تیوال روح اله | دیوار
S3 : 22:14:29
«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال
درباره جشنواره امسال:
1-جشنواره امسال بدترین دوره ی جشنواره ی فیلم فجر نبود. جشنواره سال 88 را یادتان رفته. بهترین فیلم و کارگردانی برای به رنگ ارغوان ابراهیم حاتمی کیا و فیلم توقیف شده ی 5 سال قبلش بود. فیلمهای مهرجویی، کرم پور، میلانی، داریوش فرهنگ، رامبد، فتحی، رییسیان و بهرام توکلی را یادتان هست؟ نگاهی به فیلمهای جشنواره سال 91 بیاندازید که بهترین فیلمش شد استرداد علی غفاری.
2-جشنواره امسال بیشتر مشکل کمیت داشت تا کیفیت. 44 فیلم را بردند در جدول جشنواره و به نحوی برنامه ریزی کردند که خبرنگاران و مردم همه را ببینند. در بهترین دوره های جشنواره ی سالهای اخیر که از دید من سالهای 89 و 92 بود هم نهایت 33 فیلم در بخش مسابقه داشتیم. تعداد فیلمهای قابل تامل معمولا مقدار ثابتی است و یکی دوتا کم و زیاد می شود. وقتی فیلمها را زیاد کنی طبیعتا بر تعداد فیلمهای ... دیدن ادامه » بی محتوا اضافه خواهد شد و اگر مثلا در دوره های قبل از هر 3 تا فیلم یکی اش بد نبود این دوره شده بود از هر 4 تا فیلم.
3-مشکل سینمای ایران سانسور هست و نیست. اگر سانسور نبود و یا ضابطه مند می شد و این ضابطه به صورت سلیقه ای تغییر نمی کرد شاید مثلا فیلمهای عیاری و مکری را در این جشنواره می دیدیم. اما سانسور همه ی مشکل نیست و حتی از نظر من مشکل عمده هم نیست. مشکل های دیگری داریم.
4-یکی نداشتن خلاقیت است. چند تا فیلم دیده ایم که کارگردان چند تا سمت دیگر هم دارد و هر سال هم فیلم می سازد. کجای سینمای هالیوود با چنین پدیده ای مواجهیم و با چنین عمومیتی.
5-سینما جدای از جامعه نیست. وقتی حالمان خوب نیست چگونه می توانیم فیلم خوب بسازیم.
6-سینما خروجی یکی سری اقدامات است. یک عده پول دارند، یک عده کار ندارند، یک عده هنر دارند، یک عده هنر ندارند و.... وقتی همه ی مولفه ها ثابت هستند چگونه انتظار داریم که بخشی از این دور یا تسلسل بتواند متفاوت شود! هنوز برای من معلوم نیست چگونه فیلمی ساخته می شود که نه می تواند حرف های مدنظر آنهایی که پولش را داده اند بزند و نه می تواند بفروشد و سرمایه اش را برگرداند.
7-ما به قواعد پایبند نیستیم. همیشه جشنواره همین گونه بوده و ما هم گهی زین به پشت و گهی پشت به زین بودیم. یک سال جایزه گرفته ایم و کلی تقدیر و یک سال فیلم خوبمان را در جشنواره راه نداند. یک سال داور و نورچشمی بودیم و یک سال منتقد و جداافتاده. جشنواره فجر بیشتر از آنکه محصول دولت ها باشد محصول خود سینمایی هاست. تا وقتنی عیبهای خودمان را نبینیم و بیشتر از دوران سختی در خوشی ها و تقدیرشدن ها و پست داشتن ها به فکر اصلاح نباشیم جشنواره مان همین جوری خواهد بود. کارگردانی که سال گذشته فیلمش به ناحق بهترین فیلم جشنواره شد و البته فیلم خوبی هم بود که بهترین نبود امسال در واکنش به نامزدی کمتر از انتظار فیلمش گفته سیمرغ کیلویی چند؟!
8-جشنواره امسال محافظه کار بود. فیلمهای خوب کمتر و متوسط بیشتری داشت. ولی ده روز حال و هوایمان را عوض کرد. ده روز پسندیدیم و اصلا نپسندیدم... ده روز از فضای روزمرگی مان فاصله گرفتیم... ده روز به دنیای تاریکی پای گذاشتیم که شهرفرنگ و از همه رنگ بود... اگر از رنگهایش خوشمان نیامد، حق داریم... ولی منکر رنگ نشویم لطفا
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
روح اله
درباره فیلم تابستان داغ i
امتیاز:۵
فیلمی که می‌خواهد قصه‌گو باشد ولی خیلی دنبال نوآوری نیست و فرمول‌های تجربه شده را می‌خواهد به کار گیرد.
آخرش هم واقعا با چه عقلی اینگونه تمام شد؟!
nikoo nikoo این را خواند
شیوا الف این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
روح اله
درباره فیلم سارا و آیدا i
سارا و آیدا و یک روز بخصوص:۵
این دو فیلم محصول مشترک دو کارگردان هستند که هرکدام در فیلم دیگری عنوان دیگری دارند.
هر دو فیلم از ضعف فیلمنامه رنج می‌برند، از شخصیت اول منفعلشان، از حوادثی که پرت می‌شوند وسط داستان تا تکانی به ماجرای خطی و کشدارشان بدهد.
در نهایت هم باور غلط کارگردانان در ظاهر مذهبی نسبت به خدا را می‌بینیم.
nikoo nikoo، بیتا نجاتی و وحید هوبخت این را خواندند
نیلوفر ثانی این را دوست دارد
امتاز من ۱-

نظرم رو در باره این و یک روز بخصوص یکی هستش
۲۰ بهمن ۱۳۹۵
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
روح اله
درباره فیلم گشت ۲ i
امتیاز: 2
بعد از خوب بد جلف بعضی از دوستان می گفتند: فقط خندیدیم.
بعد از گشت 2 فهمدیدم که فقط خنداندن هم هنر کمی نیست.
nikoo nikoo این را خواند
یاسمن و صادق این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
روح اله
درباره فیلم ویلایی ها i
امتیاز:۶.۵
یک ایده مرکزی خوب که هرز می‌رود. نقش اول فیلم مشخص نیست، فضای فیلم نیز. نه قهرمانانه است، نه امیدوارانه و نه تراژدیک.
از نقش مثبت خانم ایزدیار هم داریم خسته می‌شویم. این سومین فیلم ایشان بود با همین تم.
وحید مقدم، سمانه و حنه میرا این را خواندند
امیر عادل تختی و محدثه این را دوست دارند
امتیازم برای این فیلم ۶

بعد مدتها و حتی بشه گفت سالها

یک فیلم فمینیستی و خیلی قابل احترام که نقش غیر قابل انکار زنان در جنگ رو به خوبی به تصویر کشید .

خانوم قیدی به احترام این فیلم خوبتون کلاه از سر بر میدارم و بابت این فیلم خوبتون ممنونم .
۲۰ بهمن ۱۳۹۵
اما به نظر من اینجا خانم ایزدیار نقش مثبت نداشتند. هم این که دیدیم تقریبا خیلی از زنان ویلا از خانم خیری ناراضی بودند مثلا می گفتند این هم از فرماندهی خانم خیری یا موضوع ماسک های ضد شیمیایی که حتی همسرش حرفش را باور نکرد و عملا اون سه تا ماسک در اختیار ... دیدن ادامه » خودش و بچه هاش بود و جمله کلیدی آخر فیلم که خودش را لو داد. اتفاقا به نظرم خوب این تناقض را در آورده بود
۲۰ آذر ۱۳۹۶
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
روح اله
درباره فیلم خوب، بد، جلف i
امتیاز:۵
داستان و فیلمنامه‌ای ندارد، خمیر مایه هم تکراری است
ولی بامزه است و این بامزگی به شوخی های منشوری منجر نمی شود.
سپهر امیدوار، ع.ع.سامانی، یوسف حبیبی سوها و امیر همتی این را خواندند
شیرین این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
روح اله
درباره فیلم آباجان i
امتیاز:۳
سالی یک فیلم بسازی و نویسنده و تهیه‌کننده و کارگردان هم باشی.
بیشتر ادای دین بود تا فیلمی که سر و شکل داشته باشد.
taghaodi، عاطفه جنابی و سارا توسلی این را خواندند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
امتیاز: 9
فیلم را دوست نداشتم با اینکه همراهش شدم.
مهدویان روایتی مستندگونه از حوادث سال 60 را نشان می دهد تا سبک فیلمبرداری و عدم نزدیکی به شخصیت ها برایمان کاملا توجیه پذیر باشد.
آنقدر حوادث سال 60 درونمایه عجیب و غریب و میخکوب کننده دارد که نیازی نیست بخواهیم آنها را باورپذیر جلوه دهیم و فیلم از همین جا لطمه می خورد. وقایع 7 تیر و فرار بنی صدر و 8 شهریور و ترورهای منافقین و نفوذی هایشان در همه جا (و خیلی های دیگر که برای لو نرفتن داستان به آنها اشاره نمی کنم) برای همه مان آشناست که گیر نمی دهیم به خط سیر نداشته ی فیلم، به داستانک های رها شده، به روابط در نیامده و به اعتراف یکباره ی کسی که اتمام فیلم در گرو تصمیم او بود.
یک مشت آدم منفعل که بیشتر واکنش نشان می دهند تا کنش. هنر اصلی شان گریه کردن و دعوا با هم است و نمی توانند داستان را پیش ببرند. اینها ... دیدن ادامه » قهرمان نیستند، حتی اگر کاملا واقعی و مستند باشند. احمد متوسلیان ایستاده در غبار قهرمانی واقع پذیر بود، اما اینجا این مجاهدین خلق هستند که اگرچه در ظاهر فیلم نیستند، اما قهرمان فیلم شده اند.
سپهر امیدوار و taghaodi این را خواندند
حمید یاری و پ.ر این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
روح اله
درباره فیلم اسرافیل i
امتیاز:۵
فیلم هیچ چیز نویی نداشت
هییییچ
فهیمه تردست این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
روح اله
درباره فیلم یک روز بخصوص i
سارا و آیدا و یک روز بخصوص:۵
این دو فیلم محصول مشترک دو کارگردان هستند که هرکدام در فیلم دیگری عنوان دیگری دارند.
هر دو فیلم از ضعف فیلمنامه رنج می‌برند، از شخصیت اول منفعلشان، از حوادثی که پرت می‌شوند وسط داستان تا تکانی به ماجرای خطی و کشدارشان بدهد.
در نهایت هم باور غلط کارگردانان در ظاهر مذهبی نسبت به خدا را می‌بینیم.
امیر همتی این را خواند
صادق این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
روح اله
درباره فیلم نگار i
امتیاز: 7
مشخص است که رامبد تلاش کرده کاری متفاوت در سینمای ایران انجام دهد. اما کار متفاوت آدم متفاوتی می خواهد که وقت بگذارد و ایده ها را بالفعل کند و همین طوری دم دستی و با ابهام افزایی سردستی پیش نرود.
nikoo nikoo این را خواند
امیر عادل تختی این را دوست دارد
امتایاز ۴
فیلم رو دوست داشتم وارم و تناه دلیلی که نمره کم به این فیلم دادم این بود که این ژانر رو قبلن هم سام قریبیان ساخته بود با نام ۳۶۰ درجه
فیلم سبک نویینی داشت برای سینمای ایران و خوب تر اینکه فیلم پایان داشت
۲۰ بهمن ۱۳۹۵
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
روح اله
درباره فیلم کوپال i
امتیاز: 5
داستان سرراستی دارد و کلی ادا.
مشکل ادا درآوردن این است که اگر نتوانی با آن ارتباط برقرار کنی، کل فیلم در ذهنت فرو می ریزد، حتی سریعتر از ریزش ساختمان پلاسکو.
محمد لهاک این را خواند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
روح اله
درباره فیلم رگ خواب i
امتیاز: 7
نعمت اله فیلمساز محبوب من نیست. حرف فیلمهایش را نمی فهمم. با شخصیت هایش همراه نمی شوم اما نمی توانم از فیلمهایش ایراد تکنیکی چندانی بگیرم و آنها را متهم کنم به شعارزدگی.
رگ خواب یک داستان بسیار تکراری در کل جهان را دستمایه خودش قرار داده و توانسته اثر آبرومندی باشد. اما در انتهای فیلم بزرگترین حفره در ذهن تماشاگر با یک «چرا» ی بزرگ باقی می ماند.
سپهر امیدوار، Positron و تایماز موسی زاده این را خواندند
ساناز پاپروسچی این را دوست دارد
امتیاز ۲
حمید نعمت الله کارگردانی هست که من از دیدن فیلمهاش احساس پشیمونی ندارم و حتی اگه امکانش برام پیش بیاد مجدد سعی میکنم فیلم رو ببینم .

ولی این چرند ترین اثری بود که من تو جشنواره دیدم که هم رده فیلم چرند ومزخرف خفگی قرار داره
۲۰ بهمن ۱۳۹۵
"چرند" خیلی صفت تندیه برای ابراز احساسات نسبت به یه اثر !
۰۸ تیر ۱۳۹۶
موافق نیستم.هم داستان قابلِ درک بود و دورویی و خیانت و سوء استفاده ی مردِ داستان(کوروش تهامی) و هم سادگی و بی هویتی و عشقِ پاک و موردِ سوء استفاده قرار گرفتنِ زنِ داستان(لیلا حاتمی) باور پذیر بود و هم رفتارِ مردمِ اطراف این دو که با نگاهی کوتاه به اطراف ... دیدن ادامه » مان.می شود نمونه های بسیاری از آن را یافت.
۰۵ بهمن ۱۳۹۶
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
روح اله
درباره فیلم انزوا i
امتیاز: ۸
فیلمی که ساخته شده برای میخکوب کردن شما. حتی تدوین و موسیقی هم بر همین مبنا هستند. اثری متفاوت و غافلگیر کننده در مقیاس سینمای ایران که می‌داند چگونه اطلاعات را به مخاطب بدهد و فقط پایان بندی و گره‌گشایی‌اش نچسب است.
یک دختر کوچولوی دوست داشتنی و متفاوت هم دارد، با کلی نقش دوم کوتاه و متفاوت.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
روح اله
درباره فیلم سوفی و دیوانه i
امتیاز:۹
حالم را خوب کرد، اگرچه در تعریف سینمایی فیلم خوبی نبود. بهرام رادان در پل چوبی یه دیالوگی داشت که می‌گفت: عشق یعنی حالت خوب باشه.
امیر عادل تختی این را خواند
nikoo nikoo این را دوست دارد
امتیاز من ۷.۵
یک اثر خیلی زیبا با اون قاب بندی زیباتر و پایان فوق العادش

تنها بخشی رو که از فیلم همچنان احساس میکنم بی جواب موند اینه که هیچ پرداختی به محیط نداره و دو فضای کاملن متفاوت رو به تصویر میکشه که دلیلش رو نمیفهمم .
۲۰ بهمن ۱۳۹۵
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
تذکر: از آنجایی که این نقد ممکن است قسمتهایی از داستان فیلم را لو بدهد، لطفا دوستان بعد از دیدن فیلم آن را مطالعه کنند.
بدون تاریخ بدون امضا بهترین فیلم من نیست، اما حدس می زنم بهترین فیلم جشنواره امسال باشد.
شخصیت پردازی در فیلم برخلاف روال معمول که در ابتدای فیلم انجام می شود به میانه ی فیلم منتقل شده است. عمده کارهای اصغر فرهادی از آن دسته ای هستند که در ابتدا و تا حدود نیم ساعت ما را با شخصیت ها و فضا و روابط آشنا می کنند و بعد حادثه رخ می دهد.(مثل الی، جدایی و همین فروشنده)
اما اینجا اول و وقتی هنوز گرم نشدی حادثه اتفاق می افتد و رفتارهایی از شخصیت اصلی می بینی که برایت ممکن است جای سوال باشد.
مثلا کیف پول را می گیرد جلوی موتور سوار و به گونه ای رفتار می کند که او هرچقدر خواست بردارد. و در سکانس بعد در منزل... شبیه همین کار را با پرستار می کند.
یا ... دیدن ادامه » مثلا چرا اینقدر گیر می دهد به روشن شدن موضوع؟ این گیر را در رفتار او در نگهداری مادر پیرش می بینیم، مادری که آنقدر نبضش ضعیف می زند که با حس کردن بازدم او می تواند یک دکتر بفهمد که هنوز زنده است.
یا منزل او یکی از بهترین جاهایی است که می تواند این درگیری درونی را به ما نشان دهد.
در مورد دعوای نوید با کارگر کارخانه و قتل عمد بودن و یا نبودن آن هم به نظرم اصلا اهمیتی ندارد که واقعا چه اتفاقی افتاده است. چون اصلا داستان، داستان دکتر است نه آنها. مثل جدایی نیست که پشت در گذاشتن دوربین ترفند فیلمساز برای ایجاد تعلیق باشد.
در مورد پایان فیلم هم برایم جالب است که یکی می گفت می خواست شیرفهم مان بکند که از مسمومیت مرده و یکی می گوید پایان باز بوده. من هنوز پایان بهتری برای فیلم به ذهنم نرسیده است...
abtin و رومینا خلج هدایتی این را خواندند
شاهین این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
روح اله
درباره فیلم سد معبر i
امتیاز:6
سدمعبر در ظاهر فیلم روپایی است، ریتم و بازی و ماجراهای متنوع دارد، اما منطق داستانی‌اش می‌لنگد
شتاب داشتن و حادثه پشت حادثه رخ دادن همیشه بهتر نیست، گاهی آهسته و پیوسته رفتن در نهایت به همان نتیجه منجر می‌شود. شعار هم چیز خوبی نیست، اصلا و ابدا.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
روح اله
درباره فیلم زیر سقف دودی i
حدود امتیاز: ۵ الی ۷
زیرسقف دودی چیزی از کارهای قبلی پوران درخشنده بیشتر و کمتر ندارد، نه پیشرفت و نه پسرفتی. مثل مهرجویی و کیمیایی فیلمهایش باعث خنده نیستند، و دغدغه‌های همیشگی‌اش را بیان می‌کنند.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
روح اله
درباره فیلم خفه‌گی i
حدود امتیاز: ۵ الی ۷
جیرانی همیشه فیلم ژانر رو دوست داره، با اینکه یه جاهایی بیرون می‌زنه و ریتم بسیار بسیار کندی داره ولی من خوشم اومد و هر کی بدش بیاد قطعا کلی دلیل منطقی داره که منم قبول دارم.
لیلی شجاعى و بیتا نجاتی این را خواندند
زهرا صدراعظمی این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
امتیاز:۱۰ از 10
فیلم از دقیقه ۲ شروع می‌شود(چند تا فیلم ایرانی اینجوری سراغ دارید؟) و تا آخر از نفس نمی‌افتد
از پایان باز هم خبری نیست
به سختی می‌توان سکانسی پیدا کرد که قابل حذف باشد
پر از سکانس‌های دونفره معرکه است که اوجشان سکانس نوید و همسرش در حیاط منزله و نقطه پایانش سکانس هدیه تهرانی و امیر آقایی
فیلمی درونگرا که حول و حوش حادثه پیش می‌رود و تنها عیبش به نظرم انتخاب بازیگرانش است که عمدتا برونگرا هستند. از امیر آقایی و نوید تا هدیه تهرانی
جلیلوند دارد مهندس فیلمنامه می‌شود. مهندسین قبلی اصغر فرهادی و پرویز شهبازی بودند.
فکر نکنم فیلم بهتری در این جشنواره ببینم جناب نواصر عزیز
۱۳ بهمن ۱۳۹۵
قشنگ مشخص بود در انتها علنا داره میگه علت مرگ بوتولیسم بود! وقتی امیر آقایی نمیتونه به چشم های هدیه تهرانی نگاه کنه و حقیقت رو بگه، همه اینا نشان دهنده همین امر هستش.
۱۳ بهمن ۱۳۹۵
منم با نظر ساناز خانم موافقم. البته فردا یک نقد تکمیلی برای اشکالاتی که دوستان بیان کردن خواهم نوشت.
۱۳ بهمن ۱۳۹۵
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید