکشتی گیری غریبه نقل محافل مردم شهر میشود،پهلوان اکبر پهلوان اول شهر احساس خطر میکند وبه دنبال توطئه ایست تا حریف (غریبه) را از میان بردارد.

گزارش تصویری تیوال از نمایش بوقلمون / عکاس: پریچهر ژیان

... دیدن همه عکس‌ها ››

اخبار

›› نمایش «بوقلمون» در ایرانشهر تمدید شد

›› نمایش «بوقلمون» اجرای عمومی خود را آغاز کرد

ویدیوها

مکان

خیابان طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، جنب خانه هنرمندان، تماشاخانه ایران‌شهر
تلفن:  ۸۸۸۱۴۱۱۵_۸۸۸۱۴۱۱۶

«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال به سیستم وارد شوید
خرید بلیت اجرای پایانی این نمایش، پنجشنبه ۱۰ بهمن، به کارگردانی خیراله تقیانی پور و با بازی هدایت هاشمی، علی سلیمانی سرنسری، سیروس همتی، مه لقا باقری و ... امروز (شنبه) ساعت ۱۲ آغاز خواهد شد.
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
خرید بلیت هفته پایانی این نمایش، از جمعه ۴ تا دوشنبه ۷ بهمن، به کارگردانی خیراله تقیانی پور و با بازی هدایت هاشمی، علی سلیمانی سرنسری، سیروس همتی، مه لقا باقری و ... آغاز شد.
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
بازی های جذاب، موسیقی گوش نواز، دیالوگ های ماندگار، هماهنگی اجرا بین صحنه های مختلف و بازیگران همه و همه از جمله دلایلی است که دیدن این تئاتر را به دیگران توصیه می کنم.
این نمایش تمدید شد. خرید بلیت از دوشنبه ۳۰ دی تا چهارشنبه ۲ بهمن، به کارگردانی خیراله تقیانی پور و با بازی هدایت هاشمی، علی سلیمانی سرنسری، سیروس همتی، مه لقا باقری و ... آغاز شد.
خرید بلیت روز یکشنبه ۲۹ دی این نمایش به کارگردانی خیراله تقیانی پور و با بازی هدایت هاشمی، علی سلیمانی سرنسری، سیروس همتی، مه لقا باقری و ... آغاز شد.
خرید بلیت روز تازه این نمایش، سه شنبه ۲۴ دی، به کارگردانی خیراله تقیانی پور و با بازی هدایت هاشمی، علی سلیمانی سرنسری، سیروس همتی، مه لقا باقری و ... فردا (پنجشنبه) ساعت ۱۲ آغاز خواهد شد.
یادداشتی از (جواد مولانیا) :
نمایش بوقلمون در سالن استاد سمندریان مجموعه ایرانشهر به نوشته و کارگردانی خیرالله تقیانی پور این شبها روی صحنه است .نمایشی کمدی که به شیوه نمایشهای ایرانی اجرا میشود.نمایشی با دیالوگهایی مطنطن و پرآب و تاب و نه گزافه گو که اتفاقا بسیار گوش نواز است.
قصه از صحنه پیش از اعدام آغاز میشود و با استفاده از شیوه "فلش بک" به پیشتر بازمیگردد و در زهدان این بازگشت ، شخصیتها و داستانکهایشان شکل میگیرد و چه بسا این فرمِ اجرایی همانند یک بوقلمونِ رنگارنگ و پیش بینی ناپذیر است.
صحنه نمایش همچون میدان بازی است یا شاید گودِ یک زورخانه (با میلهای زورخانه در دو گوشه میدان) و نیز به دو بخش یا به دو جهان نیکی و بدی ، پنهان و پیدا و حرامی و عیار تقسیم میشود.تنها شخصیت "زن" نمایش همچون شهرزاد، قصه را روایت میکند و اوست که هربار شهرزادوار مرگِ بوقلمون را به دِرنگ می اندازد.
آنچه در نمایش بوقلمون روی میدهد (از نظر شیوه کارگردانی و بازیگری) نیاز اساسی و بنیادین اینروزهای تاتر ایران است .میزانسنهای فکر شده ،بازیهای بدون اغراق و ریتم روان این اثر است که نشان از تمرین و تعامل کارگردان و گروه بازیگران نمایش است .نکته ای که گنج گم شده و پنهان این روزهای تاتر حرفه ایِ ماست.توجه کنید به نمایشهایی که با جلسات تمرینی کوتاه و شتابزده روی صحنه میروند و این نه تنها مورد پسند و سلیقه تماشاگران نیست که جامعه تاتر را هم ... دیدن ادامه ›› زخمی میکند.
استفاده از موسیقی زنده و ترکیب بندی بجای سازها ؛ کمانچه ،تار و ضرب زورخانه که این یکی سازی ایرانی اما فراموش شده صحنه های نمایش است ، بوقلمون را هرچه بیشتر ایرانی مینماید.
و طراحی لباس چشم نواز و استفاده درست رنگها که جهان مردان را خاکسری و تنها زنِ صحنه را سرخ رنگ نشان میدهد و این روش ، تلاشی است برای گریز از این گمان که نمایش ایرانی گونه ای نرینه و مردستاست. و حضور پر رنگِ یگانه زن قصه و پیشبرد داستان بدست او این تلاش را کامل و ثمربخش میکند.
به گمان من "خیرالله تقیانی پور" کاگردانی هوشمند و دقیق است که ساز و کار تاتر را نه تنها از نظر کارگردانی که از دیدگاه نوشتن ، بسیار میداند و چنین کارگردانهایی در روزگارِ اکنونِ ما بسیار نادرند.
از این نیز فراتر میروم و افزون میکنم که : از آغاز سال نود وهشت تا به امروز ،نمایش بوقلمون جزو پنج نمایش نظام و شکل مندیست است که دیدم. و مجال این کوته نوشته تنگ تر از آنست که به جزییاتِ بازیگری(که قابل ستایش است) و متن (که از نظر آوا و آهنگ ،قابل اعتنا و اعتماد است)بپردازم.
جوادمولانیا پاییز نود وهشت.

امیر مسعود، غزال م و مونا احمدیان این را خواندند
reza imani و نسرین غلامعلی زاده این را دوست دارند
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
به آگاهی می رسد اجرای نمایش «بوقلمون» در تاریخ دوشنبه ۱۶ دی لغو شده است. بلیت خریداران محترم با حفظ همان کدپیگیری و صندلی به روز دوشنبه ۲۳ دی جابجا شد.
خریداران محترم در صورت تمایل به لغو بلیت و بازگشت وجه لطفا کدپیگیری، شماره کارت و نام صاحب کارت خود را تا ساعت ۱۶ روز پنجشنبه ۱۹ دی به نشانی support@tiwall.com ارسال بفرمایید.
پیرو لغو اجرای روزهای جمعه ۱۳ و یکشنبه ۱۵ دی نمایش «بوقلمون» بلیت خریداران محترم با حفظ همان صندلی و کدپیگیری به ترتیب به روزهای جمعه ۲۰ و یکشنبه ۲۲ دی جا به جا شد.
خریداران محترم لطفا در صورت نیاز به لغو بلیت خود، تا ساعت ۱۷:۰۰ روز یکشنبه ۱۵ دی، با پشتیبانی تیوال به شماره ۰۲۱۶۶۱۷۶۶۳۷ تماس بگیرید.
اونی که باید مردم این شهر رو از خواب بیدار کنه... غریبه نیست
خرید بلیت روزهای تازه این نمایش، از پنجشنبه ۱۲ تا یکشنبه ۱۵ دی، به کارگردانی خیراله تقیانی پور و با بازی هدایت هاشمی، علی سلیمانی سرنسری، سیروس همتی، مه لقا باقری و ... امروز (دوشنبه) ساعت ۱۲ آغاز خواهد شد.
به آگاهی می رسد، اجرای روزهای سه شنبه ۳ و چهارشنبه ۴ دی این نمایش لغو شد. بلیت خریداران محترم با حفظ همان صندلی و کد پیگیری به ترتیب به روزهای سه شنبه ۱۰ و چهارشنبه ۱۱ دی منتقل شد.
خریداران محترم در صورت نیاز به جابجایی یا لغو بلیت خود، لطفا تا ساعت ۱۷ روز یکشنبه ۸ دی با پشتیبانی تیوال به شماره ۰۲۱۶۶۱۷۶۶۳۷ تماس حاصل نمایند.
خرید بلیت سانس‌های تازه این نمایش (روزهای پنجشنبه ۲۸ تا یکشنبه ۱ دی‌ماه) کاری از خیراله تقیانی پور و بازی هدایت هاشمی، علی سلیمانی سرنسری، سیروس همتی، مه لقا باقری، جواد پورزند، وحید نفر، احمد لشینی، محسن زرآبادی، محمد هادی عطایی، حسین شفیعی، میلاد ابراهیمی و... امروز دوشنبه ساعت ۱۲ آغاز خواهد شد.
abbas s6114 این را خواند
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
حسن باستانی یادداشتی کوتاه برای نمایش بوقلمون.
این روزها نمایش بوقلمون نوشته و کار خیرالله تقیانی‌پور با بازی خوب علی سلیمانی، سیروس همتی، مه‌لقا باقری، محمد صادق ملک، جواد پورزند، وحید نفر، سامان دارابی، محمدهادی عطایی، حسین شفیعی و... در تالارچهار سوی تئاترشهر روی صحنه است و اقبال با من یار بود که توانستم این نمایش را ببینم.
هرچند هیچ اثر نمایشی خالی از ضعف و اشکال نیست و هیچ نوشته‌ای بی غلط؛ اما بی‌اقرار می‌گویم که پس از سالها شاهدِ نمایشی در این گونه‌ بودم که به نظرم قابل تأمل و تعمق در حیطه‌یآثار نمایشی‌های ایرانی‌است. از متن و بازی‌های بازیگران و موسیقی زنده و کاربردی‌اش گرفته تا طراحی بسیار ساده و کارآمدِ صحنه و لباس و کارگردانی هوشمندانه‌ی آن، همگی در یک انسجام و همگرایی در مسیر تقویت اثر بکار گرفته شده‌اند. داستان سر راست و عاری از حشو و زوائد بی ربط و بسط و به دور از روشنفکربازیهای متداول و فلسه چینی‌های کسالت بار، به خوبی در مشارکت مخاطب با اثر و فهم او از وقایعِ داستانی و روابط آدمهای آن موقف عمل کرده.
اولین چیزی که در این نمایش توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند، سادگی صحنه و ملزومات آن است. طراح (داریوش پیرو) با آگاهی کامل از نیاز نمایش به فضایی عمومی برای بیانِ مفاهیم خود، به سادگی هر‌چه تمامتر بوده و آن‌چنانکه شاخصه‌ی نمایشهای ایرانیست، متکی بر تخیل تماشاگر در بازسازی فضاهای داستانی و موقعیت‌های نمایشی از طریق روایت و داستان‌گوییشکل گرفته و به پیش می‌رود.
شیوه‌ی اجرای دو سویه‌ی این نمایش (که در عمل با چینش بازیگران در دو سوی دیگر صحنه،همان سنت صحنه‌ی گرد نمایشهای ایرانی را تداعی می‌کند) حاکی از انتخاب هوشمندانه‌ی ... دیدن ادامه ›› کارگردان برای اجرای این اثر بوده و به درستی نیز از این امکان در طراحی خود بهره گرفته به نحوی که به نظر می‌رسد هر فرم اجرایی دیگر چنین قابلیتی را به کارگردان نمی‌داده.
خیرالله تقیانی با نمایش بوقلمون نشان داد که شناخت خوبی از فضای طنز و نمایش‌های ایرانی دارد. اجرایی دیدنی از متنی جذاب و خوش ساخت، با زبانی روان و گاه شاعرانه و موزون و آهنگین، در حد نیاز و لزوم ساختار اثر و البته بی تکلف به دور از تفخر زبانی در قد و قواره‌ی شخصیتهای داستان و طنزِجاری در آن، و البته به اندازه و به دور از هجو و هزل‌، از جمله نکات برجسته و قابل اعتنای متن این نمایش است. تقیانی با آگاهی از عناصر نمایشهای ایرانی، و بهره گیری درست از ابزار بسیار ساده‌ی صحنه‌، و طراحی میزان‌سنهای دقیق، به خوبی توانسته روی مفاهیم اثر تاکید و فضای متنوع ایجاد و مخاطبانش را با خود را همراه کند.
بازی قابل تعمق بازیگران این نمایش نشانگر شناخت آنان از شیوه‌ی بازی در گونه‌های نمایش ایرانی و تبحر آنان در نقش پوشی و ارائه‌ی شخصیتهای نمایش داشته و از هماهنگی قابل توجه‌ای نیز برخورداراند. روانی، یکدستی، بیان درست و انعطاف بدنی مناسب بازیگران با تحلیلی درست از نقشها و گاه با بازیهای استرلیزه و به تناسب موقعیت‌ها و شخصیت‌ها، بعضاً غلو آمیز و طنزآمیز، از نقاط مثبت این نمایش است.از دیگر نکات قابل توجه نمایش بوقلمون، هوشیاری گروه اجرایی در استفاده‌ی به اندازه از عنصر طنز، موسیقی و رقص و همچنین پرهیز از وسوسه‌ی افتادن در ورطه‌ی هجو و هزل و اطوارهای متداول امروز می‌باشد که شوربختانه گریبان‌گیر اغلب آثار نمایشی شده و هدفی نیز جز جذب مخاطب را دنبال نمی‌کند.
در آخر ضمن گفتن دست مریزاد به این گروه، دیدن این نمایش زیبا را به همه‌ی دوستدارن نمایشهای ایرانی توصیه می‌کنم.
حسن باستانی
احسان زیورعالم
چند نکته مثبت نمایش «بوقلمون»

«بوقلمون» اثر تحسین شده جشنواره فجری است که از عمرش یک سال گذشته است؛ اما با وجود گذشت یک سال، باز هم می‌شود نکات مثبت «بوقلمون» را دریافت و آن را الگویی برای نمایش‌های ایرانی خواند.

نمایش «بوقلمون» کاری از گروه نقاب، روایتی است از سقوط پهلوانی پهلوان اکبر خراسانی. طبق این روایت، پهلوان اکبر، پهلون شاخص دوره ناصری با ناجوانمردی و البته حمایت درباریان موفق به حذف تمام رقبای خود می‌شود و بازوبند پهلوانی را به بازویش می‌بندند. اما این نقطه آغاز داستان «بوقلمون» است. تا بدین جای ماجرا در حکایات و داستان‌ها نقل‌ها بسیار است. «بوقلمون» داستان سقوط پهلوان اکبر است، نه ... دیدن ادامه ›› اوج‌گیری او.
«بوقلمون» نام نوچه‌ای است که رفتار بوقلمون‌صفتانه‌اش، او را به چهره‌ای نامطبوع در میان مریدها و نوچه‌های پهلوان اکبر تبدیل کرده است. او در محافل لوطی‌گری‌های این پهلوانان دروغین جایگاهی ندارد و اوج این تضارب زمانی است که پهلوان غریبه‌ای در شهر میان مردم محبوبیت می‌یابد. درباره این غریبه بعدتر درمی‌یابیم که پدرش یکی از همان پهلوانان رکب خورده در جدال با پهلوان اکبر است. این غریبه زنی است که در قامت مردان و برای رسیدن به مقصود خود از «بوقلمون» کمک می‌خواهد، مردی که در یک مورد با وی هم‌داستان است: عداوت با جماعت پهلوان اکبر.

خیراللّه تقیانی‌پور، کارگردان و نویسنده نمایش و گروه نقاب پس از فارغ شدن گروهش از کاوش ترور نادر افشار، مخاطب را در این اثر ترغیب می‌کند تا در ساحت جهان نمایش، یک واقعه تاریخی را دنبال کند، واقعه‌ای که شاید کمتر مورد توجه مدیومی همانند سینما یا تلویزیون قرار گیرد. این مسئله را باید یکی از مولفه‌هایی دانست که «بوقلمون» را مهم می‌سازد و این اهمیت را در انتقال داده‌های گذشته و انتقال آن به امروز باید دنبال کرد.
حسین پاکدل
بوقلمون
ساختار نمایش‌های سنتی و آیینی در برخورد نظری سهل ولی در شکل عملی و اجرایی ممتنع است- فارغ از اشکال مختلف تعزیه یا نمایش‌های برخاسته از آیین‌های محلی یا استوار بر کهن الگوها- آنچه لازم دارد شهری خیالی و همه‌جایی، حاکمی و داروغه‌ای و گزمه‌هایی، پهلوان نامی شهر و تعدادی شاگرد و مرید، بدخواه یا به نوعی کاکارستم شهر، و نوچه‌هایش، بازاری و تعدادی تن‌لش که زالووار به زندگی چسبیده‌اند. مرشدی و قاضی شهر و انبوهی از رعایا که هستند تا شاهدی باشند بر باروری درام. و البته غریبه‌ای مرموز که با بهانه‌ای رمز و رازگونه وارد قصه می‌شود؛ و حالا بستری آماده که درام سر بر بالین پرورش آن گذارد. دیگر بسته به ذوق و سلیقه خالق اثر باید پیش برود، درجا بزند و یا پس‌رفت کند.
خیرالله تقیانی‌پور با بهره گیری از همین نمادها و نشانه‌ها نمایشی ساخته خلاف جهت آن‌چه رایج است. هیچ‌کدام از شخصیت‌های نمایشی بر حسب تعریف تثبیت شده همان نیستند که باید باشند. نه گزمه‌اش آن است که باید نه پهلوانش، نه غریبه‌اش و نه لات‌های آسمان جل بی پناهش و نه حتی مرشد و قاضی‌اش. تنها حاجب‌الدوله‌اش آن است که به باور مدرن باید باشد. شخصیت بوقلمونش چنان با روح و روان و قضاوت‌های عادت شده ما بازی می‌کند که در پایان علی‌رغم خنده‌های و زهرخندهای بیشمار در طول کار چنان حیران میمانیم که تا روزها ذهن و فکر را درگیر می‌کند. بوقلمون نیاز نمایشی امروز ماست. حرف مغفول مانده هنر نمایشی ماست. استواری و محکمی اثر مدیون نوشته و ساختمان درست درام و بعد کارگردانی هوشمندانه، انتخاب دقیق و درست عوامل بویژه بازیگران اثر که خیلی حساب شده درجای خود نشسته‌اند. اگر قرار بر این باشد که نمونه‌ای شاخص و مدلی ممکن برای هنر نمایشی سنتی به همگان نشان دهیم بهتر است شرایطی فراهم شود این اثر در نقطه نقطه کشور در داخل و جشنواره‌های آیینی و مبتنی بر اسطوره‌ها به اجرا درآید. تک‌تک بازیگران بر صحنه بوقلمون ... دیدن ادامه ›› کلاس درس‌اند برای آموختن ظرافت‌های بازیگری شرافتمندانه. بدن‌ها و بیان‌های تربیت شده و آماده همه همراه با موسیقی‌ی به اندازه و حرکات موجز و از پیش فکر شده بهترین نمونه از هماهنگی در آثاری از این دست است. امید که بعد از اجرای موفق آن در تالار چهارسوی تئاتر شهر در فضاهایی دیگر و در زمان‌های متعدد این اثر به صحنه برود تا جمع گسترده تری از این اثر فرح بخشِ عبرت آموز و پرمحتوا بهره ببرند. تنها یک نکته و آن این که به عمد قصه را باز نکردم تا تماشاگر این اثر برود، ببیند و به دنبال جای و جایگاه خود بگردد در این اثر. من تماشاگر کدامم، پهلون اکبر یا رقیبش، مرشد و غریبه، یا حاجب و لوطی و عیاران و یا بوقلمون؟

با احترام
حسین پاکدل
خرید بلیت این نمایش، به کارگردانی خیراله تقیانی پور و با بازی هدایت هاشمی، مهلقا باقری، علی سلیمانی سرنسری، سیروس همتی و ... امروز (سه شنبه) ساعت ۱۲:۰۰ با تخفیف روزهای نخست آغاز خواهد شد.
مینا این را خواند
چه جالب
اول قرار به یک اجرای دیگه نبود؟
بوقلمون که بازاجراست
۱۹ آذر ۱۳۹۸
مرسی مرسی..
چه کامنتای ضد و نقیضی پای برگه نمایش اجرای قبلی هست!!!
فکر کنم با این قیمت کمی صبر کنم بهتر باشه:))
بازم ممنون ❤
۱۹ آذر ۱۳۹۸
ااا من اصلا به جا و قیمتش نگاه نکردم
نه قطعا این قیمت زیاده :)))

درمورد نمایشهای ایرانی به نظرم اساسا باید موضع دیگری گرفت و رفت و دید تا بشه ازش لذتی برد وگرنه داستان و مسئله اونقدر روهست که کنکاشی ایجاد نمی کنه ... راستش فکر نکنم تو خوشت بیاد به نظرم برات داستانهای عمیق تر جذاب تره ... اما بازم خودت بررسی کنی بهتره :)
۱۹ آذر ۱۳۹۸
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
پرندیس کوثری
درباره نمایش بوقلمون (برگه وابسته) i
عالی بود ،کار گروهی بسیار تمیز و جذاب


یکی دو جا کار کمی افت داشت که سریع جمع و جور میشد و دوباره به اوج برمی گشت که در نهایت هیچ اثر منفی از خود به جای نمی گذاشت، برای من که به تازگی به جمع علاقمندان به این هنر زیبای قدیمی پیوسته ام ، جز بهترین کارهایی بود که تا کنون دیده ام

بازی ها همه بسیار خوب و برخی عالی ،دیالگوگها حساب شده مثل تیری که کماندار ماهری رها کند و درست به قلب هدف بنشیند ،گفتنی ها به زیبایی تمام توسط اساتید فن گفته شده ،فقط یک مورد که بسیار دوست داشتم دیالوگی خطاب به تمام مردم ،کنار گذاشتن قهرمان پروری ، رسیدن به دنیای بهتر با تکیه محض بر قهرمان بدست نخواهد آمد .

تکیه بر گذشته بود اما حال را براحتی میشد در آن دید و فهمید

جذابیت دیگر نمایش برای من ،شیوه کاملا سنتی اجرا بود دقیقا حال و هوای معرکه گیران سنتی ... دیدن ادامه ›› را تداعی می کرد ،استفاده از موسیقی کاملا به جا و حساب شده بود

سپاس از تمام عوامل

و تشکر ویژه از جناب تقیانی پور ،بانو مه لقا باقری ، جنابان سیروس همتی ،وحید نفر

آخرین روزهای نمایش را از دست ندهید
"رسیدن به دنیای بهتر با تکیه محض بر قهرمان بدست نخواهد آمد ."
۲۶ دی ۱۳۹۴
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
azarakhsh
درباره نمایش بوقلمون (برگه وابسته) i
درباره نمایش بوقلمون

آدم وقتی اینجا نگاشته های زیبا دوستان رو می بینه از اینکه متنی رو تحریر کنه احساس خجلت می کنه
اما در غالب یه تماشاچی نه تماشگر یا نمایش بین حرفه ای. وقتی این نمایش رو داشتم می دیدم یه جاهایی احساس می کردم داستان در سراشیبی افتاده که ناگهان به مدد بازی خوب و گاها دیالوگ های به جا سیر حرکت اصلی خودش رو باز می یافت و با سرعتی درخور اوج می گرفت و در نهایت یک پایان خوب رو رقم زد، فارغ از این موضوعات این داستان من رو با خودش خیلی جاها برد، از موسیقی سنتی گرفته تا رفتار آدم هایی با گذشت دهها سال رگه هایی از اون رو هنوز در بین مردم کوچه و بازار امروز میشه دید، نا مردی و نامرادی روزگار، روزگار خوشی و دغل بازهای مکار، همدمان پیاله و نارفیقان کارزار، دلیر مردان و زنان روشن دل و پاک سیرت و بیدادگران ماردوش، به اوج رسیدن افراد بی هویت و فرو افتادن عزتمندانه ی بزرگان و... بوقلمون صفتان.
با این نمایش می خندیم، به فکر فرو میریم، تلخند های ناخودآگاه بر چهره مان نقش می بندد، گریه می کنیم، و در اوج نا امیدی به دنبال سپیدی صبح میگردیم که امیدوار شویم برای رسیدن به آنچه که به دنبالش می گردیم.
مریم شریعتی  
درباره نمایش بوقلمون (برگه وابسته) i
بوقلمون
ساختار نمایش‌های سنتی و آیینی در برخورد نظری سهل ولی در شکل عملی و اجرایی ممتنع است- فارغ از اشکال مختلف تعزیه یا نمایش‌های برخاسته از آیین‌های محلی یا استوار بر کهن الگوها- آنچه لازم دارد شهری خیالی و همه‌جایی، حاکمی و داروغه‌ای و گزمه‌هایی، پهلوان نامی شهر و تعدادی شاگرد و مرید، بدخواه یا به نوعی کاکارستم شهر، و نوچه‌هایش، بازاری و تعدادی تن‌لش که زالووار به زندگی چسبیده‌اند. مرشدی و قاضی شهر و انبوهی از رعایا که هستند تا شاهدی باشند بر باروری درام. و البته غریبه‌ای مرموز که با بهانه‌ای رمز و رازگونه وارد قصه می‌شود؛ و حالا بستری آماده که درام سر بر بالین پرورش آن گذارد. دیگر بسته به ذوق و سلیقه خالق اثر باید پیش برود، درجا بزند و یا پس‌رفت کند.
خیرالله تقیانی‌پور با بهره گیری از همین نمادها و نشانه‌ها نمایشی ساخته خلاف جهت آن‌چه رایج است. هیچ‌کدام از شخصیت‌های نمایشی بر حسب تعریف تثبیت شده همان نیستند که باید باشند. نه گزمه‌اش آن است که باید نه پهلوانش، نه غریبه‌اش و نه لات‌های آسمان جل بی پناهش و نه حتی مرشد و قاضی‌اش. تنها حاجب‌الدوله‌اش آن است که به باور مدرن باید باشد. شخصیت بوقلمونش چنان با روح و روان و قضاوت‌های عادت شده ما بازی می‌کند که در پایان علی‌رغم خنده‌های و زهرخندهای بیشمار در طول کار چنان حیران میمانیم که تا روزها ذهن و فکر را درگیر می‌کند. بوقلمون نیاز نمایشی امروز ماست. حرف مغفول مانده هنر نمایشی ماست. استواری و محکمی اثر مدیون نوشته و ساختمان درست درام و بعد کارگردانی هوشمندانه، انتخاب دقیق و درست عوامل بویژه بازیگران اثر که خیلی حساب شده درجای خود نشسته‌اند. اگر قرار بر این باشد که نمونه‌ای شاخص و مدلی ممکن برای هنر نمایشی سنتی به همگان نشان دهیم بهتر است شرایطی فراهم شود این اثر در نقطه نقطه کشور در داخل و جشنواره‌های آیینی و مبتنی بر اسطوره‌ها به اجرا درآید. تک‌تک بازیگران بر صحنه بوقلمون کلاس درس‌اند برای آموختن ظرافت‌های بازیگری شرافتمندانه. بدن‌ها و بیان‌های تربیت شده و آماده همه همراه با موسیقی‌ی به اندازه و حرکات موجز و از پیش فکر شده بهترین نمونه از هماهنگی در آثاری از این دست است. امید که بعد از اجرای موفق آن در تالار چهارسوی تئاتر شهر در فضاهایی دیگر و در زمان‌های متعدد این اثر به صحنه برود تا جمع گسترده ... دیدن ادامه ›› تری از این اثر فرح بخشِ عبرت آموز و پرمحتوا بهره ببرند. تنها یک نکته و آن این که به عمد قصه را باز نکردم تا تماشاگر این اثر برود، ببیند و به دنبال جای و جایگاه خود بگردد در این اثر. من تماشاگر کدامم، پهلون اکبر یا رقیبش، مرشد و غریبه، یا حاجب و لوطی و عیاران و یا بوقلمون؟

با احترام
حسین پاکدل
خانم شریعتی....سلام....عرض ادب و تشکر مرا خدمت باقی عوامل بوقلمون برسانید....بسیار بسیار عالی بود...تشکر فراوان از شما....
۲۹ دی ۱۳۹۴
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید