تیوال نمایش سکوت سفید
S3 : 00:44:19
در ستایش آرامش، سکوت و آزادی ...
خرید بلیت
۴۵,۰۰۰ تومان
٪۲۵ تخفیف
٪۴۰ تخفیف
  ۱۹ آبان تا ۱۹ آذر
  ۱۹:۳۰
  ۵۵ دقیقه
 بها: ۴۵,۰۰۰ تومان

: تام استوپارد
: هوشنگ حسامی
: کورش سلیمانی
: (به ترتیب الفبا) آناهیتا اقبال نژاد، مهدی بجستانی، سامان دارابی، الهه زحمتی، الهه شه‌پرست

: سینا ییلاق بیگی
: مژگان عیوضی
: مجید کاشانی (استودیو دفتر)
: رضا خضرایی
: مصطفی قاهری
: گلناز نویدان
: امین رضا اولیاء، پرستو حق گوی، مهدی زرکشان
: محمدحسن دباغی فرد
: گروه تبلیغاتی بیستون
: کورش سلیمانی

درباره‌ی تام استوپارد:
"سر تام استوپارد" (Tom Stoppard) درام نویس بزرگ معاصر در سال ۱۹۳۷ در شهر زلین چکسلواکی به دنیا آمد اما در همان کودکی همراه خانواده به بریتانیا مهاجرت کرد.
از همان جوانی به روزنامه نگاری پرداخت.
تام استوپارد که از دهه‌ی پنجاه شروع به نگارش نمایشنامه‌های کوتاه رادیویی کرده بود در سال ۱۹۶۰ نخستین نمایشنامه‌ی خود به نام "پیاده‌روی روی آب" را متاثر از نویسندگانی چون رابرت بولت و آرتور میلر نوشت.
مهمترین اثر وی در سالهای نخست نمایشنامه‌نویسی که هنوز هم از بهتربن آثار وی به شمار می آید نمایشنامه‌ی "روزنکرانتز و گیلدنسترن مرده اند" است که در سال ۱۹۶۶ بر مبنای هملتِ شکسپیر نگاشته شده و در همان سال در جشنواره ی ادینبورگ به اجرا در آمد.
او بعدها و در سال ۱۹۹۰ در تنها تجربه‌ی کارگردانی اش در سینما این اثر را با بازی گری اولدمن و تیم راس به فیلم بدل کرد.

استوپارد در تمامی سالهای فعالیت خود علاوه بر تئاتر برای تلویزیون، رادیو و سینما هم نوشته و نگارشِ فیلمنامه یِ آثار درخشانی از جمله: دسپایر ( رینر ورنر فاسبیندر)، امپراتوری خورشید ( اسپیلبرگ)، برزیل ( تری گیلیام)، انیگما ( مایکل آپتد)، شکسپیر عاشق ( جان مادن) و آنا کارنینا ( جو رایت) را یا به شکل مستقل یا مشترک به عهده داشته و جوایز بسیاری از جمله چند جایزه‌ی تونی و یک جایزه‌ی اسکار را دریافت نموده است.
استوپارد در آثار خود معمولا مضامینی چون تعهد اجتماعی، حقوق بشر، سانسور و آزادی را مورد توجه فرار داده است.

از تام استوپارد نمایشنامه های زیر به زبان فارسی ترجمه شده است:
روزنکرانتز و گیلدنسترن مرده اند، بعد از مگریت، بازرس هاند واقعی، مساله ی پیچیده، راک اند رول، آرکادیا، هملت داگ و مکبث کاهوت، سفر و آرامش از نوعی دیگر ...
تام استوپارد هم اکنون هشتاد و دو سال دارد و همچنان به نگارش مشغول است.

یادداشت کارگردان:
گروه تئاتر بیستون با افتخار "سکوت سفید" نمایش تازه ی خود را به پیشگاه شما تماشاگران فهیم تئاتر تقدیم کرده و همچون نمایش های پیشین که با استقبال و رضایت بالای شما عزیزان همراه بود، چشم به راهِ حضور انرژی بخش و همراهی هنرمندانه‌ی شما هستیم.
همراهان نمایش های گذشته‌ی ما خوب می دانند که همراهی و رضایت شما برای ما بهترین پاداش برای تلاش اعضای گروه است.
ضمنا همین جا اشتیاق خود را برای گفتگو، تبادل نظر و بهره مندی از نظرات شما بعد از دیدن نمایش  رودررو در همان محل اجرا و یا اینجا به صورت مکتوب همچون کارهای گذشته اعلام می کنیم.
خلاصه اینکه ملالی نیست جز دوری شما، باقی بقایتان و به امید دیدار  ...


نمایش‌های پیشین از این گروه:
- ناگهان پیت حلبی، باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران، آذر و دی۹۳
- ناگهان پیت حلبی، اجرای دوباره، تماشاخانه سنگلج، فروردین و اردیبهشت ۹۵
- فالومی، سالن اصلی تالار مولوی، مرداد و شهریور ۹۶
- خرده نان، مجموعه تئاتر شهر، تالار سایه، آذر و دی ۹۷

گروه اجرایی نام "سکوت سفید" را برای این اجرا از متن استوپارد با نام اصلی "آرامش از نوعی دیگر" مناسب دانست.

اینستاگرام نمایش

جان براون مردی در آستانه ی میان سالی که گذشته ای عجیب و دشوار را پشت سر گذاشته برای دور شدن از اجتماع خشمگین و رسیدن به آرامش مورد نظرش به بیمارستان بیچ وود پناه می آورد و درخواست می کند که او را بدون هیچ بیماری بستری کنند پرسنل بیمارستان این را نمی فهمند و این آغاز داستان است.
شهر:
تهران

گزارش تصویری تیوال از نمایش سکوت سفید / عکاس:‌ رضا جاویدی

... دیدن همه عکس ها »

اخبار وابسته

» تیزر نمایش «سکوت سفید» منتشر شد

» پوستر نمایش «سکوت سفید» منتشر شد. آغاز پیش فروش بلیت

» کورش سلیمانی تنهایی انسان مدرن را روایت می‌کند

» طراحان نمایش «سکوت سفید» معرفی شدند

» بازیگران «سکوت سفید» مشخص شدند/ اجرا از اواخر آبان

» «سکوت سفید» آماده اجرا می‌شود/سلب آرامش انسان مدرن از خود و دیگری

ویدیوهای وابسته

مکان

حافظ، نوفل لوشاتو، بعد چهارراه رازی، نرسیده به خیابان ولیعصر، کوچه زیبا، پلاک ۱، عمارت نوفل‌لوشاتو
تلفن:  ۶۶۴۸۳۷۴۲


«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال
به من یادآوری شد که آرامش دیگران چیزی نیست که لزوما به ما آسیب برسونه و احترام به خواسته های انسان ها از دوست داشتنشون خیلی وقتها با ارزش تره.

جدای از حس خوب نمایش، مثل همیشه ادب جناب آقای سلیمانی و احترام ایشون به مخاطب خیلی دوست داشتنی بود.
ممنون از زحمت همه دوستان.
- چیزی که من میخام یه معبد برای آدمای بی اعتقادِ
+ مثلِ یه بیمارستان برای آدمایِ سالم...
--------
شماها نمیتونید آدم رو به حالِ خودش بزارید
--------
مشکل اینه من همیشه حالم خوب بوده اگه مریض بودم همه چی روبراه بود

"خلوتی از جنس هیچ"

"تام استوپارد" را امروز یکی از موفق‌ترین و تفکر برانگیزترین درام‌نویسان انگلستان می‌دانند که علاوه بر منتقدان اروپایی و آمریکایی، نظر مخاطبان و تماشاگران بسیاری را نیز درجهان جلب کرده است
سبک او بیشتر به جریان تئاتر ابزورد نزدیک‌ست، همراه با رگه‌هایی از کمدی که بتواند طنازانه و با حربه‌ی کلام، با شوخی و لودگی‌هایی جذاب فضای موردنظرش را بسازد و همچون تجربه‌ی واقعی برصحنه بازنمایی کند.
او تجربیات انسان معاصر را همواره با درآمیختن دغدغه‌های روز، در قالب داستان‌هایی که نقدی رندانه دارد، باشوخ‌طبعی منعکس می‌کند و با تکنیک‌های اجرایی در پرداخت شخصیت‌ها در روند کلی متن، جهان خود را می‌سازد.
استوپارد همواره نگاهی به آرمان‌شهری برای انسان دارد که مملو از صلح و آرامش‌ و آزادی‌ست. و در اغلب نوشته‌های او به نوعی به آن اشاره می‌کند. هرچند نهایتا همان آرمانشهر را نیز برای انسان دست‌نیافتنی و غیرممکن می‌داند.
بنابر آنچه درمورد استوپارد اشاره شد، انتظار می‌رود هراجرایی از نمایشنامه‌های او نیز با قدرتی راسخ و نزدیک به جهان او به صحنه بیاید و بر تماشاگران عرضه شود. جهانی که استیصال انسان را در وضعیت دنیای امروز به‌خوبی نشان می‌دهد.
"سکوت سفید"، که متنی به نام"آرامش از نوعی دیگر" است در تلاش برای ارائه‌ی درستی از ویژگی‌های خاص متن‌های استوپارد و درگیر کردن مخاطب با شخصیت اصلی نمایش، بعنوان انسانی واخورده از اجتماعی که نمی‌تواند کمترین حدی از آرامش موردنظرش را برای او قائل شود، که حتی برای رسیدن به آن آرامش، بی آنکه بیمارباشد، به بیمارستان پناه می‌برد، شکل می‌گیرد، انسانی که رنج جنگ و تجربه‌ی حضور در آن را دارد و تنها نیازمند اندکی زندگی بر وفق مرادست. اما دراین مسیر اگرچه سعی و حسن نیتش روشن‌ست ، توفیق چندانی ندارد چرا که بشدت به تولید ژست‌های ساختگی و کلیشه‌ای، بجای نقش‌آفرینی و اداسازی بجای بازیِ موقعیتی و زیرپوستی، رو آورده و حتی تصنعی‌بودن را در اولین مواجهه منتقل می‌کند. از نظر نگارنده، اجرا بزرگترین ضربه را از همین نحوه بازی و هدایت بازیگری می‌خورد و از همان دقایق اول، ارتباط با شخصیت‌های نمایش، مختل می‌شود.
مهدی بجستانی در صدر این لیست، گویا بواقع از خوابی عمیق، ناگهانی و بی مقدمه، فراخوانده شده تا نقشی را برصحنه اجرا کند، چرا که به نظر می‌رسد کوچکترین موقعیت سنجی برای نقش دکتر نداشته و آنرا بیش از اندازه آسان تلقی کرده‌است. هرچند نقش به چند دیالوگ کوتاه محدود است اما نه قادرست لحن و بیان درستی ارائه دهد و نه در دایره‌ی همگرای بازی‌ها، متحد عمل کند؛ و در تمام چند صحنه‌ی حضور، قطعه‌ای نچسب به اجرا، احساس می‌شود، بازی‌گری که به‌جای غنا به نقش، آنرا سطحی و بی‌اهمیت جلوه می‌دهد.
بازی الهه شه پرست نیز نقطه‌ضعف این اجراست، با سابقه‌ی حضور او در صحنه‌های بسیار، لااقل انتظار می‌رود که دیگر از مبانی بازیگری به حرفه‌ای‌گری رسیده باشد که بداند برای انتقال احساس علاقه و یا شرم و ندامت، میمیک‌های کلیشه‌ای صورت بجز آنکه کاراکتر را از او و مخاطب دور کند، نتیجه‌ی دیگری ندارد و نقش را درحد یک اتود کارآموز تئاتر، تقلیل می‌دهد.
هرچند آغاز خوبی دارد اما از جایی به‌بعد به‌جای پرداخت عمیق بر رابطه‌ی مهم و اصلی پرستار کوتز و جان براون، و ارتباط معنایی و حسی که میان آنان شکل می‌گیرد و دست آخر حتی بیش از هر عامل دیگری، براون را دلزده از موقعیت بوجود آمده می‌کند، به چند اکت شرم و ندامت، من‌من‌کردن و سرپایین افکندن، مختصر کرده و خاتمه می‌دهد. بجای آنکه جنس بازی و پرداخت موقعیت، چنین وضعیتی را به مخاطب منتقل کند.
سامان دارابی ایفاگر نقش جان براون که با تمام نیرو در ساخت تیپی برای کاراکتر اصلی نمایش است ، مقبول‌ به نظر می‌رسد، اما در مواردی از کاراکترش فاصله گرفته و متوسل به تیپ می‌شود تا بتواند تنهایی و عمق رنج جان براون را منتقل کند. تنها بکارگیری یک لحن و بیان برای موقعیت مورد بحث، کافی نیست و حتی منفعل عمل می‌کند که گاهی تصنعی بودن نوع ادای کلمات، به وضوح به پی ساخت کاراکتر، ضربه می‌زند.
هرچند زوج بازی او، خود آنقدر پر ایرادست که ناخوادآگاه تاثیر منفی نیز برای او، به بار می‌آورد.
آناهیتا اقبال نژاد، هرچند نقش کوتاهی دارد، اما سابقه‌ی بازیگری‌اش، بخوبی مشهودست و تعادل را حفظ می‌کند و باحضور چنددقیقه‌ای محکم و مقتدرست. بااین حال بدلیل حضور اکثریت براون و پرستار مگی بر صحنه، موازنه‌ای در کلیت اجرا، برقرار نمی‌شود.
"سکوت ... دیدن ادامه » سفید" ، بیش از آنکه بخواهد از طریق دیالوگ‌ها، به هسته‌ی درونی متن راه یابد، و افسون متن استوپارد را بازنمایی کند، باید چنان در اجرا نفود و جابیفتد که عینیت شایسته‌ی خود را تنها در کلام بازیابی نکند. و فراتر از چینش کلمات و دیالوگ‌ها، عمل کرده و تاثیرگذار باشد. که این مهم چندان دریافت نمی‌شود.
کوروش سلیمانی از کارگردانان دغدغه‌مند و متواضعی‌ست که همواره در سمت تماشاگر و با جدیت پیگیر نظرات و نقدهای آنان‌ست و این ستایش برانگیزست و او را در زمره‌ی کارگردانان محبوب و مقبول قرار می‌دهد، اجرای اخیر او، هرچند در دکور، طراحی صحنه و نور، لباس و گریم قابل قبول است اما در نزدیک‌شدن به ابزورد استوپارد و هدایت و بازیگردانی و جا افتادن نمایش، قابل نقدست. و نمی توان آن را به عنوان اجرایی شگفت‌انگیز محسوب کرد. "سکوت سفید"، اگرچه با محتوایِ تنهایی و اسارتِ انسان امروز در هجمه‌ی مدرنیته و آرامشی مخدوش، و یأسی گریزناپذیر، سوژه‌انگارانه بر صحنه می‌آید اما تاثیرگذاری لازم را، در کشیدن مخاطب به عمق این فضا، ندارد. و بیش از آنکه، اتفاقی اندیشه‌ورز و محرک محسوب شود، اجرایی سرگرم کننده‌است.و فاصله‌ی زیادی تا اجرای پیشین این گروه "خرده نان" که محتوایی عمیق، و بازیِ درخورِمفاهیم متن ارائه می‌کرد، دارد.

نیلوفرثانی
گروه نقد هنرنت

منابع: 1/پیش نویسی از حمید احیاء درباره ی "مسخره‌بازی‌ها"ی تام استوپارد
2/ فیلسوفی در پیله پروانه- تاثیر میراث ادبی انگلستان در آثار تام استوپارد / شهرام زرگر
گاهی شبیه بچه های سرتق و زبون نفهم میشم :))
هر چی بهشون ( با منطق ، با کتک ، با فحش ، با ناز و نوازش و ... ) بگی باز توو کلشون فرو نمیره که نمیره . عین الان که نقدت و نگاهت رو خیلی دوس داشتم ، اما نمایش رو هم خیلی دوس داشتم .
اینجور مواقع هر چی طرف مقابلم بیشتر ... دیدن ادامه » منطقی حرف بزنه ، من بیشتر خودمو میزنم به اون راه :))
۸ ساعت پیش
سلامت باشید :))
۴۶ دقیقه پیش
@بامداد جان :)) اولا کلی کیف کردم از کامنتت و خیلی خیلی قشنگ منظورتو رسوندی و ازت ممنونم که با وجود لذتت از اجرا مطلب منو هم پسندیدی و باعث افتخارمه که چنین نگاهی بمن داری ... چقدر خوبه که حضور تو در مطالب نقد موجب گفتگوی بیشتر و تبادل نظرات می شه .. واین به ... دیدن ادامه » نظر من تاثیر مهم اشتراک نظرات ما بعنوان مخاطبان تئاترهست.
خیلی سپاس از تو و توضیحات کامل و بجا و دقیقت درمورد "نقد" که پراز نکته و آموزه ست و ایکاش بیشتر می نوشتی دراین باره که افراد بیشتری از بهره ببرند و بیاموزند.
@آقا فرزاد جان عزیز کاملا حس و حال شما و جان براون رو درک می کنم و با شما کاملا موافقم که این خلوت گزینی رو شاید اغلب ما نه حتی تازگی، بلکه مدتهاست نیاز داریم و دلتنگش هستیم .. چقدر خوبه که ارتباط خوبی با براون گرفتید اما حقیقتش به نظر من جان براون ازجایی به وضوح درگیر تیپ می‌شه و لحن و دیالوگ گویی‌اش شکلی ساختگی و تصنعی پیدا می کنه ،یعنی با نوع خاصی در بیان، و ادای کلمات و حتی گفتگوهاش با پرستار مگی، می خواد کاراکتری بسازه که در شرایط براون هست. البته شاید از نظر بعضی این تیپ سازی، درخدمت اجرا و متن باشه اما از نظر من ضروت بازی بازیگران دراین اجرا که بتوانند "معنا و موقعیت" هر کاراکتر را بی توسل به "نمودهای نشانه ای " و در حقیقت با کنش از درون خود نقش، ایفا کنند، بسیار مهمه و حتی سرنوشت ساز. و الا که بیان چندتا دیالوگ و دوسه نقش که بی تپق ادا بشه که بهش اجرا و بازیگری خوب اتلاق نمیشه ..نمی دونید چقدر برای خودم غم انگیز بود وقتی این مسئله را در اجرا می دیدم و افسوس می خوردم
خلاصه به دیگه به بزرگی تون ببخشید :))
@سپهرجان ممنونم که مطلبم رو پسندیدی .. آقا همگی بستنی مهمون من :)) مدیونم کردین دیگه :))
۱۷ دقیقه پیش
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
مهرانه مهین ترابی (بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون):

از دیدن نمایش سکوت سفید به کارگردانی کورش سلیمانی بسیار لذت بردم. سکوت سفید با فضای آرام و زیبای خود ما را ساعتی از فضای زندگی عادی جدا کرد. دست همه ی عوامل درد نکند. به شما توصیه می کنم به دیدن این نمایش بیایید و فرصت را از دست ندید.
یادآوری: از تماشاگران محترم تقاضامندیم که برنامه ی خود را طوری هماهنگ کنند که حتما ۳۰ دقیقه قبل از اجرا در عمارت نوفل لوشاتو حضور داشته باشند. سپاسگزاریم.

همچنین به اطلاع می رساند, پیش فروش بلیت نمایش سکوت سفید به کارگردانی کورش سلیمانی و بازی آناهیتا اقبال نژاد، مهدی بجستانی، سامان دارابی، الهه زحمتی، الهه شه‌پرست برای روزهای یکشنبه ۳ تا سه‌شنبه ۵ آذرماه، از ساعت 12 روز چهارشنبه,29 آبان ماه آغاز شده است.
تماشاگرانی که به اجراهای قبل دیر رسیدند ، برای امروز، چه ساعتی حضور داشته باشند؟
۱۲ ساعت پیش
با سلام
شما و تمامی عزیزانی که به دلایل مشابه موفق به تماشای نمایش سکوت سفید نشده اند, لطفا از ساعت 19 در عمارت نوفل لو شاتو حضور داشته باشند.
۱۲ ساعت پیش
متشکرم
۹ ساعت پیش
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
اهالی محترم تیوال؛ تماشاگران فهیم تئاتر؛ این شب ها با وجود همه ی فشارهای خردکننده ای که قامت تئاتر ما را می خواهد خم کند و متاسفانه اجرای برخی از همکاران عزیز ما را متوقف کرده، ما با تمام وجود، با عشق و به امید دیدار و رضایت شما عزیزان همچنان "سکوت سفیدِ" مان را بر صحنه برای شما عزیزان اجرا می کنیم ...

با مهر و درود؛ کورش سلیمانی
کورش علیانی ( نویسنده و پژوهشگر):
می دانی آقای براون؟ تو بزرگ شده ای و آن دنیای بیرون هنوز دنیای تصادف اتومبیل و جنگ و سیل است.
تو بزرگ شده ای و باید بتوانی مسئول باشی، عاشق باشی، زندگی کنی.
فرار از جنگ، فرار از خانواده، فرار از خاطره، فرار از مسئولیت، راه خوبی نیست ...
می خواهید تئاتر خوب ببینید؟ بازی خوب؟ کارگردانی خوب؟ متنی که برای سر پا شدن نه دست به دامن لودگی و شوخی جنسی باشد و نه دست به دامن اداهای لوس فیلسوف نمایانه؟
یک شب بروید عمارت نوفل لوشاتو، نمایش سکوت سفید را ببینید. من دیدم و لذت بردم.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید


مرتضی علی عباس میرزایی ( فیلمساز):
سکوت سفید کاری ست که ما را به فکر کردن وادار می کند و به نظرم این اتفاق خوبی ست. سکوت سفید "میزانسن" دارد ... بازیگران روی صحنه خیلی زحمت کشیدند، کارگردان روی نمایش کار کرده ... من از دیدن این نمایش خیلی لذت بردم و پیشنهاد می کنم شما هم این کار را ببینید و از دیدنش لذت ببرید.

آرش رضایی و امیرمسعود فدائی این را خواندند
سینا ییلاق بیگی و نفیسه نوری این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید

رضا معطریان ( عکاس):
من مریض نیستم و فقط یک تخت می خواهم

آرامش تفسیر پذیر است ومعنی آن می تواند به اندازه تمام آدم های این کره خاکی متفاوت و غیر قابل درک برای دیگری باشد .راهی را که تو برای رسیدن به آرامش طی می کنی لزوما مورد تائید دیگری نیست و تو این تو هستی که در سکوت از آن لذت می بری . این روزها تهران را برف سفید پوشانده، نمایش "سکوت سفید " کار دوست خوبم کورش سلیمانی در عمارت نوفل لو شاتو بر روی صحنه است. قصه سکوت که در آرامش روایت می شود . دعوت می کنم به تماشای سکوت سفید بروید.



برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خرید بلیت سانس‌های تازه این نمایش به کارگردانی کورش سلیمانی و بازی آناهیتا اقبال نژاد، مهدی بجستانی، سامان دارابی، الهه زحمتی، الهه شه‌پرست روزهای یکشنبه ۳ تا سه‌شنبه ۵ آذرماه، فردا چهارشنبه ساعت ۱۲ آغاز خواهد شد.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
بهنام تشکر(بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون):
از دیدن نمایش سکوت سفید خیلی لذت بردم. در این روزگار همه ی ما نیاز به خلوت و سکوتی داریم که در آن با خودمان تنها باشیم، فکر کنیم و از آن لذت ببریم. اگر می خواهید یک نمایش خوب ببینید و می خواهید یک نمایش واقعی ببینید از شما دعوت می کنم حتما نمایش سکوت سفید را در عمارت نوفل لو شاتو ببینید.
امیرمسعود فدائی و امیر مسعود این را خواندند
علی جباری و سینا ییلاق بیگی این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
مازیار فکری ارشاد (نویسنده و منتقد سینما و تئاتر):
"سکوت سفید" اجرای تمیز و شسته رُفته ای ست. بازی بازیگران نمایش خیلی خوب است. طراحی صحنه و موسیقی این کار از نقاط مثبت دیگر آن است و با اینکه تام استوپارد آن را در اصل برای تلویزیون نوشته اما کارگردان با مهارت آن را برای صحنه تنظیم کرده است. دیدن این نمایش را به علاقمندان تئاتر توصیه می کنم.
امیر مسعود این را خواند
میثم هنزکی و سینا ییلاق بیگی این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
جمال رحمتی (کارتونیست):
به واسطه ی فضایی که خودم در آن کار می کنم _ کاریکاتور _ کارهایی که ریشه در طنز دارد را بیشتر می پسندم البته سکوت سفید صرفا نمایشی طنز و کمدی نیست اما در این نمایش نوعی کمدی ابسورد دیدم به این شکل که از جایی مثل بیمارستان استفاده ای غیرمعمول می شد و این یک اصل در طنز و کمدی ست ... کار، کار فوق العاده ای بود، شبیه کارهای دیگر کورش سلیمانی و شبیه خودش ... دیدن این نمایش را شدیدا به علاقمندان تئاتر توصیه می کنم. سکوت سفید کاری ست که بارها و بارها می توان دید ...
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
سلام دوستان ... شما که غریبه نیستید، این روزها تئاتر ما و تقریبا همه ی تئاترهای روی صحنه ی همکاران عزیز ما در تماشاخانه های دیگر به دلایلی که می دانید و نیز عدم امکان هرگونه تبلیغ، خبررسانی، گفتگو و دعوت در فضای مجازی با چالش جدی حضور تماشاگران در سالن مواجه است. در چنین شرایطی، شما اهالی تیوال که همواره از بهترین تماشاگران و موثرترین معرفی کنندگان نمایش های ما بوده و هستید، حتی فراتر از گذشته می توانید در کنار ما در جهت بهتر شدن شرایط، اثرگذار باشید ...

اگر هنوز نمایش ما را ندیده اید، تشریف بیاورید و "سکوت سفید" مان که با توجه به ده ها نقد و نظر هنرمندان و تماشاگران حرفه ای تئاتری که با لطف در مورد نمایش نوشته و در صفحه ی نمایش موجود است، مورد تایید بسیاری از شما در همین روزهای نخست اجرا قرار گرفته را در روزهای پیش رو ببینید و ساعتی مهمان ... دیدن ادامه » آرامش و هنر باشید ... اگر هم دیده اید لطفا همچنان چون همیشه، سایر دوستان علاقمند را به تماشای آن دعوت کنید ....در آخر امیدو.ارم این حمایت، حضور و همراهی شما هرچه زودتر به صورت عینی در سالن نمایش ما و البته دیگر سالن های نمایش دیده شود ... این روزها همه ی ما _ هنرمندان و تماشاگران حرفه ای تئاتر _ باید برای روشن ماندن چراغ های صحنه تلاش کنیم ... با تشکر فراوان و ارادت و امید بسیار ...
دقیقا! در چنین روزهایی بیایم؟
۴ روز پیش، دوشنبه
جناب موسوی کیانی سلام ... ممنونم که ما را همراهی می کنید. بابت سال گذشته هم ببخشید احتمال زیاد ندیده ام ... ممنون از نگاه تان به کارهای گروه ما و امیدوارم از دیدن نمایش ما چون بسیاری از تماشاگران راضی شوید ... بعد از دیدن نمایش خوشحال می شوم نظرتان را در صفحه ... دیدن ادامه » بخوانم. در پایان ضمن سپاس مجدد امیدوارم کار دوستان ما را هم که نام بردید تماشا کنید چون واقعا همه ی ما گرفتار این شرایط ناخواسته ایم و نیازمند همراهی تان ... پاینده باشید ...
۳ روز پیش، سه‌شنبه
جناب سلیمانی عزیز..
از اثرتان لذت بردم..
منتظر آثار درخشان از تیم تان هستم.
۲ روز پیش، چهارشنبه
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
مخاطبین گرامی
خرید بلیت سانس‌های تازه نمایش سکوت سفید به کارگردانی کورش سلیمانی و بازی آناهیتا اقبال نژاد، مهدی بجستانی، سامان دارابی، الهه زحمتی، الهه شه‌پرست برای روزهای چهارشنبه ۲۹ آبان‌ماه تا جمعه ۱ آذر، از روز یکشنبه ۲۶ آبان‌ماه, آغاز شده است.
همچنین به اطلاع می رساند,عزیزانی که به هر دلیلی امکان تهیه بلیت از سایت محترم تیوال را ندارند, می توانند با مراجعه حضوری به عمارت نمایشی نوفل لوشاتو, بلیت تهیه نمایند.
سینا ییلاق بیگی و رضا تهوری این را خواندند
نفیسه نوری این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
[ مکانی امن ... فارغ از دنیاوارگی و اجتماع عصیان زده ... در جستجوی آرامش گم شده ]

برشی ابسورد از زندگی فردی مجهول الهویه بواسطه رهایی از بند فشارهای روزمره مبنی بر احقاق حقوق فردی ، شأن انسانی و بُعد روانی او.

زاویه دید و قلم تام استوپارد نمایشنامه نویس فقید بریتانیایی در رابطه با فردیست ملول از جامعه متراکم و وحشتناک جنگ زده که با زبان رهایی و بی بندی در پی آزادی ساده و بدون دغدغه فکریست.

شاید پناه او به بیمارستانی که زمانی به آن تعلق خاطر داشته به عنوان نقطه ای امن برای شخصیت اصلی نمایش راه فراری موقتی از فشارها و در بند بودن فکری و اجتماعی باشد اما در آنجا نیز تعهدات اجتماعی و قوانین وضعی دست بردار نیست و شخصیت در گزند این آفت متصور از فشارهای روزمرگیست.
دلبستگی براون به مَگی به مرور نوعی ارتباط بی آلایش و خالص را ایجاد می کند تا هر دو فارغ از وظایف تحت اجبار با هم گپ و گفت های ساده و صمیمی رقم بزنند اما همواره دلایلی برهم زننده در چارچوب اجتماعی وجود دارد تا این سرای بنانهاده از مهر و محبت ساده و بی افاده بی تعادل شود، و پس از مدت زمانی کوتاه آن نقطه امن ذهنی که در تجسد محیطی و فیزیکی حلول یافته به ناامنی و گریزگاهی ناگزیر بدل گردد.

در دنیای بی عشقی تحمل اجتماعی دریده از خشونت و کلانشهری که ریتمی تند و تکراری از زندگی تصنعی را برای افراد منبسط می کند گاهی محلی امن چون یک کافی شاپ یا خانه ی مادربزرگ یا برای این قصه یک بیمارستان می تواند آرامش را برای شخص ولو موقتی به ارمغان آورد، آرامشی که از منظر روانی از احتیاجات مبرم و بنیادی هر شخص برای تحمل زندگی صنعتی و ماشینیست، آرامشی که او را از ورطه تکرار برون آورده و فرد را به تنفس هوایی تازه برای زنده بودن روحش اثربخش کند.

انتخاب نوع موزیک از آثار بیتلز و برای پرده پایانی استفاده سبک جاز و ترانه ای از لویی آرمسترانگ به موازات این رهایی و جستجوی نقطه ای سفید در بین سیاهی و هیاهوی جمعیتی خود اثباتیست بر پرداخت صحیح جانمایه نمایشنامه.

طراحی صحنه و لباس با تم رنگی سفید اگرچه با نام نمایش قلاب می شود و آرامشی چشم نواز را بساط می کند ولی در این سفیدی محض اضطرابی نهان در پس زیبایی های ظاهری نهفته است که با روند تکوینی و هدایت قصه به پرده آخر رفته رفته نمایان می شود و راز هویتی شخصیت بر اساس قوانین نمایان می شود گویی این اسم و رسم تا زمان زنده بودن بر گردن هر شخص منکوب است و گریز از آن بمثابه گریز از دنیاست.

بازی ... دیدن ادامه » های درخشان و به اندازه خانم اقبال نژاد و آقایان بجستانی و دارابی و خانمها شه پرست و زحمتی لذت فراوانی را برای مخاطب به ارمغان می آورد.

اثری با نظم و شخصیت که مترادف با نام و اخلاق فروتنانه کارگردان جناب کوروش سلیمانی متولد شده و روزهایی پاییزی را برایمان تئاتری می کند که ناامیدی در شهر چون سایه ای سیاه خود را گسترانده است و این نقطه سفید کور سویست برای رهاسازی از بند این کلانشهر طاعون زده.

شیمی بدن بواسطه گوشت و پوست و استخوان ظریف است و روح آدمی منطبق بر حوزه تعریف فیزیکِ حرکتی بدنبال سادگی و مسیرهای کوتاه و دوری از موانع است لذا ترکیب این دو همواره خیال کردن می خواهد و فرار از ظلمت به سمت ناحیه نورانی از پیچیدگی انسان معاصر می کاهد و او را از علم سیاست بدور می کند ، و این عاملیست که از بطن و نهاد بشر سرچشمه می گیرد و غیرقابل انکار است.

بسیار لذت بردم از این سادگی و پویایی نمایش و شخصیت وزین و محترم کارگردان جناب آقای کوروش سلیمانی و اعضاء محترم اجرایی گروه بیستون و بازیگران خوب اثر و صمیمیت موجود در سالن.

در این شب های سرد و ملتهب از این تئاتر خوب حمایت کنیم و صندلی هایش را پرکنیم و یکساعت خود را از بند چه و چه ها رها کنیم ، زیرا واژه محض زندگی ساده و سفید است و چپاول ها و چارچوب های وضعی مدون برای انسان مدرن او را در ورطه حرص و آز و تشدید منیتها و تکرار قرار می دهد.
چقدر در این روزهای بسیار سخت تئاتر به این نظرات دلگرم کننده نیاز داریم ... جه خوب دیدید ... افتخار ما این است که برای چون شمایانی تئاتر اجرا کنیم ... ممنون رضا بهکام عزیز و ممنون از همه ی دوستان .... خودمانی بگویم؛ ما بعد از ماه ها به امید میزبانی شما در ضیافتی ... دیدن ادامه » که به ستایش آرامش و سکوت و آزادگی برپاساخته ایم و نیز مواجهه ی چشمان مشتاق شما و نمایش مان به صحنه آمدیم ... اما در همین آغاز راه متاسفانه به دلایلی که همه می دانیم ( از جمله مهمترین اش عدم امکان تبلیغات در اینستاگرام و بسیاری راه های مجازی ) "سکوت سفید" ما، نمایشی که به اذعان شما و بسیاری از دوستان ( بیش از چهل نقد و نظر مثبت در همین صفحه از تماشاگران حرفه ای و صاحب نظران تیوال موجود است ) شایسته ی تماشاست چنین مهجور مانده ... امیدواریم در روزهای آتی شاهد حضور همراهان و دوستان بیشتری باشیم چراکه ما با حضور شماست که می توانیم صحنه را حفظ کنیم ... ممنون که سایرین را هم دعوت به دیدن نمایش ما کردید ... و آخر اینکه چه خوب که در نوشته تان به موسیقی لویی آرمسترانگ و بیتلز اشاره کرد... پاینده باشید ...
۴ روز پیش، دوشنبه
ارادتمندم دوست نازنینم جناب کوروش سلیمانی❤️
تئاتر را از شما یاد می گیرم.✨
۴ روز پیش، دوشنبه
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
سلام عزیزان و همراهان گرامی؛ بی مقدمه عرض کنم ... راستش را بخواهید در این روزها که همه از بروز اتفافاتی که معیشت ما را متاثر ساخته، شوکه شده ایم خجالت می کشم شما را به تماشای تئاترمان دعوت کنم .... اما بدانید ما تصمیم داریم در صورت وجود شرایط حداقلی اجرا ، به امید خدا برایِ شما و برایِ ستایشِ "آرامش، سکوت و آزادی" به همراه یارانم بر صحنه بمانیم ... "تئاتر" مظلوم ترین نهاد اجتماعی_ فرهنگیِ این سرزمین است، بی توجهی به آن و تنها رهاکردن اش در شرایط سخت، از سوی ما فرزندانش که زندگی مان را همین تئاتر روشن و پرنور کرده، اوج بی معرفتی ست ... پس انشاالله همچنان برای شما بر صحنه خواهیم آمد ... و شخصا با اندکی شرم و البته با امید بسیار شما را دعوت می کنم که در کنار ما باشید ... با احترام و ارادت؛ کورش سلیمانی
سکوت باید کرد در برابر این همه رنج ، این همه درد ..
سکوت باید کرد در برابر هجمه ی ناله های سرد ..
و سکوت باید کرد در مقابل این موج بلند بی عاطفه گی ، بی مهری ..
مادران چشم انتظار ، چشم انتظار مُردند ..
و پدران از غم ، سر به سینه ی تراب بردند ..
این بود پاداش خون ..
دهه ی فریاد گذشته است رفیق !
دهه ی سکوت است ..
سکوت بر این سرنوشت تلخ ..
سکوت ... دیدن ادامه » بر این طاعون سکوت ..
سر بریده مان در تشت طلا ..
و تاریخ برابرمان سکوت خواهد کرد ، مردمانی اینچنین شوربخت ...

۵ روز پیش، یکشنبه
چرا تا الان رو نمیکردی میثم جان ؟؟
خیلی قشنگ بود .
و تاریخ برابرمان سکوت خواهد کرد ، مردمانی اینچنین شوربخت ...
۵ روز پیش، یکشنبه
هعییییی محمد جواد جان
کاش یه روز از عشق بگویند و بگوییم و ته دلمان غنج برود از خوشی ...
۵ روز پیش، یکشنبه
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
مهدی بوستانی، فیلمساز و کارشناس ارشد ادبیات نمایشی؛

سال هشتاد که با کورش سلیمانی همکلاس دوره ی ارشد ادبیات نمایشی و هم اتاق کوی دانشگاه تهران شدم، نمایشی را در دانشکده به صحنه برد با نام "آرامش از نوعی دیگر" نوشته ی تام استوپارد. حالا او بعد از هجده سال دوباره همان متن را با عنوانی دیگر (سکوت سفید) با پختگی ای دو چندان و گروهی حرفه ای به صحنه آورده است. نمایشی ساده، شریف، محتوامحور و دغدغه مند و به دور از رنگ و لعاب های متظاهرانه ی بیننده گول زن و در عین حال روان و با مختصری طنازی و با اجرا و بازی و کارگردانی ای که نمی خواهد توی چشم ات فرو کند که ببین چه ها می کنم و می کنیم!
تمنای آرامش و رهایی از تحمل اجباری دیگران، مضمونی است که روز به روز ، بیش از پیش معنا می یابد در زندگی ی بشر امروز و برای چون منی در این ایام، همذات پنداری با "جان براون" ... دیدن ادامه » چه خواستنی بود و چه لذت بخش دقایق همنشینی اش با "مگی کوتز".
دم ات گرم کورش جان، که به روال این چند ساله، هر سال بی هیاهو و با ایمان به ذائقه ی خود و با نگاهی معطوف به جامعه، تئاتری را به صحنه می آوری که بحمدالله استقبال مخاطب را هم به همراه داشته و خواهد داشت. که هنر و هنرمندی بیش از هر رنگ و جلا و بوق و کرنایی، به همین استمرار و دوام و قناعت معنا می یابد.
مستمر باشی و پر دوام رفیق سالیان.
......

گاهی در زندگی، به دلایل مختلف دوست داریم کسی کاری به کارمان نداشته باشد. نخواهد بپرسد چه می کنی و چه می خوری و کجا می روی و هزار تا از این گونه سوالات که از نزدیکان و اطرافیان و دوست تان مان می پرسیم و واقعا هم ممکن است نیت مان خیر باشد و قصد فضولی و رنجاندن طرف را نداشته باشیم ولی ناخودآگاه باعث می شویم طرف را محبوس کنیم در این خیرخواهی ها و نگران بودن های بی مورد که جان طرف را به لب اش می رساند. ما ایرانی ها هم که احتمالا از این نظر، رکورداریم در جهان، مثل خیلی چیزهای دیگر که رکوردش به اسم ما است الحمدلله.
"سکوت سفید" هم حکایت فردی است از همین قماش به نام "جان براون". کسی که نمی خواهد نزدیکان و اطرافیان خیرخواه اش(!) بدانند کجا است. و دوست دارد در جایی آرام و بی سر و صدا فقط بنشیند و بخوابد و به هیچ چیز فکر نکند و نگران چیزی هم نباشد و نهایتا اگر پا داد، با آدم جدیدی که علقه ای بین شان پیش آمد، دمی دمخور باشد و بس. همین و لا غیر. این که چرا این گونه است و چه بر سرش آمده و چه در سر دارد را باید بروید و ببینید و سر در آورید. ضرر نمی کنید. همه ی ما کمابیش مختصری جان براون ایم. چه بدانیم و چه ندانیم.

مهدی بوستانی
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خرید بلیت سانس‌های تازه این نمایش به کارگردانی کورش سلیمانی و بازی آناهیتا اقبال نژاد، مهدی بجستانی، سامان دارابی، الهه زحمتی، الهه شه‌پرست روزهای چهارشنبه ۲۹ آبان‌ماه تا جمعه ۱ آذر، فردا یکشنبه ۲۶ آبان‌ماه ساعت ۱۲ آغاز خواهد شد.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
تماشاگران گرامی
خرید بلیت نمایش سکوت سفید به کارگردانی کورش سلیمانی و بازی آناهیتا اقبال نژاد، مهدی بجستانی، سامان دارابی، الهه زحمتی، الهه شه‌پرست برای روزهای یکشنبه ۲۶ تا سه‌شنبه ۲۸ آبان‌ماه از ساعت 12 چهارشنبه 22 آبان ماه آغاز شده است.
mina soleimani این را خواند
محمد لهاک ( آقای سوبژه ) و آقامیلاد طیبی این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید