در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
مخاطبان گرامی، پیرو اعلام عزای عمومی، به آگاهی می‌رسد اجرای همه نمایشها و برنامه‌های هنری به مدت یک هفته از دوشنبه ۳۱ اردیبهشت تا پایان یکشنبه ۶ خرداد لغو شد.
با توجه به حجم بالای کاری، رسیدگی به ایمیل‌ها ممکن است تا چند روز به طول بیانجامد، لطفا از ارسال مجدد درخواست خودداری نمایید.
تیوال | نیلوفر ثانی: یادداشتی درباره وضعیت اعلام نظرات تماشاگران تئاتر در تیوال (سایت فرو
S2 > com/org | (HTTPS) 78.157.41.91 : 06:20:20

یادداشتی درباره وضعیت اعلام نظرات تماشاگران تئاتر در تیوال (سایت فروش بلیت)
روزنامه سازندگی سه شنبه 1 اسفند 1402
"تندروهای تئاتر"
مدتی است به نظر می‌رسد که جریانی در فضای اجرایی تئاتر پیش آمده که هر روز نیز گسترده‌تر شده و ابعاد تازه‌ای پیدا می‌کند. هر چند بخشی از آن در طی سال‌های گذشته نیز وجود داشته اما موردی‌ بودن آن، جای طرح چندانی را باقی نمی‌گذاشت اما به نظر می‌رسد چند ماهه‌ی اخیر، این مسئله نه تنها فراوان‌تر و بیشتر شده بلکه با تندروَی‌های عجیبی نیز همراه است.
تیوال به عنوان تنها بستری در فروش بلیت اکثریت تئاترها و حضور کاربران برای انتقال و اشتراک نظرات‌شان درباره نمایش‌ها و گاه بازتاب نقد کارشناسان و یا منتقدان تئاتر، نمونه قابل استنادی از این ... دیدن ادامه ›› جریان است.
فضای تیوال که طی یک دهه گذشته، برای درج نظر و نقد هر کاربر و هر تماشاگری با هر نظری، قابل دسترس است، می‌تواند نماینده‌ای از وضعیت فعلی تئاتر، اعم از کیفیت اجراها، نقدها و نظرات تماشاگران، برخورد و نحوه‌ی تعامل گروه های اجرایی، تاخیرها و کیفیت تماشاخانه‌ها و هر نوع موردی مرتبط با تئاتر باشد.
در این میان، در موارد متعدد و دامنه‌دار، کاربرانی دیده می‌شوند که به‌صورت دسته‌ای و گروهی درباره یک نمایش به تعریف و تمجیدهای اغراق‌شده، غیرواقعی، با جملات مشابه از این دست که " بعد از مدتها بهترین تئاتری که دیدم" و یا " نمایشی عالی، شاهکار و بی‌نظیر"، می‌پردازند که اساسا نوعی ضد تبلیغ بوده و تاثیری بازدارنده دارد. این دست نظرات گروهی که اغلب توسط کاربرانی منتشر می‌شود که تنها چند ساعت از عضویت آنان در تیوال گذشته، هر چند به منظور تبلیغ آن تئاتر و جذب تماشاگر است، اما عملا روشی منسوخ از تبلیغ برای دیگرانی‌ست که به طور دائم به تیوال سرزده و مطالب و نظرات را پی می‌گیرند. هر چند برخی کاربران و یا تماشاگرانی که به ندرت و تنها برای خرید بلیت و یا تماشای یک اثر مشخص، به تیوال سر می‌زنند و با فضای این دست تبلیغات آشنایی ندارند، ممکن است در دام افتاده و بلیت آن اجراها را که در اغلب مواقع ضعیف، ناپخته و آماتورند، تهیه کنند.
جدای از این مورد که هر چند از گذشته نیز وجود داشته و مدتی‌ست به‌دلیل کمتر شدن فعالیت کاربران جدی و دست‌به قلم تئاتر ، نظرات‌شان بیشتر به چشم می‌آید، برخورد قهری و توأم با خشونت گروه‌های اجرایی با تماشاگرانی‌ست که بهر دلیلی از اجرا خوش‌شان نیامده و یا نسبت به آن نقد دارند نیز یکی دیگر از مواردی‌ست که تبدیل به تندروی‌های عجیب و غریب می‌شود. گاهی چندین نفر از عوامل یک نمایش به هر کاربری که اجرای آنان را ضعیف توصیف کرده، با کلامی تند و زننده، حمله می‌کنند و به تماشاگران اتهام تخریب اثر و غرض‌ورزی می‌زنند. در صورتی که در رورانس تمام اجراهای فعلی، گروه اجرایی از تماشاگران می‌خواهد که نظرات‌شان را در تیوال درج کرده و به آن امتیاز بدهند. این تناقض که حتی در هنر و هنرمندان نیز تبدیل به آفتی گسترده شده نیز وجود دارد که عملا تاب شنیدن انتقاد را نداشته و تنها به "به‌به و چه‌چه" رضایت می‌دهند اما مسئولیت هزینه، وقت و توجه تماشاگران را متقبل نمی‌شوند..
با این وجود، پدیده عجیبی که طی چند روز اخیر در تیوال شاهد بودیم، تهدیدهای فردی‌ست که اعلام نمود نماینده گروهی‌ رسمی‌ست که در صددند کاربرانی را که نظرات منفی درج می‌کنند، شناسایی کرده و توبیخ کنند؛ چرا که موجب کاهش شور و نشاط در جامعه و تضعیف جریان تئاتر می‌شوند، این فرد که به نظر می‌رسد برای چنین ادعای عجیب و گسترده‌ای، پشتوانه‌ی محکمی دارد، نشانی دیگر از حضور تندروها در فضای هنری و فرهنگی‌ست که تلاش می‌کنند هر چیزی را به نفع خود مصادره کنند. و چه بی پناه "تئاتر" که محل لگدکوبی این افراط ‌گری‌ها شود؛
که همین اندک فضای محدود برای تبادل و تعامل نظر و گفتگوی تماشاگران تئاتر را نیز غصب و به پادگانی نظامی تبدیل کند.

نیلوفر ثانی

(مطلب فوق بدلیل تراکم مطالب جشنواره فیلم فجر با دوهفته تاخیر منتشر شده است.)
پریروز یکی از کارگزدان های عزیز و جوان و بسیار خلاق را دیدم گفتم داداش چرا تیوال را چک نمیکنی من نظر دادم و سوال پرسیدم!!! خوب در آن هنگامه ی چشم در چشم صادقانه و بی ریا پاسخم را داد و گپی بدی نشد پس از آن فرمود باید فکر کنم ببینم کلا پاسخ دادن در تیوال خوب است بد است!!!!!!! اصلا با ید چه کرد در این مواقع؟؟؟؟؟
گارگردانان عزیز خانم ها و آقایان ما ها عاشق هنر به خصوص نمایش هستیم ما ها در حد اینکه بتوانیم کار خوب و سطحی را تشخیص بدهیم حتی از موسیقی و مثلا نقاشی درکی پیدا کرده ایم چون دغدغه اش را داریم
کارگردانان عزیز همانگونه که اندازه موهای سرمان فرموده اید مخاطب تئاتر نباشد تئاتری نیست خودتان این حرفتان را باور کنید. ماها ساده و پوست کلفت نیستیم ماها عاشقیم اگر بفهمید چه میگویم. یا حق
۰۲ اسفند ۱۴۰۲
نیلوفر ثانی
درود فدایی جان. حقیقت برخورد اون دو سه نفر، یکی فرد اول با تهدیدهاش و بعد کسی که گفتند معلم هستند و طرفداری کردند، برای من اونقدر عجیب بود که به نظرم رسید باید از همین ابتدای طرح و حضور در تیوال ...
نازنین نیلوفر ممنون که به این جزییات اشاره کردی با قلم شیوا و احترام آمیزت
یک نکته مهم رو دلم خواست ضمیمه کنم که کاش هم با دقت نظر بدیم و بنویسیم و هم با دقت نظرات رو بخونیم چون توجه به هر دو میتونه مجال نقد و نظر رو ارتقا بده...
۱۵ اسفند ۱۴۰۲
نیلوفر ثانی (niloofarsani)
زهره سپهریان
نازنین نیلوفر ممنون که به این جزییات اشاره کردی با قلم شیوا و احترام آمیزت یک نکته مهم رو دلم خواست ضمیمه کنم که کاش هم با دقت نظر بدیم و بنویسیم و هم با دقت نظرات رو بخونیم چون توجه به هر ...
درود زهره جان عزیز. کاملا فرمایشت صحیح و متین است.ممنونم که اشاره بجا و دقیقی داشتی. متاسفانه شتابزدگی از آفت های زمانه است. که به آن مبتلاییم.
۱۵ اسفند ۱۴۰۲
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید