در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | امیرعباس رنجبر: درباره پیتر بروک و آثارش پیتر بروک یکی از بزرگترین کارگردانان معاصر
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 18:53:47
درباره پیتر بروک و آثارش
پیتر بروک یکی از بزرگترین کارگردانان معاصر تئاتر جهان است. وی در سال 1925 در لندن متولد شد و تحصیلات خود را در رشته تئاتر در آکسفورد گذرانید.بروک در سال 1970 مرکز بین المللی پژوهش تئاتر را در پاریس راه اندازی کرد و در این مرکز گروهی از اهالی تئاتر را از کشورهای مختلف گرد هم آورد.پیتر بروک بیش از هفتاد نمایش فیلم و اپرا را کارگردانی کرده است.
کتابهای (فضای خالی1960) (نقطه عطف1987) و اهریمن همانا ملال و خستگی است.1991) از او منتشر شده است. از آثار برجسته او می توان به چند نمونه اشاره کرد (دکتر فاوت )نوشته کریستوفر مارلو,اجرا در سال 1942 لندن رومئو و ژولیت نوشته ویلیام شکسپیر اجرا در سال 1951 بروکسل است.
پیتر بروک به صحنه خالی اعتقاد راسخی دارد، وی معتقد است که دکور عاملی دست و پا گیر و مزاحم است, حتی اگر عناصر فوق العاده زیبایی داشته باشد.در این حالت ذهن و روح تماشاگر را به خود مشغول می کند.
بروک برای ارتباط تنگاتنگ تماشاگر و نمایش به دو روش زیباشناسی صحنه که برای وی ملهم از تئاتر شرق است و تلاشی است برای کاوشی بی نهایت ناب و خالص کاوشی به فرداست ,یعنی به قلمرو(تقدس)عمل می کند و روش دوم توانایی بازیگران در هنگام بر قراری رابطه میان تخیل خلاق خویش با تخیل بالقو تماشاگر است که می تواند حتی چیزهای پیش پا افتاده را به چیزهایی جادویی و سحر آمیز بدل کند.
به اعتقاد بروک,تخیل,نظیر یک عضله است و با بازیهای نمایشی ارضا و برانگیخته ... دیدن ادامه ›› می شود,به طور مثال بازیگر می تواند بطری پلاستیکی را برج پیزا فرض کند و با آن بازی کند بلرزاندش , به آرامی کج و راستش کند و در نهایت واژگونش کند.بروک معتقد است که باید نامرئی را روی صحنه مرئی کرد.بروک سعی می کند که به قلمرو غیر قابل روئیت هر ژست و هر حرکتی دست یابد.او به دنبال کیفیت حرکات نمایشی است و این کیفیات را مقدس می نامد.
بروک در شیوه بازیگری باید دارای ویژگی خارق العاده ای باشند و آن ویژگی(حساسیت) است. دستیابی به حساسیت در گفتار ,در چهره یا در انگشتان دست,آسان است,اما در سایر نقاط بدن که این حساسیت کمتر وجود دارد می توان آن را از طریق تمرینهای طولانی در پاها ,کمر,نشیمنگاه و یا غیره بوجود آورد. حساسیتها همانا درک و تماس هر لحظه بازیگر با همه اندام خویش است.
در مورد بداهه پردازی در بازیگری باید گفت که نظم و ترتیب خاص به خودی خود می تواند هم مثبت باشد و هم منفی می تواند همه در ها را به رویمان باز کند و هم می تواند همه در ها را به رو یمان ببندد.به اعتقاد بروک ,اگر در جستجوی خلاقیت باشیم ,نباید در پی امنیت و راحتی باشیم و هنرمند راستین کسی است که آماده ایثار و فداکاریهای بی شماری برای دستیابی و شکار یک لحظه خلاق باشد.
پیتر بروک کبیر و بزرگ

ممنون امیر عباس جان
۲۵ مهر ۱۳۹۰
فجر،اگه اشتباه نکنم، دو سال پیش قرار بود بروک و گروهش برای اجرای "مفتش بزرگ" به ایران بیاد(برای دومین بار)، اما...دهه پنجاه "اورگاست" در شیراز اجرا کردن.

حمید جان عاشق این فید بکاتم، تاریخ غیر مکتوب دیوار شدی.
۲۵ مهر ۱۳۹۰
مسعود جان. شانس دیدن برخی تئاتر ها را پیداکرده ام که دلم میخواهد بعضی ها را دوباره ببینم.حسرت ندیدن برخی تئاتر ها نیز همچنان با منست : از اصغر اقا کارگر ایران ناسیونال تا ... در همین جا باید از همدوره ای دانشگاهم که در ترم اول سال 58 مرا به دیدن تئاتر ترغیب نمودو باعث پیگیریم تا این زمان گردید ( هر چند خودش از همان تاریخ دیگر ادامه نداد) یادی کنم : " مهرشاد منشی"
۲۵ مهر ۱۳۹۰
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید