در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | فرشید قربانپور: *گاماسیاب ماهی ندارد* ما شاید بزرگترین ملتی باشیم که از جملات قصار اس
S3 > com/org | (HTTPS) 78.157.41.91 : 12:18:57
*گاماسیاب ماهی ندارد*
ما شاید بزرگترین ملتی باشیم که از جملات قصار استفاده می کنیم. چون ایجاز و قصارگویی محبوب ماست. این علاقه و کشش ، در بسیاری موارد خوب است اما در رمان نویسی ، گاهی ضربه هایی می زند. چون اصولن ایجاز و و قصه گویی در تنازع عجیب و حساسی با هم درگیرند.
در چند سال اخیر ادبیات ایران ، رمانهایی منتشر شده که خوب نبوده. اما در بین رمانهای ایرانی ، رمانهای خوبی هم نوشته می شود. البته که سلیقه و جایگاه و زمان و مکان بی تاثیر نیست اما تصمیم دارم هر رمانی را که خوشم آمد ، اینجا معرفی کنم.
ضمن بیان این نکته که از چندین و چند عنصر موجود در رمان مثل روایت ، شخصیت ، فضا ، داستان ، زبان و ... من از همه بیشتر "اندیشه" را دوست دارم. چیزی که در رمان فارسی این سالها ، کمتر دیده شده.

رمان زیبای "گاماسیاب ماهی ندارد" توسط حامد اسماعیلیون پزشک ایرانی مقیم کانادا نوشته شده است. به ماجرا و مکان و زمانش کاری نداریم ، چون با سرچی ساده می توانید درباره اش چنین اطلاعاتی را به دست بیاورید. نکته جالب درباره اندیشه جاری در اثر ، برای من این بود : رمان سرگذشت سه آدم ... دیدن ادامه ›› دست اول و چندین شخصیت وابسته به آنهاست که در رده های بعدی قرار می گیرند. رمان نمایش تاثیر ایدئولوژی روی زندگی تمام این آدمهاست. ایدئولوژی ای که عمومن از آدمهای رده های بعدی ، ساری می شود و آدمهای رده اول داستان را در سختی و سفتی خودش له می کند. آنها را تبدیل می کند و تفکر را از ایشان می گیرد. رمان "گاماسیاب ماهی ندارد" به سادگی به خواننده اش تفاوت تفکر و ایدئولوژی را معرفی میکند. به خواننده می گوید که چیزهای غلط و درست ، همگی یک شکلند. تنها توجیه متفاوت است که آنها را متفاوت می کند.
بیشتر توضیحی درباره این رمان خوب نمی دهم. "گاماسیاب ماهی ندارد" رمان خواندنی دکتر حامد اسماعیلیون را حتمن بخوانید. خیلی مفید خواهد بود