تیوال عمومی | اخبار
S3 : 00:22:21
«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال
مارسل پروست به روایت ساموئل بکت | عکس
» مارسل پروست به روایت ساموئل بکت
... دیدن متن »

صالح نجفی از روز دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ماه ساعت ۱۷ دوره جدید درسگفتارهای خود در موسسه پرسش با عنوان «پروست به روایت بکت: زنجیره ی خسران ها» را آغار می کند.
سرفصل مباحث این درسگفتار عبارتند از:
۱. هیولای زمان: قانون‌های حافظه، قانون‌های عادت۲. غیاب سگ‌ها در سیاههٔ فتیش‌ها۳. عذاب عشق: تراژدی آلبرتین ۴. زنجیرهٔ خسران‌ها: پروست و داستایفسکی.
علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در این درسگفتار می توانند با شماره های روابط عمومی موسسه پرسش ۸۸۸۲۲۰۱۰-۸۸۸۳۷۶۴۷ تماس گرفته و یا به وبسایت موسسه پرسش مراجعه کنند. موسسه پرسش در خیابان قائم مقام فراهانی-پایین تر از خیابان استاد مطهری- کوچه شبنم- پلاک ۳ واقع شده است.

مختار بایزیدی و آقای سوبژه (محمد لهاک) این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
هنرمندی که به‌جای سانسور، افکار بزرگانی چون فردوسی، حافظ، سعدی و عطار را تجویز می‌کرد/ مشایخی می‌گفت هنرمند باید نوکر مردم باشد نه حکومت  | عکس
در گفت‌وگو با روح‌الله جعفری مطرح شد؛
» هنرمندی که به‌جای سانسور، افکار بزرگانی چون فردوسی، حافظ، سعدی و عطار را تجویز می‌کرد/ مشایخی می‌گفت هنرمند باید نوکر مردم باشد نه حکومت
... دیدن متن »

خبرگزاری کار ایران (ایلنا):
کد خبر: ۷۴۸۱۷۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱ - ۰۸:۲۰:۴۸A

روح‌الله جعفری (نویسنده، کارگردان، منتقد، پژوهشگر و مدرس دانشگاه) به‌مناسب سومین روز از درگذشت زنده‌یاد جمشید مشایخی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره فرازهایی از فعالیت تئاتری و همچنین روند شکل‌گیری شخصیت فرهنگی‌هنری این بازیگر، گفت: استاد جمشید مشایخی انسانی شایسته و فروتن و فرزندی خلف و قدرشناس ملت بزرگ ایران، و هنرمندی بااخلاق و کاربلد بود که با همه وجود به فرهنگ و هنر این مرزوبوم عشق می‌ورزید. یکی از خصلت‌های انسانی برجسته زنده‌یاد مشایخی، حمایت و دستگیری از عزیزانی بود که در زندگی به مشکل برخورده بودند و او بدون آن‌که قصد خودنمایی کردن داشته باشد، به یاری این عزیزان می‌شتافت.
جعفری ادامه داد: او در حمایت از کار خیر، همیشه پیش‌قدم بود و هر کاری که در این خصوص می‌توانست، انجام می‌داد. به‌یاد دارم وقتی زنده‌یاد مشایخی در فروردین ۱۳۹۳ متوجه شد که گروه تئاتر گیتی قرار است در روز ۲۰ فروردین، عواید فروش بلیت نمایش «من چه‌جوری ممکنه یه پرنده باشم؟» را برای حمایت از هنرمندان بیمار اختصاص دهد، پیامی پر از مهر و محبت نوشت و در آن اشاره کرد که کمک و دستگیری از همدیگر باید در جامعه نهادینه شود. راه پرداختن به این مهم، عشق ورزیدن و طی کردن رسم و رسوم عاشقی به خالق هستی و بعد موجوداتی است که خداوند، خلق کرده است.
این پژوهشگر و مدرس دانشگاه یادآور شد: زنده‌یاد مشایخی بدون آن‌که به من و گروه اطلاع بدهد، این پیام را در اختیار رسانه‌ها قرار داده بود. من بعد از انتشار این پیام بود که دریافتم ایشان به‌صورت خودجوش در این راه، همراه و هم‌قدم با گروه تئاتر گیتی شده و دلش برای هر حرکت خیری که می‌تواند در جامعه باعث خوشحالی مردم شود و گره‌ای را از گره‌های ریز و درشت زندگی آن‌ها باز کند، می‌تپد و در این راستا، پیش‌قدم است. اتفاقاً پیام زنده‌یاد مشایخی را خبرگزاری ایلنا در تاریخ ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ بازتاب داده بود. اگر این پیام را بخوانید متوجه می‌شوید که چرا و به‌چه علت، مردم شریف ایران، او را عاشقانه دوست داشتند و در مراسم تشییع ایشان، حضوری پررنگ داشتند.
سرپرست گروه تئاتر گیتی درباره آشنا شدن جمشید مشایخی با هنر نمایش گفت: مادر زنده‌یاد مشایخی از نوادگان نادرشاه بود و پدر او تحصیل‌کرده آلمان و سوئد بود که در کارخانه مهمات‌سازی پارچین کار می‌کرد. پدر زنده‌یاد مشایخی و دایی‌اش به هنرهای نمایشی و موسیقی علاقه داشتند و هر زمان برای دیدن نمایش به خیابان لاله‌زار می‌رفتند، او را هم با خود می‌بردند. او به‌عنوان تماشاگر، نمایش‌های زیادی را در تئاتر دهقان و یا جامعه‌باربد دیده است. او برای دیدن یک نمایش، لحظه‌شماری می‌کرد و هر بار که به تماشای نمایشی می‌نشست، به این مهم آگاهی بیشتری پیدا می‌کرد که هنر نمایش را بیشتر از سینما دوست دارد.
جعفری ادامه داد: زنده‌یاد مشایخی در تعطیلات تابستان که فارغ از مدرسه و درس خواندن می‌شد، به‌ نوشتن و گاهاً نوشتن نمایشنامه روی می‌آورد که ماحصلش چند نمایشنامه است. او برای اجرای آثاری که می‌نوشت، گروهی از دوستان همسن و سالش را در مجتمع مسکونی پارچین که یک محیط کارگری بود، جمع می‌کرد و با آن‌ها اولین تجربه‌هایش را در حوزه نمایش به عینیت بدل می‌کرد. او در همان محیط، به مدرسه هم می‌رفت.
او تشریح کرد: زنده‌یاد مشایخی بعد از پشت سر گذاشتن تحصیلات ابتدایی، به دبیرستان نظام و سه سال به دانشکده افسری رفت، ولی چون روحیه‌اش با نظامی‌گری جور درنمی‌آمد، در سال ۱۳۳۳ از آنجا فرار کرد و برای پشت سر گذاشتن دوران سربازی، عازم ارومیه شد و پس از پایان این دوره، در سال ۱۳۳۶ به تهران آمد. هم‌کلاسی‌های او در دبیرستان نظام، ولی‌الله شیراندامی و اکبر گلپایگانی (گلپا) بودند.
جعفری در ادامه به مسیری که پس از این اتفاقات پیش‌روی مشایخی قرار گرفت، اشاره کرد و گفت: دایی زنده‌یاد جمشید مشایخی چون می‌دانست که او به تئاتر عشق می‌ورزد، به او گفت که دوستی به نام آقای شهابی دارد که با رییس اداره هنرهای دراماتیک، دکتر مهدی فروغ، دوست است و او را به فروغ برای کار در آن‌جا معرفی کرد. او پس از دیدار با فروغ، خود را برای امتحانی که قرار بود او از آن بگیرد، آماده کرد. این امتحان، اجرای بخشی از یک نمایشنامه بود که او باید آن را اجرا می‌کرد و بعد از موفقیت در آن امتحان بود که به استخدام اداره هنرهای دراماتیک درآمد.
این نمایشنامه‌نویس و کارگردان با اشاره به اینکه «گروه هنر ملی در آن زمان، تنها گروهی بود که به صورت منسجم، کار تئاتر می‌کرد.» خاطرنشان کرد: این گروه قبل از تأسیس اداره‌ی هنرهای دراماتیک شکل گرفته بود. در این گروه، زنده‌یاد شاهین سرکیسیان، عباس جوانمرد، علی نصیریان، زنده‌یاد جمشید لایق و... فعالیت می‌کردند. در بین سال‌های ۱۳۳۵ تا ۱۳۳۸، سرپرست گروه هنر ملی، زنده‌یاد سرکیسیان بود. این گروه اولین برنامه‌ی رسمی که به صحنه آورد، سه نمایش تک‌پرده‌ای به‌نام‌های «محلل»، «مرده‌خورها» و «افعی طلایی» بود که دو نمایش اول را عباس جوانمرد تنظیم برای صحنه و کارگردانی کرد و نویسنده و کارگردان «افعی طلایی»، علی نصیریان بود. در آن زمان، اداره هنرهای دراماتیک در خیابان شاه‌آباد بود. در این اداره، عباس جوانمرد برنامه‌ریزی منسجمی برای راه‌اندازی اجرای زنده نمایش‌های تلویزیونی در تلویزیون ایران کرد. او به‌حق پایه‌گذار اجرای زنده نمایش‌های تلویزیونی است که این مهم را همکاران ایشان که در آن دوره فعالیت می‌کردند متاسفانه به آن اشاره نکرده و نمی‌کنند و یا در این خصوص، سکوت می‌کنند. علت این سکوت و دم برنیاوردن‌ها این است که یاد نگرفته‌ایم قدردان کسانی باشیم که منشا خیر و برکت در زندگی بودند. لذا به جای اینکه همدیگر را دوست داشته و مروج زیبایی در زندگی باشیم متاسفانه بهم بخل می‌ورزیم و حسادت می‌ورزیم.
جعفری تصریح کرد: زنده‌یاد مشایخی برای اولین‌ بار به‌دعوت عباس جوانمرد در نمایشی به‌نام «افعی طلایی» که به‌صورت زنده در تلویزیون ایران اجرا شد، حضور به‌عمل رساند. کارگردان این نمایش، علی نصیریان بود و جوانمرد دکوپاژ و تنظیم آن را برای تلویزیون برعهده داشت. در مصاحبه‌ها و نقل‌قول‌های مختلف، حتا در مراسم تشییع زنده‌یاد مشایخی که در روز شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ در تالار وحدت برگزار شد، سخنران‌هایی که در پشت تریبون قرار گرفتند و در ارتباط با او صحبت کردند، به غلط به این نکته اشاره داشتند که او اولین‌ بار در نمایش «وظیفه پزشک» به کارگردانی علی نصیریان در کسوت بازیگر به ایفای نقشی که به او محول شده، پرداخته و بازی کرده است. این اظهارنظر از اساس غلط است، چراکه نمایش «افعی طلایی» در اردیبهشت ۱۳۳۹ به‌صورت زنده در تلویزیون ایران اجرا شد و اواولین‌بار در این نمایش، کار خود را به‌عنوان بازیگر در این عرصه آغاز کرد. نمایش «وظیفه پزشک» در خرداد همان سال ۱۳۳۹ در تلویزیون ایران به‌صورت زنده اجرا شد و این کار دومین تجربه او است که پشت سر گذاشته است.
او تاکید کرد: تحریف تاریخ، در حال حاضر، متاسفانه به‌دلیل آن‌که انسان‌ها روحیه پژوهشی و پژوهش کردن ندارند، تبدیل به یک امر تکرارشونده، آن‌هم در همه عرصه‌ها شده که باید جلوی آن گرفته شود، وگرنه این رویه غلط، منجر به یک فاجعه ویرانگر می‌شود. این هشدار جدی است که به‌خصوص در عرصه هنرهای نمایشی، بارها و بارها به آن اشاره کرده‌ام و با کارهای پژوهشی که انجام می‌دهم، تلاش کرده‌ام که پرده از این تحریف‌ها و غلط‌های تاریخی بردارم.
این پژوهشگر و منتقد تئاتر در ادامه با بیان اینکه «اجرای زنده‌ی نمایش‌های تلویزیونی در تلویزیون ایران از فروردین ۱۳۳۹ آغاز و تا سال ۱۳۴۵ که تلویزیون ملی ایران راه‌اندازی شد، ادامه داشت» گفت: برای انجام این کار، عباس جوانمرد شش گروه را سامان داد و در این شش سال، شش گروه‌، دائما برای اجرای زنده نمایش در تلویزیون، نمایشنامه‌هایی را که انتخاب کرده بودند، تمرین می‌کردند. بنابراین، در هر ماه چهار نمایش در تلویزیون به‌صورت زنده اجرا می‌شد و دو گروه هم به‌صورت رزرو آماده بودند که به هر دلیلی، اگر یک نمایش اجرا نمی‌شد، نمایش دیگری جایگزین آن کار شود.
جعفری یادآور شد: زنده‌یاد مشایخی در این شش سال با گروه‌های مختلف کار کرد و در تعداد زیادی نمایش، بازی کرد و در بعضی از این آثار، خوش درخشید. حضور در این نمایش‌های تلویزیونی که به صورت زنده اجرا می‌شد، برای او که بازیگر باهوش و خلاق بود، به ‌مثابه فرصتی گران‌قدر به‌حساب می‌آمد که قدر آن را به‌خوبی می‌دانست و توانست به تجربه‌اش بیافزاد و نتیجه این ممارست را در سال‌های بعد که روی صحنه رفت، دید. او از این فرصت به بهترین شکل ممکن استفاده کرد تا توانایی‌های خود را در عرصه بازیگری کشف کند و چون مومن بر کاری که انجام می‌داد، بود، به‌سرعت تبدیل به بازیگری شد که حضورش در صحنه تاثیرگذار بود.
او در ادامه از کارگردان‌های این شش گروه در تلویزیون ایران، یعنی عباس جوانمرد (سرپرست و کارگردان گروه هنرملی)، زنده‌یاد جعفر والی، علی نصیریان (و البته کمی بعدتر، زنده‌یاد عزت‌الله انتظامی با نصیریان در یک گروه قرار گرفت)، زنده‌یاد رکن‌الدین خسروی و زنده‌یاد خلیل موحد دیلمقانی (با هم در یک گروه مشغول به کار شدند)، زنده‌یاد حمید سمندریان و پری صابری (این دو وقتی به ایران بازگشتند، با هم در یک گروه مشغول به کار شدند) و زنده‌یاد داوود رشیدی (پس از بازگشت به ایران) نام برد.
جعفری با اشاره به اینکه «زنده‌یاد مشایخی معتقد بود که نباید در عرصه هنر، مخاطب را فریب داد» گفت: او با همه وجود فریاد می‌زد که انسان‌های حقیر که شخصیت آن‌ها متزلزل است و برای آن‌ها هدف وسیله را توجیه می‌کند، نباید وارد عرصه هنر شوند؛ چون اعتقاد داشت که ساحت هنر، مقدس است و نباید فضیلت آن را آلوده کرد.
کارگردان نمایش «ریچارد سوم اجرا نمی‌شود» با اشاره به دیگر سوابق هنری مشایخی گفت: او در اجرای زنده‌ نمایش‌های تلویزیونی «گنج» نوشته یوجین اونیل، به‌کارگردانی زنده‌یاد رکن‌الدین خسروی (۱۳۳۹)، «باد سام» نوشته استریندبرگ، به‌کارگردانی عباس جوانمرد (۱۳۴۰)، «پلوفت کوچک» نوشته‌ ماریاکل راماشادو، به‌کارگردانی زنده‌یاد حمید سمندریان (۱۳۴۰)، «شوم» نوشته رابرت کفیلین، به‌کارگردانی زنده‌یاد عزت‌الله انتظامی (۱۳۴۱)، «طلسم» نوشته پرویز صیاد، به‌کارگردانی علی نصیریان (۱۳۴۱)، «سیاه» نوشته و کارگردانی علی نصیریان (۱۳۴۲) خوش درخشید.
جعفری تصریح کرد: زنده‌یاد مشایخی اظهار عشق و علاقه‌اش به خدا و بعد تمام موجوداتی که خداوند خلق کرده را همیشه و در همه‌حال، از زبان حضرت سعدی این‌چنین بیان می‌کرد: به‌ جهان خرّم از آنم که جهان خرّم از اوست / عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست.
جعفری تصریح کرد: مشایخی در اداره‌ی برنامه‌های تئاتر به‌عنوان بازیگر در گروه تئاترشهر که زنده‌یاد جعفر والی، سرپرست و کارگردان آن بود، قرار گرفت و مشغول به فعالیت شد و تا آخرین حضور و فعالیت این گروه در عرصه نمایش که مربوط به سال ۱۳۵۷ است، به صورت متعهد، پایبند به گروه تئاتر شهر بود و البته همکاری صمیمانه‌ای با گروه‌های دیگر و همکاران خود داشت. زنده‌یاد مشایخی بیزار از دروغ و ریا و حسد و بخل و تحقیر کردن بود و تا جایی که توانست، این مهم را فریاد زد که برای رسیدن به فردایی بهتر، انسان باید زلال باشد و با صداقت با هم‌نوع خود برخورد کند و در این راه از قدرت سحرانگیز عشق، مدد بجوید تا بتواند مروّج پاکی و زیبایی در این دنیا باشد.
جعفری ادامه داد: او به‌عنوان بازیگر با زنده‌یاد والی در اجرای زنده نمایش‌های تلویزیونی، همکاری‌های زیادی داشت و برای مثال می‌توان به نمایش‌های «سکه» نوشته دیوید پینتسکی (۱۳۴۰)، «آهای کی آنجاست؟» نوشته‌ ویلیام سارویان (۱۳۴۰)، «روغن نهنگ» نوشته‌ یوجین اونیل (۱۳۴۰)، «ویولن‌ساز کره‌مونا» نوشته‌ فرانسوآ کوپه (۱۳۴۰)، «سنگر و خون» نوشته اولیفنت دان (۱۳۴۱)، «مترسک‌ها در شب» نوشته‌ بهرام بیضایی (۱۳۴۲)، «عاشق مترسک» نوشته‌ فیلیس هستینگز (۱۳۴۳) و... اشاره کرد.
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه «در این شش سالی که اجرای زنده‌ نمایش‌های تلویزیونی بدون وقفه در تلویزیون ایران دنبال شد، مردم با هنر نمایش آشنا شدند و مهم‌تر اینکه از این طریق، نویسنده، کارگردان، بازیگر، عوامل مختلف فنی و... به دنیای نمایش معرفی شدند» گفت: این مهم، دستاورد بزرگی است که نتیجه و ثمره آن را وقتی تالار ۲۵ شهریور در مهر ۱۳۴۴ با جشنواره نمایش‌های ایرانی راه‌اندازی شد، می‌توان جست‌وجو کرد.
جعفری خاطرنشان کرد: همان‌طور که پیشتر هم گفتم، زنده‌یاد مشایخی دلش برای خانواده فرهنگ و هنر می‌تپید و با زبان برنّده به دفاع از حیثیت هنرمندان و دست‌اندرکاران این عرصه می‌پرداخت و می‌گفت: چرخ برهم زنم ار غیر مرادم گردد / من نه آنم که زبونی کشم از چرخ فلک. زنده‌یاد مشایخی برای زنده‌یاد داوود رشیدی در نمایش«می‌خواهید با من بازی کنید؟» نوشته مارسل آشار بازی کرد. حضور او در این نمایش کوتاه بود، ولی با قدرت از عهده نقشی که به او سپرده شده بود، برآمد. او در این نمایش، نقش «آقای لوایال» را بازی کرد. این نمایش در سال ۱۳۴۳ در تئاتر کسری به‌روی صحنه آمد.
او یادآور شد: مشایخی در هر فرصتی که به دست می‌آورد به این نکته اشاره می‌کرد که: ما آبروی فقر و قناعت نمی‌بریم / با پادشاه بگو که روزی مقد‌َّر است. او دائماً یادآور می‌شد که هنرمند باید نوکر مردم و خاک پای مردم باشد، نه حکومت. او به آن‌چه که می‌گفت اعتقاد راستین داشت و به‌همین علت است که صحبت‌هایش به دل مردم می‌نشست.
جعفری با اشاره به اینکه زنده‌یاد مشایخی در تالار ۲۵ شهریور، نقش‌های ماندگاری را برای زنده‌یاد جعفر والی در نمایش‌های متعددی که او کارگردانی کرد، بازی کرد که از آن جمله می‌توان به سه نمایش «چوب به دست‌های ورزیل» (۱۳۴۵)، «آوار بر سنگ» (۱۳۵۰) و «نمایش طولانی» (۱۳۵۶) اشاره کرد، گفت: نویسنده‌ «چوب به‌دست‌های ورزیل» غلامحسین ساعدی است. او در نمایش «چوب‌به‌دست‌های ورزیل»، نقش«مشهدی‌علی» و در نمایش‌ «آوار بر سنگ» که نویسنده‌ آن ایرج امامی است، نقش «مصلح» و در «نمایش طولانی» که نویسنده آن منوچهر رادین است، نقش‌های «شیخعلی شاعر و دشتبان» را بازی کرد.
این نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر یادآور شد: به‌یاد دارم در یکی از گفت‌وگوهایی که با زنده‌یاد مشایخی داشتم، به من گفت روح‌الله هر چه در زندگی دارم، از لطف خدا و بعد از مردم است که آن را کسب کرده‌ام. او بارها به این مسئله اشاره کرده که درس انسان بودن را از مردم فرا گرفته است. او به من گفت که همچنان شایق است که اگر فرصتی به‌دست آورد، همچون یک طلبه نوآموز، در محضر اساتیدی چون جناب آقای دکتر شفیعی کدکنی حاضر شود و از ایشان درس معرفت و انسان بودن را بیاموزد. او طلبه بودن برای یادگیری را مرهون از عشق و علاقه‌اش به دنیای نمایش می‌دانست که فرصت کشف‌وشهود برای ناشناخته‌ها را به او می‌داد و تا آخرین لحظه از عمر بابرکت خود، دست از یادگیری برنداشت.
جعفری با اشاره به اینکه زنده‌یاد مشایخی برای عباس جوانمرد در نمایش «آلونک» نقش «مش‌صمد» را بازی کرد، گفت: این نمایش در خرداد ۱۳۴۴ در فستیوال بین‌المللی تئاتر ملل در پاریس، در تئاتر سارا برنارد اجرا شد. گروه هنر ملی در این فستیوال، نمایش‌های «غروب در دیاری غریب»، «قصه‌ ماه پنهان» و «آلونک» را اجرا کرد. کارگردان این آثار ‌عباس جوانمرد بود. زنده‌یاد مشایخی با آن‌که در اجرای تهران همراه گروه هنر ملی نبود و در نمایش «آلونک» حضور نداشت، اما با تلاش زیاد و با تمرین‌های مستمری که پشت سر گذاشت، خود را به لحاظ آمادگی به سایر بازیگران نمایش رساند و رضایت خاطر جوانمرد را به‌دست آورد. در گفت‌وگوها و ملاقات‌هایی که در طی این سال‌ها با عباس جوانمرد داشتم، او یکی از دلایل درخشش زنده‌یاد جمشید مشایخی را در نمایش «آلونک»، اخلاق حرفه‌ای ایشان برمی‌شمرد که به نظم و انضباط در این حرفه اهمیت می‌داد و برای کاری که می‌کرد، وقت می‌گذاشت.
او با بیان اینکه «مشایخی برای پیش‌برد کار شخصی خود جلوی هیچ مدیر و مقامی سر خم نکرد و این نشان از شخصیت مستقل او دارد» گفت: زنده‌یاد مشایخی در این خصوص از زبان «کمال‌الملک» در فیلم زنده‌یاد علی حاتمی می‌گفت: «من خلاقم. بالاترین منصب را دارم. آرزو طلب نمی‌کنم. آرزو می‌سازم».
جعفری با اشاره اینکه زنده‌یاد مشایخی برای زنده‌یاد حمید سمندریان نیز در دو نمایش به ایفای نقش پرداخته است، گفت: این نمایش‌ها عبارتند از «آندورا» نوشته ماکس فریش که در آن نقش «سرباز» را بازی کرده است. این نمایش در سال ۱۳۴۵ در انجمن فرهنگی ایران و امریکا اجرا شد. او همچنین در نمایش «مرده‌های بی‌کفن و دفن» نوشته‌ ژان پل سارتر که در آن نقش «لاندریو» را برعهده داشته، بازی کرده است. این نمایش در سال ۱۳۵۸ در تالار وحدت اجرا شد. نقش‌آفرینی زنده‌یاد مشایخی در هر دوی این نمایش‌ها ماندگار بوده و در اذهان باقی مانده است.
جعفری خاطرنشان کرد: او در سال ۱۳۴۶ برای بهرام بیضایی در نمایش «میراث»، نقش «بزرگ‌آقا» را بازی کرد. «میراث» و «ضیافت» دو نمایش تک‌پرده‌ای بودند که بیضایی آن‌ها را با هم در تالار ۲۵ شهریور اجرا کرد. این اولین تجربه بیضایی در عرصه کارگردانی نمایش صحنه‌ای بود که زنده‌یاد مشایخی با احساس رضایت از این همکاری، همیشه درباره آن صحبت می‌کرد و خوشحال بود که این فرصت را به‌دست آورده که با بیضایی کار کند.
این نویسنده و پژوهشگر یادآور شد: او در سال ۱۳۷۷ در نمایش «شب روی سنگفرش خیس» که زنده‌یاد اکبر رادی نویسنده آن است و هادی مرزبان آن را کارگردانی کرد، حضور پیدا کرد و نقش «دکتر مجلسی» را بازی کرد. به‌یاد دارم که این نمایش را دو بار در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر دیدم و در هر دو بار، زنده‌یاد مشایخی با تبحر از عهده‌ی اجرای نقشی که به آن محول شده بود، برآمد. در یکی از این دو اجرا آقای دکتر آریان‌پور هم آمده بودند. بعدها از او شنیدم که گفت ایشان را من دعوت کرده بودم، چون استادم بوده و برایم مهم بوده که نمایش را ببینند.
جعفری با بیان اینکه «زنده‌یاد مشایخی در بعد از انقلاب، به‌عنوان اولین رییس اداره‌ی تئاتر مشغول به کار در آن‌جا شد.» گفت: او این مسئولیت را پذیرفت که به هنرمندان خدمت کند و در این راه، گرفتار مصلحت‌اندیشی نشد. او با سانسور هنر، مخالف بود و معتقد بود که با سانسور، جامعه بااخلاق و بافضیلت نمی‌شود. او برای ترویج اخلاق در جامعه، راهکار داشت و خود به آن پایبند بود و این راهکار، ترویج افکار بزرگانی همچون فردوسی، حافظ، سعدی، عطار و... بود.



نیلوفر ثانی این را خواند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
چیستی سرمایه داری  ایرانی  | عکس
» چیستی سرمایه داری ایرانی
... دیدن متن »

موسسه مطالعات سیاسی-اقتصادی «پرسش» روز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ساعت ۱۷ میزبان نشستی با عنوان «دولت و سرمایه: سرشت سرمایه داری ایران» خواهد بود.
در این نشست رامین معتمد نژاد استاد اقتصاد بین الملل دانشگاه سوربن به ماهیت و سرشت سرمایه داری در ایران و چگونگی شکل گیری اقتصاد سرمایه دارانه در ایران خواهد پرداخت.

علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در این جلسه می توانند با شماره های روابط عمومی موسسه پرسش ۸۸۸۲۲۰۱۰-۸۸۸۳۷۶۴۷ تماس گرفته و یا به وب سایت qporsesh.com مراجعه کنند. موسسه پرسش در خ قائم مقام فراهانی- پایین تر از خ استاد مطهری-کوچه شبنم- پ ۳ واقع شده است. ورود به این جلسه برای تمامی علاقمندان آزاد و رایگان است.

ابرشیر این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
دوره جدید درسگفتارهای نغمه ثمینی و هاشم آقاجری در موسسه «پرسش» | عکس
» دوره جدید درسگفتارهای نغمه ثمینی و هاشم آقاجری در موسسه «پرسش»
... دیدن متن »

در ادامه درسگفتارهای بهار ۱۳۹۸ موسسه مطالعات سیاسی-اقتصادی «پرسش» دو درسگفتار در روز سه شنبه ۱۷ اردیبهشت ماه ساعت ۱۷ آغار می شوند.

هاشم آقاجری و نغمه ثمینی به ترتیب دو درسگفتار «جامعه شناسی تاریخی ایران در سده بیستم» و «حاکم مشروع٬ حاکم نامشروع: مشروعیت قدرت در چهار تراژدی شکسپیر» را در این روز شروع می کنند.

علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در این درسگفتارهای می توانند با شماره های روابط عمومی موسسه پرسش ۸۸۸۲۲۰۱۰-۸۸۸۳۷۶۴۷ تماس گرفته و یا به وب سایت موسسه پرسش مراجعه کنند. موسسه پرسش در خیابان قائم مقام فراهانی-پایین تر از خیابان استاد مطهری- کوچه شبنم- پلاک ۳ واقع شده است.

مختار بایزیدی این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
رایزن فرهنگی سفارت آلمان در ایران؛ در فرهنگسرای نیاوران  | عکس
» رایزن فرهنگی سفارت آلمان در ایران؛ در فرهنگسرای نیاوران
... دیدن متن »

فرهنگسرای نیاوران در اجرای جشنواره ها و کنسرت ها ی بین المللی خوب عمل کرده است فولکر ردر رایزن فرهنگی سفارت آلمان در ایران گفت: هنر و فرهنگ راه خود را می‎یابند و ارتباطی که کشورها از طریق هنرمندانشان با هم ایجاد می‎کنند زبان دیگری جز زبان سیاست دارد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد آفرینش های هنری نیاوران فولکر ردر رایزن فرهنگی سفارت آلمان  در ایران  که برای اجرای چندین پروژه فرهنگی ، دیداری با سید عباس سجادی مدیرعامل بنیاد فرینش های هنری نیاوران داشت در حاشیه این دیدار، با ذکر این مطلب که فرهنگسرای نیاوران به لحاظ برخورداری از امکانات مناسب،  محل خاصی به شمار می‎رود گفت: امیدواریم بتوانیم هنرمندان تراز اول آلمانی را با همکاری هنرمندان ایرانی برای اجرای برنامه دعوت کنیم تا شاهد برنامه‎های مشترک فرهنگی هنری میان دو کشور باشیم.

وی با اشاره به فعالیت‎های بنیاد آفرینش‎های هنری نیاوران در زمینه برگزاری رویدادهای مهم فرهنگی و هنری افزود: قطعا در زمینه موسیقی، تئاتر و هنرهای تجسمی، پتانسیل زیادی برای همکاری وجود دارد. آنچه که فرهنگسرای نیاوران تا کنون در اجرای آن  بسیار خوب عمل کرده است برگزاری کنسرت ها و جشنواره های خوب در زمینه   موسیقی بین المللی بوده است . از این رو فکر می‎کنیم اگر بتوانیم نوعی تعامل میان موزیسین‎های ایرانی و آلمانی برقرار کنیم بهترین برنامه ممکن را می توانیم در اینجا داشته باشیم.

فولکر ردر  همچنین در خصوص نمایشگاه پوسترهای موسیقی ایران در دهه ۵۰- ۱۳۴۰که در گالری شماره یک فرهنگسرای نیاوران  برپاست اظهار داشت: آنچه تعدادی از این پوستر ها می گویند ارتباط  افراد شهیر و سرشناسی از آلمان با ایران در آن زمان بود که برابم بسیار جالب است. امروز هم تمام تلاشمان را می‎کنیم که بتوانیم هنرمندان برجسته آلمانی را به ایران دعوت کنیم.رایزن فرهنگی سفارت آلمان  در پایان صحبت هایش همچنین اتفاق‎ها و تنش‎های سیاسی بین کشورها را در برگزاری رویداد‎های مشترک فرهنگی بین کشورها بی تاثیر دانست و گفت: هنر و فرهنگ راه خود را می‎یابند و ارتباطی که کشورها از طریق هنرمندانشان با هم ایجاد می‎کنند زبان دیگری جز زبان سیاست دارد و هنر زبان و راه خاص خود را پیدا می‎کند و تحت تاثیر سیاست قرار نمی‎گیرد. وی در پایان اظهار امیدواری کرد که فعالیت‎های فرهنگی و هنری بتواند به بهبود روابط نیز منجر شود.




برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
کارگاه «بازیگری – روایت موزیکال» در مرکز آموزش بنیاد رودکی | عکس
کارگاه «بازیگری – روایت موزیکال» با عنوان پروژه آموزشی اجرایی «هدهد» در مرکز آموزش بنیاد رودکی برگزار می‌شود.
» کارگاه «بازیگری – روایت موزیکال» در مرکز آموزش بنیاد رودکی
... دیدن متن »

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد رودکی، مرکز آموزش هنری بنیاد رودکی (تالار وحدت) با همکاری گروه نمایش «نیست» به سرپرستی حسین جمالی  مجموعه کارگاه های «بازیگری - روایت موزیکال» را تحت عنوان پروژه «هدهد» برگزار می‌کند.
گروه تئاتر «نیست» در راستای فعالیتهای آموزشی و اجرایی خود تلاش دارد تا بتواند قدمهای موثری را در حوزه هنرهای نمایشی بردارد.
 به گفته حسین جمالی طراح این کارگاه، «بازیگری- روایت موزیکال» ازاین جهت اهمیت پیدا می‌کند که در فرهنگ نمایشی از شرق تا غرب موسیقی جایگاه ویژه ای در هر دوره و هر جغرافیایی برای مردمان دارد. از آنجا که در شیوه های اجرایی ایرانی، موسیقی روایی با رنگبندی و زیبایی متنوعی وجود دارد و همینطور توجه به داشتههای فرهنگی بومی هیچگاه  در اولویت قرار نگرفته است، لذا انجام پروژه «هدهد» امروز می تواند اشتیاق علاقمندان این حوزه را بر انگیزد. چرا که شرکت کنندگان می توانند مهارت های فردی خویش را با روش شخصی خود، شناسایی و در جریان یک پروژه اجرایی بر روی صحنه به نمایش بگذارند.
از همین روی گروه تئاترنیست بر آن است تا پروژه آموزشی اجرایی «هدهد» را در راستای اهداف عالی مرکز آموزش هنری بنیاد رودکی مبنی بر ایجاد فرصت مناسب برای بروز استعدادهای نسل جوان برگزار نماید. این کارگاهها طی دو ترم، در فصل بهار و تابستان سال ۹۸ ، با بهرهگیری از تجربیات اجرایی گروه که طی پانزده سال استخراج و مدون شده است  و با اتکا به جاذبه های موسیقی دراماتیک با همراهی اساتید شناخته شده، برگزار کند.
 روند شکل‌گیری این پروژه بر پایه برگزاری کارگاه آموزشی، تشکیل گروه اجرایی، تمرین و اجرای نمایش در سالن حافظ است.
سرفصل های اصلی این کارگاهها عبارتند از: یک – بازیگری ، دو- آگاهی موسیقیایی بازیگر و سه- ادبیات نمایشی و موسیقی ( موسیقی کلام) است.
حسین جمالی تاکنون نمایش های «مجلس نقالی رومئو و ژولیت»، «لیر بیچاره»، «مجلس انتقام جویی هملت» و «چلگیس» را در قالب پژوهشهای اجرایی در حوزه نمایش هایی ایرانی- شرقی و روزآمد نمودن روش بیان بومی به اجرای عمومی در آورده است.
ترم اول این کارگاهها از نیمه دوم  اردیبهشت تا ۳۰ تیرماه، طی ۲۰ جلسه ۴ ساعته و ترم دوم این دوره مرداد و شهریور سال جاری و شامل ۲۵ جلسه ۴ ساعته است.
این کارگاه در روزها و ساعات از پیش تعیین شده  از ساعت ۱۶ تا ساعت ۲۰ در  بنیاد رودکی برگزار می‌شود.

علاقمندان باید توجه داشته باشند که ترم یک پیش نیاز ترم دوم است. در ترم یک، افراد برای حضور در ترم دو و تمرین های نمایش انتخاب می‌شوند. کیفیت حضور در جلسات، تلاش، پشتکار و مهارتهای فردی و گروهی برای انتخاب افراد، امتیاز به شمار می‌رود.
به هنرجویان پس از گذراندن دوره کارگاهها از طرف مرکز آموزش هنری بنیاد رودکی  گواهی پایان دوره اعطا می‌شود.

علاقه مندان می‌توانند جهت دریافت اطلاعات بیشتر و جوابگویی سوالات با شماره  ۰۹۹۱۱۷۱۷۷۲۹ تماس بگیرند.
علاقمندان می‌توانند پس از مطالعه آیین‌نامه  و امضای آن «به صورت حضوری» در مرکز آموزش هنری بنیاد رودکی به آدرس؛ خیابان حافظ، خیابان استاد شهریار، روبروی تالار وحدت، مرکز آموزش هنری بنیاد رودکی با شماره تماس ۹-۶۶۷۴۳۳۵۸و ۶۶۷۴۳۳۶۱اقدام به ثبت‌نام کنند. 

برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
وظایف چپ رادیکال٬ ایده تاریخ و پدیدارشناسی هنر در موسسه «پرسش» | عکس
» وظایف چپ رادیکال٬ ایده تاریخ و پدیدارشناسی هنر در موسسه «پرسش»
... دیدن متن »

درسگفتارهای بهار ۱۳۹۸ موسسه مطالعات سیاسی-اقصادی «پرسش» با ۳ درسگفتار در هفته دوم اردیبشت ماه ۱۳۹۸ ادامه دارد.

مسعود علیا از روز شنبه ۷ اردیبهشت ماه ساعت ۱۷ دوره اول از کورس «پدیدارشناسی هنر» با عنوان «پدیدارشناسی به منزله روش» را آغاز می کند.
مراد فرهادپور  و کمال اطهاری نیز از روز یکشنبه ۸ اردیبشت ماه ساعت ۱۷ به ترتیب دو درسگفتار « تاملاتی درباره ایده تاریخ» و «فرو ریزش سرمایه: وظایف چپ رادیکال» را شروع می کنند.

علاقمندان برای شرکت در این درسگفتارها و اطلاع از دیگر درسگفتارهای بهار ۱۳۹۸ موسسه پرسش می توانند با شماره های روابط عمومی موسسه ۸۸۸۲۲۰۱۰-۸۸۸۳۷۶۴۷ تماس گرفته و یا به وب سایت qporsesh.com مراجعه کنند. موسسه پرسش در خ قائم مقام فراهانی- پایین تر از خ استاد مطهری- کوچه شبنم- پ ۳ واقع شده است.

ابرشیر و مختار بایزیدی این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
 مصطفی ملکیان از کارکردهای منفی اخلاقی زیستن می گوید. | عکس
در ادامه درسگفتارهای بهار ۱۳۹۸ موسسه «پرسش»
» مصطفی ملکیان از کارکردهای منفی اخلاقی زیستن می گوید.
... دیدن متن »

دوره جدید کورس فلسفه اخلاق با تدریس مصطفی ملکیان  که به موضوع «کارکردهای منفی اخلاقی زیستن» اختصاص دارد٬ از روز چهارشنبه ۴ اردیبهشت ماه ساعت ۱۷:۳۰ آغاز می شود. علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در این درسگفتار می توانند با شماره های روابط عمومی موسسه پرسش ۸۸۸۲۲۰۱۰-۸۸۸۳۷۶۴۷ تماس گرفته و یا به وب سایت qporsesh.com کنند. موسسه پرسش در خ قائم مقام فراهانی- پایین تر از خ استاد مطهری- کوچه شبنم- پ ۳ واقع شده است.

سید حامد حسینیان و بهار گراوندی این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
بدن ها در نقاشی و سینما | عکس
» بدن ها در نقاشی و سینما
... دیدن متن »

درسگفتارهای بهار ۱۳۹۸ موسسه «پرسش» در هفته اول اردیبهشت ماه و با درسگفتاری از مازیار اسلامی ادامه دارد.
درسگفتار «بدن های آسمانی: تاثیر نقاشی بر بازنمایی بدن در سینما» از روز سه شنبه ۳ اردیبهشت ماه ساعت ۱۷ در موسسه پرسش آغاز خواهد شد.


در طرح درس این درسگفتار امده است:
سینما چگونه با ارجاع به تاریخ زیباشناسیِ نقاشی به موضوعاتی حاد و مناقشه برانگیز همچون جنسیت، خشونت، هراس و وحشت جلوه بصری بخشید؟ بازخوانی تاریخ زیباشناسی بصری فیلم، به میانجی تاریخ نقاشی، شناخت ما از امکانات و ظرفیت های فرمال سینما را تعمیق می کند. در این دوره با احضار نقاشان بزرگی همچون بوش، بیکن، بوتیچلی،گویا، هاپر و.. تصاویر بدن انسانیِ درگیر ترس، خشونت، سکس و.. را در چارچوب زیباشناسی فیلم بررسی خواهیم کرد.

علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در این درسگفتارها می توانند با شماره های روابط عمومی موسسه «پرسش» ۸۸۸۲۲۰۱۰-۸۸۸۳۷۶۴۷ تماس گرفته و یا به وب سایت qporsesh.com مراجعه کنند. موسسه پرسش در خ قائم مقام فراهانی- پایین تر از خ استاد مطهری- کوچه شبنم- پ ۳ واقع شده است.

sara این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
 درسگفتار موسسه «پرسش» آغاز شد | عکس
» درسگفتار موسسه «پرسش» آغاز شد
... دیدن متن »

درسگفتارهای سال ۱۳۹۸ موسسه مطالعات سیاسی-اقتصادی «پرسش» با دو درسگفتار در هفته آخر فروردین ماه آغاز می شود. شهریار وقفی پور در ادامه خوانش خود از سیمنارهای ژاک لکان درسگفتار «اضطراب: تاثری که نمی فریبد»٬ که به سمینار دهم او درباره اضطراب اختصاص دارد٬ را از روز یکشنبه ۲۵ فروردین ماه ساعت ۱۷ شروع می کند. 
نیز صالح نجفی از روز دوشنبه ۲۶ فروردین ماه ساعت ۱۷ درسگفتار «زیباشناسی شکست: بکت و فلسفه» را آغاز می کند.

علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در این درسگفتارها می توانند با شماره های روابط عمومی موسسه پرسش ۸۸۸۲۲۰۱۰-۸۸۸۳۷۶۴۷ تماس گرفته و یا به وب سایت qporsesh.com مراجعه کنند. موسسه پرسش در خ قائم مقام فراهانی-پایین تر از خ استاد مطهری- کوچه شبنم- پ ۳ واقع شده است.

مختار بایزیدی و نیلوفر ثانی این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
یادنامه محمد مطیع در تماشاخانه سنگلج برگزار می‌شود | عکس
تماشاخانه سنگلج و خانه تئاتر با مشارکت خانه سینما یادنامه درگذشت محمد مطیع، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون را روز شنبه ۳۱ فروردین برگزار می‌کنند.
» یادنامه محمد مطیع در تماشاخانه سنگلج برگزار می‌شود
... دیدن متن »

به گزارش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، در پی درگذشت محمد مطیع، بازیگر توانای تئاتر، سینما و تلویزیون یادنامه این هنرمند روز شنبه ۳۱ فروردین در  تماشاخانه سنگلج برگزار می‌شود.

محمد مطیع لیسانس تئاتر از دانشکده هنرهای دراماتیک، فعالیت نمایشی خود را از دهه ۴۰ در مشهد آغاز کرد و بعد از حضور در دانشکده هنرهای دراماتیک در نمایش‌های بسیاری از جمله «ارثیه ایرونی» به کارگردانی خلیج موحدی‌دیلمقانی، «آی باکلاه آی بی‌کلاه» به کارگردانی جعفر والی، «سنگ و سرنا» به کارگردانی عباس جوانمرد، «بام‌ها و زیر بام‌ها» به کارگردانی جعفر والی، «مرغ دریایی» به کارگردانی حمید سمندریان، «بازرس» به کارگردانی عزت‌الله انتظامی و... ایفای نقش کرد که همه این آثار در تماشاخانه سنگلج روی صحنه رفت.

مرحوم محمد مطیع در سریال‌هایی چون «هزار دستان»، «سلطان و شبان»، «کوچک جنگلی»، «امیر کبیر»، «تبریز در مه» و فیلم‌هایی از جمله «دایره مینا»، «کلاغ»، «تکیه بر باد»، «گفت هر سه نفرشان»، «آقای هیروگلیف»، «آوار» و «گردبار» نیز ایفای نقش کرده بود.

مراسم خاکسپاری این هنرمند روز پنجشنبه ۲۲ فروردین در شهر گوتنبرگ برگزار شد. جزئیات یادنامه محمد مطیع و ساعت برگزاری آن در روزهای آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد.

مهدی حسین مردی و پیمان علیزاده این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
پیام تسلیت مدیر کل هنرهای نمایشی برای درگذشت جمشید مشایخی | عکس
» پیام تسلیت مدیر کل هنرهای نمایشی برای درگذشت جمشید مشایخی
... دیدن متن »

مدیرکل هنرهای نمایشی در پیام تسلیتی برای درگذشت جمشید مشایخی از جوانانی گفت که این پیشکسوت دنیای هنر، حمایت از نمایش‌های روی صحنه‌شان را با حضور در مراسم افتتاحیه آن‌ها به سادگی می‌پذیرفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، در پی درگذشت جمشید مشایخی، بازیگر پیشکسوت عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون، شهرام کرمی، مدیر کل هنرهای نمایشی در پیام تسلیتی به شرح زیر، چنین نوشت:
درگذشت جمشید مشایخی پیشکسوت عرصه هنر؛ تئاتر، سینما و تلویزیون اندوهی عمیق در جان دوست‌داران و علاقه‌مندانش و همه کسانی نشاند که با تک‌تک نقش‌هایی که این هنرمند بر صحنه تئاتر، پرده سینما و قاب تلویزیون به آن‌ها جان بخشیده بود، زیسته بودند.

او که تئاتر حرفه‌ای را ۶۲ سال پیش از امروز با نمایش «وظیفه پزشک» آغاز و پس از آن در نمایش‌های بسیاری از جمله «آی باکلاه، آی بی‌کلاه»، «چوب به دست‌های وَرَزیل»، «لونه شغال و افعی»، «مرده‌های بی‌کفن و دفن»، «شب روی سنگفرش خیس» و... بازی کرد و در تئاتر، همواره حمید سمندریان را معلم خود می‌دانست، در طول عمر خود که لحظه لحظه‌اش پرثمر بود به نقش‌هایی جان بخشید که گذر زمان هیچ گاه در ذهن انسان هنردوست ایرانی، کمرنگ‌شان نخواهد کرد.

جمشید مشایخی چه پیش از انقلاب و چه پس از آن، با جان آنان که به تماشایش نشستند چنان کرد که هرگز خان دایی، رضا تفنگچی/ خوشنویس، کمال‌الملک، حبیب آقا ظروفچی، شازده احتجاب و ده‌ها رنگ و نقش ماندگار دیگری را که آفرید از یاد نبرند. این گونه بود که نه یک بار، که ده‌ها و صدها بار زیست و اندوه کوچ‌اش، نه یک غم، که ده‌ها و صدها غم در جان‌مان نشاند.

او حتی اگر دیگر بر صحنه تئاتر نباشد، یک تماشاخانه و یک سالن، اولی در چهارراه ولیعصر و دیگری در پردیس تئاتر تهران (خاوران) به نامش مزین است و صفا و صمیمتش در عین بزرگی، در یاد و خاطره جوانانی که این پیشکسوت دنیای هنر، حمایت از نمایش‌های روی صحنه‌شان را با حضور در مراسم افتتاحیه آن‌ها به سادگی می‌پذیرفت جاودانه خواهد ماند و افسوس که اسفند ۹۷ و حضورش در تماشاخانه سنگلج آخرین آن‌ها بود.

 اندوه نبود او را که اگرچه در جهان‌مان نیست، در ذهن و قلب‌مان ماندگار است بر خانواده و فرزندانش، دوستداران و علاقه‌مندانش و خانواده تئاتر، سینما و تلویزیون تسلیت می‌گویم. 

حمیدرضا مرادی این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
اختصاص درآمد حاصل از خرید بلیت کاربران «تیوال» به سیل‌زدگان عزیز کشور | عکس
» اختصاص درآمد حاصل از خرید بلیت کاربران «تیوال» به سیل‌زدگان عزیز کشور
... دیدن متن »

همراهان عزیز

تیوال درآمد حاصل از خرید بلیت کاربران خود را در هفته پیش رو (از ۱۰ تا ۱۶ فروردین) مستقل از تاریخ اجرای برنامه آن بلیت، به سیل‌زدگان عزیز کشور اختصاص می‌دهد.
شما با خرید بلیت هر برنامه هنری در این مدت، هم سهمی در کمک به هم‌وطنانمان دارید، و هم از تماشای یک برنامه هنری لذت می‌برید.
امید که دیگربار به پشتوانه هنر، یار هم باشیم.

برای مشاهده رویدادهای تیوال اینجا را کلیک کنید.

۱۵ نفر این را دوست دارند
دم تفکر عمیق شریف و انسانی پشت این اتفاق گرم
فرهنگ به قیمت انسانیت
خیلی ذوق کردم خیلی
وقتی استوری یکی از رفقا رو دیدم که این بنر رو استوری کرده اشک شوق ریختم از لذت شعور
دست مریزاد⁦❤️⁩ ⁦❤️⁩ ⁦❤️⁩
دنیا دنیا عشق به تیوال
۱۰ فروردین
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
انقلاب به روایت مراد فرهادپور، محمد مالجو و صالح نجفی  | عکس
» انقلاب به روایت مراد فرهادپور، محمد مالجو و صالح نجفی
... دیدن متن »

آخرین برنامه از مجموعه سمینارهای آزاد موسسه مطالعات سیاسی-اقتصادی "پرسش"  در سال ۱۳۹۷ که تحت عنوان پنجشبه های "پرسش" برگزار می شود در روز پنجشنبه ۱۶ اسفند ماه ساعت ۱۶ برگزار می شود.
سمینار "درباره انقلاب" با حضور و سخنرانی مراد فرهادپور: تاملاتی درباره انقلاب و امر سیاسی، محمد مالجو: از کودتای انقلابی تا انقلاب اجتماعی" و صالح نجفی: پیدایش مفهوم مدرن انقلاب برگزار می شود.
علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در این درسگفتارهای می توانند با شماره های روابط عمومی موسسه پرسش ۸۸۸۲۲۰۱۰-۸۸۸۳۷۶۴۷ تماس گرفته و یا به وب سایت موسسه مراجعه کنند.
موسسه پرسش در خیابان قائم مقام فراهانی-پایین تر از خیابان استاد مطهری-کوچه شبنم- پلاک ۳ واقع شده است.

مختار بایزیدی، ابرشیر، نیلوفر ثانی و آقای سوبژه (محمد لهاک) این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
مسئول بنیاد فرهنگی روایت فتح منصوب شد | عکس
» مسئول بنیاد فرهنگی روایت فتح منصوب شد
... دیدن متن »

طی حکمی از سوی رئیس سازمان بسیج مستضعفین، مسئول بنیاد فرهنگی روایت فتح منصوب و جایگزین محمد حبیبی شد.
به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی روایت فتح؛ سید محمد یاشار نادری به عنوان مسئول بنیاد فرهنگی روایت فتح فعالیت خود را در این بنیاد آغاز کرد.
بنیاد فرهنگی روایت فتح متولی جشنواره های بین المللی فیلم مقاومت،جشنواره تئاترمقاومت،جشنواره هنر مقاومت می باشد و در حوزه های تئاتر و هنرهای نمایشی،مستند،سینما،هنرهای تجسمی،ادبیات و رسانه فعالیت دارد.
انجمن های سینمایی،عکاسان،هنرهای تجسمی و تئاترانقلاب و دفاع مقدس، موسسه روایت فتح،شهرک سینمایی انقلاب و دفاع مقدس،انتشارات ساقی و روایت فتح تماشاخانه سرو و مجتمع فرهنگی هنری اسوه نیز از زیر مجموعه های بنیاد فرهنگی روایت فتح هستند.

برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خصوصی سازی و معیشت مردم  | عکس
» خصوصی سازی و معیشت مردم
... دیدن متن »

درسگفتارهای زمستان ۱۳۹۷ موسسه مطالعات سیاسی-اقتصادی "پرسش" با درسگفتاری از دکتر فرشاد مومنی ادامه دارد.
درسگفتار "تجربه خصوصی سازی در ایران" از روز شنبه ۴ اسفندماه ساعت ۱۷ آغاز می شود.
این درسگفتار درصدد است تا روند خصوصی سازی در دوران بعد از انقلاب و تاثیر آن بر اقتصاد کشور و معیشت مردم را با تکیه بر امارهای موجود و تحقیقات صورت گرفته تفسیر و تبیین کند.
علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در این درسگفتارهای می توانند با شماره های روابط عمومی موسسه پرسش ۸۸۸۲۲۰۱۰-۸۸۸۳۷۶۴۷ تماس گرفته و یا به وب سایت موسسه مراجعه کنند.
موسسه پرسش در خیابان قائم مقام فراهانی-پایین تر از خیابان استاد مطهری-کوچه شبنم- پلاک ۳ واقع شده است.

ابرشیر، ساز دهنی و آقای سوبژه (محمد لهاک) این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
بکت و تاملاتی درباره اعدام | عکس
» بکت و تاملاتی درباره اعدام
... دیدن متن »

در ادامه درسگفتارهای زمستان ۱۳۹۷ موسسه مطالعات سیاسی-اقتصادی پرسش صالح  نجفی و سعید مدنی از روز دوشنبه ساعت ۱۷:۳۰ دو درسگفتار جدید خود را در این موسسه آغاز می کنند. عنوان درسگفتار جدید صالح نجفی در این موسسه «دست آخر: جهان پس از طوفان نوح» است که بررسی جهان نمایشنامه ای ساموئل بکت خواهد پرداخت و در این مسیر از فیلسوفانی همچون آدرونو و رانسیر نیز کمک گرفته می شود. نیز سعید مدنی در دوره جدید درسگفتار خود در موسسه پرسش به مسئله «اعدام» خواهد پرداخت و سویه های اخلاقی٬حقوقی و دینی مجازات مرگ را مورد بررسی قرار می دهد. علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در این درسگفتارها می توانند با شماره های روابط عمومی موسسه پرسش ۸۸۸۲۲۰۱۰-۸۸۸۳۷۶۴۷ تماس گرفته و یا به وب سایت qporsesh.com مراجعه کنند. موسسه پرسش در خ قائم مقام فراهانی-پایین تر از خ استاد مطهری- کوچه شبنم- پ ۳ واقع شده است.

ساز دهنی این را خواند
مختار بایزیدی، نیلوفر ثانی، Marillion و پیرزاد این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
درسگفتارهای جدید مراد فرهادپور و محمدرضا تاجیک در موسسه پرسش | عکس
موسسه مطالعات سیاسی-اقتصادی «پرسش»
» درسگفتارهای جدید مراد فرهادپور و محمدرضا تاجیک در موسسه پرسش
... دیدن متن »

مراد فرهادپور و محمدرضا تاجیک دوره‌ی جدید درسگفتارهای خود در موسسه مطالعات سیاسی-اقتصادی پرسش را از روز یکشنبه ۲۸ بهمن ماه آغاز می کنند.
هستی شناسی٬زبان و نظریه سوژه عنوان درسگفتار جدید مراد فرهادپور و سیاست و امر تروماتیک موضوع درسگفتار محمدرضا تاجیک خواهد بود.
علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در این درسگفتارهای می توانند با شماره های روابط عمومی موسسه پرسش ۸۸۸۲۲۰۱۰-۸۸۸۳۷۶۴۷ تماس گرفته و یا به وب سایت موسسه مراجعه کنند.
موسسه پرسش در خیابان قائم مقام فراهانی-پایین تر از خیابان استاد مطهری-کوچه شبنم- پلاک ۳ واقع شده است.

ابرشیر و بهار گراوندی این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
بازخوانی کتاب «سرمایه»  نوشته کارل مارکس در موسسه پرسش | عکس
» بازخوانی کتاب «سرمایه» نوشته کارل مارکس در موسسه پرسش
... دیدن متن »

درسگفتار «مقدمه ای بر خوانش «سرمایه» مارکس: ۱- سرمایه به مثابه ماشین انتزاعی»  با تدریس عادل مشایخی از روز پنجشنبه ۱۸ بهمن ماه ساعت ۱۶ آغار می شود. این درسگفتار که در ادامه درسگفتارهای زمستان ۱۳۹۷ موسسه مطالعات سیاسی-اقتصادی «پرسش
» برگزار می شود اولین دوره از کورسی خواهد بود که به بررسی کتاب سرمایه مهمترین اثر کارل مارکس خواهد پرداخت. علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در این درسگفتار می توانند با شماره های روابط عمومی موسسه پرسش ۸۸۸۲۲۰۱۰-۸۸۸۳۷۶۴۷ تماس گرفته و یا به وب سایت qporsesh.com مراجعه کنند. موسسه پرسش در خ قائم مقام فراهانی- پایین تر از خ استاد مطهری-کوچه شبنم- پ ۳ واقع شده است.

نیلوفر ثانی، Marillion، بهار گراوندی و آقای سوبژه (محمد لهاک) این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
آیا می توانی از میل خود پا پس بکشی؟! | عکس
» آیا می توانی از میل خود پا پس بکشی؟!
... دیدن متن »

شهریار وقفی پور از روز یکشنبه ۱۴ بهمن ماه ساعت ۱۷:۳۰ و در ادامه درسگفتارهای زمستان ۱۳۹۷ موسسه مطالعات سیاسی-اقتصادی پرسش دوره جدید درسگفتار خود در این موسسه را با عنوان «تنها پرسش اخلاقی: آیا از میلت پا پس کشیده ای؟ مروری بر سمینار هفتم ژاک لاکان درباره اخلاق روانکاوی» را آغاز خواهد کرد. علاقمندان برای کسب اطلاعات ببشتر و شرکت در این درسگفتار می توانند با شماره های روابط عمومی موسسه پرسش ۸۸۸۲۲۰۱۰-۸۸۸۳۷۶۴۷ تماس گرفته و یا به وب سایت qporsesh.com مراجعه کنند. موسسه پرسش در خیابان قاأم مقام فراهانی- پایین تر از خ استاد مطهری- کوچه شبنم واقع شده است.

ابرشیر این را خواند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید